Hur går man tillväga?

M

mooi

Ja, sitter här och funderar. Jag trivs inte på min nuvarande bostadsort och planerar en flytt, inte än men om ett tag, och då en längre flytt till helt ny ort.
Hur går man tillväga egentligen? Jag menar, vad börjar man med? bostad eller jobb på nya orten?
Smartast är väl att spara ordentligt tills det är dags så att man har lite att leva på i glappet innan man hittat jobb -om man nu hittat ny bostad.

Hur har andra gjort här som börjat nya liv? :)
 
Jag har flyttat runt en del, och har då alltid börjat med det erbjudna jobbet / studieplatsen / praktikplatsen.

Jag skulle (troligen) inte lämna en anställning och fara iväg helt ensam på vinst och förlust - det är ju skillnad om du delar utgifterna med någon i sådana fall (sambo, kompis, sällskap). Antingen om denne redan bor i stad/land X, och kanske då också redan har en någorlunda stabil inkomst, eller om ni kan hjälpas åt.

När jag fick nytt jobb senast, och flyttade en bra bit så började jag med lägenhetsrensning för att få loss lite kontanter - förvånansvärt mycket gammal skit ligger och dräller helt i onödan. Rensa ut med indelningen "sälja", "spara", "skänka bort".

Min lägenhet hyrdes ut i andrahand, och jag sökte boende i den nya staden. Lägenhet/rum/kollektiv/någons soffa... vad som helst duger den första månaden. Sedan går det alltid att byta upp sig när man väl är på plats.

Vill du flytta så skulle jag börja med att titta på jobbannonser och kanske även ringa folk inom min bransch, om inte annat så för att få en första känsla för vad som efterfrågas. Kanske söka in på universitetet/college i området, eller på folkhögskola.

Boende brukar lösa sig, inte lyxigt boende, men ett rum går ju vanligen att få tag på. Däremot inkomst kan vara mer problematiskt om du inte har några kontakter, eller en efterfrågad utbildning/erfarenhet.

Är du fastanställd går det ju även att be om tjänstledighet för att studera, eller prova på annat jobb - säg 6 månader. Då har du ju den ekonomiska tryggheten kvar, och kan komma tillbaka till din gamla anställning vid behov.

Alla sätt är bra utom de dåliga. :D
 
Tror det beror vart man ska flytta vad man ska börja med. Generellt tror jag det är bra att börja med jobb/studier. Dock om det är en storstad innebär ju det att det kan bli svårt med bostad. Dock om man är flexbel brukar man ju kunna hitta ngt...
Om det är bostad du börjar med krävs ju det att du har en del pengar undansparande så du klarar dig. Samt att det är bra att ha en uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut på den orten. Kan också vara bra att vara beredd att ta andra jobb än drömjobbet om det är en kärv arbetsmarknad.
 
Jag håller just nu på att försöka få till samma förändring. Har bestämt mig att flytta till Linköping, 25 mil bort.
Jag söker jobb för fullt och kommer inte flytta innan jag fått nytt jobb.
Har iof. stått i diverse bostadsköer ett tag nu, men det krävs så mycket poäng så jag tror mer på att hitta boende i andra hand i början. I värsta fall blir det något/några korttidskontrakt till att börja med.
 
Jag har alltid fixat jobb först, bostad kommer i andra hand när jag vet att jag kan försörja mig och jag har aldrig varit kinkig med var jag får ett boende, det går ju att byta ut eftersom. :)
 
Har gjort som övriga i tråden, jobb/studier först, bostad sen. Det går alltid att hitta nåt kyffe att slagga i ett tag.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 347
Senast: sthu
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 249
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 879
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp