Bukefalos 28 år!

Hur gör du?

Sv: Hur gör du?

De får komma in natten innan tävling, vid extremt dåligt väder (kallt regn/hagel) och om någon av hästarna har ont av småkryp. annars får de vara ute under hela betesperioden.
 
Sv: Hur gör du?

Här blir det ibland ett evigt flängande :D
Jag tar in dem på natten om det regnar.Jag tar in dem på dagen om det är stekvarmt.

Är det lagomt kommer alla ändå in en stund för visitation,borstning,vila.

Men så har jag alla hästar hemma också,så jag kan mecka med det här hur mycket som helst.
 
Sv: Hur gör du?

"Våra" på ridskolan går ute dygnet runt i 6-7 veckor i enorma hagar med skog och naturligt skydd. De rids ingenting under perioden utan får vara "vild-hästar" på riktigt. Enda åtgärder är daglig visitering av hage och hästar (samt ev sårvård osv.) och ev stödfodring i slutet av sommaren.

Enda gången någon ev tas in är vid allvarlig skada och behandling av denna. Småsår brukar behandlas i hagen men det beror ju lite på vad det är för fel...

De hästar som rids går i separat hage men går också ute dygnet runt, tas dock in vid ridning och borstning osv, men det finns en och annan häst som tävlas under sommaren och då står han ibland inne några timmar på dagarna.
Han grejar dock att vara själv vid såna tillfällen, men oftast är han ute i en sandhage istället för i boxen.
 
Sv: Hur gör du?

Får vara ute dygnet runt, men det finns ett skjul med mjukt torrt underlag även på betet så om de vill gå in så kan de det.
 
Sv: Hur gör du?

De är ute dygnet runt. Men de har regnskydd i hagen. Kollar självklart till dem varje dag.
 
Sv: Hur gör du?

Näe, dom går ute dygnet runt... Fyller ju såklart på med vatten varje dag och kollar hur dom mår.:D
 
Sv: Hur gör du?

Hur gör ni när hästarna går på sommarbete, alltså tar ni in dom på nätterna?

Jag har nästan alltid mina hästar inne på kvällen.
Min ponny börjar klia sig och det är för mycket knott ute så hon tycker det är mysigt att komma in en stund på kvällen.
På helgerna när det är sommartid brukar de få gå ute på kvällarna om det inte regnar eller är alldeles för dåligt väder helt enkelt.
:)
 
Sv: Hur gör du?

På tok för mkt knott här för att de ska kunna/vilja vara ute. Som längst kan de vara ute till ca 22 om det är en "bra knott dag" sedan är de riktigt irriterade och vandrar/springer i hagen.

Så vi har inne på natten o ute på dagen. Vi har oftast knappt ngt problem med blinningar. Är det stekheta dagar o mkt blinningar så släpper vi över dem i vinterhagen mitt på dagen/hela dagen där det är massa skog och regnskydd som de älskar att stå under osm skydd för djur o sol. Lyckligtvis verkar det inte påverka maskarna nämnvärt eftersom de fortsätter att nolla maskproven :bow: Annars är vi väldig restriktiva med att växla hage och gör det aldrig annars eftersom ingen av dem plöjs upp.
 
Sv: Hur gör du?

Ivårt stall é dom ute dygnet runt under sommarbetet
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 583
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
978
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 606
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp