HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Det är inte ens tvunget för hanhundar att lyfta på benet. En del gör det inte alls eller bara ibland.

LIA
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Vissa skulle inte ha hund alls :cool:.
Måste säga att jag håller med här, de har råd med hund men inte med plastpåsar? Själv plockar jag upp efter mina hundar och ibland även efter andras, om någon av mina hundar skiter och jag böjer mig för att plocka upp efter Honom/ Henne och då ser en till skit ( från annan hund ) så brukar jag ta den också på samma gång. Däremot så har det också hänt att jag tyvärr inte haft tillräckligt många påsar med mig. I normalfallet går det åt tre påsar / promenad och därför brukar jag ha med mig fem, men även det antalet kan mina hundar ibland lyckas överträffa och då får man ju skämmas, men det hör ju till undantagen. På vår vanligaste morgonpromenad har jag räknat till 15 soptunnor så sådana finns det gått om och ändå är det väldigt många som inte plockar upp efter sina hundar. Numer är det också allt vanligare att påsar som lagts i soptunnor plockas ur och istället ligger på marken alldeles nedanför tunnan, jag undrar vem som gör detta?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Det beror väl på vad "etc" består av, och hur ofta det kissas på nämnda saker. Ett träd stör mig inte märkbart, men givetvis finns det olämpliga saker att strila på i tid och minut. och jo, det finns något att göra åt saken.


Jag tycker inte det finns så speciellt mycket att göra åt saken, och det är min personliga åsikt.

Visst de allra olämpligaste ställerna undviker man självklart men träd, stolpar, buskar tycker inte jag är någon fara, om man bor i stan.

Som någon nämnde brevlådor, vem fan låter sin hund pissa på brevlådor??
Då förstår jag att folk blir förbannade!!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag trodde det var att de skulle lära sig det du ansåg var konstigt.

Träd, såvida de inte står direkt vid tomt, har ju ingen sagt något om. Utan lyktstolpar, staket, häckar, postlådor etc. Går du i ett villaområde t ex, så är det låååånga sträckor utan träd. Och då kan man för att skona folks postlådor osv helt enkelt lära dem att endera vänta, eller så får de låta bli att kissa EMOT något.

Skulle tro det är ungefär 50 - 50 bland hundägarna, om de låter hanhundarna pinka mot folks egendom eller ej. Tyvärr, det vore bättre om det var 0 - 100 i fördelning..

De flesta postlådor sitter så högt så att hunden inte kommer åt, de flesta i alla fall.

Det är en självklarhet att man inte låter sin hund pissa på postlådor tycker detta bli en gnutta förmycket snack.
Man behöver ju inte överdriva.

Det jag började skriva var att jag personligen inte tycker det är något större fel att hunden man äger kissar på stolpar om man bor i storstan, finns inte så mycket buskar och träd där, men om det finns varför inte..
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Nu skrev jag postlådor osv. I de bostadsområden mina oftast knallar är det poppis med sådana där 'skåp', som kan lagra en hel veckas post. Dvs de går ända nerifrån marken, sitter inte på stolpe.

Men jag skrev 'postlådor etc'. Dvs postlådor, häckar, buskar, träd, staket, rabatter, gatubelysning, stenmurar, stenpartier, slänter etc etc.

I ett normalt bostadsområde där husen ligger med tomterna angränsade, och ända ut till trottoaren, finns det INGENTING som är okej att lyfta benet emot bredvid trottoaren anser jag. För då pinkar de på andra människors tomtdetaljer. Sak samma om det är en postlåda, ett träd eller en häck.

Lyktstolpar i storstan tillät jag förr men nte efter förra tråden. Däremot är man i storstan finns ofta fristående träd, som inte ägs av enskild person, de får mina kissa på med. Men nu var det inte dte det handlade om utan villaområden.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Vad ser du för principiell skillnad på brevlådor och stolpar i fallet med kissande hundar?
Varför ser du som självklart att hundar ska kissa PÅ något föremål?

LIA
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Nu skrev jag postlådor osv. I de bostadsområden mina oftast knallar är det poppis med sådana där 'skåp', som kan lagra en hel veckas post. Dvs de går ända nerifrån marken, sitter inte på stolpe.

Men jag skrev 'postlådor etc'. Dvs postlådor, häckar, buskar, träd, staket, rabatter, gatubelysning, stenmurar, stenpartier, slänter etc etc.

I ett normalt bostadsområde där husen ligger med tomterna angränsade, och ända ut till trottoaren, finns det INGENTING som är okej att lyfta benet emot bredvid trottoaren anser jag. För då pinkar de på andra människors tomtdetaljer. Sak samma om det är en postlåda, ett träd eller en häck.

Lyktstolpar i storstan tillät jag förr men nte efter förra tråden. Däremot är man i storstan finns ofta fristående träd, som inte ägs av enskild person, de får mina kissa på med. Men nu var det inte dte det handlade om utan villaområden.

Ok..

Håller inte alls med!!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Vad ser du för principiell skillnad på brevlådor och stolpar i fallet med kissande hundar?
Varför ser du som självklart att hundar ska kissa PÅ något föremål?

LIA

Jag skrev bara att jag tycker det är ok för min del att hundar kissar på stolpar om man bor i storstaden, inte att de just ska kissa på föremål.

Jag står fast i mitt tyckande, varför ska det vara fel på att hundar kissar mot buskar, träd, stolar i en storstad??
Finns inte så mycket valmöjligheter eller??

Nu menar jag inte postlådor..
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag skrev bara att jag tycker det är ok för min del att hundar kissar på stolpar om man bor i storstaden, inte att de just ska kissa på föremål.
Men du anser det självklart att dom ska få kissa på stolpar t ex. Läs då gärna den tidigare tråden i ämnet!

Ställde två raka frågor som du undvek att svara på. Upprepar dom!
Vad ser du för principiell skillnad på brevlådor och stolpar i fallet med kissande hundar?
Varför ser du som självklart att hundar ska kissa PÅ något föremål?


Om du vill kan jag förklara innebörden av frågorna. :)

LIA
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

I ett normalt bostadsområde där husen ligger med tomterna angränsade, och ända ut till trottoaren, finns det INGENTING som är okej att lyfta benet emot bredvid trottoaren anser jag. För då pinkar de på andra människors tomtdetaljer. Sak samma om det är en postlåda, ett träd eller en häck.

Lyktstolpar i storstan tillät jag förr men inte efter förra tråden. Däremot är man i storstan finns ofta fristående träd, som inte ägs av enskild person, de får mina kissa på med.

Jag resonerar (och gör) precis som du i de fall du beskriver numer. Har dock inte alltid tänkt på varesej lyktstolpar eller folks tomtdetaljer. Jag tänkte inte på det på det viset förut. Men det är ju bra att man kan ändra sig :D
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag tänkte ju inte en sekund på ev olägenheter när de pinkade på lyktstolpar förr, det var andra tråden, där någons BRF hade fårr hosta upp pengar för att byta ut lyktstolpar för de typ vittrat sönder av allt hundkiss, och där det togs upp att de stackars elektriker som ska serva elskåpen måste hålla andan som jag 'drog in' elskåp och lyktstolpar från att kissa på med. Men innan hade jag som sagt inte ens tänkt det.

Häckar etc är det rätt länge sen jag sa nej till, men först efter att jag haft en hund som pinkat i vår rabatt, någon gång då och då. Hursom så gick det inte att ta in blommor, så fort de kom in i värmen började de stinka hanhundskiss. Nu tar man väl inte lite av häcken och sätter i en vas, men om 25 hundar/dag pinkar på häcken så kanske den stinker apa så fort solen ligger på? Och om man då vill sola strax innanför häcken så.. mja..

Men som du säger, men tänker inte på det sådär automatiskt, men när det påpekas och man börjar tänka efter så..oups ;)
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Ok..

Håller inte alls med!!

Du håller inte med om att hundar inte ska kissa på någon form av tomtdetalj, lyktstolpar eller brevlådor i villaområden? Då får du gärna utveckla dig hur och varför du tycker det är okej?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Ursäkta, jag trodde att kissandet var var ett avslutat kapitel när den tråden stängdes, här handlar det om att plocka upp efter hund alltså inte kiss. Men kan säga att det är löjligt att lägga så mycket energi på kiss när det ändå försvinner vid regn, något som vi fått enorma mängder av redan denna sommar. Lyktor odyl skyddas numer, titta nertill på stolparna så ser ni att det finns olika lösningar för detta "problem". Håll inte på att jaga upp er mer nu, eller koncentrera er på dem som verkligen är äckliga, män och katter!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Det är en självklarhet att man inte låter sin hund pissa på postlådor tycker detta bli en gnutta förmycket snack.
Man behöver ju inte överdriva.

.

Tyvärr är det inte så jäkla självklart för många.

Min pappa bor så att det går en bilväg strax utanför hans tomt. Mellan tomten och bilvägen är det en bred gångväg/trottoar och man går in på tomten från trottoaren. Han har en sådan där veckobrevlåda som står förankrad i marken strax utanför porten och var och varannan dag ser man att det är hundpiss på brevlådan. :mad: Ibland har det t o m pissats på bilarna som står parkerade bredvid trottoaren på uppfarten. :mad::eek:

Så nej tyvärr, en hel del folk som har hund har absolut inget vett i skallen!!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Ursäkta, jag trodde att kissandet var var ett avslutat kapitel när den tråden stängdes, här handlar det om att plocka upp efter hund alltså inte kiss. Men kan säga att det är löjligt att lägga så mycket energi på kiss när det ändå försvinner vid regn, något som vi fått enorma mängder av redan denna sommar. Lyktor odyl skyddas numer, titta nertill på stolparna så ser ni att det finns olika lösningar för detta "problem". Håll inte på att jaga upp er mer nu, eller koncentrera er på dem som verkligen är äckliga, män och katter!

Den enda uppjagade jag kan se här är du, faktiskt?

Jag är nyfiken hur Jullis resonerar, och det här är ett diskussionsforum, så vad är problemet?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Nu tar man väl inte lite av häcken och sätter i en vas, men om 25 hundar/dag pinkar på häcken så kanske den stinker apa så fort solen ligger på? Och om man då vill sola strax innanför häcken så.. mja..

Men som du säger, men tänker inte på det sådär automatiskt, men när det påpekas och man börjar tänka efter så..oups ;)

Eller så dör häcken och då har man förstört andras "egendom" :crazy:.
Det är bra att såna här saker tas upp på olika vis. Alla blir inte medvetna automatiskt och folk som inte har hund (och som har det och lägger mycket vikt vid en snygg trädgård) kan störa sig oerhört, men all rätt, på att folk låter sina hundar kissa på deras häckar som dom vårdar.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Lyktor odyl skyddas numer, titta nertill på stolparna så ser ni att det finns olika lösningar för detta "problem".

Det stämmer att det har börjat dyka upp fler stolpar med dessa skydd, men det placeras inte på alla. Så man bör fortfarande hålla lite koll.

När det gäller hundars skit här i Falun så är folk faktiskt duktiga på att plocka upp. Det placeras ut bajspåsar som man kan plocka i parker och på populära vandringsstråk. Bajspåsarna är nedbrytbara + att det placeras ut flera soptunnor också.

På vintern skiter dock folk i att plocka upp av någon märklig anledning. Dessa små korvar kryper sedan fram när snön smälter och det är inte trevligt alls :crazy:.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Precis som Zoya säger så är vissa saker inte självklara för alla. Flera här tycker inte att det ska kissas på folks trädgårdsateraljer eller ägodelar av olika slag. För oss som skriver så är detta en självklarhet, men inte för dig. Precis som vissa (dig inräknat) tycker att postlådor är förbjudet så gör inte alla det.

Likt Alexandra är jag lite nyfiken på hur du tänker här. Mycket eftersom jag inte delar din åsikt.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag står fast i mitt tyckande, varför ska det vara fel på att hundar kissar mot buskar, träd, stolar i en storstad??

Stolar!? :eek:

Menar du allvar att du tycker det är ok att hundar pissar på t ex uteserveringars stolar? Skulle du vilja sätta dig i de stolarna sedan?
 

Liknande trådar

G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp