Bukefalos 28 år!

hur gör jag när hon ska föla?

piggelin

Trådstartare
nu är det bara en månad kvar tills mitt shettissto ska föla så jag har funderat mkt på HUR det ska fungera. ska hon föla inne i en box? eller ute? kan hon föla i hagen när de andra hästarna är där? hur lång tid tar det innan man kan släppa ihop mamma och föl med flocken?
är mest inne på att hon ska föla inne själv men släppa ut med de andra så fort som möjligt. om man ska avlägsna henne från de andra hur långt innan bör man göra det?
 
Sv: hur gör jag när hon ska föla?

Våra hästar fölar oftast ute i hagen. Vi har inga stora flockar, som högst två-tre hästar ihop med det dräktiga stoet. Bara mitt gamla sto (som alltid är ute) som "vägrade" föla ute? Verkade det som iaf. Hon vill nästan aldrig gå in men då det var dags visade hon verkligen att hon ville in på kvällen. Morgonen efter var bebisen ute och allt gick superbra. Vi släpper ut de efter en dag oftast och det har alltid gått bra med de andra hästarna.
 
Sv: hur gör jag när hon ska föla?

Tog in mitt sto 2 veckor innan uträknad fölning. Dels för att hon fick tillskott och dels för att hon skulle få vara ifred. Jag lät sto och föl gå ensamma i 2 veckor.Men det var första gången hon fölade och hon var lite överbeskyddande och det andra stoet blev oxtokig när hon såg fölet (mammig vill säga).Var mest rädd att hon skulle försöka ta fölet från mamma sto.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 009
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp