Förvaring på liten yta

MiniLi

Trådstartare
Jag behöver tips på hur man bäst förvarar sina saker i stallet på en liten yta!
Ska flytta i vinter till en gård och hästen ska bo i det befintliga stallet tillsammans med två andra hästar som bor där redan nu.
Eftersom att jag kommer släpandes på en hel del saker så kommer vi behöva fixa lite med utrymmet.

Det tillgängliga utrymmet är längs en vägg, ca 2 meter skulle jag tro.
Där ska vi få plats med 4 sadlar (Jag har två och de andra var sin) och en hel del annan utrustning. Täcken, schabrak, ridutrustning, benlindor.. osv..

Jag har funderat på om man ska försöka hitta garderober eller om man kanske ska slänga upp hyllplan? Har ni några förslag?
Jag vill att det ska vara snyggt, praktiskt och lätt att hålla ordning.

Det finns ett utrymme där man idag har en del gammal utrustning som inte används och även förvarar lite halm och hö.
Där kan man nog få in tex några garderober om det behövs men jag har helst de mesta sakerna inne i stallet.

Jag vore väldigt tacksam om ni kunde komma med tips på hur man kan förvara mycket på liten yta!
 
Sv: Förvaring på liten yta

Bygg på höjden! Vi har sadlarna underst och sen hyllor på elfa-skenor ovanför. Längst upp mot taket ett extra brett hyllplan för stora vintertäcken, och pall för att nå. Var hästs utrustning ligger nu ovanför sadeln, väldigt lätt att hitta.

Är utrymmet litet misstänker jag att det är dags att gå igenom allas utrustning också; stallkammaren behöver inte vara ett förråd för prylar som aldrig används, eller lager för lortiga vojlockar, täcken osv. Då är det bättre att skaffa lådor för de sakerna - eller rent av göra sig av med dem.
 
Sv: Förvaring på liten yta

Jag håller med Ang, bygg på höjden :)

Min "sadelkammare" är endast 95cm bred och 3,5mlång. Där förvarar jag i princip allt som har med mina hästars skötsel att göra. Utnyttja väggen maximalt, hyllor, krokar,förvaringslådor som går att stapla osv. Även dessa korgar som man hänger upp i taket är bra att ha grejor i samt sådana "ankare" som man ofta ser i samband med rengöring av läder är jättefiffiga, mkt förvaring men ändå överskådlig.

Nyckelordet är FÖRVARING, alla lådor & korgar som går att stapla respektive hängas är superpraktiska :)

Så här har jag ordnat det i väntan på en större sadelkammare:

blog


blog


blog
 
Sv: Förvaring på liten yta

Jag har ritat lite i paint.
Såhär ser det ut
stallritning1.jpg


Inte skalenligt ritat, jag har inga exakta mått utan har uppskattat lite..
Förslag på vad som kan göras?
 
Sv: Förvaring på liten yta

Jag tog en gammal garderob jag hade, i den får jag plats med en sadel, träns, ganska många schabrak i korgarna, hjälmar på hyllan och transportskydd och benlindor mm har jag längst ner på botten av garderoben. Har också en hylla med ca 4 lådor, där i har jag smågrejer så som bett, reflexer, sårvård mm. Tycker det är mycket praktiskt eftersom det är ganska dammigt i stallet, på så sätt håller jag utrustningen dammfri.
 
Sv: Förvaring på liten yta

Jag har egentligen inga rena konkreta lösningar men det har du ju redan fått av de andra :)

Däremot tänkte jag på när vi flyttade till nuvarande stallet som har mycket begränsat med plats.

Jag satte mig helt enkelt och funderade på om jag verkligen behövde precis allt i stallet?

Så nu har jag i stället lagt sånt som vi aldrig använder, eller sällan i alla fall, hemma i skåp i vår källare. Skulle man någon gång vilja ha det så är det ju bara att hämta det. :)
 
Sv: Förvaring på liten yta

Okej du menar något sånt här?
stallritning2.jpg


Det är alltså en bild på enbart "förvaringsväggen".
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring på liten yta

Tack för bilderna!

Jag har en känsla av att jag får besöka IKEAs förvaringsavdelning. :D
Jag ÄLSKAR förvaringslådor :love:
Haha..
 
Sv: Förvaring på liten yta

Jag står ju inackorderad med hästen nu så jag är inte bortskämd med en massa plats. Allt som inte används ganska regelbundet ligger i mitt förråd i källaren.
Det kommer säkert få bli en liknande lösning nu, men faktum är att jag har rensat en del så jag har inte så mycket onödigt längre! :laugh:
 
Sv: Förvaring på liten yta

Ja garderober kan vara bra!
Men frågan är om det inte är enklare att sätta upp hyllplan nu när vi har saker till tre hästar? Istället för att köpa och inreda typ 4 garberober?
 
Sv: Förvaring på liten yta

Okej du menar något sånt här?
stallritning2.jpg


Det är alltså en bild på enbart "förvaringsväggen".

Jag kom på en sak, vart ska jag ha mina ridstövlar? :eek:
De måste ju stå upp..
Tips?

Kan man kanske ha typ en skohylla under tränshängarna?
 
Sv: Förvaring på liten yta

det är en grej som man skruvar upp som stövlarna "hänger" med foten. så skaften hålls raka och så ändå :)


förresten för att skapa plats skulle jag strunta i att låta tränsen få en hel vägg själva. de tar ju upp en vägg då?
bygg istället skåp elller skaffa garderober, sen har du tränsen på insidan av dörren :)! ger dig en hel vägg till där tränsen annars skulle hängt.
Ha även sadeln i garderoben om du vill.
Det är ju bra att ha allting instängt och inte en massa krokar och sadelhängande hängande tillgängligt ifall en häst skulle komma lös på natten etc. eftersom boxarna är i samma "rum" som grejerna.

:)
 
Sv: Förvaring på liten yta

sen kan man fixa så att hyllplanen i skåpen inte är lika djupa som själva skåpet, vilket gör så att tränset får plats när man stänger dörren :) så det inte blir så att det trycks mot hyllplanen.
 
Sv: Förvaring på liten yta

Ja eller alltså, det är inte så stor plats som tränsen tar upp..
Men du har helt klart en poäng ang säkerheten!
 
Sv: Förvaring på liten yta

Jag har en garderob för allt "småtjafs", och brevid den två sadlar på höjden över varann. På garderobsdörren har jag skruvat fast en hängare, till jacka, hjälm exempelvis. På sidan av garderoben har jag spöhållare o tränshängare. Ovanpå garderoben har jag en trådkorg med täcken i, som inte fick plats i garderoben.
Fungerar bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 621
Senast: Blyger
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp