Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Så länge hon inte tränas/ger di så bör du vara väldigt försiktig med stora kraftfodergivor! Det är inte bra alls och kan snarare göra så att de får svårare att lägga på hullet samt att det finns risk för båda fång och korsförlamning.

Allt som är lättuggat och lättsmält är bra. Lusern, betfor, linfrö och linfröolja, olika gräspellets. :)

Förmodligen kommer hon också att ha lättare att hålla hulllet när hon ej har en fölunge att dela näringen med.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Soja är ju ett väldigt kraftigt proteinkoncentrat, och det är ju vad som ställer till det i hästmagen. Proteinet läcker vidare där det inte ska vara (mycket enkelt uttryckt) och skapar då en förgiftning (ännu enklare uttryckt).

Med grovfoder tar det längre tid för fodret att komma så långt i systemet.

Det är därför man ska akta sig för proteinrika kraftfoder och noga räkna och ge akt på hästen.
 
Sv: Hur fodra äldre hästar? Några knep?

Min häst (24 år :) ) får müsli som är menad för äldre hästar (Sixteen plus) som är riktigt fet müsli, linfrö, mineraler samt lite lite havre och morötter för smakens skull ;) På vintern får han dessutom Green Line, som är hö i pellets/grötform, och på våren B-vitamin för att hjälpa honom att släppa vinterpälsen. Han har ordentligt med täcken på på vintern så att det inte går onödigt massa energi åt att hålla värmen, och tänderna kollas en gång i halvåret. Spec. Green Line hjälper att ge, när min häst ofta brukar tappa vikt efter vintern. Han går i princip på fritt hö hela tiden, förutom på sommaren när han går på bete, men då kommer han in på nätterna och äter hö så mycket han orkar. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 201
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 401
Senast: isabelle
·
Foder & Strö Sitter här och försöker klura ut hästens kraftfoderstat till hösten. Det är fråga om en mycket lättfödd islandshäst med tendens till...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: drysno
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 757
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp