HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Zoya

Trådstartare
Liten spinoff på Icke-hundägare.
Känner att jag måste starta denna eftersom jag precis upplevde någonting som gjorde mig jäv-igt förbannad! :mad::mad:

Lämnade nyss mina barn på dagis och när jag går där på gångvägen med dem så ser jag en hundägare vars hund sätter sig och skiter bara ett par meter från grinden in till dagisgården, dessutom så nära staketet att barnen lätt kan sticka ut fingrarna och ta i det. När hon ser att vi kommer så gräver hon i fickorna och böjer sig ner. Jag tittar bakåt när hon sen går iväg och tror ni människan har en påse i handen då? Nä, hon har helt sonika struntat i att plocka upp sin hunds skit som hamnat på ett, i mitt tycke, extremt olämpligt ställe och låtsats plocka upp när någon tittade på! :mad:

Jag säger i syrlig stil "ja, det hade ju varit trevligt om man kunnat plocka upp efter sin hund när den skiter PRECIS vid ett dagis", människan bara vänder bort huvudet och hastar iväg.

När jag sen gick tillbaka så mycket riktigt ligger skitkorven där, och det var en relativt stor hund så storleken på klubban är ju därefter. Nu hade jag ingen påse på mig eftersom jag inte hade jackan på mig (där det alltid finns en hel rulle typ ;) ) annars hade jag själv plockat upp den eftersom den ligger så jäv-a dumt till. Funderar på att försöka komma ihåg det till i e.m när jag ska hämta kidsen.

Strax efter att jag gått från dagis öppnade sig himlen och det började verkligen ösa ner, tur att jag hade bilen men jag hoppas verkligen denna hundägare hade lååång väg hem :devil:

Men jag menar, vad f-n! :mad: Det är ju liksom dessa idioter till hundägare som förstör för oss som tar vårt ansvar.
Jag som själv har tre hundar blev skitförbannad (haha) så jag kan ju tänka mig hur en som ogillar hundar, är allergiker eller dyl. reagerar.

Jag förstår faktiskt I-U och hennes anhängare i frågan att man lackar ur, inte mot hundkiss för det är ganska harmlöst men bajset som man sprider på olämpliga ställen.

Mina svärföräldrar bor i en nuförtiden jäkligt nergången närförort till sthlm och där kan man i princip inte kliva ut på en enda gräsmatta, eller ens vid sidan av trottoarerna, utan att riskera att trampa i skit. Det gäller att se sig för när man ska kliva ur bilen när man parkerat. Jag har gett upp att försöka rasta mina hundar där när vi besöker dem för hundarna vägrar att gå där ens (de blir äcklade av andras skit...).

Alltså vad f-n tänker man med som hundägare när man beter sig på detta sätt?

Hur sjutton ska man komma till rätta med detta? Kanske borde införa dessa små "sugmaskiner" som åker runt i t ex Tyskland och suger upp skit dagligen. Men å andra sidan betalar man hundskatt i Tyskland för att just få denna service bl.a och frågan är ju om man i Sverige är intresserad av det...

Kände att jag måste få avreagera mig lite.
 
Senast ändrad:
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag blir också förbannad på att folk inte plockar upp skiten efter sig. Jag bor i centrala Göteborg och ett av stans "finaste" områden, Linnéstaden. Jag är så över:devil: trött på att folk inte plockar efter sina hundar. Många rastar hundarna på en liten gräsplätt här i närheten, för det finns ingen annanstans att gå om man bara ska kvällskissa tex. Men plockar dom efter sig? Nej. Eller många gör väl, men många struntar i det också. Jag tycker det är helt knäppt för det är ju samma hundar som går där så det är ju deras egna hundar som riskerar att trampa i det.

I stora slottskogen verkar folk sköta sig bättre, där har jag aldrig sett en hundbajs liggandes. Men varför inte plocka alltid då? Hela vägen bort dit kantas av rabatter, och där är det tydligen okej att inte plocka. :eek:

Som sagt, jag blir lite upprörd. Och det blir nog alla som brukar plocka upp. Vad är problemet liksom? :mad:

Hos min kompis har dom hängt ut såna där bajspåsar som förmultnar, så alla får gratis bajspåsar. Där plockar folk bättre än här i snobbomårdet mitt i stan. Fast jag tror att det alltid finns dom som struntar i att göra det faktiskt, tyvärr. :crazy:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag förstår faktiskt I-U och hennes anhängare i frågan att man lackar ur, inte mot hundkiss för det är ganska harmlöst men bajset som man sprider på olämpliga ställen.

Nej, snälla, bespara mig ännu en tråd där man bara bankar huvudet i väggen! :p Jag lovar att strax är de här och skriker "vad var det vi saaaaa?!".

Skämtåsido, så skäms jag över sådana hundägare. Som du säger, kisset är mer harmlöst men skiten den tar man fan upp. Finns ingen ursäkt till det, så länge hunden inte har diarré av det kraftigaste slaget och bajspåsarna tagit slut. Men då skulle man väl å andra sidan inte rasta sin hund vid ett dagis... har bajspåsarna tagit slut, håller man sig till skogen där det får fungera som gödsel istället.

Något annat jag inte blir klok på är hundägarna som tar upp bajset, men sedan kastar påsarna vilt omkring sig? What's the point? :crazy: Jag tog en lång promenad i skogen igår och jodå, nog stötte vi på enstaka fyllda bajspåsar hängande i träd (!?). Alltså, förlåt, men hur är man funtad då?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Något annat jag inte blir klok på är hundägarna som tar upp bajset, men sedan kastar påsarna vilt omkring sig? What's the point? :crazy: Jag tog en lång promenad i skogen igår och jodå, nog stötte vi på enstaka fyllda bajspåsar hängande i träd (!?). Alltså, förlåt, men hur är man funtad då?

Ja, det där har jag också funderat över. Då är det ju faktiskt bättre att inte plocka upp det alls.

Självklart plockar man upp efter sin hund (och slänger påsarna i soptunnan).
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag förstår dig, fy vad jobbigt.

Själv är jag UR dålig på att ha bajspåse med mig, om jag inte vet att jag verkligen skall vara i stan. Men då ser jag också till att knalla ut i vildvuxna buskage när min hund visar att hon vill baja (för det mesta har hon redan gjort ifrån sig på vår gård innan vi går). Det kan jag tyckas kännas pinsamt, fast än jag står i högt gräs å sly där inte en människa går...så VARFÖR låter man sin hund bajsa precis utanför ett dagis :crazy: kan jag inte förstå!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

har bajspåsarna tagit slut, håller man sig till skogen där det får fungera som gödsel istället.

Bajspåsarna här hemma var plötsligt slut en dag (dålig planering av mig) och jag bor i ett bostadsområde där det är ganska långt till skogen så jag rotade i lite kökslådor och tog med mig några fryspåsar ut på promenaden istället, påse som påse men hoppas ingen som såg oss trodde att jag skulle frysa in hundlorten :angel:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Bajspåsarna här hemma var plötsligt slut en dag (dålig planering av mig) och jag bor i ett bostadsområde där det är ganska långt till skogen så jag rotade i lite kökslådor och tog med mig några fryspåsar ut på promenaden istället, påse som påse men hoppas ingen som såg oss trodde att jag skulle frysa in hundlorten :angel:

:rofl: Cred, man tager vad man haver!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

KL

Häromveckan hade jag också baskemej glömt att ta med påse ut, (hade tagit på mej "fel" byxor) vilket jag upptäckte precis när hund bajsat 70 meter från huset. Tänkte då att jag kunde ju snabbt kila upp och hämta påse, men tji fick jag. Där stod det en man i ett fönster och skrek på "blatteskånska". När jag försökte förklara att jag precis var på väg hem för att hämta en påse så var jag en bitchig hora och både det ena och det andra. Man blir så trött .. Han hade gärna fått stå där i sitt skitta fönster tills jag kom tillbaka, men nu gjorde han ju inte det.


Jag har också fått ta fryspåsar några gånger, då mina katter har en tendens att vilja mörda bajspåserullarna :rofl:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag blev faktiskt uppmanad av en hundägare en gång att "släng upp påsen i skogen", det finns ju ingen papperskorg här. Och blev stum av förvåning. Jag påpekade inte ens idiotin i det för jag blev så paff. JAg tror personen sa något om att de måste ju ändå städa upp i skogen nu till våren, eller vad det kan ha varit för logik. Jag blir så förundrad.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag bor i en liten håla,ja litet samhälle,ser sällan skit här..och jag går oftast grusvägen bort mot stallet och skogen!

Men nu måste det ha kommit nya hundar till byn,för "hela" grusvägen badar i hundskit,både på kanter och även mitt på grusvägen..
Bara för att man går på en grusväg,så betyder det ju inte att man kan lämna skiten både här och där!
Och andra får gå slalom mellan högarna..
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jo jag instämmer i vad du säger.

Alla hundägare drars ju över en kant om några fåtal gör på detta vis.
Har alltid plockat upp efter mig och tycker det är en självklarhet.

Man vet själv hur förbannad man blir när man får hundskit under skorna , ush ush..
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag vet inte hur man ska få hundägare att plocka upp efter sina hundar.

I bostadsområdena runt mitt jobb har hus-/tomtägarna satt upp lådor med gratis bajspåsar för att folk inte ska kunna skylla på bajspåsebrist. Inte för att det hjälper, det dräller av hundskit överallt. Det är tätt mellan de uppsatta soptunnorna (ca 100-300m) så inte behöver man bära bajspåsarna någon längre sträcka heller.

Precis jämte jobbet ligger ett dagis med inhägnad gård. Dagiset har STORA problem med hundägare som rastar sina hundar där. Det är verkligen inte kul när barnen kommer in med fullt av hundskit på sina kläder efter att ha lekt i gräset. Varför ska man rasta hunden på inhägnat område (där det dessutom sitter skyltar på grindarna med hundförbud!) när det finns gott om promenadvägar och grönområden inom samma område?
Idag låg det en stor hög med hundskit strax utanför våran entrédörr. Kul när någon kliver i den och sen får vi in det på våra entrémattor:grin:

Jag tror det är enbart av lathet som folk inte plockar upp. Någon enstaka gång kan man sakna påse men inte borde så många sakna påsar så det blir högar överallt? Jag brukar erbjuda folk påsar när jag ser att de nonchalant tittar bort när deras hund skiter och sen går därifrån 'Här, du kan få en påse av mig så du kan plocka upp efter din hund! Det finns en soptunna där borta att slänga den i!'. Vissa blir arga, vissa blir otrevliga och många blir väldigt generade.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Bajspåsarna här hemma var plötsligt slut en dag (dålig planering av mig) och jag bor i ett bostadsområde där det är ganska långt till skogen så jag rotade i lite kökslådor och tog med mig några fryspåsar ut på promenaden istället, påse som påse men hoppas ingen som såg oss trodde att jag skulle frysa in hundlorten :angel:

Så har jag också gjort :p Såg lite festligt ut och jag var glad åt att kommunen varit snälla nog att sätta upp soptunnor "överallt" längs flera vägar som är helt okay att gå med hundarna vid.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Håller verkligen med!

Jag kan reta mig på folk som inte plockar upp efter hunden, men något jag retar mig ännu mer på är folk som plockar upp men sen slänger bajspåsen lite varstans :devil: Varför ens bemöda sig att plocka upp det då?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

*kl*

Är det bara jag, eller i mitt område, men har inte papperskorgarna minskat i antal? Fler sådana skulle ju underlätta rejält.

Sen misstänker jag att trenden med att kasta in en full skitpåse i skogen kom när det började dyka upp "nedbrytbara" bajspåsar. Dock missade folk att det inte går på två dagar för dem att förmultna...

Att folk inte plockar tror jag beror på ren LATHET kombinerat med "jag bryr mig inte".
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag väljer runda efter papperskorgarna:p Min morgonrunda har 2 latrintunnor och en vanlig papperskorg, allt som allt har jag hittat 5 latrintunnor i mitt närområde, det är helt okej...


För övrigt tycker jag det är precis lika äckligt med handhundar som kissar upp på lyktstolpar osv, tycker det är snotäckligt när jag ska binda jycksen en snabbis utanför affären (jo, jag gör det, men har stenkoll) och stolpen är alldeles GUL:eek:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag har hittat två i mitt närområde... Slutar oftast med att jag bär med mig påsen hela vägen hem och kastar i soprummet.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

tja.. bajspåsarna kan alla glömma.. men jag tycker ju att då går man tillbaka och plockar upp det!

Folk är oansvariga, lata och ignoranta lite varstans i vårt samhälle.. problemet med hundskit är väl att det Syns eftersom det inte ingår i stadsförvaltningens (är väl namnet på våra gatuarbetare är det inte?) lista över sysslor... gatustäd plockar ju upp all annan skit som dumpas, macdonalds påsar och cigarrettpaket och allt annat spännande som folk bara släpper efter sig.

människor är svåra att ändra tyvärr.. och vad man ska göra åt det? Jag och en fd. vän brukade skämta om att vi skulle trycka upp tröjor/jackor med orden "Hundägare mot hundskit!" men det kanske inte är en helt tokig ide?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

KL

Jag har förresten för mig att Malmö Stad har funderat på att ha bajspåsar vid latrinerna som man kan ta? Nån mer som hört något om detta? Jag tror absolut att det kan vara en bra idé.

Jag har nyss börjat jobba på hunddagis, och när vi går våra rundor får vi plocka upp alla skitar vi ser för att vi inte ska få skit (;)) för det ..
 

Liknande trådar

G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp