Hur fodra äldre hästar? Några knep?

asa_olander

Trådstartare
Min första uppfödning fyller 22 år i år, och har sitt sista föl vid sidan (sent född i augusti) och hon är hur pigg som helst, kanske lite för pigg ibland: ) Hon mår bra men har fallit ur lite nu i vinter, och svankryggen syns mer än vanligt... Avmaskad förstås och kollar tänderna ofta, står på i stort sett fri tillgång dygnet runt på bra hösilage och får betfor och Granngårdens Avel-pellets.

Min tanke är att sätta in extrafoder vid sidan av pelletsen, men finns det nån bra forskning på hur äldre hästar förändras i sitt näringsupptag/ämnesomsättning? Har ni några bra knep på hur man håller gamla hästar i hull? Är det särskilt mer fett, protein, energi eller bara "mer av allt"? Lusern, linfrö?

(Har inte praktisk möjlighet att skilja fölet än, men ungen diar mest sporadiskt, och stoet är lugnare när hon har sitt föl med i flocken i hagen på dagarna.)

Tacksam för tips!

/ åsa
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Tycker absolut du kan pröva lucern om hon gillar det. Brukar funka jätte bra, man kan ge mycket av de också:)
Du märker rätt fort om hon inte gillar det;)
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Om du ger pellets så tänk på tänderna, blöt i förväg så den slipper tugga hårda pellets som fastnar i tänderna!
(Nu vet du säkert redan om det men för säkerhets skull; tänk på att man inte ska fila i tänderna på äldre hästar för ofta, egentligen ska man ju kolla dom sällan snarare än ofta om man inte märker av problem, för att inte råka fila för mycket. Olika vet. är ju väldigt olika med det verkar det som, vissa noga med att bara ta minsta möjliga, andra tar mer.)

Vad mer som ska till är ju utifrån värderna i höet och hur hästen ser ut, det är fortfarande hästar det rör sig om! :) Och individuella avvikelser. Sen antar jag att man märker om/när hästen börjar få jobbigare att tugga höet och hinner få i sig mindre av det, så man kan kompensera med mer lätt-tuggat.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

hade en gammal häst här i stallet. Han fick lusern, betfor, D&H stud balancer o linfrö. Han var riktigt smal så han fick en liter av varje plus fri tillgång till hösilage. Linfrö är bra för magen, innehåller mkt protein och har hög smältbarhet. Lusern är ju i princip gräs i pelletsform, det kan du ge så mkt din häst orkar och behöver. D&H studbalancer blir hästarna riktigt fina utav. Vet inte exakt vad det innehåller, det vet ju ingen. Men det räcker med så lite som en halv liter om dagen för att göra skillnad. Tänk bara på att du ger lusern, stud balancer, så blir Ca/P för hög, därför kan det vara bra att ge antingen spannmål eller fosforbalans som kompensation.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Mer protein brukar behövas efter vaad jag förstått och kan vara bra att toppa käket med olja. Hippo Alfa funkar ofta bra på äldre hästar. Proteinrikt, smakligt och små inte så hårda pelletsar.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Ofta får man höja proteingivan till gamlingen. Bra att kolla så calciumgivan inte blir för hög eftersom det kan gynna uppkomsten av urinsten/njursten pga av lite sänkt njurfunktion. Den gamla hästen har också ett annorlunda ätmönster och går ofta ifrån maten en stund för att sedan återvända. SLU har gett ut enn bra rapport som heter Den åldrande hästen och som tar upp många olika aspekter av gammelpållens hälsa. Här kommer länk till den:

http://stud.epsilon.slu.se/1265/1/johansson_e_100608.pdf
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Hej, tack för svar! Kom på att jag glömt skriva vilken ras, det är ett hoppstammat halvblod med en del fullblod i.

Förr blandade jag alltid fodret själv, det när ju nåt psykologiskt pyssel som känns bra få ett märkligt sätt, men nu har vi testat pellets för att minska ner arbetstiden med många hästar, men jag är lite tveksam, tror inte att alla hästar funkar för generella foder. Men för hundar finns ju "senior-foder" – fast de är kanske mer för att gamla hundar inte ska gå UPP i vikt : )

Tidigare hade vi en bonde som kom två gånger i veckan med nykrossad havre/korn 75/25 % och det var ändå lätthanterligt, vi blötlade två stora baljor med lite betfor i också som en grund och sen när man gick runt och fodrade kunde man ha i mineraler och extra pyssel till de som behövde, och de älskade det. Pellets verkar så... torrt? Även om man ger betfor till, men blandar man pellets med betfor i förväg blir det ju inget tuggmotstånd alls kvar utan bara en gegga.

Müsli kanske? Provade Maersteds Elit till en hingst ett år och den blev superfin i hullet trots bruksprov och betäckningar.

Ja, det är en djungel. Idag har jag köpt linfrö, lusern och lite krosshavre att blanda i smeten så det inte bara blir sörpel!

Och bra sagt det där med tänderna, ibland kan man göra mer skada än nytta med tandraspen!

Tack igen!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Ofta får man höja proteingivan till gamlingen. Bra att kolla så calciumgivan inte blir för hög eftersom det kan gynna uppkomsten av urinsten/njursten pga av lite sänkt njurfunktion. Den gamla hästen har också ett annorlunda ätmönster och går ofta ifrån maten en stund för att sedan återvända. SLU har gett ut enn bra rapport som heter Den åldrande hästen och som tar upp många olika aspekter av gammelpållens hälsa. Här kommer länk till den:

http://stud.epsilon.slu.se/1265/1/johansson_e_100608.pdf

Oj, va bra, något att läsa ikväll, tack!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Alltså hur maten verkar för oss och för hästarna skiljer sig ju åt och olika hästar har ju olika smak, men Hippo Alfa är iaf ett foder som faller många hästar i smaken så att fundera över att man själv tycker maten är torr eller ger tuggmotstånd är tämligen onödig. Lusern kan vara bra, om hästen får i sig tillräckligt i mängd, tar ju lite tid att få i sig.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Även jag kan slå ett slag för D&H. Har fodrat de flesta hästar jag haft med det, gamlingen, som nu är 20, har ätit Racing Balance o Built up de senaste tio åren, men har nu gått över till Sixteen Plus
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Min gamling på 27år brukar må gott på lusernpellets, betfor och havre eller korn samt en skvätt olja som komplement till fri tillgång på hö/hösilage. Kan behövas rätt stora givor totalt beroende på hur bra upptaget är. Generellt behövs ju en högre proteinkvot till äldre hästar och då är ju lusernen oftast bra, detsamma gäller väl sto med föl så din kanske mår bra av en rätt högt intag av protein nu. Givetvis beror det ju på värdena på grovfodret. Som någon skrev tidigare bidrar lusernen ofta till att kalcium/fosfor kvoten blir hög vilket gör att man knappast bör komplettera med vanliga "blå" mineraler. Jag brukar ge vita eller fosforbalans beroende på grovfodret. Om du märker att hästen tuggar bossor eller liknande som tandis inte kan få ordning på brukar det vara bättre att ge hö än hösilage eftersom det är mera lättuggat ju torrare grovfodret är. Sen beror det ju förstås på om man vill ha färdigblandat eller som jag pytsa mera med grunderna. Och sen ett rätt så fett bete på sommaren är ju aldrig helt fel så dom har lite att leva på under kyliga höstdagar. :-) Lycka till!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Fast "sörpel" är ju lite det man vill åt, snällt mot tänderna som sagt! :P Förhoppningsvis får de ju tuggning nog av höet och får dom inte det känns det som ett ännu större tecken att man ska vara snäll mot tänderna..
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Om hästen är svank skulle jag försöka att få i den mer koncentrat för att inte få en megamage som tynger.

antningen kanonfoder med baljväxter eller tillägg av lucern, havrekross lite kli o soja.

tycker att det går lika bra som Selleri;) som färdigfoder eller ge hestekraften som ger resultat väldigt fort o är lättuggat om man blötlägger så majsen mjuknar.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Fast "sörpel" är ju lite det man vill åt, snällt mot tänderna som sagt! :P Förhoppningsvis får de ju tuggning nog av höet och får dom inte det känns det som ett ännu större tecken att man ska vara snäll mot tänderna..

Är du säker på att du vet vad du talar om? Har hästen normala tänder så är det ju bra att den får tugga. Pellets är inte hårda. Jag som bara är människa har då inga problem att tugga hästpellets. Mindre motstånd än knäckebröd...
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Pratar vi om samma pellets? :crazy: Alla jag gett har varit hårda.
Men framförallt så är det ju för att det inte ska fastna foderrester i tänderna vilket det lättare gör när man ger det torrt (och på en äldre häst som har djupare gropar för foder att fastna i.) Enligt vad tandläkaren ordinerade oss.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Jag har då inte träffat på en pellets som inte ger vika för minsta tuggning.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Min SWB. valack är 22 år. Han har efter tandläk besök på ATG och 2 tandfrakturer fått förbud på att äta pellets.
Han måste ha allt uppblött.
Han får inte ens äta morötter utan jag måste riva dem i tunna strimlor.

TS:
En äldre häst behöver ungefär lika mycket Smrp/MJ som ett lakterande sto.
Inte under 8 i kvot om de inte håller hull.

Jag ger min förutom hösilage Krafft Sensitive. Det var tidigare seniorfodret, men är omdöpt. Han får ca 1 kg/dag. Uppblött.
Jag har alltid fodrat honom på Müsli tidigare, men han faller då ur så här års och har behövt ex Krafft Rehab som komplement.

I år på Sensitive så har han hållit ett jämna hur och är nästan fet...
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Hej

Jag hade en gammal varmblodvalack som några års sen som när han dog blev 23 år.
Till honom gav jag:
krossad havre, krossad korn, vetekli, raspolja (endast 1-2msk vid varje utfodringstillfäee för hästen är inte gjord för stora mängder olja för det är inte naturlig för dom), glucosamin, biotin och kraffts minerpellets (blå säck). Och självklart hade han fri tillgång till fint hö ute.

Jag tyckte att det fungerade utmärkt på honom och med detta höll han hullet. Jag red honom regelbundet också.

Korn, vetekli och rapsolja är jätte bra för hästar som har svårt med att hålla hullet uppe. Gav det till en mager varmblodstravare som ökade i vikt och hull snabbt.
Matolja får du ABSOLUT INTE ge hästen, det består utav animaliska restprodukter :eek: Majsolja är ren energi :p

Annars blir man alltid tipsad om t.ex. lucern, soja och linfrökaka/linfröolja etc.

:idea:Hestekraft är annars ett jätte bra musli för hästar som har svårt att hålla hull. Starkt rekomenderat!

Allt handlar om hur stor plånbok man har och vad hästen vill ha - man måste testa många gånger :)

Lycka till!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Majskolvens länk var mycket bra!

http://stud.epsilon.slu.se/1265/1/johansson_e_100608.pdf[/QUOTE]

Men man blir ju livrädd när man läser om allt som sker med ens gamla häst... Förutom val av foder och bästa kvalitet förstås verkar ju tänder vara A och O. Kanske rentav börja "borsta tänderna" ibland för att kolla och undvika att gamla matrester fastnar? Ofta känner man ju på andedräkten om det är något fel, som tex när unghästar byter tänder och behöver lite hjälp.

Pellets eller inte, som flera har sagt, det är skillnad mellan hästar vad de gillar, och olika sorter är olika stora och hårda/mjuka. Men jag är nog lite nojig och fodrar aldrig pellets utan samtidigt lite betfor till, även till unghästar, har stor respekt för risken för foderstrupförstockning.

Och soppa/sörja, ja, det är kanske mest det att man tänker att hästen *ska* ju tugga mycket egentligen, och man tror de gillar det mer, naturligt – och man vill ju gärna slippa skura krubbor och boxväggar varenda dag. (Men såklart gör man det ändå. Linfrön som fastnar överallt är också en rolig uppgift ; )

Annars verkar hästar gilla att äta soppa!

Intressant diskussion, tänk om man brydde sig lika mkt om sin egen diet!

/ å
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Min gamling på 27år brukar må gott på lusernpellets, betfor och havre eller korn samt en skvätt olja som komplement till fri tillgång på hö/hösilage. Kan behövas rätt stora givor totalt beroende på hur bra upptaget är. Generellt behövs ju en högre proteinkvot till äldre hästar och då är ju lusernen oftast bra, detsamma gäller väl sto med föl så din kanske mår bra av en rätt högt intag av protein nu. Givetvis beror det ju på värdena på grovfodret. Som någon skrev tidigare bidrar lusernen ofta till att kalcium/fosfor kvoten blir hög vilket gör att man knappast bör komplettera med vanliga "blå" mineraler. Jag brukar ge vita eller fosforbalans beroende på grovfodret. Om du märker att hästen tuggar bossor eller liknande som tandis inte kan få ordning på brukar det vara bättre att ge hö än hösilage eftersom det är mera lättuggat ju torrare grovfodret är. Sen beror det ju förstås på om man vill ha färdigblandat eller som jag pytsa mera med grunderna. Och sen ett rätt så fett bete på sommaren är ju aldrig helt fel så dom har lite att leva på under kyliga höstdagar. :-) Lycka till!

Tack, roligt att läsa! Jag hoppas få behålla henne länge till, grattis till din 27-åring! Min tanta har inga tandproblem än, så jag antar att det är fölet som gör att hon blivit för smal nu. Men eftersom hon är så 'mammig' och är flockledare och blir väldigt stressad vid avvänjning så vill jag försöka få upp henne i hull så mycket som möjligt först och sen skilja dem så lugnt som möjligt. Har läst nya undersökningar om att det är bra att fölen går kvar länge också, om inte stoet är dräktigt igen, och flockgemenskapen (om det är en bra flock) är så viktig för unghästarna.

Men, är det mer lättuggat om det är torrt? Jag tog för givet att hösilage var lättare att tugga än hö?

Hej! / å
 

Liknande trådar

Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 201
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 401
Senast: isabelle
·
Foder & Strö Sitter här och försöker klura ut hästens kraftfoderstat till hösten. Det är fråga om en mycket lättfödd islandshäst med tendens till...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: drysno
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 757
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp