Bukefalos 28 år!

Hur gör du?

S

Siljaa

Hur gör ni när hästarna går på sommarbete, alltså tar ni in dom på nätterna?
 
Sv: Hur gör du?

helt beroende på vädret..är det ösregn/halv storm så får de stå inne..å likadant om det är stekhett å flugorna/blinningar/bromsar är allt för j*vliga med..då får de stå inne å vila lite:) annars är det ute så mkt som bara är möjligt!de mår iaf mina bäst av:D
 
Sv: Hur gör du?

De går ute dygnet runt, men om det blir riktigt, riktigt busväder får de komma in och vila över natten.
 
Sv: Hur gör du?

Nej, under sommarbetet går dom ute dygnet runt. De hästar som står inne om nätterna går inte på bete hos oss.
 
Sv: Hur gör du?

Det beror helt och hållet på vad vi har för hästar. Tävlingshästar och travarna står ju i regel inne om nätterna men unghästar och avelsston samt hästar som är i lättare träning går ute dygnet runt. Just nu har vi dock bara 3 hästar hemma och de ska gå ute hela sommaren. De får stå inne och vila ngn timme/dag efter ridning bara. Kanske att det blir någon enstaka natt inne om det blir riktigt ruskväder men de tål ganska mkt trots allt.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Hur gör du?

Nej, hon går ute från juni till så länge det finns bete. (Brukar bli en bit in i september).
 
Sv: Hur gör du?

Ute dygnet runt om bra väder. Får komma in dagtid om det är värmebölja. Är det längre period med ihållande regn säg 2 dygn får de komma in och torka upp sig lite kanske under en natt. Sedan ut igen. Jag brukar alltid ge dem lite foder en gång per dag och visitera och smörja med salva mot insektsbett.
 
Sv: Hur gör du?

Våra föl står inne på nätterna tills de är ca:2-3 veckor gamla beroende på fökl och väder. Sedan går de och mammorna ute dygnet runt. Hingsten kommer in på nätterna på sommaren och även tre av våra andra hästar av olika anledningar.
 
Sv: Hur gör du?

Mina går ute dygnet runt, men får komma in en stund på dan under flug/knottperioder.
 
Sv: Hur gör du?

Nej. Dock kan det hända om det är riktigt skitväder.

De brukar dock få komma in ett par h på em om det är mkt insekter.
 
Sv: Hur gör du?

Tre av våra fem hästar stod inne nattetid förra sommaren, pga allergi, fång och att en gick ensam på dagarna.
Detta året kommer vi förhoppningsvis ha två föl med, så då kommer nog bara exemhästen stå inne under natten.
Då vi har lättfödda hästar byter vi dock till hagar med väldigt begränsad tillgång på gräns på natten, men ger ett mål med hö på kvällen istället.
 
Sv: Hur gör du?

I stallet hemma går alla ute natt. Sen varierar perioden som de går ute natt en del :)
Vissa av tävlingshästarna har bara några veckor som de går ute dygnet runt, mitt på sommaren, dvs ca 2-3 veckor.
Unghästarna går ute från slutet maj/början juni till slutet av september/ ev början av oktober om det är varmt ute.
De brukar få gå ute i ur o skur, men regnar det en längre stund/period, så får de komma in och torka lite emellanåt.
 
Sv: Hur gör du?

Om det är skitväder eller en jädra massa insekter. Men de går inte in regelbundet.
 
Sv: Hur gör du?

Går hästen på sommarbete så går den ju inte gärna in på kvällen. Blir det dåligt väder kan de få komma in, men om det blir till en vana är det ju inte sommarbete längre.
 
Sv: Hur gör du?

Jag tar inte in mina regelbundet. Bara ngn natt här och där eller över dagen om insektstrycket är för stort.
 
Sv: Hur gör du?

Min häst vägrar att vara ute på nätterna, så jag tar alltid in henne.

Känns också tryggast så när man har björnar in på knuten + att hästarna får vila sig från myggen som det finns alldeles för mycket av här uppe i norr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
978
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 494
Senast: Linn-Nora
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 292
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp