Hur får vi vår fjantiga häst självsäker?

Fyrfota

Trådstartare
Jag och min sambo har haft nordisvalacken Frans i drygt ett år nu. Han är lite nervöst lagd och det kommer han väl alltid att vara.Men vi hoppades att han efter ett år skulle ha kommit över sina fjanterier vid körning/ridning ute när han är själv eller går först.
Kör man eller rider Frans själv ute i skogen är han seg på vägen hemifrån, går och vinglar fram och tillbaka och försöker vända. Är det på vägar han känner till väl går det bättre men är fortfarande segt och lite stirrigt. Är det på helt nya vägar är det skitjobbigt. ALLT är farligt och han stirrar hela rid-/körturen. Samma sak om en annan häst är med fast Frans går först. Går han däremot efter en annan häst, körs i par eller leds av mig eller min sambo är han lugnet själv.
Om man rider eller kör honom trött hemma på banan först går det oftast bättre i skogen, men det ska ju inte behövas.

Vi tränar en del ledarskap och allt funkar väldigt bra från marken. Han lyssnar även på stopp/gå/sväng/backa närman rider/kör han själv ute. Det är bara det att han aldrig slappnar av. Varken jag eller min sambo blir rädd när han håller på och fjantar, för som sagt han lyssnar ändå någorlunda. Tex gör han halt när man ber honom, men det kan bli en del trampandes på stället innan han accepterar stopp plus att det kan bli en racerstart när man ber honom att gå igen.

Vi som ryttare/kusk är alltså lugna och orädda men det blir ingen rolig tur i skogen när han fjantar hela tiden. Ibland blir man förbannad på honom men då stirrar han bara till det ännu mer.
Ser man på hästar i allmänhet är väl inte Frans särskilt unik.Men för att vara nordsvensk brukshäst är han väldigt fjantig.

Finns det någon som vet/kan ge råd om hur vi får Frans att bli mer säker i sig själv och lita på oss även när vi sitter på honom/kör honom?

Jag kan ju tillägga att han är 10 år men typ 5 år i utbildning och erfarenhet. Hans förra ägare har inte hunnit med honom så mkt utan han har mest gått i en hage. Vi köpte han förra vintern och i oktober flyttade vi till egen gård, så han har flyttat två gånger på ett år. Han har under detta året utbildats mycket i ridning och har körts i par, för fyrhjulsvagn och harv (tidigare bara körd med rockard).
 
Sv: Hur får vi vår fjantiga häst självsäker?

Ta det bara lugnt och låt det ta den tiden det tar. Är ni lugna, trygga, bestämda och konsikventa så löser det av sig självt. Han kommer på att det tar en massa onödig energi och kraft att "fjanta" och kommer så småningom att lyssna mer på er.
Ni är inne på rätt spår när ni ser honom som unghäst, ni har kännt honom i ett år och han er lika länge, ni har precis börjat "hitta" varandra.
Vinglighet och fjanterier är inte kul, men gå på känsla och kräv "lagom" av honom. Det ska vara kul och det ska vara ett samspel.
Lycka till! :)
 
Sv: Hur får vi vår fjantiga häst självsäker?

sånna hästar är nog bäst att bara vara lugn, koncekvent och låssas som ingenting.

rida på långa tyglar o bara skritta på brukar funka.
 
Sv: Hur får vi vår fjantiga häst självsäker?

*kl*

Du kan ju köra en massa skrämselträning också för att höja hans toleransnivå. Visa honom prasslande påsar, paraplyn, presenningar m.m och visa att de inte är farliga. Börja med att låta honom lukta och titta, sedan kan ni försöka röra honom med föremålen sedan vifta med dem runt honom etc. OBS, målet är INTE att skrämma honom, utan att han ska få bekanta sig med föremålen i lugn och ro. GÅ varsamt fram och om han visar rädsla, dra er tillbaka lite. Närma er sedan igen, lugnt och med rytm i rörelserna.

Sedan tror jag som ovanstående att det är bästa att bara ta det lugnt och försöka att inte bry sig om hans fjanterier. Om han ser er som ledare komemr han snart bli lugn när ni är det :)

Lycka till med pållen :)
 
Sv: Hur får vi vår fjantiga häst självsäker?

Jag har ett litet arabsto som är ungefär likadan. Fast hon blir liksom inte seg påvägen ut eller så, men hon blir rädd för nya saker och kan va ganska stirrig på nya vägar.

Men jag har tränat ganska mycket från marken och det har blivit mycket, mycket bättre! Hon litar mer på mig nu och är trygg när jag är det.

Men ett tips som kanske skulle kunna funka är att ni tömkör ganska mycket. Speciellt förbi läskiga saker och på nya platser. Då måste han ju gå före er, men ni kan ändå lugna honom mer och samtidigt vara mer "stränga" med att han går framåt.

Kan det va nått? :)
 
Sv: Hur får vi vår fjantiga häst självsäker?

Tack för alla svar! Vi ska prova era tips. Skritta en lång runda (som han är van vid) på långa tyglar kanske kan funka... Annars handlar det väl om att aktivera honom hela tiden och helt enkelt acceptera att Frans inte är hästen som bara lunkar på. Vi älskar ju honom fastän han är en liten fjant :love:

Men mer tips och funderingar är välkomna ! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 663
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 632
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp