Bukefalos 28 år!

Hur gör man egentligen med tilläggsbehovet i en foderstat?

Breen

Trådstartare
Ger man det varje dag till hästen, oavsett om den motioneras eller inte?
Jag har för första gången på många år en häst som rids, dock enbart fyra dagar i veckan. Därför är det första gången på länge jag räknat ut en foderstat med tilläggsbehov. Och jag blev förvånad över hur stor skillnad det blev på en foderstat med bara underhållsbehov och en med tilläggsbehov. I mitt fall räcker det med enbart hö för att täcka underhållsbehovet. Men räknar jag med 30minuters ridning behövs det genast en hel del kraftfoder för att komma upp i rätt värden.

Så hur brukar man göra egentligen med en häst som bara rids på halvtid så att säga. Ska jag ge en foderstat som täcker tilläggsbehov alla dagar, även de dagar då hon inte alls motioneras? Eller ska man varje dag anpassa fodermängden efter vad hästen gjort just den dagen? Känns konstigt att bara ge hö en dag och nästa dag kraftfoder, för att sedan bara ge hö igen. Hon ligger gärna i överhull så jag vill inte heller ge henne mer energi än hon gör åt.
 
Men hur mycket rider du på den halvtimmen 4 dagar i veckan? Tycker inte det låter som en häst som behöver träningstillägg alls faktiskt.

Min häst går ungefär motsvarande just nu, och jag har snarare problem med att begränsa fodret på ett vettigt sätt. ;)

Men man beräknar alltid en normal foderstat på en snittförbrukning över tid, t.ex. en vecka, så att hästen sedan äter samma mängd foder varje dag. I vissa fall t.ex. vid hård träning (typ tävlande travare och galoppörer) ger man anpassat eller extra foder efter träning/tävling, men det är absolut inte nödvändigt för en vanlig ridhäst som går så lite som din gör. (Om du nu inte tränar väldigt hårt när du tränar. :))
 
Jag tror inte du behöver lägga till något alls för den ridningen.

Skulle hästen börja falla ur så får du ge ett kilo hö till, till att börja med.
 
Om den rids 4 dagar a 30 min ger det ungefär 7,5 minuter träning minuter per dag.
Om vi antar att ett ridpass består av 20 min skritt, 7 min trav och 3 min galopp (vilket är vad jag har klockat mina stallkamrater på när de tar "ett rejält pass") får vi ett energibehov på 5,4 MJ för en häst på 400 kg. Slår ut det på veckan och får 0,8 MJ ungefär.

För att få upp foderstaten med motsvarande kan du till exempel ge 100 gram lucern.
 
Tack för era svar. Då är det som jag misstänkte att jag knappast behöver tilläggsfodra för så lite motion. Det som fick mig att fundera var att jag för första gången använde två färdiga foderstatsprogram som fanns på nätet, för att kontrollräkna de foderstater jag räknat ut på egen hand. Använder man ett färdigt foderstatsprogram och fyller i att hästen motioneras 30 min, varav 15 av dem i skritt, så blev det en väldigt mycket större fodergiva i tillägg än vad jag hade kommit fram till och tänkt mig.
 
Fodrar inget extra för en häst som går lätt klass i fälttävlan eller lägre, och har bara haft ponnyer som måste galoppträna en hel del. Men i gengäld är de ju lättfödda.

Ge underhållsbehov o se hur hästen ändrar sig i hull. Går den upp eller ner korrigerar du och ser till att balansen i den totala foderstaten bibehålls :)
 
Eftersom din häst redan är i överhull så hade jag inte gett något extra i träningstillägg. För så lite träning som 30 minuter 4 dagar i veckan hade jag inte gett något tillägg för i vilket fall om det inte vore en häst i underhull. En häst i normalt hull hade jag inte gett något extra till för det är så pyttelite extra som hästen gör av med på den korta stunden. Det hade varit skillnad om du tränade två timmar/dag 6 dagar i veckan, då hade det behövts ett tillägg. Det man kan behöva öka är mineralerna eftersom mineralbehovet ökar men energi och protein behöver inte ökas på för så lite träning.
Tänk på att du måste ha koll på hästen hur den reagerar på foderstaten. En foderstat är ju beräknat på en snitthäst och din häst kan ju ha både mindre och större energibehov. Mät därför hästen regelbundet så att du ser omgående vartåt det lutar så att du kan öka på eller minska energin beroende på vad just din häst behöver.
 
Kanske lite trådkap, men.

Hur mycket är lätt träning om man tänker på tillägget i foderstaten? Alltså hur mcyket förväntas hästen gå vid lätt träning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 781
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 509
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 234
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 744
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp