Hur får vi bukt med problemen?

Jag har en fantastisk fyraåring. Smart, snäll, empatisl och försiktig. Lite sen i den motoriska utvecklingen och tidig i den verbala.

Hen är ensambarn och har mycket svårt att leka själv, något vi övar på dagligen där jag hjälper hen att komma igång med någon lek. Ofta funkar det bra och det räcker med att jag kommer och tittar till och uppmuntrar.

I och med detta, hens behov av att ständigt vara nära och bli underhållen, samt att jag inte har någon avlastning, så hamnar vi ständigt i konflikter.

Jag upplever att jag inte får något kontakt när hen börjar bli arg, och till slut är det så upptrissat att hen börjar slåss och sparkas och jag tappar det. Jag skriker "VI SLÅR INTE VARANDRA!", insee hur jävla dumt det är att skrika och försöker gå därifrån för att lugna mig. Men, var jag än går följer hen efter och fortsätter slå.

9 gånger av 10 slutat det med att jag skriker "jag vill inte vara med dig när du slår mig, kan du bara låta mig vara?" och strax därefter bryter jag ihop och gråter över vilken jävla kass mamma jag är. Då lugnar sig barnet och vi kramas och säger förlåt.

Men dessa timmeslånga konflikter flera gånger om dagen suger musten ur mig, jag orkar inte älska barnet under de bra stunderna för att de jobbiga stunderna är för jobbiga.

Snälla, hjälp mig. Ge mig konkreta råd till vad jag ska göra för att förebygga eller vad som helst. Och skäll gärna på mig, jag vet att jag beter mig åt helvete mot min älskade unge..
Känner igen mig i detta. Vi har inte exakt samma situation här hemma, men en 3-åring som gärna skriker när han inte får som han vill. Något jag fått tips om är att försöka säga vad barnet får göra istället för vad barnet inte får göra. T.ex. istället för att säga till ditt barn att hen inte får ha fötterna på bordet så kan du istället säga att att fötterna ska vara på golvet/fotstödet.

Du är inte en dålig mamma :heart.
 
Tänker att lågaffektivt bemötande är så mkt mer än att vara lugn i konfliktsituationer det handlar framförallt om att INTE landa där att sopa banan så konflikten inte uppstår lokalisera triggers och undvika dem.

Har du möjlighet gå på en föreläsning med ex Hejlskov eller Aspeflo.
 
Nej då förstår jag att det inte känns bra! Jag tror att de flesta föräldrar känner att de sagt något dumt till barnen någon gång och att man blir arg när man blir slagen ser jag som ganska naturligt, men om det upprepas ofta och du känner att det blir fel så är det ju förstås inte bra.
Har barnet kompisar att leka med även ibland utanför förskolan? Och helt ärligt - det är OK att utnyttja TV- n som underhållning någon timme eller två för att få fixa, plocka, duscha mm i fred!
Stort Lycka till!!

Hen har kompisar som hen leker med några gånger i veckan, men vi bor lite avsides så det är svårt att få till varje dag.
TV och surfplatta används några timmar om dagen men hen vill att jag ska vara med även då, så det mesta i hemmet får jag göra när hen sover.
Tack!
 
Visst är det svårt att inte bli arg! Vi var själva i samma sits, men då var vi ändå två vuxna, som hamnat i en ond spiral som vi inte kunde ta oss ur själva. Barnet var också 4 år. Jag minns inte vart vi vände oss, var många år sedan nu. Men vi fick gå något som heter förstärkt komet som hjälpte oss litegrann i allafall.

Idag, många år senare, så har vi fortfarande duster men de är färre. Barnet har en ADHD-diagnos och i perioder när allt rullar så glömmer vi bort den tydlighet som barnet behöver för att klara vardagen. Särskilt om vi ska göra något mer än "skrota hemma".

Mitt tips är att ignorera allt som inte är farligt. Ta inga strider som du inte behöver strida om. Beröm allt bra, det gör du säkert redan, det kan känns lite fånigt att berömma självklara saker men det kan göra skillnad i barnets beteende.

Gör ett mycket enkelt schema över dagen med bilder (inga tider eller komplicerade förklaringar). Man kan göra schemat tillsammans men det är bra att ha en mall att gå efter och så kan man enkelt ändra när man te.x. planerat in något. Jag arbetade i word och hittade bilder på nätet att lägga in. Det finns många olika sätt att göra schema på. Man kan även använda sig av en magnettavla. Men jag ville att barnet skulle kunna ta med sig pappret överallt och titta på. Detta gör vi än idag när vi ska åka någonstans som är nytt.

Att ha ett schema att titta på kan vara lugnande. Man kan hela tiden gå tillbaka och titta på vad som ska hända här näst. Det kan också vara viktigt att visa i schemat att ni gör saker var för sig. Te.x att barnet leker själv med något på sitt rum och mamma gör saker för sig. Om det är svårt att få till det med längden, att barnet leker 5 min och sen är det "färdigt" så använd en äggklocka t.ex.

Du behöver på andas och ladda om. Kanske kan du inte göra det på egen hand, våga ta hjälp innan du hamnar på botten som vi gjorde. Det tar väldigt lång tid att komma tillbaka. Vi hade även kontaktfamilj till barnet. Det var fruktansvärt att lämna bort barnet men vi visste att det var enda sättet att få andas.

Du är absolut inte en dålig mamma utan en trött mamma som behöver stöd! Jag skulle ringa BVC redan nu. Det ska finnas möjlighet att få prata med en psykolog och det kan vara väntetid. Man behöver någon att bolla med, för det är otroligt tufft att vara förälder särskilt när man ständigt hamnar i konflikter.

Fundera också på när konflikterna uppstår för att lättare kunna se i tid att detta kan bli bråk, hur ska jag tänka då och vad ska jag göra/inte göra. När man verkligen funderar på det så ser man ofta små, ibland stora, tecken på när det är på väg å fel håll.

Något som också kan vara ett "problem" är om barnet är väldigt verbalt. Att man pratar med barnet på en för "hög" nivå om du förstår hur jag menar. Att man kanske diskuterar för mycket med barnet hur barnet vill ha det osv. Vi gör så i vissa situationer, även om barnet idag är tonåring, att vi berättar att det här ska vi göra och frågar inte vad barnet tycker. Genom att titta på schemat som vi gjort så behöver barnet inte fundera/vara orolig över det som ska hända utan kan landa i att mamma/pappa har koll på läget och barnet kan fundera på andra saker.

Coop

Tack snälla för så många värdefulla tips! Jag måste tänka lite på dom och hur jag kan använda dom innan jag svarar mer utförligt.
 
Men vad händer sen? Du lyfter ner barnet, barnet blir argt - det verkar mycket rimligt alltihop, men kan inte barnet få vara argt en stund då? Om hen börjar slå dig förstår jag att du går därifrån, men annars, kan du inte bara vara där medan barnet är argt? Går det inte över, det arga, efter en stund?

Alltså, går det att inte själv bli så arg, utan låta barnets känslor svalla en liten stund utan att själv dras med?

Hen får "gärna" vara arg och jag försöker att alltid berätta det. "Jag ser att du är arg och det är okej, man får vara arg men du får inte slåss".
Men det är lite det här jag menar med att hens utbrott kommer så plötsligt, för det går från att jag säger "nej" till att hen slår mig direkt. Jag försöker gå ifrån men hen springer efter och slåss. Jag sätter mig på golvet bredvid eller en bit bort och hen kastar sig över mig och slåss eller bits. De få gånger hen inte gör det så tar hen ut sin ilska genom att ta sönder saker - mina saker.
 
Och jag tycker det låter som din unge testar gränser. Och att du är en alldeles vanlig morsa som är lite trött. Kommer det inte nu så kommer det sen för det mesta. Varför ska du be om ursäkt för att du blir arg? Hen uppför sig ju illa.
Men gå innan det barkar åt helsikke. Säg - Om du inte slutar går jag in i det här rummet och du får inte följa med för du slåss. Det blir säkert utbrott på andra sidan dörren men plocka undan så det inte finns något farligt. Fötterna på bordet? Nä aldrig i livet. Barnet skulle aldrig göra så på förskolan och vet mycket väl att det inte är ok. Så varför ska du inte säga till hemma - direkt, varför vänta tills fötterna är i tallriken? Banr är kloka, dom förstår att dom kan driva en till vansinne - och då gör dom det.

Sen är lågaffektivt bemötande bra men faktiskt i första hand en metod man använder då någon har aggressionproblem och kan skada någon. Detta har jag frågat Hejlskov vid föreläsning; Så här skriver han själv;
"Lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande tar utgångspunkt i att människor med problemskapande beteende ofta har svårigheter med att reglera affekt. Ofta reagerar de med samma affekt som de presenteras för. Orsaken till det är att affekt smittar, men att de flesta av oss som ganska små lär oss att skilja på om det är vår egen affekt eller någon annans vi känner. Det gör en del människor inte. De kan inte skilja mellan egen och andras affekt, vilket till exempel innebär att de blir arga om man skäller på dem.
Dessutom vet vi att problemskapande beteende ofta händer när en person har en hög affektnivå. Ingen börjar slå på människor omkring sig om de är lugna. Lugn och självkontroll hänger ihop, och vi vill att personen behåller kontrollen över sig själv, så att han kan samarbeta med oss."

Så jag anser;
Barn utan diagnos klarar sig bra med en konsekvent hantering - det vill säga nej är nej.

Fast.. jag upplever ju att hen inte klarar av det trots konsekvent hantering. Det enda stället jag kan låsa in mig på är badrummet och då har hen resten av huset att slå sönder saker på. Än så länge klarar jag hyggligt att hålla fast hen när hen får utbrott men en ilsken fyraåring är STARK.

Jag orkar inte alla dessa konflikter, det finns stunder när jag på kvällen överväger om det inte vore bäst för oss båda om jag inte fanns.
 
Känner igen mig i detta. Vi har inte exakt samma situation här hemma, men en 3-åring som gärna skriker när han inte får som han vill. Något jag fått tips om är att försöka säga vad barnet får göra istället för vad barnet inte får göra. T.ex. istället för att säga till ditt barn att hen inte får ha fötterna på bordet så kan du istället säga att att fötterna ska vara på golvet/fotstödet.

Du är inte en dålig mamma :heart.

Det ska jag tänka på!

Tack!
 
Barns största uppgift är att ta reda på hur omvärlden fungerar. Därför är frågan "vad händer om" "varför då" och "hur fungerar det" de största frågorna i deras huvuden. För att ta reda på måste man prova. För att bekräfta att det som de tror hände verkligen händer alltid och därigenom få till en omvärldsbild måste de testa. Igen och igen. För att barnet ska kunna få en förståelig omvärldsbild behöver omvärlden vara konsekvent. Att vara konsekvent är något som kan vara både svårt, jobbigt och ibland rent omöjligt men det underlättar för barnet.

Fundera över vilka strider du behöver ta. Hur du kan undvika att hamna i klinch. Precis som du skriver blir ni två barn nu och det beror inte på att du är en dålig mamma utan på att ni har hamnat i en ond cirkel som snurrar fortare och fortare. Ju fortare den snurrar desto närmre ligger ilskan och frustrationen för er båda två. Ditt barn vill veta, har jag fattat det här rätt? och när hen gör det så blir det så jobbigt att ni båda går i klinch. Exemplet vid måltiden är jättebra. Ditt barn vill veta, kan jag ha fötterna på bordet idag? Vad händer om jag lägger upp dem på bordet? Vad händer om jag tar dem närmare tallriken? Ditt barn gör inte det för att hen inte vet att hen inte får utan för att bekräfta sin tes. Hen gör det inte för att jävlas eller vara elak utan just för att testa. Att bli bortlyft mer eller mindre bryskt i det läget skapar självklart frustration och ilska och då övergår nyfikenheten och testandet till totalt kaos i barnets huvud. Barnet har inte de verktygen än för att lägga ihop två och två i det läget utan då finns bara ilska och frustration. Vad hade hänt om du istället i förbigående och med ett leende hade sagt, nä, inga fötter på bordet, och sedan flyttat på tallriken. Första gångerna hade hen gissningsvis flyttat efter fötterna men efter att ha testat det här några gånger utan att gå i klinch, utan ilska från något håll så har hen bekräftat sin tes om vad som händer och behöver inte testa mer. Precis som en häst inte kan lära sig något i paniktillstånd kan ett barn inte lära sig något när ilskan och frustrationen rinner över. Undvik därför att det går så långt som till att handgripligen lyfta bort. Ta bara undan tallriken istället och säg inga fötter på bordet.

När du blir arg och vill börja skrika (te x när hen börjar slåss) så prova att ta hens händer i dina. Var på samma nivå med ögonen, se in i hens ögon, sänk rösten och säg att man får inte slåss. Man får bli arg men man får inte göra någon illa. Det här kommer inte heller fungera första gången för ditt barn kommer sannolikt att kasta med huvudet, vråla, vägra titta på dig och försöka slita sig loss men det kommer fungera i längden. Du bekräftar att hen är arg. Att hen får vara arg men du bekräftar också att du ser henom. Att du lyssnar på henom.

Att vara helt ensam med barn utan någon avlastning är tufft. Det är jättetufft att aldrig kunna lämna över ansvaret till någon annan och bara få andas. Ditt barn verkar också ha ett behov av att vara nära dig, ha koll på dig och det kan bli en fullständig krock där du känner att du blir helt kvävd och helst vill skrika du med. Men du är den vuxne och du kan ändra på det här. Du kan ändra på det genom att ändra ditt sätt att tänka och vara. Det är inte enkelt alls men det går och det är värt det.
Att visa sitt barn tydlighet och att vara konsekvent skapar trygghet. Att barnet förstår skapar trygghet. Trygghet skapar bättre förutsättningar för er båda och finns tryggheten så finns det utrymme för inkonsekvens de dagar man verkligen inte orkar.
För att skapa trygghet i ett barn krävs att hen vet. Att inga obehagliga överraskningar dyker upp hela tiden. Det är där du behöver fundera över vilka regler som ska gälla och för vems skull de är viktiga. Att ha tusen regler att förhålla sig till och komma ihåg är ohållbart för de flesta så att förenkla och göra dem förståeliga är A och O. Ha inga regler du inte kan motivera varför de finns och de regler som finns ska vara för barnets skull. För att hen ska kunna gå genom livet utan att skada varken sig själv eller andra och för att hen ska lära sig ett okej beteende i hens omvärld. Ramar helt enkelt. Ramar som är enkla att förstå och enkla att hålla. Ramar man kan stångas emot och de håller för att de är så viktiga att något annat är helt otänkbart och farligt. Vad spelar det för roll om barnet äter på golvet, sover i soffan eller vill äta soppa med gaffel? Låt hen prova om hen vill det. Låt hen testa och lära sig förstå sin omvärld genom att bekräfta sina teser om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Tänk på ditt barn som en liten professor och låt hen utföra de experiment hen behöver för att förstå sin omvärld.

Och igen. Du är ingen dålig mamma. Ni har bara hamnat på fel väg men det går att ta en annan bättre väg. En dålig mamma ber inte om hjälp och det har du gjort. Cudos till dig för det :heart
 
När min var 4 år hade jag många liknande konflikter där jag provade just att stänga in mig på toa. Och i efterhand kändes det aldrig som en bra idé. Mitt barn blev jätteledsen och jag kände att jag bara gjort så för att få en reaktion på nåt vis... Att jag som vuxen var tvungen att 'visa" att jag är störst och starkast fast utan att skrika eller slåss...
Jag kände mig elak.
Jag minns hur frustrerad jag var och att jag gjorde det i affekt.

Det är svårt att när man är upprörd få konsekvenser att vara just konsekvenser och inte bestraffning.
 
Hen får "gärna" vara arg och jag försöker att alltid berätta det. "Jag ser att du är arg och det är okej, man får vara arg men du får inte slåss".
Men det är lite det här jag menar med att hens utbrott kommer så plötsligt, för det går från att jag säger "nej" till att hen slår mig direkt. Jag försöker gå ifrån men hen springer efter och slåss. Jag sätter mig på golvet bredvid eller en bit bort och hen kastar sig över mig och slåss eller bits. De få gånger hen inte gör det så tar hen ut sin ilska genom att ta sönder saker - mina saker.
Då förstår jag, det är alltså att barnet ger sig på dig för att slå dig så fort hen blir arg?

Det går ju självklart inte. Kan du prata med barnet när hen inte är arg, om varför hen slår dig, och om det finns något hen kan göra istället? Eller något du kan göra istället när det blir så? Det funkar ibland med mina barn, även om fyra år är på gränsen åldersmässigt för att kunna resonera så. Men att man frågar saker i stil med Varför slår du mig? Vad skulle du vilja att jag gjorde när du blir arg? Alltså inte anklagande, utan för att ta reda på svaren. Ibland har barnen rätt bra idéer om hur man kan göra på ett annat sätt för att det ska funka för dem.

Annars, om det inte går att gå därifrån när barnet slår dig därför att barnet följer efter, håll fast i barnets arm när den kommer farande för att slåss? Hålla fast är sista utvägen, men som jag fattar det är det ju egentligen inte bråk som är problemet, utan att ditt barn slår och biter dig varje gång du säger nej till något eller gör något hen inte vill.

Då är det ju inte lågaffektivt bemötande som hjälper, om du redan är helt lugn och barnets respons på det bemötandet är att slå dig.
 
Jag har ett barn som periodvis slåss, rivs och bits (och bara hemma - inte på förskolan, det tror jag inte alls är ovanligt vill jag bara säga för att jag vet att du nämnde det. Det är lättare att spela ut hela registret mot de allra närmaste). Jag tycker att du fått många bra förslag på hur man kan göra och tänka för att hitta en mer positiv relation, så jag tänkte mest lägga till hur jag (försöker) gör(a) just vid fysiska angrepp:

1) stopphand + ”Stopp! Jag vill inte att du slår (biter/river/sparkar) mig!”

2) om 1) inte har effekt fångar/håller jag händerna/armarna och försöker leda kraften/vända barnet bort från mig + ”Stopp! Det gör ont på mig när du slår (sparkar/river/biter) på mig! Om du behöver slå på något får du gå och slå på en kudde istället!”

3) om 2) inte hjälper håller jag fast tills det är säkert att släppa.

Jag tycker att det är enklare att i stundens hetta hålla sig borta från det generella (”man får inte slåss”) som barnet garanterat redan vet och istället fokusera på här, nu, du och jag.
 
När du blir arg och vill börja skrika (te x när hen börjar slåss) så prova att ta hens händer i dina. Var på samma nivå med ögonen, se in i hens ögon, sänk rösten och säg att man får inte slåss. Man får bli arg men man får inte göra någon illa. Det här kommer inte heller fungera första gången för ditt barn kommer sannolikt att kasta med huvudet, vråla, vägra titta på dig och försöka slita sig loss men det kommer fungera i längden. Du bekräftar att hen är arg. Att hen får vara arg men du bekräftar också att du ser henom. Att du lyssnar på henom.
Fast att ta ögonkontakt/kräva ögonkontakt om barnet är i affekt är sällan en jättebra idé. Allt annat är jättebra, att bekräfta och vara närvarande, men själva ögonkontakten kan bli ytterligare ett moment som skapar konflikter.
3) om 2) inte hjälper håller jag fast tills det är säkert att släppa.
Jag förstår att det hjälper för er just nu @pollex men generellt är det inte så bra att hålla fast ett barn som slåss och barnen tenderar ju att bli större vilket gör att det dessutom sällan är en lösning på sikt - vilket kan vara bra att veta även för @Skrikmamma - om en använder sig av er metod som förälder. Det finns mycket att läsa på området just för att det är potentiellt farligt att hålla fast barn som är i affekt.
 
@Skrikmamma super att du pratar om det! Det är så lätt att tro att man är själv. Jag har explosiva barn, med första var det mycket onödiga konflikter, och jag mådde onödigt dåligt av dem. Jag hamnade lätt i att tänka att jag hade traumatiserat barnet för livet om jag inte var superduper hela tiden. Jag har inga konkreta tips, jag ventilerade med förskolepersonalen vid några tillfällen och de tryckte mycket på att hitta bromsknapparna innan barnet blev vansinnig. Sen har det blivit ofantligt mycket bättre med åren, humöret är mer förutsägbart och vi kan resonera mer. Men det är skitjobbigt och frustrerande när det pågår.
 
Fast att ta ögonkontakt/kräva ögonkontakt om barnet är i affekt är sällan en jättebra idé. Allt annat är jättebra, att bekräfta och vara närvarande, men själva ögonkontakten kan bli ytterligare ett moment som skapar konflikter.

Jag förstår att det hjälper för er just nu @pollex men generellt är det inte så bra att hålla fast ett barn som slåss och barnen tenderar ju att bli större vilket gör att det dessutom sällan är en lösning på sikt - vilket kan vara bra att veta även för @Skrikmamma - om en använder sig av er metod som förälder. Det finns mycket att läsa på området just för att det är potentiellt farligt att hålla fast barn som är i affekt.

Jag vill förstås varken skada mitt barn eller skriva något som får någon annan att skada sitt! När jag googlar farorna av fasthållning av barn (som slåss) hittar jag dock mest information som handlar om fasthållning/nedläggning (mot golvet). Där vill jag förtydliga att det inte är det jag pratar om, utan om jag håller fast så håller jag i de (slående/rivande) armarna. Om det finns några faror med det som jag missat behöver jag nog google-hjälp :)

Sedan - självklart är det inte en lösning på sikt. Det är enbart ett sätt att värja sig i situationen.
 
Fast att ta ögonkontakt/kräva ögonkontakt om barnet är i affekt är sällan en jättebra idé. Allt annat är jättebra, att bekräfta och vara närvarande, men själva ögonkontakten kan bli ytterligare ett moment som skapar konflikter.
Nej inte kräva! Absolut inte! Då ber jag om ursäkt om det kan uppfattas så. Jag tänker erbjuda ögonkontakt genom att vara på samma nivå höjdmässigt, inte kräva. Visa att jag ser dig men inte kräva att barnet ser mig tillbaka. Vilken tur att du reagerade på det så att jag fick förklara bättre. Att kräva ögonkontakt blir ju som ett straff, som när någon spänner ögonen i ett barn och det är ju helt vidrigt!
 
Jag vill förstås varken skada mitt barn eller skriva något som får någon annan att skada sitt!
Nej det förstår jag absolut att du inte vill! Därav mitt inlägg att det inte är helt oproblematiskt att göra hur som helst, för att förtydliga :)

Och det finns ju givetvis fasthållande och fasthållande samt att det påverkar barn olika beroende på barnet - det jag tänker är väl om barnet upplever obehag och får panik när du håller i armarna (men det är ju inget som indikerar det i dina inlägg) som kan göra situationen värre eller vara farligt.
 
Bo Heljskov är som flera andra skriver väldigt bra på lågaffektivt, så titta gärna nån föreläsning.
Jag skulle rekommendera att avleda och välja konflikterna. Är det så farligt att barnet har fötterna på bordet så dom måste ner direkt? Testa att avleda genom att prata om något annat, fortsätt eran diskussion om vad ni ska göra under dagen, ville hen till den där roliga lekplatsen eller skulle ni åka och bada?
Jag har i mitt arbete med autism lärt mig att genom att ge reaktion på felaktigt beteende så förstärker man det oftast. Barnet vill ha en reaktion och lyckas genom att du blir arg.
Självklart kan du ändå säga att vi inte har fötterna på bordet, men i en lugn ton.
Tycker det var en bra idé som någon annan skrev att i läget när barnet sparkar på tallriken då ta den och duka av och säga något som "Har du ätit upp, vad bra, då kan vi gå och leka nu".

Att hålla fast skulle jag passa mig för, tänker själv hur hemskt det skulle vara att bli fastställd när jag själv är arg och frustrerad, jag tror bara det spär på ilskan och tillslut är barnet för starkt för att hållas...
Hamnar ni väl i situationen där barnet slås tycker jag stop-handen är bra. Håll upp en hand, sträck på dig och säg tydligt "stopp!" Utan att för den delen själv gå upp i affekt.

En 4åring går det oftast att prata och resonera med, fråga i ett lugnt läge, kanske en stund efter ett bråk, hur barnet vill att du gör när hen blir arg. Förklara att det gör ont när hen slåss och att du också blir arg och ledsen. Barn är oftast klokare än man tror.

Och du är ingen dålig mamma för att du skriker och blir frustrerad!
 
Barns största uppgift är att ta reda på hur omvärlden fungerar. Därför är frågan "vad händer om" "varför då" och "hur fungerar det" de största frågorna i deras huvuden. För att ta reda på måste man prova. För att bekräfta att det som de tror hände verkligen händer alltid och därigenom få till en omvärldsbild måste de testa. Igen och igen. För att barnet ska kunna få en förståelig omvärldsbild behöver omvärlden vara konsekvent. Att vara konsekvent är något som kan vara både svårt, jobbigt och ibland rent omöjligt men det underlättar för barnet.

Fundera över vilka strider du behöver ta. Hur du kan undvika att hamna i klinch. Precis som du skriver blir ni två barn nu och det beror inte på att du är en dålig mamma utan på att ni har hamnat i en ond cirkel som snurrar fortare och fortare. Ju fortare den snurrar desto närmre ligger ilskan och frustrationen för er båda två. Ditt barn vill veta, har jag fattat det här rätt? och när hen gör det så blir det så jobbigt att ni båda går i klinch. Exemplet vid måltiden är jättebra. Ditt barn vill veta, kan jag ha fötterna på bordet idag? Vad händer om jag lägger upp dem på bordet? Vad händer om jag tar dem närmare tallriken? Ditt barn gör inte det för att hen inte vet att hen inte får utan för att bekräfta sin tes. Hen gör det inte för att jävlas eller vara elak utan just för att testa. Att bli bortlyft mer eller mindre bryskt i det läget skapar självklart frustration och ilska och då övergår nyfikenheten och testandet till totalt kaos i barnets huvud. Barnet har inte de verktygen än för att lägga ihop två och två i det läget utan då finns bara ilska och frustration. Vad hade hänt om du istället i förbigående och med ett leende hade sagt, nä, inga fötter på bordet, och sedan flyttat på tallriken. Första gångerna hade hen gissningsvis flyttat efter fötterna men efter att ha testat det här några gånger utan att gå i klinch, utan ilska från något håll så har hen bekräftat sin tes om vad som händer och behöver inte testa mer. Precis som en häst inte kan lära sig något i paniktillstånd kan ett barn inte lära sig något när ilskan och frustrationen rinner över. Undvik därför att det går så långt som till att handgripligen lyfta bort. Ta bara undan tallriken istället och säg inga fötter på bordet.

När du blir arg och vill börja skrika (te x när hen börjar slåss) så prova att ta hens händer i dina. Var på samma nivå med ögonen, se in i hens ögon, sänk rösten och säg att man får inte slåss. Man får bli arg men man får inte göra någon illa. Det här kommer inte heller fungera första gången för ditt barn kommer sannolikt att kasta med huvudet, vråla, vägra titta på dig och försöka slita sig loss men det kommer fungera i längden. Du bekräftar att hen är arg. Att hen får vara arg men du bekräftar också att du ser henom. Att du lyssnar på henom.

Att vara helt ensam med barn utan någon avlastning är tufft. Det är jättetufft att aldrig kunna lämna över ansvaret till någon annan och bara få andas. Ditt barn verkar också ha ett behov av att vara nära dig, ha koll på dig och det kan bli en fullständig krock där du känner att du blir helt kvävd och helst vill skrika du med. Men du är den vuxne och du kan ändra på det här. Du kan ändra på det genom att ändra ditt sätt att tänka och vara. Det är inte enkelt alls men det går och det är värt det.
Att visa sitt barn tydlighet och att vara konsekvent skapar trygghet. Att barnet förstår skapar trygghet. Trygghet skapar bättre förutsättningar för er båda och finns tryggheten så finns det utrymme för inkonsekvens de dagar man verkligen inte orkar.
För att skapa trygghet i ett barn krävs att hen vet. Att inga obehagliga överraskningar dyker upp hela tiden. Det är där du behöver fundera över vilka regler som ska gälla och för vems skull de är viktiga. Att ha tusen regler att förhålla sig till och komma ihåg är ohållbart för de flesta så att förenkla och göra dem förståeliga är A och O. Ha inga regler du inte kan motivera varför de finns och de regler som finns ska vara för barnets skull. För att hen ska kunna gå genom livet utan att skada varken sig själv eller andra och för att hen ska lära sig ett okej beteende i hens omvärld. Ramar helt enkelt. Ramar som är enkla att förstå och enkla att hålla. Ramar man kan stångas emot och de håller för att de är så viktiga att något annat är helt otänkbart och farligt. Vad spelar det för roll om barnet äter på golvet, sover i soffan eller vill äta soppa med gaffel? Låt hen prova om hen vill det. Låt hen testa och lära sig förstå sin omvärld genom att bekräfta sina teser om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Tänk på ditt barn som en liten professor och låt hen utföra de experiment hen behöver för att förstå sin omvärld.

Och igen. Du är ingen dålig mamma. Ni har bara hamnat på fel väg men det går att ta en annan bättre väg. En dålig mamma ber inte om hjälp och det har du gjort. Cudos till dig för det :heart

Vilket jättefint och hjälpsamt inlägg, tack!

Jag förstår logiskt, och såklart i efterhand, att hen inte vill bråka eller jävlas. Min känsla i stunden blir dock "men varför ska du hålla på, du vet att du inte får!"

Angående regler så tycker jag nog inte att vi har så strikta regler. Inte göra illa varandra, inte ta sönder saker, man måste borsta tänderna och liknande. Jag har inga problem med att hen vill äta maten i soffan eller under bordet, kladdar med vatten eller skita ner sig. Men, jag märker att de här konflikterna gör mig striktare och att jag har sämre tålamod. Så det blir en ond spiral.

När jag säger nej, stopp eller sluta (med eller utan en förklaring) så reagerar hen antingen med att fortsätta ännu värre eller att slå mig. Jag står helt handfallen i de lägena, jag får ingen kontakt!
 
När min var 4 år hade jag många liknande konflikter där jag provade just att stänga in mig på toa. Och i efterhand kändes det aldrig som en bra idé. Mitt barn blev jätteledsen och jag kände att jag bara gjort så för att få en reaktion på nåt vis... Att jag som vuxen var tvungen att 'visa" att jag är störst och starkast fast utan att skrika eller slåss...
Jag kände mig elak.
Jag minns hur frustrerad jag var och att jag gjorde det i affekt.

Det är svårt att när man är upprörd få konsekvenser att vara just konsekvenser och inte bestraffning.

Precis så känner jag, jag vill inte stänga in mig dels för att det gör hen argare och dels för att jag hör förtvivlan i hens röst. Ibland måste jag dock göra det ändå, för att hindra mig själv från att följa arga impulser.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 136
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 439
Senast: nejlica
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp