Bukefalos 28 år!

Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

mumin

Trådstartare
Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling.
Jag har alltid satt upp håret i åtminstone en hästsvans för att det är otänkbart för mig att ha det löst över huvud taget när jag håller på med hästar. Men efter att fått se vissa komma på dressyrtävlingar med långt hår helt utsläppt, rufsigt och dessutom spreta ut genom "byglarna" på hjälmen fick jag magsår, det ser ju så slarvigt ut, och det syns lång väg! :crazy: (Betydligt mer än om man är sminkad eller inte i alla fall.. :p )
Hur som helst, numera sätter jag först upp håret i en knut, har inte särskilt långt hår, därefter drar jag ett hårnät över hela håret (inte luggen) för att hålla mitt uppklippta hår samlat och på plats. Sen sätter jag en stor sammetssnodd om knuten över hårnätet och på med hjälmen som naturligtvis matchar snodden, eller är det tvärtom? ;)

Så, hur ser du ut i håret på tävling? Enkel hästsvans, fläta eller avancerad uppsättning? Bild? Eller, ve o fasa, är du denna slarver som ger mig magsår?! :eek: :angel:
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Jag har halvlångt hår och har det oftast uppsatt i en hästsvans när jag är i stallet och så.
På tävlingar använder jag ALLTID hårnät och är jättenoga med att håret är ordentligt instoppat. Jag drar en svart hårsnodd över knuten som blir där bak.
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Jag trycker in mitt hår under hjälmen. Det är så kort. :idea:

Men lillsyss hår sätts noggrant upp. En inbakad fläta som rullas ihop till en knopp, hårnät över och sedan hårnålar med pärlor i. (Sådanna man kan köpa i blomsterhandlar :rofl: ) Urläckert. :love:

Bild kommer om någon dag eller så.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

När jag hade långt hår så gjorde jag en fläta och stoppade in under kavajen... :angel: När jag sen köpte en klämma med hårnät och stor rosett så stoppade jag in flätan där. Och eftersom håret är så tjockt så fick jag ta klämman igenom flätan i stället för runt, om ni förstår hur jag menar...

Nu har jag mycket kortare hår så nu vet jag inte rikigt hur jag ska göra, får kanske skaffa mig sånt där "helt" hårnät även om jag tycker att det verkar obehagligt. :crazy:
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Jag gör en knopp av mitt hår och har hårnät över den. Jag är noga med att inget hår spretar ut under hjälmen, sådant sätts isåfall upp med spännen :p
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

fläta,som fästs i knut med hårnät över
får allergiska reaktioner av folk med hår överallt hua...
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

En knopp gör jag, inget hårnät över. Jag har så långt hår så det behövs inget hårnät, spretar inte ändå. Tycker det är så fult med folk som har bara hästsvans eller typ en fläta som studsar på ryggen i takt med traven, ser så slafsigt ut.
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

PathOfClovers skrev:
Tycker det är så fult med folk som har bara hästsvans eller typ en fläta som studsar på ryggen i takt med traven, ser så slafsigt ut.

Håller med! :bump:
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

jag håller oxå med.
här flätas de o gör en knopp och de som kan tänkas sticka ut utanför hjälmen sätts på plats med hårnålar o hårspray.
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Har en sådan där hopplös mellanlängd på håret just nu så det får bli hårnät för min del.

Usch och tvi för spretiga frisyrer och flätor. Knut ska det vara
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

fläta - hårnät o så upp i knopp!!

hatar också när håret hänger o flaxar på rygg o överallt :eek:
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

har halvlångt hår och rider alltid med hästsvans! knappt så jag går omkring till vardags med utsläppt ens

kan hända att det blir lite knutaktikt ibland också

tävlar inte så mycket :p
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Mitt hår är så halt och inte så jättelångt så fläta brukar gå upp vilket ju annars är både snyggt och praktiskt. Men bruklar ha knut eller hästsvans. Får dock sätta om den precis innan jag ska in för den glider upp:crazy: Mitt håt är som såpa, snoddarna bara glider ur. Annars gillar jag fläta om den är snyggt gjord och håller.
När jag hade långt hår hade jag ofta fläta
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Gör en hård knut, med snodd och massa hårnålar, sen har jag hårnät över för att hålla allt på plats . Runt knuten, ovanpå hårnätet har jag en snodd för att hårnätet ska sitta fast på knuten. Ev tar jag två hårnålar bredvid knuten för att hålla nätet på plats.
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Jag har ganska långt hår. Först gör jag en fläta, sen har jag ett "blont" hårnät över hela huvudet (Keps på när hjälmen inte är det för det är så himla fult) och sen gör jag en knut.
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Och eftersom håret är så tjockt så fick jag ta klämman igenom flätan i stället för runt, om ni förstår hur jag menar...
En bra beskrivning över hur jag gör, har ett sånt där hårnät på hårspänne:love:, funkar mycket bättre än spindeltunt hårnät för min del.

I vanliga fall rider jag ALLTID med toffs och om jag inte har det får det bli snoddar till hästen, ett armband eller något annat som finns i närheten.
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

jag gör en fläta (har ganska långt och tjockt hår) och viker ihop som en knopp. sedan hårnät över och svarta hårsnoddar om hela knuten som blir
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

jag måste nog tyvärr svara att jag ofta kan tillhöra den där fasliga kategorin med ovårdat hår ;) det hårnät jag en gång hade har gått sönder, brukar försöka få ihop det lilla hår jag har i en liten "knopp" ibak, men när dagen har gått så ser det ju inte lika vårdat ut längre, då kan det istället se ut såhär:

liten.jpg


jag ska givetvis skaffa nytt hårnät så jag slipper känna mig skyldig till magsår ;)
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Nu när jag klippt mig till mellan långt så sätter jag först upp håret i en svans sedan fäster jag en lös lång hästsvans runt min egen svans. Sedan gör jag en stor rund knut av alltihopa och fäster ordentligt med en snodd och några hårnålar. över detta drar jag ett sånnt helstort hårnät, sedan på det ett svart runt hårnät bara över knoppen, runt detta drar jag sedan en stor svart sammets snodd så att det sitter ordentligt.... inte alls så komplicerat som dt låter ;)
 
Sv: Hur gör du med håret när du tävlar dressyr?

Fast jag tycker det såg prydligt ut i övrigt så det väger nästa över ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 503
Western Snor ämnet från Tävlingsforumet, eftersom jag vill rikta in mig på endast westernryttare :d Så! Hur tycker ni man skall ha håret på...
Svar
18
· Visningar
1 652
Senast: Lenita
·
N
Tävling Nu är det snart dags för mig och hästen att göra nypremiär på tävlingsbanorna :) Men jag klurar på vad jag gör av mitt hår då... På...
2
Svar
20
· Visningar
3 856
Senast: benny_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp