Hur förvarar ni era schabrak?

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar upp ganska stor förvaringsyta. Vi har låst, uppvärmd sadelkammare, men eftersom nästan alla har två sadlar var är den knökfull, och där går inte in någonting. Utöver det har alla varsitt skåp, och ett utrymme till för alla saker som inte går in i skåpet/foder.

Just nu har jag mina i skåpet, men dressyrschabraken är lite för stora för att få in där och dessutom får inte alla plats utan alla som är oanvända har jag hemma, och jag drar mig även för att använda dem för att jag sen inte vet vart jag ska förvara dem. Vill och kan INTE förvara använda saker hemma, ens om det är tvättat, utan det måste vara i stallet. Därför har jag funderat på om jag skulle kunna frigöra yta i garderoben genom att på något annat sätt förvara dem i min foderbox, i och med att min häst ändå inte äter kraftfoder, så den är ganska tom. Men frågan är hur? Hur gör ni? Jag vill inte heller ha det liggande löst så det kommer damm på det, eller att katter/hundar/möss kan gå och lägga sig i det, så någon form av förslutningsanordning är önskvärd. (Ja, jag är en hopplös pedant, det är väl där hela mitt problem bottnar...) De allra flesta är dressyrschabrak i storlek full, så de är ganska stora.
 
Jag blev inspirerad av @mooi som köpte förvaringspåsar på ikea. Jag köpte ett gäng och stoppade schabraken där i. Fick plats med 5-7 stycken i varje beroende på tjocklek. Sen har jag ett skåp i stallet med hylla/förvaringsplats ovanpå där jag la påsarna. De skyddas från damm och smuts samt ger mössen en lite större utmaning att få tag på dom
Har en bra katt plus fällor så har aldrig haft problem med att möss äter upp våra grejer. :)
 
Hade jag haft eget stall hade jag nog haft den här lösningen, ska tydligen vara med hjälp av byxhängare från IKEA:
cimg1978.jpg
 
Vaccumpåsar kanske kan funka? Har inga själv men det finns väl sånna som man använder ihop med damsugaren tror jag. Borde iaf ta mindre plats!:idea:

Sen kan man ju alltid sluta köpa nya schabrak och använda dom man har, men det blir ju liksom inget kul :D
 
Hade jag bara haft ett skåp som förvaring så hade jag monterat en byxhängare som i RedHyuugas inlägg. man får bara plats med en 6- 8 (?) Schabrak då men det är snyggt, smidigt och schabraken hänger som bäst så. Torkar bra osv.
Övriga schabrak hade jag lagt i någon form av väska med dragkedja, så att de kan ligga platt och dammfritt.
 
Hade jag haft eget stall hade jag nog haft den här lösningen, ska tydligen vara med hjälp av byxhängare från IKEA:
cimg1978.jpg

Sådär hade jag ju gärna haft det om jag hade haft eget stall, men en stor del i problemet är att jag står i ett kollektivstall där alla ska få plats och alla inte är lika renliga som jag.

Jag har inte överdrivet många, kanske max femton allt som allt, men när utrymmet är så begränsat så får man vända på varenda sten för att frigöra yta. Påsarna från Ikea låter som något som är värt att kollas upp!
 
Sådär hade jag ju gärna haft det om jag hade haft eget stall, men en stor del i problemet är att jag står i ett kollektivstall där alla ska få plats och alla inte är lika renliga som jag.

Jag har inte överdrivet många, kanske max femton allt som allt, men när utrymmet är så begränsat så får man vända på varenda sten för att frigöra yta. Påsarna från Ikea låter som något som är värt att kollas upp!
Lite samma dilemma för mig, lite därför jag skrev att om jag haft eget stall.
Själv har jag mina hemma i en garderob i groventren, enbart rena. Hade nog kunna ha dom i stallet om jag bott längre ifrån, då vi har två garderober i sadelkammaren med olika hyllplan. Så de läggs in på hög.

Jag såg någon som viker sina schabrak dubbla, kanske kan hjälpa om man har ont om plats?
p1010454_127714071.jpg
 
Lite samma dilemma för mig, lite därför jag skrev att om jag haft eget stall.
Själv har jag mina hemma i en garderob i groventren, enbart rena. Hade nog kunna ha dom i stallet om jag bott längre ifrån, då vi har två garderober i sadelkammaren med olika hyllplan. Så de läggs in på hög.

Jag såg någon som viker sina schabrak dubbla, kanske kan hjälpa om man har ont om plats?
p1010454_127714071.jpg
jag tycker att det blir så tråkigt veck på schabrak om de ligger så..

TS, jag har mina schabrak såhär,
det är en vägghängd torkställning från ikea, fungerar väldigt bra och tar inte så mycket plats. dock så blir det nog lite mycket plats för dig. finns smalare som går in i en garderob men tror att en byxhängare är smidigare. man använder ju sen inte 15 schabrak i veckan ;) så kan ju ha några framme, sen ta hem och tvätta och hänga ut några andra :). och ha resten hemma eller i en påse.
 
Jag har IKEAS största, genomskinliga plastback till schabraken och en Dimpa-väska från IKEA till vojlockarna. Dessa förvaras i uppvärmt förråd i anslutning till stallet. Nu när jag precis rensat ut 6 schabrak som ska säljas på loppis (samt har ett par i sadelkammaren) går den STORA plastbacken precis att stänga...! :-O
 
jag tycker att det blir så tråkigt veck på schabrak om de ligger så..

TS, jag har mina schabrak såhär,
det är en vägghängd torkställning från ikea, fungerar väldigt bra och tar inte så mycket plats. dock så blir det nog lite mycket plats för dig. finns smalare som går in i en garderob men tror att en byxhängare är smidigare. man använder ju sen inte 15 schabrak i veckan ;) så kan ju ha några framme, sen ta hem och tvätta och hänga ut några andra :). och ha resten hemma eller i en påse.
Att vika ett läckert schabrak är som helgerån...;)
 
Har ett par stycken extra och rena i stallet, nåt som ligger i en hög i väntan på tvätt och de som är rena ligger i en stor förvaringslåda. Den är proppfull så om jag lägger ett till schabrak i lådan går inte locket att stänga :o Måste skaffa en till likadan låda..
 
Har förresten ett par ikea skubb väskor/ mjuka förvaringslådor, de är nog super bra för schabrak. Har de största till häst täcken, får plats 2st stora 400g täcken med rum för mer :).
Har än så länge inte haft ngn mus på dem heller.
Hårda backar är mest bara utympliga och går inte att prega ner så mycket man vill :/.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 195
A
Anläggning Jag har roat mig med att sitta och titta på nya stallbyggnader. (Det är ju alltid trevligt att drömma;)) Flera av byggnaderna är ju...
Svar
5
· Visningar
1 647
Hästmänniskan Jag behöver tips på hur man bäst förvarar sina saker i stallet på en liten yta! Ska flytta i vinter till en gård och hästen ska bo i...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: murran
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 539
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp