Bukefalos 28 år!

Hur farlig är din hund?

Sv: Hur farlig är din hund?

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
Cocker Spaniel, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Skulle kunna hända ja

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, det har hänt

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ja

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja, som undhund, inte på senare tid

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Ja, det skulle hon

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, tyvärr.. nåt vi tillsammans försöker jobba på
 
Sv: Hur farlig är din hund?

För att vara ontopic så svarar jag också på frågorna..

1. Ras och kön på din hund
Amerikansk Coccerspaniel, kille

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Det har jag jäkligt svårt att tro..

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Lika svårt att tro det..

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nee.. Bara en gång när han kände på sig att en ung tjej, 24 kanske, var rädd för hundar. Då skällde han som fan men vifftade på svasen samtidigt och efteråt var han jättenöjd :) Hans practical joke antar jag..

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej.. Om nån hund är sur på honom så är det oftare att han tittar åt ett annat håll än skäller..

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Aldrig. Ens på lek.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Hur skall man kunna veta det? Det hoppas jag verkligen att han skulle.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej. Inte vad jag sett i alla fall..
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Du förstår fortfarande inte min poäng helt klart.

"
Två hundar som ska dela en oxfile? Ett barn som tänker ta hans köttbit? Ja, då skulle han säga till att det är hans, han är väldigt matfixerad. Men jag skulle inte utsätta honom för det."

Det har vi redan klargjort, att man INTE medvetet sätter sin hund under press så att den själv måste försvara sig .

"Klart att man aldrig kan veta hur en hund skulle reagera under viss press. Men vad är det för typ av press du tänker på?"

Precis som frågan ställs, skulle din hund kunna bita ett barn.
Tänkt dig ett senario där din hund motas in i ett hörn av barn som slår mor honom , kastar pinnar eller dylikt.
Din hund kan inte fly och han tar länge emot hot från barnen.
Vad gör hunden tillslut?

Många hundar drar sig för att bita , men tillslut måste de försvara sig själv.

De är det jag vill poängtera.

Ofta har man ett hum om hur hunden reagerar, men man kan aldrig säkert veta.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Ger mig inte in i disskusionen utan svara bara på frågorna!


1. Ras och kön på din hund
Eurasier, hane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Först skälla som en galning (oftast fattar ungen väl vinken) men skulle det inte hjälpa så tror jag allt att han skulle kunna naffsa till!

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Samma som ovan!

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ja! Han tycker inte om andra hanhundar och inte heller vissa männsikor. Detta bottnar sig på hans egen osäkerhet, och håller som tur är på att växa bort ganska mycket.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Som sagt, hanhundar är inte hans favoriter!

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Det händer att han slänger till med huduvet, när det är något han inte gillar, för att motta ett hugg men han har endast vid något enstaka tillfälle verkligen nypt till.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Det tror jag allt!

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, ganska. Inte så att han behöver göra nått direkt åt det. Han skäller en hel del sen är det inte mer med den saken!
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Lyckligare?

Då har du kanske fortfarande inte förstått.

Jag sökte en disskussion efter som detta är ett forum, det är intressant att höra vad andra tycker och tänker.

:smirk:
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
Hund 1: Amstaff tik, Divah, 3 år. Hund 2: Amstaff hane, Leon 2 år. Hund 3: Amstaff hane: Enzo 8 veckor.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Hund 1: Nej hon skulle aldrig kunna bita någon, hon älskar folk, speciellt barn!
Hund 2: Han skulle nog kunna naffsa till lite, han är i busålderna nu, och han tycker att alla som är lika stora som honom är jätteroliga! Men absoult inte för att vara elak.
Hund 3: Nej det kan jag inte tänka mej... :smirk:

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Hund 1: NeJ!
Hund 2: Nej!
Hund 3: Nej!

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Hund 1: Hon avskyr en av mammas tikar. men inget annat.
Hund 2: Nej, eller, det skulle vara "pandan" i trä utanför dörren. :angel:
Hund 3: Nej!

5. Är din hund arg på andra hundar?
Hund 1: Andra tikar kan vara lite tjurigt, men arg kan jag inte påstå!
hund 2: Han älska alla hundar, förutom stora svarta. Blev illa biten av en rottis när han var mindre.. :crazy:
Hund 3: älskar alla hundar!

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Hund 1: Nej!
Hund 2: Nej!
Hund 3:Nej!

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Hund 1:Nej, hon är människo älskare!
Hund 2: nej!
Hund 3: Nej, inte vadjag vet!

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Hund 1:nej hon är ganska stabil så.
Hund 2:Nej, samma för honom.
Hund 3:Nej inte än så länge!
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Ok, jag tror att min hane inte skulle bita eftersom jag har sett hur ranglåg han är. ifall man blir arg på honom så kryper han. Jag har sett att han står ut med "det mesta". Det verkar som om han "tar all skit". Ifall vi blir arga och säger till tiken går hon direkt till honom och hugger honom över strupen och berättar att får hon skit ska han oxå ha. Han tar chockat emot och går sedan iväg, Låg.


Tänk på att det finns faktiskt hundar som litar så pass mycket på människor att de står ut med allt. Tänker på den länken som fanns här uppe för ett tag sedan. Då ägaren hängde sin hund i trädet. Hunden gjodre inget motstånd eftersom den litade på sin husse.

Eftersom min hund aldrig har varit med om farliga barn eller vuxna så tror han än så länge gott om alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Hur farlig är din hund?

mian1 skrev:
Är det så illa? Bättre är väl att känna sin hund och att uppträda på ett respektfullt sätt mot andras? För hur kan man som hundägare ha ett strikt ansvar för egna hunden ifall andra människor gör det hela omöjligt?
På frågan: Kan din häst sparkas? skulle nog en överväldigande majoritet svara ja. Sen är det klart att olika individer har olika benägenhet att sparka. Olika toleranströskel och känsla av att behöva försvara sig. Varför skulle det vara konstigt att en hund, ett rovdjur och inte ett bytesdjur, kan känna sig hotat och därmed försvara sig mot en fara?

Jag håller med 100 % :bow: :bow:
Bättre att vara relistiskt (stavning? :angel: ) än att bli chockad över att den kunde faktiskt bita. Man måste kunna respektera sina djur annars ska man inte ha nån!
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Calazirya skrev:
Men att svara NEJ på frågorna om hunden skulle bita barn/vuxna, betyder just det du skriver.

Att din hund ALDRIG skulle bita.

Att du sedan inte låter din hund hamna i sådan situationer är en sak, men definitivt inte något som egenligen har med frågan att göra.

Jag undviker också situationer där min hund blir trängd, och han får heller inte vara med mindre barn ensam.

Han älskar barn och har aldrig visat aggersivitet mot någon varken barn eller vuxen.

Dock tror jag att de flesta hundar tillslut biter i försvar om INGEN annan utväg finns.

Varför får dina hundar inte vara med små barn?
Biter han då eller? Detta är inget anklagande bara en enkel fråga! :)
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Macken22 skrev:
Men jag har märkt hur han beter sig när tiken blir arg på honom. han står där och tar emot med svansen mellan benen.
Han är en hund som hellre flyr. Till och med uppfödaren har komenterar hans milda temprament. Med tanke på att han är både terrier OCH hane.

Jag gjorde en jämförelse mellan mina två hundar och tiken hon skulle kunna hugga vem som helst. Tror att hon skulle kunna sätta tänderna i en unge ifall denna inte accepterade hennes morrningar.

Klart att man aldrig kan veta hur en hund skulle reagera under viss press. Men vad är det för typ av press du tänker på?

Två hundar som ska dela en oxfile? Ett barn som tänker ta hans köttbit? Ja, då skulle han säga till att det är hans, han är väldigt matfixerad. Men jag skulle inte utsätta honom för det.

DEn enda gången som han har markerat att han inte gillar sittuationen var när kiropraktorn skulle fixa en kota i ryggen på honom, men då markeringshögg han i luften eftersom han hade ont där. Precis när kiropraktorn skulle knäcka till. Men då hade jag förberätt mig genom att ha munkorgen på.


Har du tänkt på att hans humör kan vända!! Att han blir så underlägsen att han biter! För det kan faktisky hända!!
Vi hade en gammal hane som oxå var sådan som gick och gömde sej när det hände nåt. sen så köpte vi in en ny hane så försökte ta över flocken. Nubbe (den gamla hanen) gjorde inget först men blev slut trött på att bli biten så att han bet tillbaka!
Men tur nog så slog det inte runt i huvet på honom.
Alltså min mening är så här att även en mild hund kan bli aggressiv för att den är rädd. Den försvarar sej helt enkelt och då kan det slå runt i huvet på dom!! Och en underlägsen hund är farligare än en ilsken hund!!!!!!
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
blandras (flat/border/newfoundland), hane, 3år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? det har jag mycket svårt att tro, men man ska aldrig säga aldrig... han älskar barn!

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? har svårt att tro det

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? han har morrat åt fulla gubbar

5. Är din hund arg på andra hundar? nej, han är världens snällaste med andra hundar och har jätte stort tålamod med valpar

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? när han var valp brukade han "tugga" på folk... men det har han slutat med för länge sedan

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? ja, det tror jag om någon var riktigt dum mot honom...

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? nej
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund Schäferhane.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? Bra fråga, jag tror inte att han skulle bita, men markera skulle han nog göra.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, det tror jag, men det skulle nog krävas en hel del.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? Nej

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej, det tror jag inte.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Det beror helt och hållet på i vilken situation det är.
 
Sv: Re: Hur farlig är din hund?

mian1 skrev:
Nu får ni väl ge er allihop - vilket TJAFS!!!

Jag sammanfattar erat tjafsande med att Inte_Ung har ungefär samma irriterade uppfattning om hundägare som jag har av barnägare. Vissa hundägare på forumet blir uppretade för att alla inte beter sig på ett slappt och ansvarslöst sätt.
Många hundar biter i mer eller mindre stressande och trängda situationer, men inte alla. Det är omöjligt för någon som inte känner hunden att veta vilken hund och när - alltså bör hundägaren hålla koll på sin hund och lära känna dess signaler. Alla främmande hundar ska därför behandlas med respekt. Man klappar inte en främmande hund och man skickar inte fram sina barn eller sin egen hund. Om man som hundägare har sin hund lös ska den komma på inkallning och hållas inom synhåll. Vi hundägare ska också respektera att andra männsikor kan vara rädda för vår hund, även om den är snäll och ser snäll ut.

Inte_Ung - kommer en främmande hund springande mot dig - ignorera den! Inte ta i den, titta den i ögonen. Sådant kan provocera en kaxig hund till att ex. skälla. Gör sådant dig rädd kan du reagera på något sätt som skrämmer hunden och får den att känna sig hotad. Hoppar hunden på eller mot dig - vräk ner den, men försök inte att hålla fast den på marken eller ta dess halsband. Spring INTE, det triggar hunden till lek!
En hund med öronen framåt, viftande svans är en glad hund. Har hunden svansen hållen högt är det en framåt och kaxig hund. Har hunden öronen strukna bakåt och håller en låg ställning är det en rädd och underlägsen hund. De farligaste hundarna är oftast de rädda. Den som inte tränger eller provocerar en hund riskerar sällan att bli bitna eller attackerade.
Det är aldrig hundens fel att den inte är rätt uppfostrad. Bry dig inte om den lösa hunden - det är hundens ägare du ska "hänga". Men ge dig för den skull inte på de hundägare som har pli på sin hund.


Till alla som svarat på frågorna: Det känns skönt att så många har koll på hur den egna hunden reagerar!!!

Jag håller inte med dej på alla punkter!! :)
En främmande hund ska du aldrig titta i ögonen!!! eftersom det kan tolkas som att du utmanar den.
Tex vi hade en tik som gjorde allt för att få ögontakt med en (hon hade valpar) och hade man tittat in i ögonen på henne där så hade hon bitit som hon gjorde med min pappa :devil:
En ilsken kan ha öronen frammåt men med svansen rätt upp allså spikrak! Angånde om att vräka ner hunden så är det svårt att säga.
är det en liten byracka så kanske det är lätt men kommer det en lite tyngre hund tex rottweiler. och skulle man då gå omkull så lär det inte bli så roligt :(
Vänd den ryggen säger vissa men du kan man trissa upp den
Men det är som dom flesta här vet man kan aldriga säga hur hunden skulle regera!
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund Bearded colliehane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? ja, det skulle han kunna, tror dick att han hade slingrat sig undan först

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? ja

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? när han får ont bits han och när han blir rädd morrar och skäller han

5. Är din hund arg på andra hundar? nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? inte ilska, men när han har ont

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? ingen aning

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? nej
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Riesenschnauzer - tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
NEJ! Hon ser barn som valpar som ska beskyddas, hon skulle däremot kunna bita en vuxen för att skydda ett barn!

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Tror inte hon skulle bita i självförsvar men för att försvara mej, JA.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ja, hon morrar åt fulla äckel som hon märker att jag tycker är obehagliga... Fulla karlar över huvud taget gillas inte... Men hon frågar alltid mej vad jag tycker först :p

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej, aldrig.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Tveksamt, som sagt, för att försvara mej tvekar jag inte en sekund på men för att försvara sig själv... jag är tveksam..

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej, hon är självsäker och vad jag har märkt känner hon sig i princip aldrig trängd. Däremot har hon vid ett flertal tillfällen sagt ifrån när folk kommit för nära mej och hon kännt att jag har varit orolig..
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
Parson Russell Terrier, Kastrerad hane, 3½ år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Aldrig kan jag med 100% säga.. Han går därifrån men blir ofta peppad till att leka mer :)

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Nej, det tror jag verkligen inte!

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nope! Däremot så talar han om för mig när vi möter någon som han tycker känns obehaglig.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Det händer att han försöker göra sig stor när vi möter andra större hundar.. men mest bara när tiken är med.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nope!

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Det tivlar jag på, men jag tror att han skulle göra det om någon annan gick på mig.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nope!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur farlig är din hund?

mian1 skrev:
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
Dobermanntik vid namn Enya, 4,5 år nu

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, hon gillar inte när våra barn klänger på henne, då morrar hon.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Tveksamt, men jag vet inte

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Katter!

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej, men de ska veta sin plats i flocken, annars smäller det.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja, min systers jämnåriga hund som inte kan hundspråk och är på henne hela tiden. Kommer i håg en gång då mion hund bara ville leka och visade detta tydligt, men då hoppade min systers hunbd bara på henne och bet henne sedan sprang hon under soffbordet och gömde sig. Min hund blev lite paff, men fick nog där och kröp in under bordet opch hämtade min systers hund mellan sina käftar och gjorde ett rejält nacksving med denne och slängde sedan henne i ett annat hörn av rummet. Min systers hund löd då en stund och de kom överrens. Och vi skrattade gott åt detta. Jag tycker att min hund har ett bra språk och hon försvarar bara sig och sin plats i flocken mot andra hundar som käftar emot henne. Det är aldrig hon som börjar.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
I en mycket trängd situation ja, när barn tränger henne så går det lättare tror jag.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Tycker jag inte, hon verkar rätt stabil och lugn.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Blandras (Schäfer, Collie, Alaskan Malamute), 5 år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Har aldrig hänt hittills och jag har aldirg sett sådana tendenser. Dock tror jag att ALLA hundar skulle kunna göra det i ett läge där de inte kan komma ur situationen på annat sätt. Jag hade bitit om jag var hund då...

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Antagligen det också. Se svaret ovan får jag väl säga.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej, ingenting hittills.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej, inte det heller.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja, i ett slagsmål hängde hundarna i varandras öron. Enda gången.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Det är inget jag skulle tro, men man kan aldrig säkert veta med någonting.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Njae. Det tror jag inte. Han kan bli lite svartsjuk om matte bryr sig för mycket om något annat djur en stund, men accpterar det ändå.
Små barn = spädbarn är han lite reserverad mot. Minsta rörelse så backar han direkt, fast det ser jag som positivt.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

nej nej
1. blandras,munsternländer/spets och dobberman korsning(ser dock ut som en älghund)
2. nej det skulle hon aldrig göra
3. kanske,
4. nej
5. nej
6. nej
7. vej inte........kanske
8. nej
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 657
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 499
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 915
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 606
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp