Hur gick det 2022?

Jag hade som mål att börja träna scentwork med min häst och det gjorde vi tills april då han blev halt och allt stannade av.
Det visade sig att det var pålagringar i ryggen och han inte skulle bli bra igen. Så han fick avlivas i början av oktober. Jättetrist. ☹️

Visa bifogad fil 108696

Nu ska jag fortsätta hjälpa till med andras hästar och samtidigt spara pengar för att kunna köpa en körponny. Drömmer om en welsh montain, b-ponny.
Så tråkigt med din häst. :heart Låter toppen med en WM - världens bästa ponnysar! :love:
 
Vad sorgligt💔. En gammal skolkompis till mig har wm och föder upp i liten skala. Hennes mål är ett fyrspann med bruna ponnier som har bläs😁. Än har hon ett par med reservhäst och en åring på tillväxt. Så fina ponnier och är väl ett toppenmål att köpa en wm😃!
Jag drömmer om en svart med vita strumpor och bläs. En med mycket energi och luftigt steg, alltså motsatsen vad jag skulle vilja ha i en ridhäst. 😅
 
Ett år ingenting blev som det skulle. Själv har jag gått igenom en tuff cancerbehandling. Min älskade Kimbi som jag haft i nästan 15 år fick avlivas efter en jobbig fölning med komplikationer. Fölet fick tas bort ett dygn gammal på grund av att båda knälederna var ur led. Kraschade totalt och har haft svårt att se någon glädje med stallet och min andra häst.

Under hösten har jag långsamt försökt hitta tillbaka till glädjen med stallet. Min unghäst Korre har gjort stora framsteg. Vi har kommit igång att träna dressyr för tränare. Vi startade en Pay and Ride där vi fick 70% i en LC1. Vi har tränat på bortaplan och kunnat åka helt själva. Vi hade ett litet avbrott under sommaren då han behandlade bakknäna, men två månaders rehab gjorde honom mycket starkare och jämnare, så det var ändå positivt på ett sätt.

Så det blev varken föl eller tävlingar som jag hoppats på. Jag var dock väldigt nära på att försöka sälja unghästen när jag fick mitt sjuldomsbesked. Övertalades av kompisen att behålla honom. Det är jag väldigt glad över nu när jag förlorade min andra häst och fölet. Hoppas vi får ett bättre 2023 ihop ❤️
 
Ett år ingenting blev som det skulle. Själv har jag gått igenom en tuff cancerbehandling. Min älskade Kimbi som jag haft i nästan 15 år fick avlivas efter en jobbig fölning med komplikationer. Fölet fick tas bort ett dygn gammal på grund av att båda knälederna var ur led. Kraschade totalt och har haft svårt att se någon glädje med stallet och min andra häst.

Under hösten har jag långsamt försökt hitta tillbaka till glädjen med stallet. Min unghäst Korre har gjort stora framsteg. Vi har kommit igång att träna dressyr för tränare. Vi startade en Pay and Ride där vi fick 70% i en LC1. Vi har tränat på bortaplan och kunnat åka helt själva. Vi hade ett litet avbrott under sommaren då han behandlade bakknäna, men två månaders rehab gjorde honom mycket starkare och jämnare, så det var ändå positivt på ett sätt.

Så det blev varken föl eller tävlingar som jag hoppats på. Jag var dock väldigt nära på att försöka sälja unghästen när jag fick mitt sjuldomsbesked. Övertalades av kompisen att behålla honom. Det är jag väldigt glad över nu när jag förlorade min andra häst och fölet. Hoppas vi får ett bättre 2023 ihop ❤️
Önskar dig ett väldigt mycket bättre 2023, på alla plan! :heart
 
Vet inte om jag skrev något i måltråden, men året blev väl inte riktigt som jag tänkt mig - men inte nödvändigtvis dåligt för det!

Jag började året på den nya ridskolan jag var på. Planen var att under året börja tävla lite klubbtävlingar i framförallt dressyr. Jag red en del privatlektioner på en ny favorithäst och hade som mål att vi skulle ha gjort så pass många klubbtävlingar att man skulle kunna vara med på dressyr-km i år. Lite optimistiskt, men inte helt omöjligt tänkte jag. Jag började känna mig tveksam till att vara kvar på den ridskolan, fick erbjudande om att bli medryttarhäst på vad som lät som en helt otrolig möjlighet så tag pausade ridskoleridandet lite medan jag blev medryttare. Tanken var att fortsätta rida privatlektionerna på favoriten emellanåt. Favoriten blev dålig, togs ur verksamheten och har vad jag vet inte gått ridlektioner sedan i våras. Medryttarlivet blev inte alls som tänkt. Jag insåg ännu en gång att allt kring "hästägande" inte är för mig. Jag hade hand om 1-2 hästar ca 4 dagar i veckan och det tog alldeles för mycket tid när jag mitt i allt fick ännu mer att göra på jobbet (och trodde att jag skulle ha en häst kanske max 3 ggr veckan). Hästen jag red mest, som det var tänkt att jag skulle träna och tävla i hoppning med, passade i slutändan inte mig och det blev mest upplagt för misslyckande för oss som ekipage. Jag tyckte mycket om hästarna, men kände inte gnistran när jag åkte ut till stallet.

Valde i slutändan att byta ridskola av flera anledningar, bla att jag vill satsa mer på dressyren och den fd var mer hoppinriktad, sade upp medryttarskapet efter lite väl kort tid och försökte sen inse att det jag brinner för och gillar är att rida på ridskola, träna för tränare och få möjligheten att rida olika hästar. Även om det är väldigt skönt att också rida in sig på en häst. Jag har försökt hålla koll på om den gamla favoriten på förra ridskolan, men vad jag vet så går han som sagt fortfarande inte lektioner vilket är synd. Jag hade kunnat tänka mig att åka tillbaka dit ibland för att få rida honom, men nu håller jag mig till den nya ridskolan och försöker lägga upp en plan på hur jag ska utvecklas där så bra som möjligt. Det vore roligt att få rida en LB under nästa år, även om det bara är programridning. Vet inte hur kraven ser ut på nya ridskolan för det, men ligger jag i och visar att jag vill vara delaktig på ridskolan så borde det väl gå tänker jag. :D
 
Ska försöka mig på att skriva här, även om jag har varit lite dålig på att sätta upp mål, mer än lite flummigt i huvudet 🙈.
Har ju en femåring som har och är lite sen i knopp o kropp så vi har först o främst fokuserat på att han ska bli stark, och få en bättre bjudning. Mkt ridning i skog o mark samt att jag körde in honom i våras. Han har inte varit så förtjust i ridbana/ridhus så ridit sparsamt där. Körningen har verkligen gjort stor inverkan på hans bjudning och hans gångarter, blivit så mkt starkare och får en väldigt fin takt i traven.
Några dressyrträningar har vi klarat av, i våras/somras var det jättesvårt för honom - blev trock och hade svårt med det mesta.
Vi hade hem en dressyrtränare till gården i höstas och då var det en otrolig skillnad, det var jätteroligt o tränaren öste lovord över hans fina takt och bakben. Man blir ju faktiskt jätteglad 😃
Sedan har vi varit på 4 hoppträningar och gjort fina framsteg med flytet framförallt, vi är verkligen på bebisnivå men han har haft så svårt att hålla galoppen på bana, så det har varit mkt byten (byter så fort han inte orkar/tappar balansen) bocksprång och bakutsparkar, men det går åt rätt håll iaf. 2 P&J har vi hunnit med 50 o 60 cm, tittigt men hoppar iaf 😅 Är otroligt stolt över honom och nu är det vila ett tag.
Har f.ö sålt hans kompis 😢 då tiden inte räckte till.
 
Skrev inget i måltråden förra året då vi höll på med igångsättning och jag inte vågade mig på sådant. Året innan gick min ena hund bort akut över nyår, precis då jag hade tänkt skriva ett FB-inlägg om hur bra året hade varit... Så skrockfulla jag blev ännu mer skrockfull.

Men jag kan väl våga mig på att säga att det efter att vi var igång igen i våras har varit ett ganska bra år. Jag fick en fast plats för min huvudtränare och rider nu för honom varannan vecka då han besöker anläggningen. Sen började jag även rida för en tidigare instruktör på ridskolan som jag hade saknat väldigt mycket. Jag tycker det blir en bra kombination även om de (eller kanske speciellt pga av det) har olika åsikter om vissa saker. I slutet av vårterminen startade vi en LC:1 och en LB:2 på hemmaplan med helt okej resultat.

Nu är vi 75-80% igång igen efter en kortare konvalescens och hoppas det fortsätter så här in på det nya året utan bakslag. Lite krångel med magen just nu, så måste kanske utreda det också, men håller tummarna för att det inte är något alltför besvärligt. Jag tar inte ut något i förskott dock utan en dag i sänder får det bli.
 
Ska försöka mig på att skriva här, även om jag har varit lite dålig på att sätta upp mål, mer än lite flummigt i huvudet 🙈.
Har ju en femåring som har och är lite sen i knopp o kropp så vi har först o främst fokuserat på att han ska bli stark, och få en bättre bjudning. Mkt ridning i skog o mark samt att jag körde in honom i våras. Han har inte varit så förtjust i ridbana/ridhus så ridit sparsamt där. Körningen har verkligen gjort stor inverkan på hans bjudning och hans gångarter, blivit så mkt starkare och får en väldigt fin takt i traven.
Några dressyrträningar har vi klarat av, i våras/somras var det jättesvårt för honom - blev trock och hade svårt med det mesta.
Vi hade hem en dressyrtränare till gården i höstas och då var det en otrolig skillnad, det var jätteroligt o tränaren öste lovord över hans fina takt och bakben. Man blir ju faktiskt jätteglad 😃
Sedan har vi varit på 4 hoppträningar och gjort fina framsteg med flytet framförallt, vi är verkligen på bebisnivå men han har haft så svårt att hålla galoppen på bana, så det har varit mkt byten (byter så fort han inte orkar/tappar balansen) bocksprång och bakutsparkar, men det går åt rätt håll iaf. 2 P&J har vi hunnit med 50 o 60 cm, tittigt men hoppar iaf 😅 Är otroligt stolt över honom och nu är det vila ett tag.
Har f.ö sålt hans kompis 😢 då tiden inte räckte till.
Glömde att vi faktiskt varit iväg på en terrängträning också, skitkul 😊
 
Ska försöka mig på att skriva här, även om jag har varit lite dålig på att sätta upp mål, mer än lite flummigt i huvudet 🙈.
Har ju en femåring som har och är lite sen i knopp o kropp så vi har först o främst fokuserat på att han ska bli stark, och få en bättre bjudning. Mkt ridning i skog o mark samt att jag körde in honom i våras. Han har inte varit så förtjust i ridbana/ridhus så ridit sparsamt där. Körningen har verkligen gjort stor inverkan på hans bjudning och hans gångarter, blivit så mkt starkare och får en väldigt fin takt i traven.
Några dressyrträningar har vi klarat av, i våras/somras var det jättesvårt för honom - blev trock och hade svårt med det mesta.
Vi hade hem en dressyrtränare till gården i höstas och då var det en otrolig skillnad, det var jätteroligt o tränaren öste lovord över hans fina takt och bakben. Man blir ju faktiskt jätteglad 😃
Sedan har vi varit på 4 hoppträningar och gjort fina framsteg med flytet framförallt, vi är verkligen på bebisnivå men han har haft så svårt att hålla galoppen på bana, så det har varit mkt byten (byter så fort han inte orkar/tappar balansen) bocksprång och bakutsparkar, men det går åt rätt håll iaf. 2 P&J har vi hunnit med 50 o 60 cm, tittigt men hoppar iaf 😅 Är otroligt stolt över honom och nu är det vila ett tag.
Har f.ö sålt hans kompis 😢 då tiden inte räckte till.
Vilken häst är det du har kvar?
 
Jag tittade i Ridely-appen vad jag hade för mål och med unghästen har jag typ uppnått dem.
I början av året gick hon fortfarande knappt att lasta och behövde draghjälp över hinderna… I maj startade vi Salty Cup 80 cm och gick sin första tävling H80 i juni. Gått 3 starter i H80 med bra eller helt ok dressyr och hoppning och långsam terräng. 2 starter i H90 med förbättringspotential. :)
Hon lastar på några sekunder upp till nån minut, kan ridas med andra hästar utan att bli helt introvert och vi tar oss fram till hinder utan draghjälp.

Med den andra hästen har det inte gått bra, han har varit jättespänd både på träning, tävling och hemma. Sista tävlingen i juni då vi vann DM i fälttävlan, men det var för att de andra deltagarna var ännu sämre än oss. :crazy::rofl:

Utredd på klinik och behandlad i ryggen, rehabat med väldigt mycket tömkörning hela hösten. Han har blivit mycket bättre, men kan fortfarande flippa ut rätt ordentligt och vi är inte i närheten av våra mål.
 
Vilken häst är det du har kvar?
Jag har kvar min uppfödning, Hebbe, den övervuxna ridponnyn. Sålde newforesten, tråkigt nog, men lyckades via hans uppfödare hitta en toppenfamilj som har tänkt att ha honom kvar. Mamman red också och hade hållt på en del med körning.
men jobbigt var det…
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp