Bukefalos 28 år!

livförsäkring häst

Ceffe01

Trådstartare
Hej!
Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000;. (Hästen kostar 130 000) Full livförsäkring innebär en fruktansvärd månadsavgift. Undrar därför v ad begränsad A2 innebär? Har försökt läsa det finstilta men fattar inte. Någon som har erfarenhet? Känner att livförsäkringen inte är viktigast, kanske första året. Men annars är det en summa man tjänar in på ett år utan häst med alla löpande kostnader.
 
Agria är svindyra... Har fått dubbelt så bra försäkring för halva priset mot agria hos annat bolag. Har fortfarande kvar mina hundar hos agria då jag inte vågar byta med risk för reservationer och det är ocker!
 
Agria är svindyra... Har fått dubbelt så bra försäkring för halva priset mot agria hos annat bolag. Har fortfarande kvar mina hundar hos agria då jag inte vågar byta med risk för reservationer och det är ocker!
Fast det där med restriktioner gäller ju mellan alla bolag.
 
Nu kommer jag ta över min blivande hästs försäkring i Folksam men deras skillnad mellan A1 och A2 var att A2 får man bara ut om hästen dör akut, typ kolik, benbrott osv. men inte om hästen har varit halt ett antal månader och att man sedan får ge upp.
 
Du formulerade inte meningen om reservationer så. Men vi kan avsluta det spåret eftersom det inte har något med TS fråga att göra.:)

Såg det också nu när jag läste igen :o jag menade att jag inte vågar byta pågrund av reservationer och det är ett ockerpris jag får betala :p
 
Om jag var du hade jag satt mig ner och jämfört de större bolagens A1- försäkringar (eller vad nu resp bolag har för namn på sin bästa försäkring) med varandra. Och därefter börjat kolla på näst bästa osv... finns ju många för och nackdelar med alla, vissa kan du försäkra användbarhet och andra kanske är inkluderat mer ben osv... är det inte tex agria som har en extraförsäkring för benskador?

Frågar du på forum kommer du få höra skräckhistorier om ALLA bolag. Bästa är nog att läsa igenom några större och har du frågor så ring och fråga bolagen.
Var kritisk.

Själv hade jag ett bolag där kag hade både min ena häst, min bil, min hemförsäkring samt extra reseförsäkring så jag fick jättebra årliga rabbatter och bonusar samt extra rabatt vid tecknande över internet... men sen har jag fått höra skräckhistorier om det bolaget med. Jag råkade aldrig heller ut för nåt stort så man får ju ingen egen erfarenhet innan något hänt tyvärr. Och sedan får man enbart höra det dåliga, ingen skriver ju ett jätteinlägg om hur mycket pengar man fick ut om dey gick 'bra' (om man nu kan kalla det bra) :)
 
Agria skilde inte nämnvärt i pris på min halvblodsfröken.

Om du ska ha agria safe - lägg till guld om du inte räknat med det.
 
Det viktigaste är A1 veterinärvård, den kostar några 100 lappar i månaden. Du behöver inte ha så hög liv och användbarhet om du vill få ner kostnaden.
 
Jag har en häst för samma pengar. Har A1 veterinärvård till maxbelopp. Livförsäkringen har jag i halva hennes värde för att få ned månadskostnaden. Har Agria, och är sjukt nöjd med hur de hanterat 6 månaders hältutredningar på mitt sto nu under vintern.

Skillanden du nämner är ju att den ena ger dig livbeloppet då hästen plötsligt dör i sjukdom eller olycka eller måste avlivas akut. Tex. vid ett benbrott.
Den andra ger ju ett användbarhets-skydd. Försäkrar du en hopphäst så kan du få ut livbeloppet när hästen inte längre kan användas som hopphäst. Det kan vara p.g.a. pålagringar eller annan icke akut problematik, alltså att hästen fortfarande lever men inte kan användas till ditt ändamål.
 
Hej!
Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000;. (Hästen kostar 130 000) Full livförsäkring innebär en fruktansvärd månadsavgift. Undrar därför v ad begränsad A2 innebär? Har försökt läsa det finstilta men fattar inte. Någon som har erfarenhet? Känner att livförsäkringen inte är viktigast, kanske första året. Men annars är det en summa man tjänar in på ett år utan häst med alla löpande kostnader.
Nu vet jag inte värdet på hästen men det du tar upp här är 20.000 mer än inköpspriset. Det finns risk att du inte får ut hela beloppet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 946
Senast: Picky
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 670
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: *tove*
·
Hästvård Nu vet jag inte om jag lägger denna tråden rätt... Ni som inte har era/eran häst försäkrad ångrar ni er? Jag funderar kraftigt på...
2
Svar
32
· Visningar
3 398
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp