Bukefalos 28 år!

Hur får man det att gå runt?

Kolla med vaktbolag också, om du kan tänka dig ett sånt arbete. Dom står för utbildningen och du får lön under praktiktiden (vet inte hur det är med första utbildningsomgången på 2 veckor, det var prat om att ta bort lönen på den). Det brukar finnas mycket jobb där om man är villig att hoppa in på diverse olika bevakningar, speciellt om man säger att dom kan ringa med kort varsel.
Det är svårt att få en heltid eller så på papper, men man klarar sig ofta fint på att gå på timmar och det passar bra att kombinera med en deltid på ett annat ställe eller studier.
 
Det kan vara långa pass...men då får man sova när brukaren sover.
Har inte varit PA själv men en tidigare kompis var det. Hon fick lön även för tiden hon sov, tror det var 36 kr timme och om brukaren väckte henne och behövde hjälp så fick hon högre lön (120 kr/timme kanske+ ev natt-ob?) för minst en halvtimme. T.ex om hon väcktes för att dra ur eller sätta i en elkontakt, som tog max 2 minuter, så fick hon "vaken lön" för en halvtimme.

Å andra sidan fick hon sluta hos en brukare med kort varsel pga brukaren inte tyckte det kändes riktigt bra med henne.
Sånt får man ju ta. Även om jag är lite bekväm av mig och är van med vanliga 9-5 jobb där man är hemma alla kvällar och ledig på helger så är det ju ett arbetssätt man får anpassa sig till precis som allt annat.
 
Ingen hemförsäkring??? :eek: Lyd ett gott råd och skaffa en sån snarast!! Om det blir vattenskada eller brand i din bostad så kan du bli betalningsskyldig för renovering och sanering. :crazy: Hemförsäkring täcker sånt. Därför ska man ha hemförsäkring även om man inte har så mycket av värde själv.

Dessutom brukar den täcka ersättningsbostad vid brand.

Jag skulle inte kunna sova på natten om jag inte hade hemförsäkring :crazy: fattar inte hur någon vågar vara utan!
 
Kolla med vaktbolag också, om du kan tänka dig ett sånt arbete. Dom står för utbildningen och du får lön under praktiktiden (vet inte hur det är med första utbildningsomgången på 2 veckor, det var prat om att ta bort lönen på den). Det brukar finnas mycket jobb där om man är villig att hoppa in på diverse olika bevakningar, speciellt om man säger att dom kan ringa med kort varsel.
Det är svårt att få en heltid eller så på papper, men man klarar sig ofta fint på att gå på timmar och det passar bra att kombinera med en deltid på ett annat ställe eller studier.
Är det verkligen vanligt att vaktbolag tar in folk utan minsta erfarenhet? Beror kanske på vad det är för typ av vakt också iof. Väktarupbildning är ett vanligt krav tycker jag mig ha sett.

Rent krasst så skulle jag kunna ha precis vilket jobb som helst i stort sett.
 
Jag skulle inte kunna sova på natten om jag inte hade hemförsäkring :crazy: fattar inte hur någon vågar vara utan!
Är uppväxt utan hemförsäkring, det har liksom aldrig framförts som något jätteviktigt så vida man inte ligger i högrisk för att få huset demolerat.
 
Är uppväxt utan hemförsäkring, det har liksom aldrig framförts som något jätteviktigt så vida man inte ligger i högrisk för att få huset demolerat.

Jag har ingen koll på vad mina föräldrar hade för försäkringar förutom på hästarna men nånstans lyckades jag ändå snappa upp att det är viktigt med hemförsäkring så jag hade det från första dagen i eget boende. Tycker du ska teckna en nu! Går att göra via internet. Min kostar 70:- i månaden och då har jag något extra tillval.
 
Jag har ingen koll på vad mina föräldrar hade för försäkringar förutom på hästarna men nånstans lyckades jag ändå snappa upp att det är viktigt med hemförsäkring så jag hade det från första dagen i eget boende. Tycker du ska teckna en nu! Går att göra via internet. Min kostar 70:- i månaden och då har jag något extra tillval.
Vad har du för bolag som tar så lite? Tycker de flesta ligger mellan 100-150 per månad om man inte vill ha något extra.
 
Vad har du för bolag som tar så lite? Tycker de flesta ligger mellan 100-150 per månad om man inte vill ha något extra.

Länsförsäkringar. Sen beror det väl lite på var man bor också, typ hur stor risken är. Men jag har en vanlig för vuxen så har inga rabatter eller nåt.
 
Är det verkligen vanligt att vaktbolag tar in folk utan minsta erfarenhet? Beror kanske på vad det är för typ av vakt också iof. Väktarupbildning är ett vanligt krav tycker jag mig ha sett.

Rent krasst så skulle jag kunna ha precis vilket jobb som helst i stort sett.
Det är väldigt vanligt att dom tar in folk utan utbildning :) Dom står ju som sagt för utbildningen sen.
 
Kolla med vaktbolag också, om du kan tänka dig ett sånt arbete. Dom står för utbildningen och du får lön under praktiktiden (vet inte hur det är med första utbildningsomgången på 2 veckor, det var prat om att ta bort lönen på den).
Väktare som har så bra ob-tillägg. :angel:
Eller det kanske har höjts? Var väl 19 kr år 2002 iallafall.
 
Kolla restaurangbranchen också, typ café.
Telefonförsäljare finns det ju många ställen med fast lön också?
 
Väktare som har så bra ob-tillägg. :angel:
Eller det kanske har höjts? Var väl 19 kr år 2002 iallafall.
vardagar kl. 18–06: 20,31 kr
helgdag 06–18: 30,86 kr
helgnatt 18–06: 34,65 kr storhelg: 59,99 kr jul, nyår och midsommar: 134,44 kr

Det är bra mycket bättre än telefonförsäljare, eftersom man har garanterad lön för varje timme man jobbar. Det finns dessutom tjänster där man inte jobbar en enda timme obekväm arbetstid, om man nu föredrar det.

Dessutom var det bara ett förslag på en bransch som ofta söker nya folk, eftersom det är vanligt att folk jobbar extra under studietiden och sedan fortsätter med något annat.

Här har ni även timlönerna:
Nyanställd (upp till 6 mån): 117,30
Grundlön (6-15 mån): 125,05
Lönegrupp B (där man vanligen placeras efter 15 mån): 148,84
 
Personlig assistent är ju ett väldigt brett yrke. Från lättare hjälpbehov, till rena sjukvårdsinsatser på delegering.

Ju mer avancerat, desto bättre betalt. Och många olika schematyper. Vissa uppdrag jobbar assistenten ensam, andra med kollega.

Jag tycket absolut TS ska skicka öppen ansökan till assistansbolagen, men det finns många djävliga arbetsgivare så gärna en googling innan...
 
Vad kostar budgetrådgivare?
Jag tror själva poängen med en budgetrådgivare från kommunen är just det at dom är gratis. Jag tror också du kan vara anonym om du vill. Det är typ en kommunal insats som man har rätt att få för att undvika skuldfällor och för att få överblick vilken hjälp man kan få (eller inte få). Jag har en kompis här på arbetet som arbetar med det, jag kan fråga honom hur det går till. Men jag tror att du kan ringa din kommun där du är skriven och be om budgetrådgivning.
 
Herregud... Får kolla lite om det finns extrajobb inom den branchen här i Malmö. Ofta tycker jag dom har ganska specifika krav från brukaren, det ska vara en viss ålder, vissa intressen, ibland ska man kunna ett visst språk, ha egen bil osv, men något borde man kunna hitta.

Det står ofta i annonserna att de vill ha erfarenhet osv. på de sökande, men det är ofta för att sålla bort en viss typ av folk. Jag har jobbat som personlig assistent på ett antal olika ställen, började helt utan erfarenhet. Jag har även varit med och lärt upp en del nya som ska jobba, många har helt fel bild av yrket. Som en av mina brukare sa " De tror att de ska vara sällskapsdamer".
Är du inte rädd för att jobba så kan du få ett PA-jobb utan erfarenhet. Det är ju mycket personlig omvårdnad och kan vara en del tung lyft osv. väldigt varierande beroende på vad brukaren har för behov såklart. Sedan handlar de ju i det flesta fall om att du och brukaren/anhöriga ska trivas ihop. Så var inte rädd för att söka du!

Även posten kan vara ett ställe att kontakta! Jag skickade ett brev till det lokala postkontoret när jag flyttade hit till Ystad och de ringde bara någon dag senare och erbjöd mig jobb. Om jag inte minns helt fel vart du bor så finns det väl även större postterminaler med sortering som jobbar dygnet runt där.

Lycka till!
 
Hej!

När du ändå inte är låst till visst yrke, kolla Posten/Citymail (brevbärare) och diverse matvarubutiker. Ofta behöver de sommarjobbare och ibland har deras sommarjobbare hoppat av i sista minuten och reserv behövs omgående (har hänt fler än en gång). Ett sommarjobb leder lätt till extraarbete och förtur när ny person ska anställas (och folk har ju en tendens att byta jobb till hösten).

Hoppas verkligen det löser sig för dig!

/Lavinia
 
Tack för tipsen alla. Kan ju säga som så att jag sökt i princip inom alla branscher där jag kan tänkas ha någon form av chans. Så det är bara att hålla tummarna så får vi se.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 854
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 525
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 289
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 005
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp