Hur gör du i vardagen?

L

LillOhlsson

Jag har suttit och funderar över hur olika alla gör med sina hundar, nu undrar jag hur ni gör och varför + hur är hunden?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?
hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
Om din hund visar rädsla hur gör du då?
När hunden ska få mat hur gör du då? När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer? etc
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?

Olika

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?

? Klär av mig och går in

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?

Inget speciellt

Om din hund visar rädsla hur gör du då?

Beror på situationen skulle jag tro, men än har jag inte haft rädsleproblem med någon hund öht.

När hunden ska få mat hur gör du då?

Fyller på byttan

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Klär på mig.

Som synes finns det ingen procedur för hur vardagssaker och ting görs eller i vilken ordning de görs i min hundflock av den enkla anledningen att det inte behövs. Hundarna är uppfostrade, fria, följsamma, glada och välmående, så jag ser ingen anledning att "krångla" till det hela.

För mig och flocken funkar detta (o)sätt utmärkt, men för andra kanske det skulle innebära rena anarkin och kaoset.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Zumi går ut genom dörren på "varsågod" och jag går antingen före eller efter.

När jag kommer hem säger jag "hej voppis" och hänger av mig kläderna, flyttar bort gallret som står i sovrumsöppningen, släpper ut vovve med "varsågod" och hälsar sedan med några klappar, sen tycker vi båda att det räcker. I början när vi lämnade henne hälsade vi inte när vi kom in men det har vi släppt lite på nu.

När vi träffar nya personer eftersträvar jag att Zumi ska sitta med kontakt innan hon får hälsa, det går hyfsat. Hon kan inte hälsa fint utan slänger sig i famnen på folk... :o Himla tur att hon är liten och söt... :angel: Vi jobbar på att hälsa fint.

Andra hundar får hon generellt inte hälsa på i koppel. Hundarna släpps i så fall lösa på lämplig öppen yta.

Rädd är svårt att svara på hur jag afktiskt gör, för det händer typ inte. Verkar hon lite nervös (gå på bussen var lite läskigt i början) så gör jag bara så får hon hänga med. Det är liksom inget speciellt för mig.

När hon ska få mat häller jag upp den och ställer ner den. Det står mat framme nästan jämt.

Inför promenad letar jag fram hunden, tar med ut i hallen tar på koppel och klär på mig. Hon sitter/ligger och väntar och har aldrig varit stressig med sånt, så vi har inga ritualer.

När vi kommer in från promenaden får hon vänta medan jag klär av mig, innan jag vid behov torkar och kopplar lös (och säger "varsågod").
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag har suttit och funderar över hur olika alla gör med sina hundar, nu undrar jag hur ni gör och varför + hur är hunden?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?

Har ingen särskild regel om det inte är någon särskild situation. När vi kommer in vet hon dock att hon ska sätta sig direkt för att få tassarna torkade och hon ska sitta tills hon får varsågod.

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?

Tar det lugnt och väntar en stund med att hälsa.

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?

Säger åt människan att låta hunden vara ifred några minuter, sedan kan de hälsa, lugnt. Detta för att hunden inte ska stirra upp sig. Med nya hundar säger jag bara varsågod och försöker hålla mig på lite avstånd så att de får reda ut situationen själv. Blir det stora problem griper jag såklart in.

Om din hund visar rädsla hur gör du då?

Kan faktiskt inte komma ihåg att hon någonsin blivit rädd, förutom någon gång när hon var väldigt liten och någon släppte fram sin stora hund till henne för att hälsa. Jag blev inte glad då. I princip tycker jag dock att man inte ska göra någon stor grej av rädslan utan vara som vanligt så att hunden får sin rädsla bekräftad

När hunden ska få mat hur gör du då? Hon får sitt varsågod. Hon tar inte maten innan hon har fått det. När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Inget särskilt. Kallar på hunden och sätter på kopplet och går ut.

Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer?

Jag väntar ett tag tills jag hälsar.

.......................
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag gör som jag känner för och det gäller allt i vardagen. Jag har inte mycket till övers för så kallade ledarskapsövningar för antingen bestämmer du eller så bestämmer hunden och det ändrar inga övningar på. Det handlar om inställning och attityd. Så jag gör som jag vill och så får hunden bara hänga med.

När det gäller rädsla hanterar jag det lite annorlunda. Det är svårarbetat och beror helt på situation och hund. Jag bekräftar däremot aldrig rädslan utan ignorerar den totalt så länge hunden inte får panik. Aggressivitet korrigeras och överlag hanterar jag rädsla med lydnad.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag har suttit och funderar över hur olika alla gör med sina hundar, nu undrar jag hur ni gör och varför + hur är hunden?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?
Olika

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Har jag varit borta länge slänger jag armarna runt honom och skriker "Mamma är hemmaaa!" eller något liknande. Jag blir nästan gladare än honom.. Oftast säger jag bara typ "Hej grisen!" och går vidare.

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hun
Inget speciellt. Kollar så den andra hunden inte ser ut som den vill mörda min innan vi eventuellt släpper dem lösa

Om din hund visar rädsla hur gör du då?
Beror på situation, oftast inget

När hunden ska få mat hur gör du då?
Fyller på skålen och torkar bort dregglet från golvet :D

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?
Säger "Då går vi ut!", tar på kopplet och går

Jag har inga särskilda rutiner som synes, den enda stenhårda är att han inte får gå in i huset från hallen innan jag kollat på tassarna är rena. Mycket lät ordnat då vi har ett trappsteg in i huset, och där får han inte gå upp helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör du i vardagen?

Till allihopa tack så mkt. väldigt intressant läsning tycker jag, många som gör olika:)

Jadzia, jag håller med, det handlar om inställning och attityd, det jag menar är att om man kommer hem och hunden brukar ju bli super duper överlycklig då hälsar man massor på den då eller går man bara in och avvaktar och sen hälsar. Alla gör så olika så det är intressant att läsa.

som jag förstår dig så gör du olika varje gång? ibland kanske du hälsar mkt och ibland ignorerar du ett tag innan du hälsar? förstår jag rätt då?
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?

Han går inte ut genom dörren utan tillåtelse, däremot spelar det inte så stor roll vem som är först. Oftast går jag ut och han sitter kvar och hoppas på att få följa med. Om han fått ett "ska du gå ut och kissa?" innan så är det bara att gå ut när dörren öppnas.

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?

Säger hej, ger honom en klapp på huvudet och klär av mig. Han skulle gärna krypa ur skinnet för att visa hur glad han är men vet att han bara får uppmärksamhet om han är lugn. När t.ex. min far - som vägrar göra som jag ber - kommer och börjar prata bebisspråk och ha sig blir hunden överexalterad, snurrar, gnäller, piper, hoppar, kissar på sig...

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?

Det är lite besvärligt tycker jag eftersom folk ofta går direkt fram till hunden innan man hinner stoppa dem. I idealfall får hunden sitta och vänta medan jag hälsar och sedan ignoreras tills nyheten "lagt sig". Om han får gå fram själv eller de går fram till honom är det rest ragg och råskällande som gäller.

Hund så säger jag okej och så får de gå och hälsa och göra vad de vill... lösa då, i koppel hälsas i regel inte.

Om din hund visar rädsla hur gör du då?

Min hund visar nästan alltid rädsla tyvärr. Det är det största/enda problem jag har med honom. Jag brukar som sagt försöka förebygga genom att inte låta honom gå fram till personen alls innan han sett och noterat att matte har koll och det är okej. Det är dock inte bara när man ska hälsa utan även om någon går förbi för nära eller så och då är det svårare... Tar gärna emot tips på hur man ska hantera detta faktiskt. Eftersom han är stoor och dessutom reser ragg blir ju folk rädda och det är lätt att tro att han är aggressiv trots att det egentligen bara är feghet.

Hundar har han vare sig rädsla eller aggressivitet mot, däremot kan andra hundar bli rädda för honom eftersom han är stor och tafatt.

När hunden ska få mat hur gör du då? När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Han får gå och hämta sin matskål och sedan får han mat, äter inte utan tillåtelse (ibland kan jag undra varför hunden sitter och stirrar på maten en kvart senare innan jag inser att jag glömt säga varsågod :o). När vi ska gå på promenad gör vi inget särskilt, vad ska man göra innan??
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör du i vardagen?

jag har tyvärr inget tips. men det är intressant att läsa hur du gör, jag känner igen fenomenet med att prata med bäbisröst och få en överexalterad hund.

Det jag menade var om man pratar med bäbisröst eller gör en stor sak av att nu ska vi gå ut. Eller säger man bara "kom så går vi ut" förstår du hur jag menar? :)
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först?
Varierar, jag visar när det är ok att gå in. Är hon väldigt lerig så vill jag helst gå in först så hon inte smutsar ner mer än nödvändigt i hallen.

Hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Går in, öppnar köksdörren (där hon är), säger hej, går fram till henne där hon ligger och fjäskar sig i sig bädd alternativt att hon lugnt kommer fram till mig om jag gör något annat först, ger en klapp och så byter jag ytterkläder och går ut med henne. Jag ignorerar henne inte men vill inte ha världens hallå heller, det går ganska lugnt till när vi hälsar.

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
Större problem, Sally har lite svårt att hälsa lugnt på folk. Jag vill att hon ska kunna hälsa fint och försöker träna en del på det men hon är typen som först kastar sig över folk men sedan lugnar ner sig ganska fort.

Om din hund visar rädsla hur gör du då?
Varierar väl lite beroende på situation men ganska mycket ignorering och uppmuntran/avledning. Hon är inte rädd för så mycket saker.

När hunden ska få mat hur gör du då?
Lägger maten i skålen, sätter ner skålen på golvet och säger varsågod. Brukar vanligtvis inte låta henne vänta utan säger varsågod direkt. Eftersom hon visar mycket osäkerhet kring maten så vill jag inte krångla till det mer än normalt.

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Tar på oss ytterkläder/halsband & koppel (vem som tar på sig vad får ni lista ut själva :cool:).
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Det jag menade var om man pratar med bäbisröst eller gör en stor sak av att nu ska vi gå ut. Eller säger man bara "kom så går vi ut" förstår du hur jag menar? :)

Ah okej, förstod inte eftersom du redan frågat om hur man gör när man går ut genom dörren. Jag säger aldrig något särskilt oavsett om vi ska ut och kissa på gräsmattan, gå på promenad, åka bil, gå till hästarna eller vad det nu är. Jag tar kopplet och går, hunden följer efter, kopplet kommer på när vi är vid vägen.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först? Oftast han men han måste vänta tills han får tillåtelse - varsågod.
hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar? Ignonerar honom. Han hoppar och studsar nämligen och är glad så jag struntar i honom tills han lugnat ner sig, sen några klappar och lite prat sen är det bra.
Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund? Inget speciellt
Om din hund visar rädsla hur gör du då? Beror på vad han är rädd för. Är det tex. en lastbil så går jag helt enkelt förbi stretar han då emot=då drar jag honom. Är det däremot en soptunna, reflexstolpe eller dylikt då går jag fram till den och pratar lugnt. Då brukar han komma fram.
När hunden ska få mat hur gör du då? Ställer ner skålen, väntar tills han sitter och säger sen varsågod.
När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan? Han ska sitta ner innan jag tar på koppel/halsband och sen sitta igen innan vi går ut igenom dörren. Oftast så sätter han sig innan för dörren så han behöver bara sitta en gång.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först?
hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
Om din hund visar rädsla hur gör du då?
När hunden ska få mat hur gör du då? När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer? etc

Om det är dörr som stänger sig själv så går hundarna först, i andra fall varierar det.
När jag kommer hem så drar jag av mig ytterkläderna som vanligt och om hundarna är lugna så hälsar jag på dem. I annat fall går jag och gör något annat tills att de lugnat sig - då hälsar jag.

Jag presenterar sällan mina hundar för andra människor eller hundar. Träffar jag en människa så är det JAG som träffar dem först och främst. Vill hundarna nosa och människan tycker att det är ok, så får de göra det. Vill de inte så behöver de inte. När vi är med andra hundar så är det ofta så att vi bara går promenad tillsammans och då behöver de inte presenteras för varandra öht. De behöver ju inte umgås bara för att de råkar vara på samma väg. Är det tänkt att vi ska släppa dem så att de får leka så ser jag till att gå en liten promenad med hundarna först så att de får bekanta sig lite med varandra innan leken.

Beror på situation och på vilket sätt hunden visar rädlsa, men oftast blir de ignorerade.

När de får mat så får de på olika platser i rummet/lägenheten, eftersom gamlingen kan bli lite grinig. De ska ta ögonkontakt med mig och därefter får de ett "varsågod" och få då äta.
När vi ska ut på promenad så ropar jag på hundarna så att de kommer till mig (vid dörren), jag drar på mig kläder, kopplar hundarna och går ut.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först?
Det är olika, slänger jag en massa sopor samtidigt (som händer rätt ofta) så går han t.ex. före för att underlätta för mig, men han går aldrig utan ett "varsågod" från mig.

Hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Går in och tar av mig och hälsar sedan på hunden. Brukar få en puss och sen är det bra med det:)

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
Inget speciellt..

Om din hund visar rädsla hur gör du då?
Kan inte minnas att han någonsin har blivit rädd för något, däremot har han gruffat misstänksamt mot konstiga saker som en trasig soptunna. Jag ställde mig helt sonika brevid den, låtsades som ingenting och lät honom inspektera den för att se att den inte var farlig..

När hunden ska få mat hur gör du då?
Sätter honom, lägger upp maten och säger "Varsågod"

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?
Hojtar "Nu ska vi gå ut" så han kommer till hallen, sedan blir det på med kopplet (och ev. täcken/ryggsäck) innan vi traskar ut..
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag gör inget speciellt, jag kan komma på två specifika saker och den ena är att hon ska ligga i sin korg och invänta "varsogod" innan mat. Den andra är att hon ska vänta när jag går och öppnar dörren, men det är mest för min egen bekvämlighets skull. För att hon inte ska stå under armen på mig och glo , jag ser inget "ledarskap" i det. Vid rädsla,hm...nu var det förra sommaren hon blev rädd sist och det är nog den enda gången jag har sett henne rädd.
Då försökte jag låtsas som inget, hade hon uppvisat någon rädsla nu hade jag nog försökt ignorera det.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först?
För det mesta så går de nog före, känns som jag har bättre koll på dem då och jag gillar inte riktigt att ha dem baki hälarna...
hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Tar av mig kläderna, har jag varit och handlat så jag har varor med mig hem så plockar jag upp dem först och sen släpper jag ut hundarna ur sitt rum och hälsar lite på dem
Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
Det är snararare dom som presenterar mig för nya människor/hundar :angel: , de är överlyckliga i allt som går på två och fyra ben
Om din hund visar rädsla hur gör du då?
Kan inte komma ihåg att de visat rädsla för nåt speciellt, eller jo..min ena hund tycker en stenstaty här i byn är jätte läskig. Hon "varningsskäller" när hon ser den :angel: Brukar ha henne lös och gå fram till den, lägga ut några levergodisar på den som hon får gå fram och äta upp.
När hunden ska få mat hur gör du då?
Gör i ordning skålarna, ställer ner dem på golvet, säger varsågod
När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?
Jag klär på mig, sen hundarna (om det är kallt), öppnar dörren och går ut
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör du i vardagen?

men det är mest för min egen bekvämlighets skull (...) jag ser inget "ledarskap" i det

Så tror jag att det är för de flesta. Jag tänker aldrig att nu ska vi göra si eller så för att befästa något ledarskap utan det mesta handlar om att göra livet med hund så enkelt och smidigt som möjligt. Hunden måste invänta okej innan han går ut - jag vill inte ha en hund som är ute så fort dörren öppnas. Hunden måste invänta varsågod innan den får äta - jag vill inte ha en nos i skålen när jag försöker mäta upp foder eller en hund som knuffas för att komma åt sin mat. Hunden får inte hälsa utan tillåtelse - det är inte alla som är bekväma med vare sig en rädd skällande hund eller en överlycklig sådan som hoppar och slickar i ansiktet. Osv...
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

kl

Om jag inte uttryckligen ber min hund att vänta vid dörren så sparkar han på den när jag tar i handtaget, för att sedan kasta sig hejdlöst ut och landa någon meter nedanför trappen, typ. Ber jag honom att vänta håller han sig innanför tröskeln, men välter omkring 4 par skor innan vi hinner ut.
:D

När jag kommer hem brukar jag typ krama ihjäl honom, jag är hundnörd ut i fingertopparna och hatar att inte ha honom med mig.

Vid maten är det olika, oftast slänger jag bara ner skålen till honom medan han hoppar jämfota och trasslar in sig i mattan. Andra gånger ber jag honom om någonting innan, kan vara en platsliggning, ett fritt följ inomhus osv. Ibland käkar han ute på promenaden och ibland får han maten i spårslutet.

Vi har inga direkta rutiner alls, faktiskt. Jag gör lite som jag känner för dagen, vill jag inte att han plöjer ut genom dörren ber jag honom att vänta och vill jag inte ha honom i knäet ber jag honom att kliva ner.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Här hemma går hundarna ut först, men på väg ur hissen när vi går hem så sitter de lugnt kvar tills jag ber de. Det är egentligen inget krav jag har, men då de blivit så "hysteriska" och springer ut genom dörrar innan man hunnit öppna de så kände jag att det var nödvändigt. Dessutom så är det skönt att de är lugna innan de får komma in ;)

Jag hälsar lite på hundarna och går sen och gör något annat, de likaså, men när mamma kommer hem så både skriker och skäller de, något som mamma uppmuntrar genom att slänga godis så att de ska hålla tyst. (En ond cirkel, som jag försöker få henne att bryta.) :cool:

Jag presenterar sällan mina hundar för varken människor eller hundar, helt enkelt på grund av att min Jämte/lapska vallhundstik inte tycker om de hon inte känner. Människor har varit elaka mot henne då hon var ynre och hundar har försökt ha ihjäl hennes ena flockmedlemm, så hon litar inte på varken hundar eller människor. Vill hon hälsa, och människan vill det, så är det dock okej om de sätter sig ner och är så lite hotfulla som möjligt.

Oftast så skiter jag i henne, eller så går jag fram och gör det läskiga oläskigt genom att hålla upp det eller liknande. Senast idag blev hon jätte upprörd över en häsbajshög, men det gick snabbt över.. :rofl:

Torrfodret har de fri tillgång till, men när de får sin dagliga dos av "människo mat" så får de lugnt vänta på ett varsegod.

Först måste vi leta reda på lilla Russell/Whippet Minnie och ta på henne en massa täcken så att hon inte ska frysa, detta medan Fanny (ibland) sitter still och utan att vara allt för uppjagad, sen är det på med koppel och halsband och ut genom dörren som gäller. :grin:

Inga konstigheter tycker jag, dock blir det lite annorlunda med nya valpen när den kommer. :angel: :love:
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först?

olika men oftast så går hon ut först på loft gången men vid porten säger jag varsågod.


hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?

tar av mig jackan, skorna och hälsar sedan på henne.

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?

haha försöker få det till att vara sitt och sen när jag säger till så får hon hälsa men :p och oftast går folk bara fram till henne :cool: fast jag säger till dom..

Om din hund visar rädsla hur gör du då?

Om min hund blir rädd för något en bänk tex så går jag bara fram till den och slår på den och hon går sedan lugnt fram till den nu när matte har visat att den inte är farlig men bella är inte så rädd av sig.

När hunden ska få mat hur gör du då? När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

bella ska sitta innan hon får få fram till skålen och jag ska säga varsågod.
säger bara "ska vi gå och kissa" och tar på kopplet


hah inte så komplicerat :p:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 169
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 098
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp