Hur gör man för att kunna fakturera?

Comatose

Trådstartare
Jag har fått ett extrauppdrag vid sidan av mitt ordinarie jobb, jag ska översätta några texter. Men jag måste kunna fakturera dem för det. Vad betyder det egentligen? Måste jag ha F-skattsedel? Betyder det enskild firma? Är det jättejobbigt att skaffa? Är det till och med onödigt med tanke på att jag antagligen bara kommer att göra just det här jobbet? Många frågor! :D

...Har surfat runt lite på Skatteverkets hemsida, men misstänker att ni snabbare kan ge mig en överskådlig bild av läget!
 
Du har eg tre alternativ: Du kan be att uppdragsgivaren betalar lön på A-skatt. Det är inte säkert de vill det, men fråga går alltid. Du kan starta enskild firma eller du kan fakturera genom något annat företag, t ex frilans finans. Om det bara är en engångsgrej skulle jag i första hand fråga om de kan betala ut lön på A-skatt.
 
När jag gjorde liknande uppdrag (åt din nuvarande arbetsgivare :P) löste vi det så att de fick anställa mig på konsultbasis. Då slapp jag fixa F-skattsedel och det kändes enklare. Fick lite mindre betalt på det sättet men kändes värt det!
 
Om du inte vill starta en firma med f-skatt är ditt enda alternativ att använda en tjänst som Frilans finans där du blir anställd av Frilans finans för just den period det gäller mot en avgift som baseras på fakturabeloppet.
 
Jag har fått ett extrauppdrag vid sidan av mitt ordinarie jobb, jag ska översätta några texter. Men jag måste kunna fakturera dem för det. Vad betyder det egentligen? Måste jag ha F-skattsedel? Betyder det enskild firma? Är det jättejobbigt att skaffa? Är det till och med onödigt med tanke på att jag antagligen bara kommer att göra just det här jobbet? Många frågor! :D

...Har surfat runt lite på Skatteverkets hemsida, men misstänker att ni snabbare kan ge mig en överskådlig bild av läget!

Handlar det om att ex träna hästar? eller liknande kan du redovisa som Hobbyverksamhet. Går att fakturera då också om jag inte minns fel?
Du borde väl kunna ringa Skatteverket och fråga?
 
Det är uppdragsgivaren som löper störst risk. De kan åka på att betala skatt som om TS varit anställd, om det inte finns f-skattsedel. Själv hade jag aldrig anlitat konsult utan f-skattsedel, om jag inte var beredd att ta det som anställning.
 
@warg Vad betyder "betala lön på A-skatt"? :confused:

@Hjartagna Frilans finans ska jag kolla upp! Tack!

@Mirtai : det är numera jag som huserar de avtalen och jag hittade dig i pärmen idag av en slump! :) Tror dock inte att det funkar att vara konsult i det här, av olika skäl...:(
@saraaandersson Nej jag ska översätta texter. Två av mina fritidsintressen är i och för sig både att läsa och att skriva! :idea::laugh::banana:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 662
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag fick idag reda på att jobbet måste ha en skattesedel som visar hur mycket skatt som ska dras efter att jag flyttade till ny kommun...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp