Bukefalos 28 år!

Hur får man hästen på yttertygeln?

Indiskalit

Trådstartare
Hej alla där ute!

Har under den senaste månaden gått och funderat på vad som menas med rida och få hästen på yttertygeln. Hur gör man det? :confused: Har hört att man ska använda innerskänkel och yttertygel, så långt är jag med... Är verkligen helt borta i det här ämnet och skulle vara tacksam om någon hade lust att förklara vad det är, när "att rida på yttertygeln" används, hur man kommer dit (är det något som man kan sträva efter redan i början av passet eller måste hästen värmas upp innan, göra speciella övningar), varför man gör det, hur det känns och vad man gör när man väl är (svänger/bromsar/halt etc)? :)
 
Sv: Hur får man hästen på yttertygeln?

För mig innebär att "rida på yttertygeln" att hästen är rakriktad och att man använder yttertygeln i stabiliserande syfte, tex halvhalter.

Översatt till hoppningen är begreppet mycket mer begripligt (i alla fall för min del) eftersom att yttertygeln är det som får hästen att vända och om man ej rider hästen på yttertygeln kommer bogarna att fara iväg eller hästen bli till en enda banan.

Hur man kommer till att rida hästen på yttertygeln är väldigt olika. Om jag tex tar kontakt med yttertygeln det första jag gör på min häst blir resultatet en stretande stjärnkikare. Andra hästar är "på ytter" redan från början. Detta kan man känna genom att hästen tar en mjuk men stadig kontakt med bettet, den hänger inte i din hand och går ärligt framåt.

Jag anser att en häst måste vara rakriktad innan man kan rida den "på yttertygeln". Därför rider jag alltid för enbart inre hjälper tills hästen automatiskt kommer till ytter. (Detta är dock något jag hämtat ur den klassiska dressyren, och alltså ej den tyska, mer standardiserade ridstilen), varför många skulle motsätta sig detta sätt att se på saken.

Men i förlängningen handlar allt om samma sak, lösgörande grundarbete.

Hoppas att det hjälpte lite i alla fall. Ser fram emot att läsa andras svar, eftersom jag tror att det kan skilja lite i hur man ser på saken =)
 
Sv: Hur får man hästen på yttertygeln?

för mig är detta när man har ett jämt stöd på båda sidor, typ när man rider rakt fram så har man lika mycket i båda händerna och att hästen inte "tappar" utsidan i t.ex svängar. Min unghäst släpper gärna utsidan i vänstervarv pga att han är svag där. Han gör vi så att vi göra småvolter/bak/framdelsvändingar och lägger om ytterskänkeln så fort han börjar tappa yttersidan för att få tillbaka kontakten.
 
Sv: Hur får man hästen på yttertygeln?

Mitt tips för att förstå själva principen: sätt dig på en cykel och cykla i en liten volt.

Du kommer mycket snabbt att upptäcka att för att hålla balansen, måste du sätta tyngden i din yttre hand på styret. Vrider du styret inåt för mycket eller lägger din tyngd för mycket i innerhanden kommer du bara att falla alltmer inåt och till slut behöva sätta ner en fot.

Du kommer att upptäcka att det bästa är att hålla styret nästan rakt och med tyngden i "yttersidan", och göra små korrigeringar inåt ibland så att du cyklar i en kurva och inte på en rak linje.

Funkar på precis samma sätt med en häst :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 062
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 005
Senast: Noranovala
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Hög matskål
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp