Bukefalos 28 år!

Hur farlig är din hund?

Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Ungerska vizslor, hanar
2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, därför ser vi till att han inte hamnar i en sån situation Nej
3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, se ovan Nja, tror inte det, han morrar nog bara då
4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej Ja, fulla människor
5. Är din hund arg på andra hundar?
Ja, det händer Inte utan anledning, men om det är en annan stor hund kan han känna sig hotad i sin roll som ledare och morra
6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej, inte av ilska (utom när han slagits med andra hunden då, kamp om vem ska bestämma) Nej
7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Gå till attack låter lite överdrivet men kanske hugga till Inte om människan var nykter
8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? Ja, han är ganska lättskrämd av sig och då blir han aggresiv. Men han är inte så farlig som han verkar här :p Nej, så gått som aldrig
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund - Rottweiler tik , 4 år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? nja, skulle snarare markera

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? se ovan

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? "gubbar" som går vingligt eller speciellt, folk med mössar/hattar/kepsar eller som ser väldigt "mörka" ut, även sådana som stirrar henne i ögonen

5. Är din hund arg på andra hundar? Både ja och nej, hon har fått stryk som valp av andra stora hundar, hon gör gärna utfall och reser ragg, hon tar alltså ut att de ska skada henne i förskott fast det inte ens sker

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? Hon har huggt till, detta har enbart berott på att människan i fråga har bettet sig "annorlunda" eller gjort något "provocerande"

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? Om man blev överfallen så ja, men jag kan inte svara helt säkert i vissa lägen är hon väldigt försiktig, till och med "feg"

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
alaskan huskey/vorsteh på 5, ½ år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
det tror jag inte

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
nej det tror jag inte

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
nej det har han inte

5. Är din hund arg på andra hundar?
nej han tror att alla anndr5a djur e hans kompisar :crazy:

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
en gång har det hänt....när min hund hamnade i bråk med en kompis hund....

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
nej

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
inte lika lätt nu för tiden...men min hund har varit misshandlat, å väldigt illa behandlad innan jag tog hem honom.....men han har aldrig visat sej aggresiv utan han går undan istället när han känner sej osäker....
 
Sv: Hur farlig är din hund?

En fråga bara, vad är en Alaskan Huskey?
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund

schäfer, hane snart tre år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?

Ja, han skulle inte hugga ,men nafsa till.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?

Skulle han bli arg, el om jag blev hotad skulle han nog göra det,
han har nafsat till oss när han blir tillsagd och han blir arg, men aldrig
"bitit".

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?

Nja, han gillar inte när andra hanar kommer för nära honom
när han är kopplad, då blir han arg. Men han är inte "agressiv",
så att han blir farlig.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Som ovan, han gillar inte direkt hanar, men han är inte typen som sätter sig i strupen på en annan hund.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
nej, nafsat oss när han blir arg , han har bitit en annan hane i örat
under ett mindre allvarligt slagsmål, hanen var ung och alldeles för kaxig, lika som han blivit "biten" av äldre tikar som anser att han är för kaxig.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

Ja, det tror jag om han märkte att jag el husse blev hotat.
men samma här, tror inte att han skulle "hugga".

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
nej, inte trängd el hotad, men han är dominant och
säger ifrån.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

I'm back! fast vid skolans stådator, så jag har inte orkat läsa igenom alla inläggen. en sak slog mig dock. måste det vara så svart på vitt? alltså antingen biter hunden eller så uthärdar den? mina hundar, i synnerhet tiken, skulle nog göra skenutfall och situationen blev mycket obehaglig. kanske också vräka omkull. samma teknik som de använder mot varandra m a o. men nu ska jag svara på frågorna :)

1. Ras och kön på din hund
Labbe, 4 år, hanhund och schäfer, 6 år, tik.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
L: nej. S: hon har varit trängd, men aldrig bitit. så jag kan väl vara 99% säker, men inte 100.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
L: troligtvis inte. S: kanske. Jag hoppas och tror att de skulle försvara mig om det skulle behövas.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
L: inga direkt menade. under spökåldern var han skiträdd för utvecklingsstörda och/eller handikappade människor, men det gick över. han kan på avstånd se stentuff ut, men när det gäller är han egentligen en riktig mes. S: ja, när jag fick henne gjorde hon utfall mot män, speciellt asiater (?) och män med långa rockar och folk i uniform, men det har hon helt slutat med. nu är det bara andra hundar och hästar och kor som blir för närgångna.

5. Är din hund arg på andra hundar?
L: nej. S: nej. men rädd. hon har varit en riktig hundhatare och är fortfarande inte särskilt förtjust i andra hundar, men numera kan vi komma riktigt nära och hon har t o m hälsat artigt på några stycken. speciellt på träning kan hon ignorera andra och kan vara lös. det kunde jag bara drömma om för ett halvår sedan.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
L:nej, S: ja, andra hundar i slagsmål.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
L: attack och attack, kanske skulle han göra ett utfall, men troligtvis inte. S: samma, men risken är större.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
L: nej. S: ja.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

*lånar knapp*

Det här var en gammal tråd som jag måste ha missat. Jag börjar med att svara på hur min rottis var. Tyvärr finns hon inte mer... :( Jag skriver från det att hon var nio år. Det sista året var hon inte riktigt på topp.

1. Ras och kön på din hund
Rottweilertik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Absolut. Inte bita och slita, utan nafsa för att markera. Hon gick inte undan utan tyckte att barnen skulle veta sin plats. Vid provokation morrade hon och lät barnen förstå att hon inte tolererar vad som helst. Jag lät henne inte träffa andra än våra egna barn, för hon hade lite tålamod med barn rent allmänt.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Absolut. Alla utom matte eller husse. Fast vid närmare eftertanke så hade hon nog kunnat bita oss också. :crazy: Det inträffde aldrig eftersom vi visste att man inte skall utmana en hund som var av vår hunds typ. Det hade varity dömt att misslyckas.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
nej, inte mer än att hon gillade att slåss med hundar som muckade gräl.

5. Är din hund arg på andra hundar?
nej inte "arg". Hon hölls sig lite på sin kant utom när det blev bråk med andra hundar, då ville hon lägga sig i och skapa "ordning".

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
ja, hon nafsade vår dotter en gång. Det var INTE hundens fel den gången.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
ja.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
sällan. Jag upplevde vår hund som trygg och ganska så säker. Sällan var hon räddhågsen eller nervös. Jag tror att det var därför vi ändå kunde behålla henne hela livet. Med hennes dådkraft (är det så det heter, jadzia?) så hade skärpa och nervositet gjort situationen ohållbar.
------

Nästa hund:

1. Ras och kön på din hund
Blandras tax/och okänd korsning 5 år.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
nej, han skulle försöka göra allt för att springa iväg. Går inte det så hade han nog bitit.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
ja, manliga veterinärer. :crazy: Eller andra män som petar och drar i honom. Nu kom jag förresten på varför han är så skeptisk mot män!

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
nej, bara män.

5. Är din hund arg på andra hundar?
nej han gillar andra hundar. De som är aggressiva undviker han.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
nej.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
ja, självbevarelsedrift har han.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
njae. Det beror på med vem han är. Är matte med så är han trygg. Utan matte är han mer osäker.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Dobermann, kastrerad hane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, om det är ett trängt läge vid möte av andra hundar och ungen ställer sig framför och håller fast honom.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, han har bitit mig flera gånger och biter fortfarande husse vid extremt tränga lägen. Dessa lägen är när vi möter hundar och han har i stort sett slutat med att bita.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Andra hundar.. men denna aggressivitet han visar är rädsla och osäkerhet, och det blir bara bättre. Annars har han inte visat mot något annat.

5. Är din hund arg på andra hundar? Ja, han har blivit utsatt för hundar som använt honom som en kamptrasa.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Han har ju bitit den som håller i kopplet vid hundmöten men jag kan nog inte kalla det ilska.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Näe det har jag mycket svårt att tro.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Bara när vi möter andra hundar annars kan han stå ut med vad som helst. Han är en mycket snäll hund och inte alls en monstervovve som det kanske låter.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Lika väl som människor är olika nervösa och rädda, lättstressade och så kan ju även hundar vara det.. :smirk:

1. Ras och kön på din hund
Border Collie 5 år ( jag har haft honom i 1 år )

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja. därför är jag alltid på min vakt och med när barn ska hälsa på honom eller är i närheten. ( han gillar de dock så länge de går lugnt till )
3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja det tror jag..
4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Våran granne.. och jag vet faktiskt inte alls varför.. morrade jätte mycket och länge när vi stod och pratade, har aldrig gjort det mot någon annan tidigare eller senare..

5. Är din hund arg på andra hundar?
Om han går i koppel och de är aggressiva mot honom
6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
vet inte

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?[/QUOTE]
Ganska..

Eftersom jag bara haft honom i ett år, för att han skulle få bo på landet hos någon som hade tid för honom, vet jag inte hur han haft det tidigare,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur farlig är din hund?

Får jag bara fråga.

Hur kan du rätt och slätt svara NEJ på alla svar ang en av dina hundar, vill jätte gärna ha en förklaring.

Skulle vara högst intressant.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Calazirya skrev:
Får jag bara fråga.

Hur kan du rätt och slätt svara NEJ på alla svar ang en av dina hundar, vill jätte gärna ha en förklaring.

Skulle vara högst intressant.

Antagligen för att han är så kuvad av min tik. För att vara både teriier och hane så är han otroligt mild. Fast det är klart, han har börjat kaxa till sig lite nu när tiken börjar bli äldre, då kan han skydda mat och leksak från henne.
Sedan han blev påhoppad här i somras så är det klart att han börjar resa ragg mot andra hanhundar, tre gånger av två olika hundar har denna sommar hoppat på honom. Två av gångerna blev det sårskador så den hunden som gjorde det är han mycket resarverad mot (de var bästisar innan) men då undviker jag helt att de får träffas. Så vist kanske han har förändrats lite?
Människor och barn skulle han aldrig bita, han älskar människor och jag ser till så att han aldrig hamnar i trängda sittuationer.

Skulle heller vilja ha enförklaring till varför jag kunde svara ja på allt på tiken. Hon har bitit husse annan hund osv. mycket knepig dam som andra kanske skulle ha valt att ta bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Grand Danois, tik, 1 år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja. Först skulle hon försöka springa över barnet för att komma iväg, men gick inte det skulle hon nafsa.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, men först efter mycket skall och låtsasutfall.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Hon avskyr vilda barn, eller barn som inte vet hur man beter sig runt en hund

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej, dock osäker och kan låta pga det. Men hon backar inte om någon börjar gruffa.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja, hon har nafsat en vuxen kille som trängde sig på. Jag försökte få bort honom (Han var full) men lyckades inte, och när han böjde sig ner över henne och tog på hennes huvud nafsade hon till i armen på honom.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Jag tror det.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Det beror på miljön runt henne. Lite mittemellan skulle jag säga.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Men att svara NEJ på frågorna om hunden skulle bita barn/vuxna, betyder just det du skriver.

Att din hund ALDRIG skulle bita.

Att du sedan inte låter din hund hamna i sådan situationer är en sak, men definitivt inte något som egenligen har med frågan att göra.

Jag undviker också situationer där min hund blir trängd, och han får heller inte vara med mindre barn ensam.

Han älskar barn och har aldrig visat aggersivitet mot någon varken barn eller vuxen.

Dock tror jag att de flesta hundar tillslut biter i försvar om INGEN annan utväg finns.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Calazirya skrev:
Dock tror jag att de flesta hundar tillslut biter i försvar om INGEN annan utväg finns.

Ja, han kanske skulle bitas ifall någon trängde in honom i ett hörn och mer eller mindre misshandlade honom. Men i ett sådant exterfall kan jag inte garantera någonting.
Mina hundar lever i en mycket skyddad värld där de får gå på koppelpromenader och vara lösa i stallet. Det finns nästan inget i hans vardag som skulle kunna kunna provisera honom till att bita en människa.

Antagligen skulle han kanske bita tillbaka ifall en annan hund överföll honom, men de som har överfallit honom har varit större och därför lyckats orsaka skada på honom. Plus att vi (ägarna) har varit i närheten och kunnat sära på dem. Skulle vi ha låtit dem hålla på så hade han kanske kunnat bita tillbaka men varför skulle jag chansa och testa? Min hund har fått plåstrats om och jag vill inte riskera honom.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Snarare är jag mer rädd att han välter omkull ett barn eftersom han är väldigt hoppig och på det sättet göra skada. Eller att han råkar riva med klorna.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

*lånar kanpp*

1. Ras och kön på din hund
En blandning 50% kelpie, 50%busfrö

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Jag har svårt att tänka mig det.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Mer troligt än att han skulle göra det än på ett barn, men än har det inte skett.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej, men osäkerhet.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Tycker inte om andra nya hannar...

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja en annan hund.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Ingen aning, svårt att tro det. Enda gången jag har sett honom känna sig trängd så satt han blickstilla och stirrade på människan som utsatte honom för detta.
Däremot går han till "anfall" (mer en skrämselattack med morr, ragg och skall, viker inte från sidan) om någon hotar hans matte!!!

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Du vänder på det jag skriver.

Så klart du inte skall utsätta din hund för lidande.

Det har jag aldrig skrivit....

Men det är skrämmade hur många som skriver att deras hund ALDRIG skulle bita.

Man kan aldrig veta med säkerhet hur hunden reagerar under viss press.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur farlig är din hund?

mian1 skrev:
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
En whippethane och en Greyhoundhane.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja.


3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Igelkottar, vissa andra hundar- de har sina hatobjekt.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Ibland.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja, en annan hund som kom inrusandes mellan mina två hundar när de var kopplade. Det var ett av deras hatobjekt som gjorde så...

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Ja.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej men jag vet att om de blir trängda eller känner sig hotade så säger de ifrån.
 
Sv: Hur farlig är din hund?

Men jag har märkt hur han beter sig när tiken blir arg på honom. han står där och tar emot med svansen mellan benen.
Han är en hund som hellre flyr. Till och med uppfödaren har komenterar hans milda temprament. Med tanke på att han är både terrier OCH hane.

Jag gjorde en jämförelse mellan mina två hundar och tiken hon skulle kunna hugga vem som helst. Tror att hon skulle kunna sätta tänderna i en unge ifall denna inte accepterade hennes morrningar.

Klart att man aldrig kan veta hur en hund skulle reagera under viss press. Men vad är det för typ av press du tänker på?

Två hundar som ska dela en oxfile? Ett barn som tänker ta hans köttbit? Ja, då skulle han säga till att det är hans, han är väldigt matfixerad. Men jag skulle inte utsätta honom för det.

DEn enda gången som han har markerat att han inte gillar sittuationen var när kiropraktorn skulle fixa en kota i ryggen på honom, men då markeringshögg han i luften eftersom han hade ont där. Precis när kiropraktorn skulle knäcka till. Men då hade jag förberätt mig genom att ha munkorgen på.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 527
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 409
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp