Bukefalos 28 år!

hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

A

annapanna91

jag undrar hur ni fodrar hästen just nu om den går ute under natten?
lägger ni in mycke hö i hagen eller lägger ni in lika mycke som den skulle ha fått i vanliga fall inne?
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

Ingen som vill svara??? :confused: :(
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

Min ena häst går ute på natten, start från i går! Eftersom han fortfarande går i sin vinterhage där det är mycket pyttelite med gräs så fodrar jag som vanligt. 4ggr om dagen med hösilage, kvällsgiven är lite större än vad den var innan (så han har lite extra att hitta på med).

Om det nu någonsin vill regna, så gödningen i hans sommarhage smälter bort, så ska han få gå ut i den snart. Då drar jag ner på hösilaget. Antagligen lika ofta ett tag men mindre mängd (sommarhagen är inte galet uppväxt). Till slut tar jag bort allt hösilage när hagarna har hunnit ikapp här.
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

mina får tillgång till hö men ratar det så länge det finns gräs, annars får de knappt så mkt de får när de gick inne....
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

okej.
men alltså våra blev utsläppta från och med ikväll och vi gav dom både kvällsmat och hö, fast lite mer hö än vanligt då dom ska få ha nåt att göra.
men höet är snart slut och våra sommar hagar har inte växt så mycket än. vad kan vi göra då? ska vi köpa in mer hö eller räcker de med fodring blöt mat morgon och kväll?
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

Fodrar inget ute alls för tillfället.
Finns gott om mumsigt gräs i vår sommarhage nu.

Tidigare la vi ut den mängd de skulle fått nattetid.
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

Lägger ut normal inneranson. Mina äter 7 respektive 4 kg inne annars, så jag lägger ut 11 kg (och blundar lite för vem som äter vilken mängd). När de börjar lämna drar jag ner.
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

hmm jag ger hö då jag märker att mina vill ha, just nu mkt gräs men det försvinner ju fort härhemma. om 2,5 vecka skickar jag dem på bete så då får de klara sej på bara det som finns i hagen just nu får de tillskott av både hö o kraftfoder än så länge... tipset är väl att ge hö så läge du ser att de vill ha det, då de har möjlighet att välja på gräs el hö väljer de ju gräs
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

Vi har slutat att ge hö nu när gräset kommer. Märkte att dom ratade höet.
Gräs är mycket godare!!!
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

Våra hästar får två ikeakassar fulla med hö på morgonen, och min ettåring får cirka 0.5 kg kraftfoder. På kvällen får de lika mycket hö och alla får kraftfoder, vilket mest består av mineraler.
 
Sv: hur fodrar ni under ute nätterna just nu?

De har fri tillgång på hösilage, fast de äter mycket mindre nu än förut. Finns gräs i hagen också men inte tillräckligt för att mätta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 454
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: CarroT
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 118
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp