Bukefalos 28 år!

Hur får man det att gå runt?

iNHALE

Trådstartare
Detta är egentligen bara en skriva-av-mig tråd, men om någon har något att säga får denne gärna framföra det.

Just nu vill jag bara sitta i ett hörn och gråta. Har världens skitjobb, jobbar som mötesbokare med enbart provisionslön för ett företag som inte har kollektivavtal, vilket innebär att dom kan ha i princip vilka villkor dom vill utan att man kan komma och klaga. Gilla läget eller fuck off, typ. Denna tiden av året är det extremt svårt att boka något ö.h.t eftersom det är den heliga semestern man inte får vara och talla på, folk är inte hemma och är allmänt motvilliga. Detta gör ju att man till slut landar på en månadslön på 5000 kr före skatt om man har tur, det räcker inte ens till hyran.

Söker nya jobb varje dag, men man vet ju hur det ser ut nu. De flesta företag anställer inte mer förrän till hösten när alla sommarvikerier är utflugna.

Hur överlevar man i x-antal månader tills det där acceptabla jobbet svarar på ens ansökan? Lever redan på existensminimun i princip, äter bara en gång om dagen för jag inte har råd med mer, ibland bara varannan dag. Prioriterar hundens mat över min. Har inget TV-abonemang, billigaste mobilabonemanget, billigaste internetabonemanget, köper den billigaste maten, har ingen bil, åker aldrig buss, inga prenumerationer eller andra onödiga utgifter, shoppar aldrig. Försöker sälja sånt jag inte behöver för att få ihop pengar. Mina närmaste släktingar bor i Norrland, föräldrarna bor utomlands, har inga vänner eller annat här nere.

Hur får man det att gå runt? Jobbar heltid, ibland 12 timmar om dagen ofta 6-7 dagar i veckan. Bor redan så billigt jag kan, har inte hittat något boende som är billigare om man inte vill flytta ut någonstans mitt ute i ingenstans där chanserna till jobb är många gånger lägre än här.

Vad kan man mer göra i ett sånt läge? Att be föräldrarna om hjälp är en desperat sista utväg jag helst vill slippa, hatar att snylta pengar av andra...
 
Är du i sverige så kan du kontakta en budget och skuld-rådgivare. Det finns sådana i kommunen. Rådgivaren kan ge dig lite tips om du exempelvis kan söka socialbidrag eller andra vägar till stabilare ekonomi. Jag har ju följt dig i andra trådar och vet att du är en kämpe! :)
 
Är du i sverige så kan du kontakta en budget och skuld-rådgivare. Det finns sådana i kommunen. Rådgivaren kan ge dig lite tips om du exempelvis kan söka socialbidrag eller andra vägar till stabilare ekonomi. Jag har ju följt dig i andra trådar och vet att du är en kämpe! :)
Vad kostar budgetrådgivare? Har inga skulder förutom en liten studieskuld på ca 35'000 från denna våren och en liten skuld på ca 2000 kr från Ikea från i vårvrintras när jag var tvungen att köpa en ny madrass till sängen, tallrikar, stekpannor och andra sånna husgeråd som man inte kan klara sig utan oavsett hur mycket man försöker. Det är det, inget ligger hos kronofogden eller liknande utan jag har lyckats betala allt i tid hittills tack vare att jag varit och snyltat på mina sparpengar.

Men nu kommer det en smäll eftersom jag måste till tandläkaren och dra ut visdomständer, det kommre landa på 6500 kr... vettefan hur jag ska klara det. Funderar på att avboka för att jag inte har råd.

Bostadsbidrag? Finns det möjlighet att flytta ihop med en kompis och på så sätt få billigare hyra?
Bostadsbidraget ligger på 200 kronor enligt deras snabb-räknings grej på hemsidan. Problemet är att jag hyr min lägenhet i andra hand och för att kunna få bostadsbidrag måste jag ha en underskrift från fastighetsbolaget som godkänner att lägenheten hyrs ut i andra hand. Min egen hyresvärd har ett godkännande från innan, men dom pappren som ska skickas in till försäkringskassan måste också skrivas under, och det är stört omöjligt att få tag på handläggaren hos fastighetsbolaget. Antingen är hon inte inne, svarar inte eller telefonsvarare, ringer inte tillbaka även om man lämnar 50 röstmeddelanden om dagen.

Har som sagt inga vänner här nere, sen bor jag i en etta på 50 kvadrat och jag känner mig inte trygg med att bo så tätt inpå en helt främmande människa + att jag har en stor hund ovanpå det, så det kommer vara som att bo 3 pers här. Ska man bo med en främmande person måste man kunna stänga om sig, båda två, och det går inte i min lägenhet om man inte vill stänga in sig på toaletten. Tror inte det finns plats för en till säng ens.
 
Har som sagt inga vänner här nere, sen bor jag i en etta på 50 kvadrat och jag känner mig inte trygg med att bo så tätt inpå en helt främmande människa + att jag har en stor hund ovanpå det, så det kommer vara som att bo 3 pers här. Ska man bo med en främmande person måste man kunna stänga om sig, båda två, och det går inte i min lägenhet om man inte vill stänga in sig på toaletten. Tror inte det finns plats för en till säng ens.
Tillägg: Att flytta in hos en annan person är heller inte aktuellt. Har mycket egna möbler som måste magasineras vilket kommer kosta en del utöver lägenhetshyran/rumshyran. Sen är det inte många som vill ha inneboende med en så pass stor hårig hund som jag har. Ofta hyr man ju ett rum i ett hus/större lägenhet och det funkar inte att hunden ska vara instängd på 15-20 kvm hela dagarna för att ens "hyresvärd" inte vill ha en hårig hund i "sin del" av bostaden.

Hunden är det enda jag har så jag försöker allt i min makt för att han inte ska bli lidande av det här. Han äter bättre än vad jag gör just nu kan jag säga...
 
Soc täcker nog upp till existensminimum efter hyra och allt sånt är betalt, så mitt råd är att du ringer närmaste soc och bokar in ett möte, har med papper på hyra och andra fasta kostnader samt nån lönespec där det framgår hur lite du faktiskt får in i lön.
 
Soc täcker nog upp till existensminimum efter hyra och allt sånt är betalt, så mitt råd är att du ringer närmaste soc och bokar in ett möte, har med papper på hyra och andra fasta kostnader samt nån lönespec där det framgår hur lite du faktiskt får in i lön.
Tack, får göra det.

Vad anses som fasta kostnader? Det är väl bara värme, vatten el osv eller ska man ha med papper internetabonemang och sånt också? Vet inte hur det ser ut numera med sånt. Innan så var ju internet en lyx för dom flesta men numera är det nästan på gränsen till lika självklart som att ha rinnande vatten.
 
Soc täcker nog upp till existensminimum efter hyra och allt sånt är betalt, så mitt råd är att du ringer närmaste soc och bokar in ett möte, har med papper på hyra och andra fasta kostnader samt nån lönespec där det framgår hur lite du faktiskt får in i lön.
Inte så länge man har pengar på sparkonto...
 
Bostadsbidrag?
Inkomsten räknas på hela året så om man får ett bättre betalt jobb senare under året så kräver de tillbaks hela eller delar av bostadsbidraget.
Jag råkade ut för det när jag gick från att ha soc.bidrag+bostadsbidrag till heltidsjobb. Som tur var hade jag bara fått bostadsbidrag 2 månader det året så de skulle ha tillbaks endast 1400 kr.
 
Inkomsten räknas på hela året så om man får ett bättre betalt jobb senare under året så kräver de tillbaks hela eller delar av bostadsbidraget.
Jag råkade ut för det när jag gick från att ha soc.bidrag+bostadsbidrag till heltidsjobb. Som tur var hade jag bara fått bostadsbidrag 2 månader det året så de skulle ha tillbaks endast 1400 kr.
Det är just det som gör att jag tvekar. Jag hoppas att jag bara ska vara i denna sitsen några få månader och sen få en bättre inkomst...
 
Ja + att de oftast ska ha kontoutdrag för tre månader bakåt så har man haft pengar under de tre månaderna som borde ha räckt längre så kan de ge avslag.
Har varit fattig student innan detta och har i princip levt som jag gör nu, lite mer normalt matkonto kanske.
 
Inkomsten räknas på hela året så om man får ett bättre betalt jobb senare under året så kräver de tillbaks hela eller delar av bostadsbidraget.
Jag råkade ut för det när jag gick från att ha soc.bidrag+bostadsbidrag till heltidsjobb. Som tur var hade jag bara fått bostadsbidrag 2 månader det året så de skulle ha tillbaks endast 1400 kr.

Jo fast det är väl bättre att överleva och bli tvungen att betala tillbaka än att gå minus och inte kunna äta?
 
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen :p

Oj!! 2950 var inte mycket!!! :eek:

Hyra, el, hemförsäkring och något mer (?) söker man utöver riksnormen.

Stämmer. Utöver det kan man också söka extra för busskort, läkarbesök och läkemedel inom högkostnadsskydd. Även fackavgift och A-kassa om du är medlem i det. Sen om du bor ensam har du 930 kr till "gemensamma hushållskostnader" så som radio och tv-avgift, städsaker, toapapper och annat man behöver till ett hushåll.

Med vänlig hälsning Soctant ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 710
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 225
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp