Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Jag tyckte den var farlig att läsa! :eek: Jag blev iallafall hypokondriker å hästens vägnar! :crazy:
Väldigt intressant och en hel del matnyttigt, men nu är jag skraj att jag ska dra på hästen en massa krämpor på grund av min oro! :p
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Å vilken bra tråd!

Jag sitter här hemma och sliter mitt hår lite över foderstaterna till mina två "gamllingar". Ston på 20 och 23, dräktiga 150 resp 190 dygn och nu är det dags att börja stödfodra, främst med protein/energi-kvoten i åtanke...

Hittills har de ätit fri tillgång på hösilage (75%TS, 7,5 MJ och 31 g smrp) samt lusern och lite betfor för att få i dem mineralerna. Jag har bara tillgång till vad som finns på granngården och velar lite mellan vad jag ska välja till dem... öka på lusern har jag gjort redan, men det räcker inte till. Nu blir jag dessutom fundersam på hur mycket lusern man ska våga ge med tanke på kalciumhalten. De får även fosforbalans för att kvoten ska bli rätt, men jag kommer ju inte undan att hela tilldelningen av kalcium blir hög?

Hösilaget innehåller 3,2 g Ca/kg och lusern som bekant 13 :crazy: Jag har lärt mig att ett överskott av Ca som kommer från grovfoder inte är skadligt, men blir ändå fundersam. De äter ca 15 -20 kg hösilage/dygn vardera nu, ska väga upp och se över det mer noga de närmsta dagarna. De går på lösdrift och vi har en dygns-medeltemperatur på -10 till -12.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

om du fodrar med spannmål så blir kvoten lägre. Samtidigt höjer du proteinkvoten. Annars finns ju fosforbalans. Du borde försöka få tag i potatisprotein, det löser dina problem.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

om du fodrar med spannmål så blir kvoten lägre. Samtidigt höjer du proteinkvoten. Annars finns ju fosforbalans. Du borde försöka få tag i potatisprotein, det löser dina problem.

De får redan fosforbalans.

Om man fodrar med spannmål sjunker kvoten ja, men det finns ju andra foder än rent spannmål... Muslifoder går bort helt pga den höga stärkelsehalten.

Potatisprotein finns närmast att få tag på 35 mil bort... jag har redan kollat det.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Krafft Muskel? Inte för att det balanserar i fosfor, men det ställer ju iaf inte till med mer Kalcium om man ska öka på ännu mer i protein, kanske kan man också byta bort lite lucern mot KM istället?
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Lite kli, soja o havre o du kan stryka fosforbalansen å får mer av allt- extra allt a la pizza;)
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Ja jag har funderat på Muskel, men vill helst hålla kostnaderna nere så länge det går. Givetvis inte på bekostnad av hästen, därav funderingen kring Ca och äldre hästar nu...

Tyvärr får jag inte det ena stoet att äta varken soja eller kli - sätter jag det i hinken så lämnar hon allt utom de lusernpelletsar hon får tag på. Det andra stoet får lite soja redan som kommer att ökas på sakta (hon ligger bara på ca 50 g än så länge).
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Hmm, hur tänker du nu? Räknar vi på olika priser tro?
Utifrån proteinmängden fick jag det till nästan exakt samma pris för lucernpellets på granngården vs. Krafft Muskel i motsvarande mängd protein. Själv resonerade jag t o m som så att det blev billigare med KM om man tar med i beräkningen ca 10 mil totalt att åka med trippla vikten foder i bagageluckan med Lucernpelletsen där jag skulle ha behövt köpa mycket mer för samma mängd protein! :p (eller åtminstone värt några kronor extra för att slippa släpa på lika mycket)

370g SRP/kg i KM, 15kg/säck = 5550g SRP
110g SPR/kg i lucernpellets (kanske varierar mellan olika sorter eller att jag råkar minnas fel på 10g hit eller dit, jämförde med det som fanns på granngården iaf) i 25kg säck = 2750g SRP/säck, och två säckar kostade nästan exakt samma som en KM!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Haha, ingen fara! ;) Det är väl hugget som stucket iom att Lucern är bättre pga att det är grovfoder, men så var det Kalcium-mängden då.
Själv valde jag KM pga att det blev för svårt att trycka i hästen nog med lucern då det behövdes mycket protein, den föredrog höet framför lucernen... Men tyckte KM var mer smakligt och det blev inte lika stora mängder så den hann lessna och lämna maten. Sen är det ju ännu högre kvot i KM mindre MJ på köpet när man vill hålla vikten i schack, fast det problemet har inte du gissar jag!
Ska prova soja nu när det inte alls är samma mängder det är frågan om utan ca 100g SRP/dygn, har hittat en butik som var villiga att ta hem det.

Hur sakta bör man vänja in tro? Tänkte fortsätta med KM under invänjningen. Är det bättre att dela upp på två eller fler fodringar även om det är så små mängder?
Min är inte så fasligt känslig i magen, klarar iaf av väldigt varierande TS i hösilagebalarna, men man vill ju ändå vara snäll med magen och inte utmana ödet!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Hingsten äter KM redan, så jag kan ju testa och se vad fröken kräsen tycker om det utan att jag behöver köpa en dyr säck och sedan bli stående med den... :) Jag har inte problemet att jag msåte passa på vikten nej, eller tja - snarare åt andra hållet nu när de har börjat äta mindre hö! ;)

Soja ska vänjas in väldigt försiktigt. Jag kanske tar i i överkant, men jag vänjer in första decilitern på en vecka - tio dagar nånting och fortsätta så tills jag är uppe i full dos så att säga. Mina får bara en gång om dagen än så länge, har inte tänkt på om det kan vara bättre att dela upp det...?

Hur skulle ni göra förresten? Jag tänkte lägga till havre på den ena damen som har börjat tunna ur lite men är lite osäker på om jag kanske ska vänja in KM först och ta havren några veckor senare... eller om det är bättre att ta allt på en gång? I dagsläget äter hon bara lusern, soja och mineraler.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

1 dl soja är en piss i missisippi;)

Fast de kanske inte rids :confused:

Totola.
Är hästen tjock behöver den inte lucern som även innehåller enrgi.
då är KM bättre.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

1 dl soja är en piss i missisippi;)

Fast de kanske inte rids :confused:

Totola.
Är hästen tjock behöver den inte lucern som även innehåller enrgi.
då är KM bättre.

Jag vänjer in första decilitern under en veckas tid - jag menade inte att de bara får en deciliter "i slutändan" ;)

Men nej, mina ston rids inte.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Jag har ju gett KM ett halvår nu, lucern är öht inte aktuellt i dagsläget, då det var på tapeten hade jag helt andra förutsättningar att lyckas hålla ner MJ från grovfodret.
Men soja blir billigare så när jag ändå inte behöver några större mängder har jag valt att prova det istället för KM.

lewellyn: det låter iofs klokt eftersom det blir en väldigt försiktig invänjning, men det vore intressant att veta om det är försiktigt i onödan eller vad som är lagom! :) Får väl söka i gamla trådar, jag är bara bekväm av mig!
Inte så mycket kvar av KM-säcken så det optimala vore om man hade vant över lagom tills det tar slut, men inte med risk för hästens mage såklart. Tror jag har för ca två veckor kvar om jag snålar och räknar med att jag kan ge lite mindre nu när jag börjar lägga på soja.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Tack för era svar! Min gamla tant har tagit sig mycket bra! Jag körde uppvärmd havre och linfrö, vanlig pellets, betfor och uppblött lusern. Ett pyssel, men det funkade!
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Hur med den gamla skrönan att soja var dåligt för hästar? Billigaste proteinkällan sa man för länge sen, men så fick jag en häst som dog i Baron Gruff-sjukan, och nån olyckskorp kraxade att det berodde på att jag hade fodrat extra med sojaprotein. Jag tror inte på det, men...
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Potatisprotein kan beställas från Kvarnbyfoder om man köper en pall lucern t.ex. :) Så gör vi, det fungerar väldigt bra. Men vi har ju ett helt stall med hästar och då går det ju att beställa pallvis.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Det är absolut ingen skröna. Proteinkoncentrat kan förgifta hästar, och bl a ge Baron Gruff´s. Det är ett bra råd att vara försiktig med proteinrika kraftfoder, därför väljer jag helst grovfoder när jag vill öka proteinet.

Salsas gräspellets, lusern (gärna utan melass) eller ett silage/hö med bra värden tycker jag är det bästa. Ger positiva bieffekter också, en gladare hästmage och sysselsättning t ex.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Det är absolut ingen skröna. Proteinkoncentrat kan förgifta hästar, och bl a ge Baron Gruff´s. Det är ett bra råd att vara försiktig med proteinrika kraftfoder, därför väljer jag helst grovfoder när jag vill öka proteinet.

Salsas gräspellets, lusern (gärna utan melass) eller ett silage/hö med bra värden tycker jag är det bästa. Ger positiva bieffekter också, en gladare hästmage och sysselsättning t ex.

Hmm. För mycket är ju inte bra av något, men är det just soja som är dåligt / giftigt för hästar? Jag vågar inte använda det i vilket fall.

En bra sak i studien om äldre hästars ätande var det där att de kan ändra sitt ätbeteende, tror jag kommenterade det. Och när den äldre hästen går iväg i hagen och står och filosoferar i solen istället för att äta fast de har fri tillgång på hösilage och alla andra står och äter så hjälper inte bara ett bra grovfoder...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 201
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 401
Senast: isabelle
·
Foder & Strö Sitter här och försöker klura ut hästens kraftfoderstat till hösten. Det är fråga om en mycket lättfödd islandshäst med tendens till...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: drysno
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 757
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp