Bukefalos 28 år!

Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

blanda i uppblött pellets.o låt stå 20min...så går det nog ner.
obs ej blanda!!!!
 
Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

Jag ger ALDRIG medicin i maten, orsaken är just att de ofta efter ett tag börjar matvägra. Har man dessutom maximal otur så kan det hålla i sig bra länge även efter att medikamenter är slut, det hänger egentligen på hur kräsen häst man har.

Det enklaste som jag ser det, är att blanda ut pulvret i lite vatten och ge direkt in i munnen med en ingivare. Jag har använt 10-20 ml sprutor som jag fått av en bekant. (inom sjukvården:o ;) )Eller så köper man ett jättestor ingivare på häst sportbutiken.
 
Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

kl

Jag brukar skära av toppen på en typ banminthspruta...häll i pulvret och skjut in...är det torrt så "fastnar det och kan inte spottas ut igen...se till bara att få det nog långt in ( Ta tag i tungan och skicka in det så långt det går.)
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Sirap
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 645
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp