Hur gör du i vardagen?

Sv: Hur gör du i vardagen?

Går du eller hunden ut igenom dörren först?
Hunden går ut först, Det känns enklast, bor hemma och mamma har 4 hundar och jag 1, det är sällan vi går ut med alla samtidigt om man är ensam så då går hunden gå ut först medans jag ser till att ingen annan slinker emellan

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?

Går in tar av mig ytterkläderna sen hälsar jag på min tik, sedan de andra

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
det händer ganska sällan, Tiken tycker inte om främmade människor eller hundar, hon håller sig gärna på sin kant och där får hon vara, ta steget att hälsa får hon göra själv. Oftast är hon nöjd med att ligga inne på mitt rum när vi har gästen som hon inte känner.


Om din hund visar rädsla hur gör du då?
Det gäller ofta vid just möte med nya hundar och även ibland människor. Jag försöker att vara lugn. jag försöker använda mig mycket av lugnande signaler och visa att om något är obehagligt så tar matte hand om biffen. Detta är en väldigt vaktig tjej så vi jobbar på att låta mej stå för vaktandet.

När hunden ska få mat hur gör du då?

Vi ställer helt sonika ner skålarna vi har en speciell ordning på hur dom får mat och dom väntar snällt på sin tur.

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?
Säger till bella " ska vi gå ut och gå" sen går jag och tar på mig mina kläder sen kopplar jag Henne och vi traskar iväg

Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer?

Ofta så blir det ett "Halloo" precis när man kommer in, sen tar jag av mig kläderna sen brukar det bli ett par klappar och en puss. Hon burkar alltid möta mig i dörren med en viftande svans så då är det svårt att inte klappa lite på henne. Inget översocialt utan bara lite enkelt.
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag har suttit och funderar över hur olika alla gör med sina hundar, nu undrar jag hur ni gör och varför + hur är hunden?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?
hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
Om din hund visar rädsla hur gör du då?
När hunden ska få mat hur gör du då? När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?

Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer? etc


Spelar ingen roll vem av oss som går ut för ytterdörren först, varken från lägenheten eller nedanför i trapphuset. Hon går ut på "varsågod" helt enkelt.

Jag säger hej till Yda, böjder mig ner (ja, hon är liten!) och klappar henne, hänger av mig och går in. Blir aldrig över-glad, kela kan vi göra när hon är lugn.

Jag gör inte så mycket. Yda älskar alla andra, både djur och människor. Det beror på den andra hunden.

Inga av mina hundar har någonsin visat rädsla. Ydas första nyår, t.ex. så var vi noga med att helt ignorera alla typer av smällare, hon har båda åren varit med ute vid tolv-slaget. Tror det är viktigt att hunden får vara med och dessutom att vi själva inte gör någon grej av det hela. Nyår var bara ett exempel, detta gäller allt annat också såklart..

Vid fodring: Hon har alltid tillgång till foder. Tar helt enkelt skålen när den är tom och fyller på. Hon skiter i vilket.
Vid promenad: Jag tar på mig ytterkläderna. Tar jag kopplet så vet hon att hon får följa med, tar jag det inet så hoppas hon på att få följa med =). Går ut lika ofta med henne utan att kopplet har följt med, vi är lite bekväma..
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Det beror sig lite pa hunden faktiskt. Jag hade en hund som var radd/aggresiv mot frammande djur & manniskor och hon var oxo valdigt territorisk. Hon var bade den jobbigaste och basta hunden jag nagonsing haft. Med henne, eftersom hon var en dominant hund, gick jag alltid genom dorren forst. Om jag bara slappte ut henne och inte skulle ut sjalv, sa fick hon vanta pa att jag sa "okej". Med Daisy funkade allt bra sa lange jag var en bra ledare och da maste man halla pa reglerna. Da kande hon sig lugn och saker. Hon var valdigt mycket for regler. Nar jag skaffade mina labbar som valpar och jag bad dom att ga och lagga sig- sa sprallade dom upp igen efter en liten stund nar jag vande ryggen till. Da blev Daisy arg och sa till dom att ga till sin kudde igen. OJ vad dom lyssnade pa henne!:-) Hon var en stor hjalp nar det kom till att uppfostra valparna. Med mina labbar sa ar jag inte sa noga med regler och dominans. Dom tycker jag ar en bra ledare sa lange dom bara far mat varje dag:-). Nar jag kommer hem fran jobbet sa halsar jag ordentligt pa hundarna (& getterna och hasten) men jag forsoker att vara lagmald med hundarna eftersom labbarna (som fortfarande ar valdigt unga) latt blir uppspelta & vill hoppa pa en. Om du har en hund med angest for att bli lamnad hemme ensam sa ar det bast att inge gora en san stor sak av att du kommer hem, men i alla andra fall tycker jag gott man kan halsa ordentligt:). Om jag bara varit borta i ett par timmar sa halsar jag i alla fall ordentligt:bump:
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag glomde ju att saga:
Nar hunden visar radsla sa gor jag som jag gor med hastan, latsas att det inte alls ar farligt. Jag plockar inte upp hunden och "skyddar den" for da lar den sig att det kanske ar nagonting att vara radd for eftersom du som ledare reagerar sa. Om en manska ar "farlig" tex sa gar jag (om manniskan tillater) fram och "klappar" manniskan och visar hunden att personen inte alls ar farlig, kanske later jag personen ge en godis oxo. Innan vi gar pa promenad sager jag "ska vi ut och ga?" och da vet dom vad som vantar och springer sjalva och hamtar koppel. Innan maten sager jag "ar ni hungriga?" och da springer dom ut i koket och sitter fint och vantar medans jag potionerar ut. Jag satter ner Otis mat forst och sedan Lucys for Otis ar hogre i rangskalan och det haller samjan mellan dom fin. Inte sa viktigt med labbarna, men med min gamla Daisy var det VALDIGT viktigt annars blev det hundbrak. Det viktigaste ar anda att spendera sa mycket tid som mojligt med vovven :bump:
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först? olika men jag bestämmer inte hunden!

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar? brukar sällan vara borta flera timmar och isf i den mån det går får hunden följa med

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
vissa hundar/människor är hon lite reserverad mot och får hälsa i "sin takt"

Om din hund visar rädsla hur gör du då?
låter bli att uppmärksamma det, hunden förstår att de inte va någon big deal och nästa gång bryr hon sig inte

När hunden ska få mat hur gör du då?
ställer ner skålen, hunden väntar på varsågod oavsett om det är mat eller godis eller vad det rör sig om

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?
klär på mig, sätter jag på henne kopplet vet hon att de blir lite mer stadspromenad, tar jag kopplet i handen brukar vi gå ut i skogen, vilket hon älskar, och tar jag inget koppel så är det gården som gäller.

Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer? etc
hon kan vara väldigt glad för o hälsa när matte eller husse kommer hem (eller besök), men det blir inget hälsande fören hon "lugnat ner sig"
 
Sv: Hur gör du i vardagen?

Jag har suttit och funderar över hur olika alla gör med sina hundar, nu undrar jag hur ni gör och varför + hur är hunden?

Tex. Går du eller hunden ut igenom dörren först?
hunden sitter, och jag säger varsågod. för det mesta går jag ut först.

hur gör du när du kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar?
med nuvarande hunden, slänger jag mej nästan på golvet, gosar och pratar och skrattar. jag var bara tio år när vi köpte honom. min nya hund ska jag inte göra så:) utan hälsa, ta av mej klädrrna och klappa henne.

Hur gör du när du ska presentera din hund för en ny människa/hund?
jag ska försöka med att nya hunden måste få ett varsågod innan hon får gå fram, hoppas att det kan funka iaf:)

Om din hund visar rädsla hur gör du då?
ignorerar det, och försöker visa att det inte är farligt

När hunden ska få mat hur gör du då?
ställer ner matskålen, hunden måste sitta och få ett varsågod innan hon får äta.

När ni ska gå ut på promenad hur gör ni innan?
säger att nu ska vi gå ut, hundne blir hispig och skällig, då måste han sitta innan jag tar på kopplet.


Alltså det jag menar är när ni kommer hem, hälsar ni massor på hunden då klappar och pratar gulligt med det eller är ni bara som vanligt går in klär av er, säger hej och sen är det inte mer? etc
som sagt, med mina föräldras hund, gullar, klappar, pussar oh busade jag väldigt mycket. jag tror det är fel att hispa upp hunden bara för att man kommer hem. så jag tror mer på att säga hej, gå in, och sedan prata lite och klappa hunden:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 179
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 100
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp