Bukefalos 28 år!

HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag väljer runda efter papperskorgarna:p Min morgonrunda har 2 latrintunnor och en vanlig papperskorg, allt som allt har jag hittat 5 latrintunnor i mitt närområde, det är helt okej...


För övrigt tycker jag det är precis lika äckligt med handhundar som kissar upp på lyktstolpar osv, tycker det är snotäckligt när jag ska binda jycksen en snabbis utanför affären (jo, jag gör det, men har stenkoll) och stolpen är alldeles GUL:eek:

Där kan jag inte hålla med!!
Visst det kanske är äckligt men man kan inte göra så mycket åt det.
I stan finns det inte så mycket valmöjligheter som du kanske märkt själv när du är ute och gå med hunden.
I princip alla hanhundar går mot stolpen och kissar.
Hundbajs är en helt annan femma, visst man kan inte avgöra var de ska bajsa men man kan plocka upp det.

Själv binder jag hunden sällan utanför affärer/mataffärer men de kan säkert lukta kiss..:p
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

alltså.. en hanhund Måste inte pissa på varenda lyktstolpe... min tillåts inte göra det t.ex. Han får pissa på buskar eller i gräs, men stritta över hela stan på varenda lyktstolpe? Icke sa nicke. Går vi promenad så går vi promenad, då markerar vi Inte revir var femte meter... om han markerar på buskar och annat här ute på landet när han är lös skiter jag i det - men gud nåde honom om han skulle få för sig att det är ok att stanna å pissa ner varenda lyktstolpe i stan när vi är där.

Har faktiskt svårt att förstå folk som låter sina hundar stanna och stritta var och varannan meter.

Jag är hård med att man stannar Bara när matte låter en göra det.. av flertalet anledningar;
1. jag avskyr, som sagt, hundar som ska stritta revir
2. min hund är stor, jag är liten. Lägger han till sig med en sådan sak har jag förlorat en hel del av min "styrka" dvs att mattes takt är den takt vi rör oss i. 50 kg schäfer vs 50 kg Bewwan... då får Bewwan vara den smartaste för planterar han sig så eh ja... ni kan ju tänka er. *ser tecknatfilmen när hunden stannar och föraren slår en bakåtkullerbytta*
3. promenader är Motion och Träning. Alltså inte bara "förflyttning".

..men det är ju bara jag och min hund. Andras hundar har säkert ett svårkontrollerat behov av att konstant pissa revir.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag har hittat två i mitt närområde... Slutar oftast med att jag bär med mig påsen hela vägen hem och kastar i soprummet.

Haha, jag kom just att tänka på att man som hundägare (om man är en ordentlig sådan) alltid vet var man befinner sig i förhållande till närmsta soptunna.

För övrigt har det hänt några enstaka gånger att jag lämnat en bajspåse vid vägkanten om jag ska tillbaka samma väg inom fem minuter, då tar jag den då istället. Så någon kanske sett en av mina :-)

Ett tips för roligare bajsplockning är rosa eller lila bajspåsar. Det piggar upp lite om man kan knappt vänta på att hunden bajjar så att man får dra upp sin neonrosa rulle.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

alltså.. en hanhund Måste inte pissa på varenda lyktstolpe... min tillåts inte göra det t.ex. Han får pissa på buskar eller i gräs, men stritta över hela stan på varenda lyktstolpe? Icke sa nicke. Går vi promenad så går vi promenad, då markerar vi Inte revir var femte meter... om han markerar på buskar och annat här ute på landet när han är lös skiter jag i det - men gud nåde honom om han skulle få för sig att det är ok att stanna å pissa ner varenda lyktstolpe i stan när vi är där.

Har faktiskt svårt att förstå folk som låter sina hundar stanna och stritta var och varannan meter.

Jag är hård med att man stannar Bara när matte låter en göra det.. av flertalet anledningar;
1. jag avskyr, som sagt, hundar som ska stritta revir
2. min hund är stor, jag är liten. Lägger han till sig med en sådan sak har jag förlorat en hel del av min "styrka" dvs att mattes takt är den takt vi rör oss i. 50 kg schäfer vs 50 kg Bewwan... då får Bewwan vara den smartaste för planterar han sig så eh ja... ni kan ju tänka er. *ser tecknatfilmen när hunden stannar och föraren slår en bakåtkullerbytta*
3. promenader är Motion och Träning. Alltså inte bara "förflyttning".

..men det är ju bara jag och min hund. Andras hundar har säkert ett svårkontrollerat behov av att konstant pissa revir.

Man behöver ju inte överdriva, varje lyktstolpe??
Jag menar bara det att det lät lustigt, äckligt att hunden kissar på dessa stolpar, går knappast att hindra.
Man kan ju vara mera vaksam på vad din hund gör, men det är inget man ska ha ångest för.

Själv bor jag inte i stan med min hund och här finns det inte några lyktsolpar att kissa på.
Så jag känner mig inte speciellt berörd.

Har koll på min hund och litar på honom, alla hundar märker revir,mer eller mindre, men jag förstår hur du menar, har lite delade meningar men du kanske förstår hur jag resonerar.?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Håller med om att det är helt bedrövligt inne i stan men det där med gratis bajspåsar hjälper föga. Här finns precis en sådan stolpe (kranskommun till Gbg), där det hänger komposterbara bajspåsar då och då. Men inte hjälper det... folk plockar inte upp, eller också plockar de och slänger påsen bredvid gångbanan. Värst var det nu i vintras, då låg det drivor med bajs på gångstråk jag går på, äckligt!

Själv plockar jag alltid, alltid upp. Tycker att det är vidrigt äckligt med alla dessa högar och jag vill varken att jag eller barnen skall trampa i dem - än mindre att vår hund skall ställa sig och storsniffa i en äcklig hög med skit.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Glömde visst en sak ;) Ett stort problem här i området är dock att det inte finns en enda soptunna. Inte en enda liten pluttig i de områden jag promenerar i. Inte gör det läget så himla mycket bättre. Jag går där med mina påsar och bär dem alltid hem till vår egen tunna men jag möter inte en gång någon annan hundägare med påse i handen. Det säger väl allt om frekvensen på upplockandet av bajs... :mad:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

jodå, jag hänger med på hur du menar.. men envisas, benhårt, som den tjockskalle jag är... att det inte behöver pissas revir när man är ute på promenad! ;)

Hålla koll på vad hunden gör..? jo, när man har den lös eller står stilla... men har jag min grabb lös är det ute på landet eller på plan, långt från trafik eller folk så vi inte riskerar skrämma någon. Har upptäckt att det är fler än man tror som är schäferrädda så jag visar hänsyn genom att ha honom kopplad där andra människor rör sig. Han kommer som en skottspole på inkallning, men är snabb på att vilja hälsa och alla uppskattar inte att ha en stor schäfer springades mot sig - även om denne är tokglad och svansen går som en propeller... har man jycken i koppel på sin promenad tycker jag inte det handlar om att "hålla koll" utan snarare handlar om accepterade och oaccepterade beteenden som man får "skapa".. hänger du med på hur jag menar? (är lite seg i huvudet idag så jag förklarar nog som en kratta)
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

jodå, jag hänger med på hur du menar.. men envisas, benhårt, som den tjockskalle jag är... att det inte behöver pissas revir när man är ute på promenad! ;)

Hålla koll på vad hunden gör..? jo, när man har den lös eller står stilla... men har jag min grabb lös är det ute på landet eller på plan, långt från trafik eller folk så vi inte riskerar skrämma någon. Har upptäckt att det är fler än man tror som är schäferrädda så jag visar hänsyn genom att ha honom kopplad där andra människor rör sig. Han kommer som en skottspole på inkallning, men är snabb på att vilja hälsa och alla uppskattar inte att ha en stor schäfer springades mot sig - även om denne är tokglad och svansen går som en propeller... har man jycken i koppel på sin promenad tycker jag inte det handlar om att "hålla koll" utan snarare handlar om accepterade och oaccepterade beteenden som man får "skapa".. hänger du med på hur jag menar? (är lite seg i huvudet idag så jag förklarar nog som en kratta)

Nej om man är ute på promenad får han kissa måtligt.
Jag kan också hålla med dig om att det är väldigt tradigt att stanna va femte meter, det gör aldrig jag heller.

Har aldrig min hund lös längre, bara någon gång ibland..

Man måste ändå ha ett öga på hunden och det kallar jag hålla koll på sin hund som många ägare inte gör idag, men det handlar också om det du talar om, en blanding kan man säga.
Hundägandet handlar i stor omfattning om att respektera andra runt omkring och ha full kontroll på sin hund.

Men tillbaka till det med "stolpen" haha, visst tycker inte heller det är rätt att hanhundar går och pinkar överrallt men man måste ändå respektera detta ,tror inte hundägare står vid varje stolpe och låter hunden pinka.

Så nu har jag sakt mitt..:p
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

*KL*

Jag skrev in detta inlägg på en ren hundsite också och svaren jag fick där förvånar mig :eek::crazy:

De flesta tyckte typ att "vadå, det är väl ingen big deal, alla kan ju glömma påsen".
Någon sa att när hennes hund ville ut så gällde det sekunder för annars skulle den sätta sig inomhus och då brukade hon inte hinna ta med sig påsar :grin:
Varför inte preparera jackan i förväg då?

Jag brukar alltid stoppa påsar i alla mina väskor och jackfickor i förväg och i bilen ha jag en hel rulle i handskfacket.
Ibland tar bajspåsarna slut men det funkar lika bra med fryspåsar, gamla fruktpåsar och t o m en vanlig ICA-kasse :D

Jag tycker m a o helt enkelt inte att argumentet "man glömt påsen" är särskilt hållbart i längden.

Som t ex där hos mina svärisar. Har liksom ALLA glömt påsen, jämt?
För det är som sagt inte EN hög som ligger där utan det är verkligen skit överallt, det är verkligen helt otroligt illa... mina hundar vägrar gå i gräset där, det säger allt egentligen... när t o m hundarna själv tycker det är äckligt :crazy:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Som hundägare blir jag så lycklig att jag skuttar av glädje när jag upptäcker en doldis, dvs en soptunna som funnits där hela tiden men skymts av en buske eller nåt. :D Det händer att jag också lämnar en påse i början på rundan och plockar upp den igen på hemvägen, men då försöker jag gömma den lite grann så folk ska slippa reta sig på den.

Jag hittade superroliga bajspåsar på rusta, svarta med vita döskallar på... "toxic container" :angel: Fördelen med en neonrosa påse är ju att gnällfolket inte kan missa att man plockar upp en ur fickan och står redo heller.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Köpte nya påsar senast idag:D

Här finns det soptunnor för bajspåsar överallt.
Det är även skyltat att man ska plocka upp.
Ändå ligger det högar överallt, påsar med högar i slängda på backen osv
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

*KL*

De flesta tyckte typ att "vadå, det är väl ingen big deal, alla kan ju glömma påsen".
Någon sa att när hennes hund ville ut så gällde det sekunder för annars skulle den sätta sig inomhus och då brukade hon inte hinna ta med sig påsar :grin:
Varför inte preparera jackan i förväg då?

:

Ja, precis. Fem-sex ggr om dagen drabbas hon av den oerhörda överraskningen att hunden behöver gå UT!:crazy:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

De flesta tyckte typ att "vadå, det är väl ingen big deal, alla kan ju glömma påsen".
Någon sa att när hennes hund ville ut så gällde det sekunder för annars skulle den sätta sig inomhus och då brukade hon inte hinna ta med sig påsar :grin:
Varför inte preparera jackan i förväg då?

Precis, jag har bajspåsar i alla mina kläder och bajspåserullen ligger på hatthyllan i hallen så det tar 1 sekund att ta ner hela rullen och ta med sig ut om jag har väldigt brottom någon gång och är osäker på om jag verkligen har nån bajspåse i byxorna el. jackfickan.

Var ute med mina hundar en dag och gick den vanliga rundan runt "kvarteret", här är det mest hyreshus och ena hunden satte sig för att bajsa just utanför en bakong/uteplats varpå jag som vanligt böjer mig ner och plockar upp det han lämnat ifrån sig. När jag står och knyter ihop påsen så ser jag att en äldre man kommer ut på balkongen/uteplatsen så jag förbereder mig på en avhyvling om att "inte låta hunden bajsa alldeles utanför deras balkong/uteplats...". Men han ger mig istället ett leende från öra till öra och säger glatt att jag är det första han sett här i området som verkligen plockat upp efter hundarna :eek: Efter det funderade jag på hur mycket hundbajs det egentligen ligger häromkring, det är ett ganska hundtätt område och ja, det ligger mycket bajs häromkring och på de mest "olämpliga" ställen som framför portar och alldeles intill bilar, bredvis cyckelställ, på grönområden nära sandlådor och klätterställningar m.m Och ändå är det ganska tätt med soprum och sopnedkast här så man behöver inte ens gå och bära bajspåsen långt. Tänker på hur det skulle ha varit om jag, som har tre hundar, struntade i att plocka upp efter dem på den vanliga lilla rundan vi går flera gånger per dag, de bajsar i regel 2 ggr/dag så det blir 6 högar/dag x 1 vecka = 42 bajshögar i veckan (!).

Sen måste jag säga att jag blir lite smått irriterad på dem som vintertid släpper iväg sina hundar uti djupsnön och låter dem göra sina behov där för att slippa plocka upp, visst att ingen går uti djupsnön när det är vinter men sen när snön tinar bort så kan bajsen hamna i en sandlåda som ligger dold under snön, på ett grönområde som man ofta promenerar över sommartid osv. (nu pratar jag om ett bodstadsområde). Skiten försvinner inte bara för att snön gör det...
 
Senast ändrad:
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

kl

Hett tips för de som brukar glömma är ju att alltid se till att ha 2 bajspåsar knutna på kopplet. Jag insåg snabbt att det var lätt att glömma annars...

Hemma finns soptunnor lite överallt. Nu är jag dock hos mamma på besök och hon bor i ett rent villaområde. Plötsligt slog det mig att det nog inte finns många papperskorgar alls här, nu går vi inte så långt så det är ju lätt att slänga hemma men jobbigt när man går långpromenad.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Sant. Är det snö är det ju dessutom ännu lättare att plocka upp eftersom man då till största delen tar i snön.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

*kl*

Något jag tycker är riktigt äckligt är när hanhundar (och tikar som lyfter på benet) får kissa på tex brevlådor osv. privat egendom... det är vidrigt!

Sen förstår jag inte hur det kan vara jobbigt att bära på en bajspåse... den är inte tung... ok om man har 4 hundar som bajsar samtidigt typ å man har jättejätte långt till soptunna, men det ursäktar inte att inte plocka upp efter sig.

Det "roliga" är att jag hört flera hundägare som inte plockar upp efter sig för det är äckligt... :crazy:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

"I princip alla hanhundar går mot stolpen och kissar."

"Man behöver ju inte överdriva, varje lyktstolpe??
Jag menar bara det att det lät lustigt, äckligt att hunden kissar på dessa stolpar, går knappast att hindra."

"Men tillbaka till det med "stolpen" haha, visst tycker inte heller det är rätt att hanhundar går och pinkar överrallt men man måste ändå respektera detta ,tror inte hundägare står vid varje stolpe och låter hunden pinka."
Tänker inte diskutera det olämpliga i att hundar kissar på stolpar, det har jag gjort tillräckligt i den andra tråden. Vad jag däremot vill ta upp är det du verkar vara inne på, nämligen att somliga verkar anse att hanhundar (i första hand) måste kissa på något, måste kissa stup i kvarten och måste få bestämma när och var dom ska kissa.

Varför resonerar folk så?
Precis som Bewildered har jag ordning på mina hundar när det gäller kiss och bajs. Det är liksom inte konstigare än att dom är rumsrena.

LIA
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

*kl*

Håller jag min hanhund borta från stolpar och annat att lyfta benet mot så ställer han sig och lyfter benet i gräset istället så han måste iaf inte ha nåt att lyfta benet mot. Soptunnor, brevlådor och dekorationer vid garageuppfarter m.m är absolut förbjudet för min hane att pinka på, nosar han så drar jag honom därifrån. Brukar tänka på dom som har brevlådor som är avlånga plåtlådor som öppnas med en nyckel längst ner...hur täta är dom egentligen? jag brukar ofta se att de är dränkta i hundkiss längst ner (syns på den svarta plåten att det runnit).
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

*KL*

:angel: lite allmänt... jag kanske verkar ha kadaverdisciplin på min hund och låter kanske ibland obönhörligt Ond mot min stackars pluttas... Men kissar det gör man när Matte säger att här får man kissa... Och är hunden tokakutsupernödig - då har det gått för länge mellan rastningarna!!! Svårare än så är det väl inte... förstår om man jobbar, då kan det dröja mellan rastningarna, men de flesta hundägare med heltidsjobb som jag känner kör hem på lunchen eller har fixat "dagmatte".


Vad säger ni allihopa? Ska vi starta "Bukehundar mot Hundskit!"? Helt seriöst.. det kanske hjälper lite om andra "mindre ansvariga" hundägare ser att det finns hundägare som Inte tycker att det är ok att strunta i skiten...

Det är faktiskt inte tokroligt att få avhyvlingar över oupplockad skit när man är notoriskt Petig med att plocka upp. Bara för att man gillar jyckar betyder ju inte det per automatik att man gillar hundbajs ;) jag hatar det lika mkt som alla andra när man får det på skorna.. förr om åren hade vi problem med en granne som lät sina hundar springa vind för våg även på våran gård, jagandes hästar och katter. (Shettisen sparkade dom där jäkla hundarna rejält till slut, och jag kastade faktiskt en trätoffel i huvudet på den ena när den gav sig på en av katterna så jag såg) När jag för Tredje dagen i rad var tvungen att tvätta hundskit från min hästs benskydd så var jag Väldigt nära på att ist hänga dom i en påse på deras ytterdörr med orden; "Er oreda, Red ut det!"...

Tycker det hör till allmänt hyfs att hundar inte får pissa på folks bilar, att man plockar upp efter sin jycke (kan vara svårt å få med allt vid ev. diarée... men man kan faktiskt ha lite papper, eller en vattenflaska, med sig - även om det inte behöver gå så långt som tanten som hade för vana att torka sin hund i rumpan efter varje "dropp") och att man håller den kopplad runt okända människor. Oavsett storleken på hund!!! Överlag tycker jag att folk med stora hundar verkar visa mer hänsyn, men det kanske är för att vi ser hundrädslan mkt tydligare när vi är ute med våra? Jag vet inte... eller så har jag bara dåliga erfarenheter av småhundar - Säger absolut INTE att alla med mindre hundraser är oansvariga... men av de hundägare jag ränt på har de absolut värsta varit de som är "finare i kanten" och har "dyrare" hundraser...
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Vad säger ni allihopa? Ska vi starta "Bukehundar mot Hundskit!"? Helt seriöst.. det kanske hjälper lite om andra "mindre ansvariga" hundägare ser att det finns hundägare som Inte tycker att det är ok att strunta i skiten...

Jag är på, skitbra (;)) idé.

Som förslag till att börja med, kan man inte få tag på sådana där små dekaler från "plock-upp"-kampanjen som SKK hade?

Något som jag själv funderat på också vore att dela ut små klisterlappar att sätta på sin stora soptunna att det "är ok att kasta din hundbajspåse här"? Här i mitt villaområde finns som sagt två sopkorgar men de stora soptunnorna på hjul finns ju överallt och det skulle göra det så mycket enklare om det gick att kasta bajset på fler ställen.

En tredje idé, man kan ju designa egna knappar för ett par kronor. Såg en sida där de kostade 5kr/st fraktfritt. Jag kan absolut tänka mig att sätta en sån på min väska "Hundägare mot hundskit - plocka upp efter dig" och kanske en siluett av en skitande hund... :angel: Är de billiga kan jag tänka mig att göra ett par stycken och typ dela ut eller nåt på närmsta brukshundsklubb/djuraffär/hunddagis.

Jag tror att en tydlig markering kan inspirera (och sparka i baken) på de hundägare man möter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 12
  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp