Hur får man en man att klippa navelsträngen?

Tvärt emot vad många tycker i tråden tycker jag att det låter som om mannen faktiskt inte har gått igenom den mognadsfasen att han har gjort sig självständig gentemot sina föräldrar. Man kan förstås bara spekulera men det verkar extremt osannolikt att han har tagit ett självständigt och moget beslut att sätta sig så i händerna på sina föräldrars beslutsfattande att han själv inte har utrymme att ordna en familj på sitt eget sätt. Han verkar inte heller ifrågasätta logiken i att de får påverka och inskränka hans nya familj. Det är så klart en värdering men ändå en ganska rimlig värdering att man inom en familj bestämmer över den, inte att andra utanför familjen ges rätt att oinskränkt få styra och ställa. Det är ett ganska rimligt krav från en partner ändå och han verkar inte kunna svara upp mot den.

Din kompis behöver helt klart ge upp och lägga ner relationen. Det kommer förmodligen (igen, spekulation, men sannolikt) kosta alldeles för mycket för alla inblandade att förändra på den fast rotade ordningen, ännu värre med tanke på att detta gäller både hans jobb (?) och hem, det finns inget område där de inte formar honom. Sen kan man vara efterklok och tycka att hon borde insett detta tidigare, men det spelar ju ingen roll nu.
Fast vad vet vi eller TS om det,?
Dvs varför är man osjälvständig om man tex lever kvar på familjegården? Om det är det som halla vill?
 
Jag tror visst att någon med profession och distans kan få vissa insikter att trilla in hos den som kanske behöver det.

Men den rollen kan absolut inte kompisen till någon av parterna ikläda sig, det är ju helt befängt att tro att det ens har en chans att fungera opartiskt.
 
Det kan lika gärna vara så att frun är en bitchig typ som styr och ställer, lägger sig i hur gården ska skötas osv.
Vi har faktiskt ingen aning när vi bara får en sida av storyn.
Håller med
Det jag reagerar på är att TS så tydligt har tagit sin kompis parti. Och mannen framställs inte så trevligt.
Allt skulle bara bli fint om mannen ändrade sig och gjorde som frun vill.
 
Tvärt emot vad många tycker i tråden tycker jag att det låter som om mannen faktiskt inte har gått igenom den mognadsfasen att han har gjort sig självständig gentemot sina föräldrar. Man kan förstås bara spekulera men det verkar extremt osannolikt att han har tagit ett självständigt och moget beslut att sätta sig så i händerna på sina föräldrars beslutsfattande att han själv inte har utrymme att ordna en familj på sitt eget sätt. Han verkar inte heller ifrågasätta logiken i att de får påverka och inskränka hans nya familj. Det är så klart en värdering men ändå en ganska rimlig värdering att man inom en familj bestämmer över den, inte att andra utanför familjen ges rätt att oinskränkt få styra och ställa. Det är ett ganska rimligt krav från en partner ändå och han verkar inte kunna svara upp mot den.

Din kompis behöver helt klart ge upp och lägga ner relationen. Det kommer förmodligen (igen, spekulation, men sannolikt) kosta alldeles för mycket för alla inblandade att förändra på den fast rotade ordningen, ännu värre med tanke på att detta gäller både hans jobb (?) och hem, det finns inget område där de inte formar honom. Sen kan man vara efterklok och tycka att hon borde insett detta tidigare, men det spelar ju ingen roll nu.
Hur det än förhåller sig i det här fallet så är jag rätt öppen för att hela grejen med att "klippa navelsträngen", "mogna", ja, att något slags individualiseringsprocess ser väldigt olika ut i olika sammanhang och att idealet för vad en individ är skiljer sig åt, tex mellan jordbruksmiljöerna och urbana akademikermiljöer. Men jag ser inte att det gör problemställningen väsentligt annorlunda?
 
Det kan lika gärna vara så att frun är en bitchig typ som styr och ställer, lägger sig i hur gården ska skötas osv.
Vi har faktiskt ingen aning när vi bara får en sida av storyn.
Det kan lika gärna vara tvärtom-det vet vi ju inte. Men de flesta i den här tråden verkar ha bestämt sig att TS vän är en bitch.
 
Inte just i de ordalagen. Men de inlägg som påstår att TS vän vill ändra sin man och inte ta han för den han är, upplever jag har samma undertoning mot TS vän som TS har mot mannen.
Ja och det visar ju bara att det blir en konstig diskussion när vi egentligen inte vet något. Det enda vi vet är det som den ena partens vän har skrivit.
 
Inte just i de ordalagen. Men de inlägg som påstår att TS vän vill ändra sin man och inte ta han för den han är, upplever jag har samma undertoning mot TS vän som TS har mot mannen.

Det tycker inte jag. Att människor tror att den de förälskar sig i kommer bli någon helt annan än den hen är nu är alltför vanligt. Det är ingen kritik eller något påstående om att Ts vän är en bitch utan mer ett konstaterande att hon inte blev tillsammans med den hon såg utan med den hon trodde han skulle bli.
 
Det tycker inte jag. Att människor tror att den de förälskar sig i kommer bli någon helt annan än den hen är nu är alltför vanligt. Det är ingen kritik eller något påstående om att Ts vän är en bitch utan mer ett konstaterande att hon inte blev tillsammans med den hon såg utan med den hon trodde han skulle bli.
Tycker jag inte alls det går att konstatera. Tycker det finns alldeles för lite underlag för det. Vi vet lika lite om mannen ifråga har förändrat sig under den tid de levt ihop, som att TS vän förväntat sig att han skulle förändras.
 
Tycker jag inte alls det går att konstatera. Tycker det finns alldeles för lite underlag för det. Vi vet lika lite om mannen ifråga har förändrat sig under den tid de levt ihop, som att TS vän förväntat sig att han skulle förändras.
Vad TS väns har förväntat sig är totalt ointressant.
 
Vad TS väns har förväntat sig är totalt ointressant.
Det jag menade var att de påståenden om att vännen förväntat sig något-är något som folk här skrivit och trott, inget som någon här förutom eventuellt TS vet.
Det går alltså inte att skriva att "vännen blev tillsammans med den hon såg utan med den hon trodde han skulle bli."
 
Tvärt emot vad många tycker i tråden tycker jag att det låter som om mannen faktiskt inte har gått igenom den mognadsfasen att han har gjort sig självständig gentemot sina föräldrar. Man kan förstås bara spekulera men det verkar extremt osannolikt att han har tagit ett självständigt och moget beslut att sätta sig så i händerna på sina föräldrars beslutsfattande att han själv inte har utrymme att ordna en familj på sitt eget sätt. Han verkar inte heller ifrågasätta logiken i att de får påverka och inskränka hans nya familj. Det är så klart en värdering men ändå en ganska rimlig värdering att man inom en familj bestämmer över den, inte att andra utanför familjen ges rätt att oinskränkt få styra och ställa. Det är ett ganska rimligt krav från en partner ändå och han verkar inte kunna svara upp mot den.

Din kompis behöver helt klart ge upp och lägga ner relationen. Det kommer förmodligen (igen, spekulation, men sannolikt) kosta alldeles för mycket för alla inblandade att förändra på den fast rotade ordningen, ännu värre med tanke på att detta gäller både hans jobb (?) och hem, det finns inget område där de inte formar honom. Sen kan man vara efterklok och tycka att hon borde insett detta tidigare, men det spelar ju ingen roll nu.
Men alltså, vad hjälper det vad "många i tråden tycker"? Jag vet inte om TS tänkt sig att kunna gå till sin kompis man och förklara att "nu har vi haft en omröstning på nätet om dig, vi har kommit fram till att du inte klippt navelsträngen och att du kommer att förlora din fru om du inte gör det."

Huvudpoängerna i det här måste väl ändå vara att TS inte har med parets relation att göra, och att det är totalt gränslöst att lämna ut dem till ett forum för diskussion, oavsett hur anonyma de är för oss.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 279
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 396
Senast: kubikmeter
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 561
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp