Bukefalos 28 år!

Hur fixar man körkort nuförtiden?

Bulldoozer

Trådstartare
Dottern kuggade uppkörningen, vilket är förståeligt då hon var så sjuk så hon egentligen inte ens skulle satt sig bakom ratten. Problemet är att det inte finns några tider, nästa tid för uppkörning är efter årsskiftet och även när jag kollar på städer lååångt bort så finns det tid först flera månader fram :(.
Hon hade behövt körkort typ igår då vi bor såpass isolerat att det knappt finns kollektivtrafik att tala om. Hon kör bra också, bättre än mig och maken när vi körde upp skulle jag vilja påstå.
Eftersom jag inte vill köra i statstrafik med henne så blir jag ruinerad om hon ska ta uppehåll nu och sen behöva ta körlektioner igen för att putsa upp kunskaperna om ett halvår igen. :arghh:
 
Varför vill du inte köra stadstrafik med henne?

För att jag aldrig kör i stadstrafik själv, jobbar natt så jag kör aldrig i rusningstrafik. Vi bor som sagt ute på landet och är det så att vi kör in mot stan nån gång så kör maken då han är van att köra i trafik, han har dock haft körkort för kort tid för att hon ska få övningsköra med honom. Kör vi på kvällen /natten så kör jag då maken tycker att det är jobbigt. Dessutom väldigt tidsödande då att ta sig till närmaste stad där det iallafall finns en aning trafik tar 40 minuter enkel resa..
 
Senast ändrad:
För att jag aldrig kör i stadstrafik själv, jobbar natt så jag kör aldrig i rusningstrafik. Vi bor som sagt ute på landet och är det så att vi kör in mot stan nån gång så kör maken då han är van att köra i trafik, han har dock haft körkort för kort tid för att hon ska få övningsköra med honom. Kör vi på kvällen /natten så kör jag då maken tycker att det är jobbigt. Dessutom väldigt tidsödande då att ta sig till närmaste stad där det iallafall finns en aning trafik tar 40 minuter enkel resa..

Men om dottern förväntades klara uppkörningen - bara hon inte hade varit sjuk - så ska det ju inte vara några problem att hon övningskör med med dig som handledare inne i stan.
 
Har körskolan nån info om hur ni går tillväga? Jag tänker på att det finns ju intensivkurser med uppkörning osv, kan hon åka iväg på någon sådan? Hon lär knappast behöva en hel utbildning, utan kanske ett par lektioner och sedan uppkörning...
 
Bokar man själv uppkörningen nuförtiden? När jag tog körkort (för ca 15 år sen) så bokade körskolan åt mig och de hade ju tider specifikt åt sina elever.
 
Men om dottern förväntades klara uppkörningen - bara hon inte hade varit sjuk - så ska det ju inte vara några problem att hon övningskör med med dig som handledare inne i stan.

Jag har inte tid att lägga 40min x 2 + tid att köra när jag jobbar och det inte ofta vi är lediga/hemma samtidigt. När vi ska nånstans så kör hon oftast men det hjälper ju inte så mycket att köra landsväg när uppkörningen är i stadstrafik.
 
Bokar man själv uppkörningen nuförtiden? När jag tog körkort (för ca 15 år sen) så bokade körskolan åt mig och de hade ju tider specifikt åt sina elever.

Det samma med körskolan, de har inte heller tider förrän om nån månad. Min syster som går på samma körskola fick tid i november men hon bokade för nån månad sen. Vi bokade uppkörningen själva och så bokade vi in körskolan efter det, hon har kört på en annan körskola innan men trivdes bättre på den senare. Varje lektion kostar över 1200 så det blir en betydande bit av min lön som försvinner varje månad så jag har ett extra jobb också, förra månaden jobbade jag nästan 100 timmar extra (men 50 av dem timmarna var när jag hade semester från mitt vanliga jobb).
 
Var bor ni någonstans? I min hemstad finns det tex tid i oktober så beroende på hur långt ni kan åka så behöver ni ju inte vänta i flera månader.
 
Jag har inte tid att lägga 40min x 2 + tid att köra när jag jobbar och det inte ofta vi är lediga/hemma samtidigt. När vi ska nånstans så kör hon oftast men det hjälper ju inte så mycket att köra landsväg när uppkörningen är i stadstrafik.

Ok, jag förstår. Finns det inte någon annan som kan fungera som handledare åt henne en gång i veckan om hon vill upprätthålla stadskörningen. Har personen handledartillstånd så tar det bara ca 2 veckor att ordna med det.
 
Var bor ni någonstans? I min hemstad finns det tex tid i oktober så beroende på hur långt ni kan åka så behöver ni ju inte vänta i flera månader.

På gränsen mellan sthlm och uppsala. Får hålla koll på trafikverkets sida helt enkelt, hittade en tid som dök upp nu imorgon men hon är inte riktigt i skick att köra bil just nu. Vi fick åka in på jourläkarmottagningen igår kväll då hon inte kunde andas, verkar som om hon fått tillbaka sina astmatiska besvär som hon inte haft sen innan tonåren i samband med förkylningen (influensan?) :(.
 
På gränsen mellan sthlm och uppsala. Får hålla koll på trafikverkets sida helt enkelt, hittade en tid som dök upp nu imorgon men hon är inte riktigt i skick att köra bil just nu. Vi fick åka in på jourläkarmottagningen igår kväll då hon inte kunde andas, verkar som om hon fått tillbaka sina astmatiska besvär som hon inte haft sen innan tonåren i samband med förkylningen (influensan?) :(.

Hoppas hon frisknat till snart och kan köra upp!
 
Ok, jag förstår. Finns det inte någon annan som kan fungera som handledare åt henne en gång i veckan om hon vill upprätthålla stadskörningen. Har personen handledartillstånd så tar det bara ca 2 veckor att ordna med det.

Tyvärr så har de flesta i vår bekantskap inte körkort än mindre handledartillstånd.
 
Tyvärr så har de flesta i vår bekantskap inte körkort än mindre handledartillstånd.

Jag tänkte att dottern kanske har kompisar som också håller på att ta körkort och om hon har god kontakt med någon av deras föräldrar. Men annars så kanske den enda lösningen är att hon tar en körlektion i stadstrafik någon gång i veckan tills en ledig körtid infinner sig. Det borde ju gå att hitta någon körskola som är billigare och som erbjuder 40- eller 60-minuterslektioner. Inte ens i Stockholm är det så dyrt som 1200 kr per lektion, utan går att hitta för under 500 kr.

Eller så får du och dottern helt enkelt boka upp ett tvåtimmarspass per vecka då ni kör in till stan tillsammans. Att böka om lite i tillvaron kanske det kan vara värt om dottern ska få sitt körkort så snart som möjligt?
 
Det samma med körskolan, de har inte heller tider förrän om nån månad. Min syster som går på samma körskola fick tid i november men hon bokade för nån månad sen. Vi bokade uppkörningen själva och så bokade vi in körskolan efter det, hon har kört på en annan körskola innan men trivdes bättre på den senare. Varje lektion kostar över 1200 så det blir en betydande bit av min lön som försvinner varje månad så jag har ett extra jobb också, förra månaden jobbade jag nästan 100 timmar extra (men 50 av dem timmarna var när jag hade semester från mitt vanliga jobb).
Jösses - 1200 spänn? :eek:

Är körlektioner så dyra där du bor?? Jag har bekanta som tar körkort just nu och deras lektionspriser är inte ens i närheten.
 
Körskolan ligger alltså inte i stan?
Vet inte om jag fattar? Ligger körskolan ute på landet?

Jo, jag betalar just så mycket för att den ligger lite mer centralt och när jag prisjämfört så är det där priserna ligger om man kör i sthlms området.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 982
Senast: Yrsel
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 736
Senast: kopparberg
·
Äldre Hej Buke. Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen...
2
Svar
33
· Visningar
7 841
Senast: Landsbygds
·
Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 702
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp