Hur går det här ihop sig??

Bellini

Trådstartare
Hoppas att jag lägger tråden rätt, annars får moderatorn gärna flytta :)

Satt och kollade på annonser på hästtransporter. Snubblade då över en hästlastbil och det påstås att den ska vara laglig att köra på b-kort. Jag kan inte riktigt köpa det då jag sökte på lastbilens regnr och den har en totalvikt på 7490 kg!?

Hur går detta ihop sig? Var helt säker på att det var max 3500kg på b-kort :confused:

Sv: Hur går det här ihop sig??

Har den en totalvikt på 7490 kg så är det ingen lätt lastbil helt enkelt. Då är det en tung lastbil. Det finns hästlastbilar som kan köras på b-kort. Men dom väger betydligt mindre och du får inte lasta dom särskilt tungt.

Men givetvis blir jag lite nyfiken på vad som egentligen är fel, texten eller är det en missuppfattning hos säljaren? Det senare kan ju vara farligt, om säljaren kör omkring med närmare 8 ton totalvikt på b-kort!

Står att den är reggad som husbil om vi tänker på samma annons. Och enligt dom får man då köra på B-kort.

Står att den är reggad som husbil om vi tänker på samma annons. Och enligt dom får man då köra på B-kort.

Spelar väl inge roll vad fordonet är reggat som, är totalvikten över 3500 kg så är det väl C kort som gäller ändå ??

det enda jag kan tänka mig som förklaring är att i tex Norge får man ha högre totalvikt på B kort, tror det är 7500 kg.
Kanske säljaren är norsk ??

Och tror samma regler gäller i Sverige ?

Det finns ett mystiskt undantag för husbilar, som jag inte är 100 säker på.

Däremot är det ju ANTINGEN en husbil eller en djurtransport.

Det är andra regler för husbil. Den får faktiskt vara hur tung som helt om den är reggad som husbil B klass 2 (tror jag det heter) Det är EU-regler och den får t o m köras i normal bilhastighet dvs 110 eller 120 på motorväg... Helt sjukt - men så är det. Har kompis som driver husbilsfirma. Vi lånade en Concorde-husbil att bo i och den är vrålstor, väger 7 ton och får köras på vanligt B-kort.

Har det inte något samband med att man ska ha tagit körkort innan 19xx också? För att få framföra schabraket alltså.

Spelar ingen roll vad du kör i den - levande djur eller människor eller saker. Vad som behövs är en bodel som är utformad på rätt sätt. Umesläpet och Polar har gått ihop och gjort en husbil med hästdel i (vet dock inte vikt...).

Concorden jag skrev om ovanför är utrustad med ett litet garage längst bak för en Mini Cooper (väger 1500 kg). Får alltså köras med B-kort (kan vara restriktioner på ålder och hur länge man haft körkort).

EU-reger är rätt konstiga. Jag vet att myndigheterna inte gillade dessa regler, men Sverige fick inga undantagsregler.

Men en djurtransport måste väl vara registreringsbesiktigad som djurtransport? Och då kan det inte vara en husbil.

Det tror jag inte. Har aldrig hört att det skulle finnas någon speciell registrering. När man ser att t ex bilbesiktningen endast bryr sig om trafiksäkerheten, inte djursäkerheten så undrar jag om det funkar så. Är ingen fordonsexpert dock.

När jag stod och besiktigade en av bilarna så höll de på att registera om en lastbil som tidigare varit just bara fraktbil, men skulle bli djurtransport. Det där måste jag kolla upp!

Men är det inte restriktioner på hur högt det får vara i lastdelen med??? Vet att det finns stora bussar som är ombyggda och får framföras på bkort...
Själv hade jag inte körkrt 96 men har ju ett ckort så jag skulle klara mig då va?

Nu är det inte intressant i vilket fall iofs. inte just nu iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 800
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 280
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 394
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025