Hur försäkra äldre häst?

Amelia

Trådstartare
OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy:

Hej allihopa!
Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är seriös spekulant på :d. Hästen är en valack på 15 år, utb MSV C dressyr och har inte någon skadehistorik och således inga reservationer.
Hästen är försäkrad i Agria och självklart kommer jag att ta över denna.

Som det ser ut idag har han 2 försäkringar i Agria:
A1 veterinärvård 60000 :-
A1 Liv- och användbarhetsförsäkring i 30000:-.

30000 är även inköpssumman på hästen.

JAG vill teckna en plusförsäkring på veterinärvården som även då täcker avlivningskostnader, medicin och veterinär kostnader. Funderar på att skippa A1 Liv- och användbarhetsförsäkringen då jag förstått att denna ändå sjunker med 20% för vart år from nästa år då han fyller 16 :cool:.
Hur tycker ni att detta låter?
Är veterinärvårdssumman rimlig?
Den kan ju både höjas och sänkas?
Hur har ni era lite äldre hästar försäkrade?

Amelia
 
Senast ändrad:
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Min var försäkrad som din när jag köpte honom, vilket var fyra år sedan. Nu minns jag inte vad livvärdet är i nuläget, men vet. vården har jag kvar i 60 000. Jag kikade på att sänka den men skillnaden var 250:- i premie om året mellan 30 000 (jag har för mig att det ar 30´ vi kollade på) och 60 000 så den fick vara kvar.

Jag har en 20 år gammal ponny, inte utnyttjat försäkringen sedan den tecknades 1997.
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Har en 20-årig KWPN-valack.

Har både A1 liv och användbarhet + A2 liv. Och Vet-vård 120 000 kr. Och Agria Plus.
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Jag skulle inte ta bort användbarhets försäkringen även om den sjunker .. Du kanske vill/är tvungen att sälja om 2 år och då är det lättare att sälja med försäkring ?

Sen skulle jag lägga till plusförsäkringen om det går och frågan är hur länge den täcker ??

Mia
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Plusförsäkringen har väl ingen övre åldersgräns?
Två av mina hästar är 20 respektive 19 år gamla, och båda har Agria Plus.
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Plusförsäkringen har väl ingen övre åldersgräns?
Två av mina hästar är 20 respektive 19 år gamla, och båda har Agria Plus.

Jag vet inte därav min kommentar _om_ den hade en övre åldersgräns och sen ??

Mia
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Svarar er alla..

Tänker om premien sjunker i takt med att livförsäkringen sjunker? Idagsläget kostar denna häst ca 800/ mån att ha fullt försäkrad, då är liv/ användbarhet ung hälften. Så om hästens livvärde sjunker med 20% borde ju premien avseende liv & användbarhet sjunka med motsvarande belopp- eller??
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Det finns inga garantier för. Det svaret får du lättast genom att ringa och fråga Agria tror jag..
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Jo, premien för livförsäkringsdelen blir billigare.
För min egen del var det dock marginellt, eftersom stoet som mest var försäkrad i 20 000. Nu är hon 20 och vad som återstår av livdelen är runt 8000.
Valacken var 15 när vi fick honom, och med anledning av att han var en gratishäst fick vi bara livförsäkra honom i 5000.
 
Sv: Hur försäkra äldre häst?

Ok, hoppas det. Står ändå i valet o kvalet känns det som.. Men tack för era svar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 746
Senast: ako
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Woffe
·
Gnägg Hej! Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra. 9500kr/år och då bara 38000kr...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 449
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp