Hur får man läder torrt?

domino

Trådstartare
Japp, ni läste rätt! :D

Fick hem ett träns här och det var lite för väl insmort, helt slabbigt.
Så jag undrar om det finns något sätt att torka det och sedan smörja lite lagom.
Sköljde det under vatten igår med lite grönsåpa men tycker fortfarande att det är oljigt och kladdigt..

Nån som har nåt tips? :bow:

Sv: Hur får man läder torrt?

Det är någon som "marinerat" i olja.
Testa med potatismjöl! Köp ett paket, stoppa tränset i en plastpåse o häll i allt mjöl, skaka om och låt det ligga en vecka eller så, skaka varja dag. Sedan kan du borsta av pot. mjölet. Det går alltid att testa, och ingen skada är skedd.

Okej! Tack för tipset, har de hemma faktiskt! :)
Ska jag bara stoppa i det som det är, torrt? Eller ska jag fukta det? Inte för att det är så torrt då.. :D

Bill skrev:
Det är någon som "marinerat" i olja.
Testa med potatismjöl! Köp ett paket, stoppa tränset i en plastpåse o häll i allt mjöl, skaka om och låt det ligga en vecka eller så, skaka varja dag. Sedan kan du borsta av pot. mjölet. Det går alltid att testa, och ingen skada är skedd.

Ja, marinerat träns med stekt sadel och havreflarn är jättegott :D

Förstör inte yes lädret då?

Eller det kanske redan är förstört när det är så indränkt i olja? :p

Senast ändrad:

I Tyskland diskade vi tränsen varje dag.. iofs fettade vi in sen med ett bra fett- OBS ej olja... Man ska aldrig putsa in ett lager fett utan att ha diskat bort ersterna, då får men till slut en kletig sörja på tränsen... Ett träns i bra läderkvalite tappar varken färg eller sväller av vatten i normala mängder... Jag kan alltså stoppa ner mitt HG träns i vasken och diska utan att det tar skada...

Jag har alltid använt diskmedel på mina lädrgrejer och fettar in ca en gång per år och då dränker jag det i bra olja. Verkligen dränker.

Brukar inte berätta för andra hur jag gör eftersom jag bara får skäll för att jag gör fel, men vi har grimmor, selar, huvudlag osv. som hållt sedan 60-talet med samma behandling.

Okej, ja men då har du ju tydliga bevis på att det funkar! ;) :)

Ska prova med diskmedel och sedan smörja med effax läderbalsam tänkte jag!

Diska, men smörj inte! Ditt läder har fått för mycket olja, så då var det meningslöst att du diskade från början.

Jag tror du får tvätta regelbundet, men inte för ofta med diskmedel. Detta kommer dock inte ta bort fettet INUTI lädret. Du kanske borde prova med nåt som suger åt sig fettet, tex potatismjöl som nån annan föreslog. Har ingen aning dock om det fungerar.

Men nöj dig med att torka av ditt träns med diskmedelslösning och undvik allt vad fett heter tills lädret stabiliserat sig. Det kommer nog ta tid, så ha is i magen.
Och ANVÄND INTE SADELTVÅL!!!! Det om något gör läder sladdrigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 731
Senast: Dentaku
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 723
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej. (flytta gärna tråden om jag postat fel) Nu börjar jag bli frustrerad. Har en körsele som jag försöker mjuka upp lädret på. Smörjer...
Svar
7
· Visningar
4 443
Senast: Neia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 095
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka