Bukefalos 28 år!

Hur gör man ingenting?

Emmahpemma

Trådstartare
Jag behöver verkligen lära mig att koppla av och göra ingenting. Jag jobbar deltid och när jag jobbar så blir det många timmar och stressigt. Däremellan behöver jag lära mig att koppla av.
Jag har väldigt lätt att göra tusen saker samtidigt och har väldigt svårt för att vara stilla och "göra ingenting". Både kropp och själ skulle förmodligen må väldigt bra av att inte göra någonting alls ibland.

Just nu får jag ha allvarliga diskussioner med mig själv för att inte skutta upp och tömma och fylla diskmaskinen, laga tre olika maträtter och frysa in och baka både matbröd och kanelbullar. Jag överväger också att åka till stallet och ta upp ena hästens beteshage och slå ner stolparna på nytt, bara för att...
Idag behöver jag vila! Jag behöver sova och slappna av, men jag lider av svår rastlöshet. Jag har redan varit till stallet en gång idag och letat efter stallkompisens hästs borttappade sko. Fyllt diskmaskinen , hängt en tvätt och gått en långpromenad med hundarna..och haft besök av en stallkompis och hennes dotter...och annonserat ut bilen, och överväger att gå ut och röja i förrådet..

Jag behöver vila, jag är totalt slut, men jag blir så fruktansvärt rastlös..

Hur gör man???
 
Man fastnar i en TV-serie som inte kräver någon direkt hjärnkapacitet för att titta på :D
grejen är den att då blir jag så uttråkad att jag går och gör något annat istället.. tyvärr. Jag behöver lära mig att ha tråkigt och vara stilla utan att bli stressad av att jag skulle kunna göra så mycket annat istället..
 
grejen är den att då blir jag så uttråkad att jag går och gör något annat istället.. tyvärr. Jag behöver lära mig att ha tråkigt och vara stilla utan att bli stressad av att jag skulle kunna göra så mycket annat istället..

Sitt kvar.

Det är ju enda sättet.

Och kan du inte lära dig att koppla av själv på egen hand så finns det bra hjälp med t ex beteendevetare eller diverse självhjälps-varianter.

Jag gick in i väggen, lite onödigt dyrt kan jag tycka såhär i efterhand.
 
Jag rekommenderar mindfulness, är faktiskt galet bra!! Jag har bara en app, så det krävs inget avancerat men det hjälper mig enormt mycket. Jag är lättstressad men det har blivit mycket bättre sen jag började med mindfulness, alltså MYCKET bättre. Ju mer och oftare ju lugnare har jag blivit.
 
Sätt dig ute, bekvämt, och bara titta. På folk, natur eller vad du själv gillar.

En hästhage är perfekt. Titta på hästarna, hur de interagerar med varandra, hur de är i flocken m m. Eller sitt vid havet och titta på vågor, båtar, fåglar, moln m m.

Titta inte på klockan, ta helst inte med mobilen. Om du har en tid att passa, stäng av ljudet på mobilen och sätt alarmet. Titta inte på mobilen innan det ringer.

Eller sätt dig med en bra bok, det är min favorit. Bara sitta i trädgården och läsa :D
 
Leta upp en flock höns att titta på. Jag kallar det för henfullness. Om jag tittar på en flock hästar så ser jag bara en massa måsten men mina höns tömmer hjärnan. Dom gör så mycket könstiga saker som är så befriade från IQ som det bara går. Men ändå så är det en fantastisk interaktion och kommunikation hela tiden.
 
Handarbete! Man gör något men kan ändå koppla av!

Handarbete är underskattat, lite meditativt sådär. Liksom trädgårdsarbete i stil med att rensa ogräs: man gör något, men det är inte särskilt svårt, och det blir tydliga resultat av vad man gör.

TS: Jag tror inte du behöver göra ingenting för att vila, du behöver ta reda på vad du kan göra som är avkoppling för dig. Bästa avkopplingen för mig är inte att göra ingenting, då blir jag bara rastlös och uttråkad och börjar tänka på allt som borde göras, utan att göra något med kroppen som inte kräver så mycket hjärna, typ rida, pyssla med hästar, trädgårdsarbete, broderi, bygga modeller...
 
Handarbete! Man gör något men kan ändå koppla av!
Håller med! Jag är också en sån där som inte bara kan göra en sak i taget och absolut inte om jag måste sitta still. Ska jag titta på serier så måste jag hålla på med något annat samtidigt. Just nu har jag fått för mig att jag ska måla alla mina trägalgar i garderoben i samma färg så att det blir enhetligt. Lite roligt eftersom jag inte är "pysslig" av mig egentligen men det är ett bra sätt att hålla fingrarna och hjärnan lagom upptagna medan jag tittar på serier så jag inte ledsnar mitt i säsongen som jag oftast gör i vanliga fall.
 
grejen är den att då blir jag så uttråkad att jag går och gör något annat istället.. tyvärr. Jag behöver lära mig att ha tråkigt och vara stilla utan att bli stressad av att jag skulle kunna göra så mycket annat istället..
Då får du låta bli att gå och göra något annat. Annars blir det som att vilja träna upp sin kondition utan att behöva bli andfådd.
 
Då får du låta bli att gå och göra något annat. Annars blir det som att vilja träna upp sin kondition utan att behöva bli andfådd.

Jag blir stressad av att sitta kvar..känns som att jag slösar bort en massa tid på ingenting när jag kan göra en massa annat istället och det är den känslan jag behöver lära mig att tänka bort..
 
Jag blir stressad av att sitta kvar..känns som att jag slösar bort en massa tid på ingenting när jag kan göra en massa annat istället och det är den känslan jag behöver lära mig att tänka bort..

Gör nåt annat då, nåt avkopplande? Man måste inte alls sitta och göra ingenting, det är ju jättetråkigt!
 
Jag förstår inte heller vad du menar med att göra ingenting? Menar du helt enkelt att ligga och vila en stund? (Det gör jag sällan, men en del människor vilar ju på dagtid ibland.)

Jag säger ofta att jag gör ingenting, men då hänger jag över datorn, löser sudoku, dricker kaffe, småpratar med partner, läser tidningar, går runt och småfixar med krukväxterna, rensar lite ogräs, fixar lite smått och gott - men i mycket sävlig takt.

Om jag tex slår stolp till en ny hage, kallar jag det inte för att göra ingenting.

Hänga med nån kompis över en kopp kaffe eller en öl, kvalar nästan in som "göra ingenting", tycker jag.

Alltså stillsamma aktiviteter som jag blir avkopplad av och som inte innebär ansträngande prestationer och tidspress.
 
Jag förstår inte heller vad du menar med att göra ingenting? Menar du helt enkelt att ligga och vila en stund? (Det gör jag sällan, men en del människor vilar ju på dagtid ibland.)

Jag säger ofta att jag gör ingenting, men då hänger jag över datorn, löser sudoku, dricker kaffe, småpratar med partner, läser tidningar, går runt och småfixar med krukväxterna, rensar lite ogräs, fixar lite smått och gott - men i mycket sävlig takt.

Om jag tex slår stolp till en ny hage, kallar jag det inte för att göra ingenting.

Hänga med nån kompis över en kopp kaffe eller en öl, kvalar nästan in som "göra ingenting", tycker jag.

Alltså stillsamma aktiviteter som jag blir avkopplad av och som inte innebär ansträngande prestationer och tidspress.

jag menar t.ex. se någon tv-serie som är "hjärndöd" (som inte kräver så mycket tankeverksamhet), läsa en bok eller slösurfa... utan att göra fjorton saker till samtidigt..
En ledig dag kan jag lätt putsa fönster, baka bullar, motionera två hästar, packa en veckas höpåsar till två hästar, träna hundar, storstäda och tvätta bilen. och medans jag bakar bullar så lagar jag fyra olika maträtter så att det ska finnas matlådor i frysen.. Sen ska jag slösurfa och ta det lugnt, men börjar rensa i en pappershög, och så ser jag att det är dammigt på golvlisten så då börjar jag torka damm, och så var tvätten klar så jag hänger tvätt, och så kommer jag på att maken kanske har en skrynklig skjorta i garderoben, så då stryker jag kläder, och så ser jag LP skivorna och kommer på att dom borde sorteras i en annan ordning än vad dom är i nu.. osv osv osv..

Jag stressar över saker jag inte behöver stressa för.. Jag kan bli irriterad för att jag sover mer än 6 timmar för då hade jag ju kunnat göra en massa vettigt istället för jag har ju inte tiiid att sova.. eller hur det nu var.. för visst måste man stryka varma vinterklänningar mitt i sommaren?
 
Herregud, jag blir trött bara jag hör dig. Om jag får lite energi av dig - räcker med en tiondel sådär - så kan du få min förmåga att koppla av så fort jag sätter mig i soffan. Två minuter senare har jag somnat, nämligen... Att göra ingenting är jag absolut bäst på.
 
Jag tycker att nästan alla de där sakerna är tråkiga och därför skjuter jag upp dem och gör dem inte om jag inte verkligen måste. Stryka åt nån annan, tex, skulle jag aldrig göra. Jag går inte ens i min partners garderob, den är ju hans.

Men jag förstår inte problemet? Vad är felet med att göra det där? Om det är vad du föredrar framför att läsa en bok?
 
Jag tycker att nästan alla de där sakerna är tråkiga och därför skjuter jag upp dem och gör dem inte om jag inte verkligen måste. Men jag förstår inte problemet? Vad är felet med att göra det där? Om det är vad du föredrar framför att läsa en bok?
För att jag är helt slut för att jag aldrig tar det lugnt..det är ju inte bara vissa dagar som ser ut såhär utan varenda dag..i samma tempo..
 
Jag proppar oxå mina dagar fulla men jag känner mej inte stressad av det så frågan är varför stressen?
Känner du ett tvång att du måste göra alla dom sakerna?

Jag älskar att rida och träna hundar men jag har aldrig känt mej tvungen att göra det jag städar och rensar ogräs mer än gärna än rullar tummarna men känner inte att jag måste städa eller rensa ogräs.
Så jag tror du får ändra inställning till saker du gör än lära dej ha tråkigt.
 
Jag behöver vila, jag är totalt slut, men jag blir så fruktansvärt rastlös..

Hur gör man???

Om tankarna bara snurrar iväg när man vill göra ingenting, så tycker jag att det hjälper att fokusera på andningen. Ta ett djupt andetag och räkna sakta samtidigt. Om man är uppe i varv brukar man hinna räkna till tre – fyra (innan andetaget är ”slut”).

Håll andan en stund. Sedan kommer det viktiga: Andas ut samtidigt som du räknar. Utandningen ska bli dubbelt så lång som inandningen. I det här fallet blir det sex eller åtta.

Gör så här en kort stund åt gången i början. Det går att upprepa flera gånger med paus emellan istället.

Känn sedan efter. Har det hänt något med dig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 284
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 171
Senast: mackan
·
Hundträning Hej ! Läst runt på forumet och gillar det :) Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan. Han är bordercollieblandning och väldigt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
15 182
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp