Hur fodra utan analys?

sommarvind

Trådstartare
Jag är extremt noga med att fodra med analyserat foder och har alltid förespråkat det. Men nu har det blivit katatsrof här hemma då jag tvingats efter två levereanser från samma bonde kassera i princip allt hösilage pga mögel:(

Detta är den enda sort han har. I princip ingen bal har gått att använda. Troligen ett sämre parti, för i början av säsongen så var de okej. Nu till problemet.

Jag hittar inget vettigt foder som är analyserat. Jag tvingas fodra med oanalyserat i väntan på att mirakel ska hända, att någon lägger ut ett analyserat foder.

Analysera själv är en idé men dom bönder häromkring som jag haft kontakt med hittils mixar allt från olika ängar så de blir inte tillförlitligt ändå.

Jag är extra nojig då jag har unghästar. ( ardenner) Jag vill veta att jag kan säkerställa deras framtid i form av bra foder. Nu går inte det helt hundra med tanke på att analys saknas men hur gör jag det bästa av situationen?

Foder jag har hemma som jag fodrat med hela säsongen är Lusernpellets, Muskel, Suregrow och granngårdens avelsmineraler.
 
Sv: Hur fodra utan analys?

Som jag ser det så är det enda du kan göra att fodra med ögat och hoppas att mineralerna i grovfodret inte är åt skogen. Sen får du försöka justera med extra protein och/eller energi när det börjar synas brist.

Det är billigare att skicka grovfoderanalys till USA men det blir väl ogörligt om du får nya partier hela tiden.
 
Sv: Hur fodra utan analys?

Se till att alla får en del lusern som komplement till grovfodret, så att du säkerställer proteinhalten. Sedan får se hur hästarna ser ut i hull efterhand om dom behöver mer eller mindre av lusernen.
Råd från förr i tiden när inte analyser fanns var att om "skrapan tog i över revbenen så behövdes mer energi och om den tog i över ryggen behövdes mer protein". Det stämmer ganska bra även idag när man kan se resultat efter analys av foder.
 
Sv: Hur fodra utan analys?

Ja du, om du inte kan analysera eller få tag på analyserat, så får du försöka se så gott du kan på hästens hull, päls, hur den mår, osv.
Det blir ju aldrig så bra som med analys, men är det så här, så är det ju :)
Jag hade börjat med att ge Hö. Vid 84% ts, 1,2 kg per 100 kg är minimum.
Mindre ts, mer Hö.
Ts kan du själv ta reda på. Jag är kass på hur man gör, men allt sånt finns på nätet :) om det är olika ts blir det ju svårare.
Sedan hade jag tillsatt någon mineralblandning.
Om han efter ett tag ser ut att behöva mer upptill, hade jag lagt till lite kraftfoder i taget.
Jag sitter alltså inte på något recept, men prova sig fram är nog det du får göra helt enkelt.
Du kanske kan räkna ut en sisådär foderstat på ett medelvärde Hö annars?
Finns redan inlagda medelvärden på freefarm foderstatsberäkning tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fodra utan analys?

Eller förresten, det kanske är dumt att tillsätta mineraler utan att veta.
Åh, svårt det där. Selen behövs nästan alltid iaf.
 
Sv: Hur fodra utan analys?

Jag har både lusern och krafft muskel som jag brukar fodra med. Men hur tycker ni att man vågar göra med mineraler? Jag har ju granngårdens avelsmineraler.. vågar man ge dom 1 dl var? usch Detta är verkligen inget drömläge precis:crazy:

Sedan har ja 8 månaders fölunge med som är van att äta Suregrow.. skulle gärna vilka fortsätta att ge henne det..
 
Sv: Hur fodra utan analys?

Fortsätt med maten till fölet men försök få i den lusern också. Lusern är ju ett grovfoder Suregrow är ett kraftfoder. Just till ett föl som dessutom egentligen inte är gammal nog att inte få mjölk kan det bli förödande att ändra för mycket i foderstaten. Magen kan ta riktigt med stryk och det kan i värsta fall bli ett magsår.

Se om du kan någon mineral som man kan ge fri tillgång på. Det finns några sådana och då kan man ställa ut det i hagen så hästarna kan äta när de känner för det. Bara ingen vrål äter av det så kan det vara bättre än inget när du inte vet vad som fodret innehåller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 687
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp