Bukefalos 28 år!

Hur gör man en torvbädd????

C

Cinnamie

Hejsan alla hästmänniskor. Vi ska börja att göra torvbädd i stallet nu. Hur ska man gå till väga när man lägger bädd? :bump:

Tacksam för hjälp/ Ullis och Cinnamie:bow:
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

börja med att kalka golvet å sen fyller man på ganska mycket torv.. sen låter man bara bli att ta ut kisset (i möjligaste mån) så blir den en bädd till slut :D men glöm inte bort att fylla på torv ganska ofta :idea:
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

när vi anla en torvbädd kalkade vi ordentligt, använd en piassavakvast så är det lättast att sprida ut kalken. sedan på med en hel massa torv och vattna en del så att det lägger sig lite, torven är ju ganska fluffig när den är ny så det är lätt att det blir gropar om man inte vattnar ner den.. sedna är det bara att ställa in hästen och bara mocka ut högarna :)
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

Det beror mycket på vad man har för sorts torv. Jag vill att bottenlagret "sätter sig" ordentligt och brukar köpa blötare torv att lägga i botten. Alternaivet är ju att vattna såklart. Därefter trampar jag till det ordentligt och lägger torr torv ovanpå. Annars är risken att torven glider undan. Därefter brukar jag bara mocka ut bajsarna och lägga in ny torv. Emellanåt putsar jag lite på bädden så att den håller sig jämn och tar bort en del kiss när det blir "sumpigt".

//tovan
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

Hur länge låter ni bädden ligga innan ni byter alltihopa?
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

Ska man bara ha kalk i botten? Hur mycket kalk ska man lägga in då?

MVH Ullis:bow:
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

man strör på hyfsat mkt som man sen sopar ut så de täcker hela golvet.. ett par millimeters tjocklek på kalken brukar ja ha iaf :)
 
Sv: Hur gör man en torvbädd????

Vissa säger att man ska ha halm också under torven. Måste man ha det? Vad är det bra för?

MVH Ullis:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: tanten
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: Ponylove
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp