Hur får ni krubban ren?

slant98

Trådstartare
Vår ponnys krubba är vit/grå på insidan av gamla mineraler som fastnar (svart plastkrubba). Jag upplever/tror att det fastnar mer eftersom det redan finns ett skikt av detta och skulle vilja få bort allt! Går det ens?? Hur?? Kanske lättare att köpa ny krubba...
 
Har du provat att hälla i en mix av diskmedel och hett vatten? Sen låt det ligga en stund och sedan skrubba :)
jepp... lossnar knappt något. Har också skrapat, men rädd att skrapa sönder plastens ytterhölje. Tänker att om jag gör det så kommer det fastna ännu lättare sen!
 
Jag har plugg i botten på mina krubbor för att enkelt kunna rengöra dem utan att skruva loss dem och jag torkar rent krubborna varje dag. Ändå sätter sig vissa mineraler mer än andra och när det inte går att få bort ens med varmvatten, diskmedel, låta ligga en stund och sedan skrubba med svamp så köper jag en ny. Det växer ju bakterier i det där och även i plasten om den blir repig och det vill man ju såklart inte riskera.
 
Har du tillgång till saltsyra. Mineraler innehåller ju ganska mycket kalcium så det är fullt möjligt att det du har i krubban är kalciumkarbonat= kalksten
 
Har du tillgång till saltsyra. Mineraler innehåller ju ganska mycket kalcium så det är fullt möjligt att det du har i krubban är kalciumkarbonat= kalksten
Tror det är magnesium mest hos oss… men borde ju också funkar med syra då ;) ska testa!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 934
Senast: ylvalill
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp