Bukefalos 28 år!

Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

blanda i uppblött pellets.o låt stå 20min...så går det nog ner.
obs ej blanda!!!!
 
Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

Jag ger ALDRIG medicin i maten, orsaken är just att de ofta efter ett tag börjar matvägra. Har man dessutom maximal otur så kan det hålla i sig bra länge även efter att medikamenter är slut, det hänger egentligen på hur kräsen häst man har.

Det enklaste som jag ser det, är att blanda ut pulvret i lite vatten och ge direkt in i munnen med en ingivare. Jag har använt 10-20 ml sprutor som jag fått av en bekant. (inom sjukvården:o ;) )Eller så köper man ett jättestor ingivare på häst sportbutiken.
 
Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

kl

Jag brukar skära av toppen på en typ banminthspruta...häll i pulvret och skjut in...är det torrt så "fastnar det och kan inte spottas ut igen...se till bara att få det nog långt in ( Ta tag i tungan och skicka in det så långt det går.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 767
Senast: QueenLilith
·
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
828
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp