Hur fasen ska man våga köpa häst?

Rör den sig mediokert så kan det vara rimligt pris med 50. Även om den rör sig bra är ju åldern negativt när den inget gjort sas. Men det kan ju då höjas en bra bit.
Islänningar känner jag inte att jag vågar uttala mig så mycket om prisbilden.
Eftersom jag, när det väl blir köp, bara vill ha en kompis som jag kan mysa med i skogen och kanske ta lektion på ibland för både min och hästens skull så är gångarterna inte så viktiga - mot om man vill tävla nåt tänker jag.
Inte heller stammen är nåt jag kommer bry mig så mycket om då jag inte har kunskapen.
 
Nej, jag lider (uppenbarligen) av dålig verklighetsuppfattning.....:banghead:
Båda de hästarna som jag beskrev ovan var utannonserade för runt 100, båda var 6 år, den ena e Hip Hop och den andra e Fetcher, båda med trevligt möderne men den ena hade inte gjort något sen kvalitets och den andra hade visserligen gått 130 men var rätt knepig. Där handlar det ju lite om att ha rutin och kunskap själv också, då kan man göra fynd.
 
Alltså jag ska köpa häst snart med ett temperament av guld, där barn kan rida och hen sköter sig. Gångarter eller ras bryr jag mig inte om alls, men den ska vara bekväm att sitta på och välriden. Inge unghäst o h inga skador. Jag är beredd att betala iaf 60 000 kr för en sådan häst för de växer verkligen inte på träd! Den ska inte tävlas utan bara för ren hobbyridning.
 
För att jag gillade Herr Häst? :p
Nej, men även generellt anser jag att köper man inte en häst för 100-200k får man räkna med att den inte har stam, har artroser och lite problem. "Problemfria" hästar finns inte, och finns de öht kostar de 250k typ.
Kan konstatera att vi har väldigt olika uppfattning om vad hästar kostar. Har jag inte missuppfattat något med din häst så kan jag tycka att du blev rejält lurad.
 
Jag blir så förvirrad. I halvblodstrådar får man höra att man är knäpp i huvudet om man tror att det går att få en LB-1m-häst för 50. I denna tråd är LB "inriden"... och ja, 1m får/"ska" de ju tävla som fyraåringar. :crazy:
 
Jodå, men (stora)hästar som är utbildade typ LA dressyr verkar tillsynes kosta iaf 85-90k oberoende av deras ras, ev. stam eller mkh. Men Sthlm/Mälardalen är väl dyrare än övriga landet, som vanligt....:p
Men du påstod att det inte gick att få en häst på utbildningsnivå LB som var frisk för under 100.000 och annonseras en häst ut för ett pris innebär det inte att den säljs för det priset.
 
Jag blir så förvirrad. I halvblodstrådar får man höra att man är knäpp i huvudet om man tror att det går att få en LB-1m-häst för 50. I denna tråd är LB "inriden"... och ja, 1m får/"ska" de ju tävla som fyraåringar. :crazy:
Men nu talar vi inte om halvblod utan hästar generellt. Det är en viss skillnad då halvblod tillhör de dyrare raserna och hästarna får vara ganska gamla också.
 
Men du påstod att det inte gick att få en häst på utbildningsnivå LB som var frisk för under 100.000 och annonseras en häst ut för ett pris innebär det inte att den säljs för det priset.

Nej, inte om man tittar på annonserat pris iaf.
Men folk kanske lyckas pruta rätt rejält? :eek:
Trodde nämligen inte att man kunde pruta priset på hästar så mycket (mer än kanske 5-10k)?
 
För att jag gillade Herr Häst? :p
Nej, men även generellt anser jag att köper man inte en häst för 100-200k får man räkna med att den inte har stam, har artroser och lite problem. "Problemfria" hästar finns inte, och finns de öht kostar de 250k typ.
Vi har sålt färdiga hopphästar för 250-350k. Jag sålde själv en läromästare för 250 och han hade då tävlat GP på 135- nivå internationellt och snäll rätt igenom, dessutom med en riktig, riktigt bra hoppstam. Vissa tyckte att det var väldigt billigt för en sån häst, jag tycker det är rimligt eftersom hans kapacitet stannade på den nivån.
Det som ger hästen ett värde i min värld är fyra saker: 1. ålder, 2: vad den presterat/utbildad 3: hur den är avlad 4: skador/kroppsbyggnad. Dessa fyra punkter avgör för mig vad den är värd i mina ögon.
Släpper man lite på någon av dessa fyra punkter så kan prisbilden se helt annorlunda ut.
 
Senast ändrad:
Fröken röd är danska. Halvblodstyp (ras okänd men ser ut som ett halvblod och rör sig som ett). 12 år vid köp. Väl grundutbildad hopp/dressyr. Ua på klinikbesiktning. Okomplicerad.

Långt under 100'. Under 50'. Eftersom hon helt saknar resultat i något (finns inga reg starter övht), rör sig trevligt men högst genomsnittligt, och så är hon 1,60 och inte av modernaste sporthästmodellen.

Så. Det krävs som någon sa inte många faktorer för att helt ändra pris. Samma utbildning etc men finfina gångarter - annat pris. Samma allt men tävlad med goda resultat - annat pris. Osv.
 
Men nu talar vi inte om halvblod utan hästar generellt. Det är en viss skillnad då halvblod tillhör de dyrare raserna och hästarna får vara ganska gamla också.
@Dressyrtjejen_97 skrev alla raser avlade för ridning. Det är långt fler än bara halvblod.
och i spektrat "ridhäst" är det många hästar som är rena eller delvis halvblod mediokert utbildade i medelåldern som säljs för 50 eller mindre. Eller ja, säljs å säljs, men annonseras ut för 50 eller mindre och det är väl sällan de säljs för högre än priset i annonsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 308
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 632
Senast: Gry
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 541
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp