Hur fasen ska man våga köpa häst?

För under 80-90k också, om man gör avkall på ras och stam?! (Att det då kanske är en travarkorsning utan stam tex.) :eek:
En travarkorsning (utan stam) får du för inga pengar alls.

Givetvis kan du få en OK häst för under 100' som inte är sjuk. Det säger ju sig självt. För din häst hade jag lagt högst 20 lax kan jag säga.

I och med ditt svar till @tuaphua verkar det som att du helt enkelt har lite dålig koll på priser ;).
 
Say what?! :eek: :eek:
Jag trodde en problemfri/"frisk" och snäll/trevlig storhäst, avsedd för ridning, oberoende av ras och stam, kostade minst 80-100k oavsett? :eek:

Det är billigare i DK förvisso. Och du behöver kanske ha rätt kontakter för att lyckas göra såna fynd. Men inte fasen ska man köpa på sig skadade djur och ha klippkort hos vet.
Vi har tom haft några med bra stam men som varit för små och allmänt trista som gått till ridskolor för den summan. Men de har varit friska och blivit uppskattade på ridskolorna. De har dock bra personal som provrider och är bra på att sålla vad en ridskola behöver för lynne och väljer just de mediokra gångarterna för att få mer hållbarhet med gröna ryttare.
 
En travarkorsning (utan stam) får du för inga pengar alls.

Givetvis kan du få en OK häst för under 100' som inte är sjuk. Det säger ju sig självt. För din häst hade jag lagt högst 20 lax kan jag säga.

I och med ditt svar till @tuaphua verkar det som att du helt enkelt har lite dålig koll på priser ;).

Jasså, inte? :o

Jisses vad billigt :eek:

Haha, ja du är inte den första personen som säger det till mig...:p
 
Say what?! :eek: :eek:
Jag trodde en problemfri/"frisk" och snäll/trevlig storhäst, avsedd för ridning, oberoende av ras och stam, kostade minst 80-100k oavsett? :eek:
Du kanske ska kolla upp bättre, så är inte fallet. 60.000 som jag tog för min islandshäst fick jag ut för att hon var välriden, snäll och mångsidig. Inte för några tävlingsresultat. Troligen kunde jag fått mer om jag lämnat henne till försäljning men då den eventuellt ökade vinsten ätits upp av kostnader för försäljning. Nu tog det 1,5 vecka från annons till att hästen var besiktigad och åkte hem till nya ägaren.
 
Det är billigare i DK förvisso. Och du behöver kanske ha rätt kontakter för att lyckas göra såna fynd. Men inte fasen ska man köpa på sig skadade djur och ha klippkort hos vet.
Vi har tom haft några med bra stam men som varit för små och allmänt trista som gått till ridskolor för den summan. Men de har varit friska och blivit uppskattade på ridskolorna. De har dock bra personal som provrider och är bra på att sålla vad en ridskola behöver för lynne och väljer just de mediokra gångarterna för att få mer hållbarhet med gröna ryttare.

Så en dansk häst -oberoende av ras/stam-, som är 8-16 år, utbildad LB-LA dressyr och LD hoppning, som är 148-162 cm i mkh och som varken har hovproblem, artros eller ringbandsförtjockning, kan alltså kosta under 100k, menar du?! :eek: :eek: :eek:

*Plockar upp sista spillrorna av min världsbild.....*
 
Så en dansk häst -oberoende av ras/stam-, som är 8-16 år, utbildad LB-LA dressyr och LD hoppning, som är 148-162 cm i mkh och som varken har hovproblem, artros eller ringbandsförtjockning, kan alltså kosta under 100k, menar du?! :eek: :eek: :eek:

*Plockar upp sista spillrorna av min världsbild.....*
Det kan en svensk göra också. Utbildningskraven du har är typ inriden och hoppad.
 
För att jag gillade Herr Häst? :p
Nej, men även generellt anser jag att köper man inte en häst för 100-200k får man räkna med att den inte har stam, har artroser och lite problem. "Problemfria" hästar finns inte, och finns de öht kostar de 250k typ.
Nja, det där är inte riktigt sant men det beror lite på vad man har för erfarenhet också.
Både jag och en kompis hittade hästar för 70 - 80 tusen för ett par år sen som var riktigt fina med bra stam men med lite jobb att lägga ner. Vi prutade båda 15-20% och fick dem för det pris vi ville ge.

Det handlar dock om att vara i en bra förhandlingsposition, att själv ha vettiga tävlingsresultat och ha referenser från pålitligt håll och ffa inte vara FÖR sugen på hästen. :)
 
Så en dansk häst -oberoende av ras/stam-, som är 8-16 år, utbildad LB-LA dressyr och LD hoppning, som är 148-162 cm i mkh och som varken har hovproblem, artros eller ringbandsförtjockning, kan alltså kosta under 100k, menar du?! :eek: :eek: :eek:

*Plockar upp sista spillrorna av min världsbild.....*

Absolut! Jag kommer köpa nästa därifrån. Jag har en uppfödare som får fram toppenfina Gribaldi-hästar bla(jag gillar Gribaldi och är mkt partisk..). De vill han ha 50 000 DK för när de är oinridna. De rör sig för svårklass. Vi känner några som köper därifrån. Jag är väldigt förtjust i deras hästar(som en del är gamla nog för svårklass och sopar banan).
Så hästar som är betyyydligt mer mediokra och med obefintlig eller dålig stam kan man få ridna och utbildade för LA/LA för samma peng.
Men så fort de har bättre strl och rörelser stiger ju priset. Detsamma med bra stam eller rätt uppfödare/utbildare.
 
Absolut! Jag kommer köpa nästa därifrån. Jag har en uppfödare som får fram toppenfina Gribaldi-hästar bla(jag gillar Gribaldi och är mkt partisk..). De vill han ha 50 000 DK för när de är oinridna. De rör sig för svårklass. Vi känner några som köper därifrån. Jag är väldigt förtjust i deras hästar(som en del är gamla nog för svårklass och sopar banan).
Så hästar som är betyyydligt mer mediokra och med obefintlig eller dålig stam kan man få ridna och utbildade för LA/LA för samma peng.
Men så fort de har bättre strl och rörelser stiger ju priset. Detsamma med bra stam eller rätt uppfödare/utbildare.

My god! :eek:
Låter ju som rena himmelriket! :D
 
Jag tänker mig 30-50000 kr för ett halvblod (eller stor d-ponny) på 150-160 cm, >16 år, trygg och bra läromästare (dvs inga speciella hyss vid ridning utan stabil, får gärna gå framåt men ska ha broms).
Alternativt liknande islandshäst men då kanske 50-60000.
Tänker jag orealistiskt?
 
Jag tänker mig 30-50000 kr för ett halvblod (eller stor d-ponny) på 150-160 cm, >16 år, trygg och bra läromästare (dvs inga speciella hyss vid ridning utan stabil, får gärna gå framåt men ska ha broms).
Alternativt liknande islandshäst men då kanske 50-60000.
Tänker jag orealistiskt?
Nej, det tycker jag inte att du gör. Dock så får man nästan räka med att en häst kan ha några skavanker om man bara betalar 30 tex. Främst hälsorelaterade.
 
Jag tänker mig 30-50000 kr för ett halvblod (eller stor d-ponny) på 150-160 cm, >16 år, trygg och bra läromästare (dvs inga speciella hyss vid ridning utan stabil, får gärna gå framåt men ska ha broms).
Alternativt liknande islandshäst men då kanske 50-60000.
Tänker jag orealistiskt?

Rör den sig mediokert så kan det vara rimligt pris med 50. Även om den rör sig bra är ju åldern negativt när den inget gjort sas. Men det kan ju då höjas en bra bit.
Islänningar känner jag inte att jag vågar uttala mig så mycket om prisbilden.
 
Jag tänker mig 30-50000 kr för ett halvblod (eller stor d-ponny) på 150-160 cm, >16 år, trygg och bra läromästare (dvs inga speciella hyss vid ridning utan stabil, får gärna gå framåt men ska ha broms).
Alternativt liknande islandshäst men då kanske 50-60000.
Tänker jag orealistiskt?
Jag sålde min islänning för 60.000 för ett år sedan, hon motsvarade din krav väl. Vid provridning så satte hon som vanligt fullt ös i galoppbacken, folk dök dock upp mitt på stigen och hon saktade snällt in. Rena lättridna gångarter som vem som helst kunde hitta. De som köpte henne hade dock haft svårt att hitta någon som motsvarade kraven, men de letade först bland billigare hästar.
 
Jag vet inte, normala hästar? :p
Och i min värld så har "normala hästar" under iaf 100k varken stam eller är problemfria. Dessa är inne hos veterinär 2-5 ggr/år för behandling av artros, rygg etc.

Hahaha, förlåt, kunde inte undgå att skratta åt din sista mening :laugh:

Fröken röd kostade väldigt mycket under 100'. Hon har ingen stam, inga olater och har haft den goda smaken att hålla sig fräsch. Huruvida hon har artros vet jag inte då jag aldrig röntgat henne för att kolla hur lederna ser ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 300
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: Gry
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 514
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp