Hur farligt är det att ladda sin telefon?

Jag laddade alltid min på natten förut, dock liggande på hårt och mindre brandfarligt underlag (inte i sängen eller på tygklädd stol), men efter en historia med en människa jag "vet" vem det är/har gemensamma bekanta med i lokalpress och sociala medier vars telefon började brinna gör jag inte det längre. Det blev liksom mer på riktigt när man visste vem människan var och att det precis lika gärna kunde vara jag.

Om mobilen börjar bli dålig på kvällen laddar jag den tidigare, så jag kan rycka den ur väggen innan jag går och lägger mig. Annars försöker jag ladda den på dagtid, och inte när ingen är hemma.
 
Nej, de har oftast inte optimerat på livslängd utan istället på max batteritid. Jag kan tycka att det valet borde styras av användarna genom operativsystemet.
Då är det ju väldigt konstigt att min gamla hajfena som först räddningstjänsten hade i 4 år innan jag fick överta den och sen körde ytterligare 6 år innan jag pensionerade den till förmån för stora Samsungen inte tappade batteritid trots att den alltid laddades full. På 10 år så har nog alla här på forumet bytt fånen både en och två gånger misstänker jag.
 
Min timer började brinna och smälte sakta ner över väggen:meh:
Är numer mer rädd för timrar än laddare:D
Under rätt omständighet kan precis ALLT som är kopplat till elnätet eller innehåller någon form av ackumulator börja brinna, även ackumulatorerna kan degenerera genom materialfel och självantändning så att man dragit laddaren ur väggen och stängt av aktuell pryl garanterar inte att det inte kan börja brinna.
 
KL

Intressant att jag på brandskyddsutbildningen förra året fick lära mig att just laddare av olika slag är en brandrisk. Och att det säkraste är att dra ur laddsladden ur väggen när den inte används.
 
Om man vet hur kraftelektronik är uppbyggd så blir man mest förvånad över att det inte brinner mera laddare. Dom gamla hederliga innehöll ju en transformator som kunde utjämna topparna genom sin stora järnkärna men dagens switchade laddare har ju ingen sådan utan bara en liten drossel som hänger ihop med frekvensstyrningen. Dessutom så "bakas" ju kretskorten i 230 grader i en reflowugn när dom löds så alla kretsar har redan innan dom lämnar fabriken varit överhettade. Ska sen laddaren vara minimal i storlek så är ju isolationsavståndet därefter på högspänningssidan.

Jag pysslar en del med ytmonterat och löder med samma teknik, dock med icke blyfri tennpasta så mina kort kommer aldrig upp till maxtemperaturen utan bra mycket lägre så risken att grilla kretsar är minimal men miljörörelsen hatar allt som inte är blyfritt så då blir det som det blir, och konsumenterna hatar allt som inte ryms i en tändsticksask och då blir isolationsavståndet därefter. Två fel gör inte ett rätt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 009
Senast: Niyama
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 134
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning. Hundarna tar sig ju gärna ett litet...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: Loma
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp