Bukefalos 28 år!

Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Jissa

Trådstartare
Hej !
Läst runt på forumet och gillar det :)
Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan.

Han är bordercollieblandning och väldigt speciell.
Jag köpte honom i tron om att få en hund som skulle orka mycket träning och motion , men han är inte i närheten av vad jag hade väntat mig.

Han är typen som orkar en stund men sen blir han trött, han är även svår att lära in nya saker på.
Idag tex lärde jag hundarna tricket skämms , och min Shih tzu förstod på fem försök medans jag försökte i flera omgångar med Herren i fråga och han kopplade endå inte.
Sådär är det ofta.

Tex i agility glömmer han fortfarande bort slalom ,trots att vi nött det i ett år nu så kan han fortfarande springa ur den eller missa ingång och utgång.

Även motion är det si och så med, han älskar att gå promenader och springa jämter hästen , men ex mer monoton motion som cykling springer han under tvång.
Dvs han har inte riktigt behovet att få motionera av sig.

Han kräver helt enkelt inte mer en en långpromenad och några minuters träning om dagen medans jag köpte honom för så mycket mer.

Har någon här haft en sån här loj hund av arbetande ras ?
Kan hundar vara förståndshandikappade på något vis ?
Eller handlar det alltid bara om att han inte orkar koncentrera sig eller inte finner det så intressant ?
Funderar lite framåt tillbaka på om jag skulle omplacera honom , då jag redan har en Shih tzu som sällskapshund.
Men samtidigt älskar jag honom och han är en extremt trevlig och enkel hund att ha att göra med i vardagen.
Jag vet att jag borde tagit honom på prov när jag köpte honom som omplacering , men i och med att det var övervägande border collie i honom så räknade jag snarare med att han skulle vara lite för mycket istället :)
 
Senast ändrad:
Hej !
Läst runt på forumet och gillar det :)
Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan.

Han är bordercollieblandning och väldigt speciell.
Jag köpte honom i tron om att få en hund som skulle orka mycket träning och motion , men han är inte i närheten av vad jag hade väntat mig.

Han är typen som orkar en stund men sen blir han trött, han är även svår att lära in nya saker på.
Idag tex lärde jag hundarna tricket skämms , och min Shih tzu förstod på fem försök medans jag försökte i flera omgångar med Herren i fråga och han kopplade endå inte.
Sådär är det ofta.

Tex i agility glömmer han fortfarande bort slalom ,trots att vi nött det i ett år nu så kan han fortfarande springa ur den eller missa ingång och utgång.

Även motion är det si och så med, han älskar att gå promenader och springa jämter hästen , men ex mer monoton motion som cykling springer han under tvång.
Dvs han har inte riktigt behovet att få motionera av sig.

Han kräver helt enkelt inte mer en en långpromenad och några minuters träning om dagen medans jag köpte honom för så mycket mer.

Har någon här haft en sån här loj hund av arbetande ras ?
Kan hundar vara förståndshandikappade på något vis ?
Eller handlar det alltid bara om att han inte orkar koncentrera sig eller inte finner det så intressant ?
Funderar lite framåt tillbaka på om jag skulle omplacera honom , då jag redan har en Shih tzu som sällskapshund.
Men samtidigt älskar jag honom och han är en extremt trevlig och enkel hund att ha att göra med i vardagen.
Jag vet att jag borde tagit honom på prov när jag köpte honom som omplacering , men i och med att det var övervägande border collie i honom så räknade jag snarare med att han skulle vara lite för mycket istället :)
Även om den är en blandis med "övervägande BC" så är det knappast renrasiga hundar som är använda. Du kan alltså inte alls förvänta dig de positiva egenskaperna som hänger ihop med vallningen i de arbetsavlade hundarna.
 
Även om den är en blandis med "övervägande BC" så är det knappast renrasiga hundar som är använda. Du kan alltså inte alls förvänta dig de positiva egenskaperna som hänger ihop med vallningen i de arbetsavlade hundarna.
Nej att han skulle vara på samma nivå som dom reggade trodde jag aldrig.
Däremot hade jag räknat med lite spinn under tassarna men han är mer som en understimulerad trött på livet storgolden om du förstår.
 
Nej att han skulle vara på samma nivå som dom reggade trodde jag aldrig.
Däremot hade jag räknat med lite spinn under tassarna men han är mer som en understimulerad trött på livet storgolden om du förstår.
Som sagt, jag tycker det är ganska konstigt att tro att blandraser magiskt får med sig en massa positiva egenskaper från påstått ingående raser. Som att egenskaper är lösa pusselbitar fria att flytta runt utan påverkan från sammanhanget eller tidigare avelsinriktning.
 
Om det är uteslutet att han inte har ont och därför inte vill träna, och du tror att du kan hitta ett bra hem, då kan det absolut vara en bra idé att omplacera. Enkla sällskapshundar brukar ju vara väldigt uppskattade.
Han är kollad hos massör då han fick det i julklapp, men inte kollad av veterinär.
Möjligtvis skulle han kunna ha ont , men samtidigt så springer han och skuttar och hoppar sålänge han själv tycker något är roligt :)
Vad tror ni , kan han ha smärta trots allt ?

Att omplacera honom känns så svårt , trots att han inte är så aktiv som jag vill att han ska vara så skulle han må dåligt om han hamnade i ett hem där han får för lite aktivitet också.
Han älskar sina långpromenader och att leka och träna en liten stund på sina egna villkor.

Jag vet inte om jag har fel uppfattning om hundhållning i allmänhet , men de flesta jag känner till går inte alls särskilt mycket med sina hundar.
Har flertalet grannar som mest går runt byn här på några km som längst.
Sen får hundarna mest vara i trädgårdarna.

Hur skulle man kunna hitta någon som man kan vara säker på ger honom just det han behöver ?
Han är ju ingen soffpotatis trots att han inte passar in på min nivå:/
 
Som sagt, jag tycker det är ganska konstigt att tro att blandraser magiskt får med sig en massa positiva egenskaper från påstått ingående raser. Som att egenskaper är lösa pusselbitar fria att flytta runt utan påverkan från sammanhanget eller tidigare avelsinriktning.

Som sagt, jag tycker det är ganska konstigt att tro att blandraser magiskt får med sig en massa positiva egenskaper från påstått ingående raser. Som att egenskaper är lösa pusselbitar fria att flytta runt utan påverkan från sammanhanget eller tidigare avelsinriktning.[/QUOTE

Magiska egenskaper trodde jag inte att han skulle ha :)
Trodde han skulle vara piggare bara , valla och liknande , absolut inte.
 
Magiska egenskaper trodde jag absolut inte han skulle ha.
Bara att han skulle vara piggare modell hund.
Som sagt, jag tycker det är ganska konstigt att tro att blandraser magiskt får med sig en massa positiva egenskaper från påstått ingående raser. Som att egenskaper är lösa pusselbitar fria att flytta runt utan påverkan från sammanhanget eller tidigare avelsinriktning.
 
Magiska egenskaper trodde jag absolut inte han skulle ha.
Bara att han skulle vara piggare modell hund.
Min poäng verkar inte nå fram alls. Det jag försöker få fram är att du i en blandras inte får en utspädd version av de egenskaper som finns hos en renrasig hund. Inte heller får du delar av det pussel som utgör egenskaperna i en renrasig hund. Det du får är en oförutsägbar smörja.
 
Han är kollad hos massör då han fick det i julklapp, men inte kollad av veterinär.
Möjligtvis skulle han kunna ha ont , men samtidigt så springer han och skuttar och hoppar sålänge han själv tycker något är roligt :)
Vad tror ni , kan han ha smärta trots allt ?

Att omplacera honom känns så svårt , trots att han inte är så aktiv som jag vill att han ska vara så skulle han må dåligt om han hamnade i ett hem där han fick för lite också.
Han älskar sina långpromenader och att leka och träna en liten stund på sina egna villkor.

Jag vet inte om jag har fel uppfattning om hundhållning i allmänhet , men de flesta jag känner till går inte alls särskilt mycket med sina hundar.
Har flertalet grannar som mest går runt byn här på några km Max.
Sen får hundarna mest vara i trädgårdarna.

Hur skulle man kunna hitta någon som man kan vara säker på ger honom just det han behöver ?
Han är ju ingen soffpotatis trots att han inte passar in på min nivå:/
Jag har haft en hund som tävlades med helt ok resultat, gärna(!) lekte och tränade osv, men som inte ville springa bredvid cykel, som jag aldrig lyckades lära snäva svängar med i lydnaden m.m. Alla "proffs" sa att hon var i jättefint skick, trots att min magkänsla sa att något var fel.

Till sist blev hon rejält halt och jag fick inte ordning på det. Även då sa veterinärer att hon var bra, att det nog skulle bli ordning på det med lite smärtstillande och vila. Via rekommendationer hittade vi en fysioterapeut som kollade igenom hunden och sedan rabblade upp precis allt det jag tyckt mig se (men som ingen annan sett). Hon upptäckte också att min hund inte ens kunde sträcka ut ena bakbenet helt rakt pga artros, och då hade ändå veterinär kollat specifikt på knät en vecka innan (och ja, det var artros, det bekräftades senare med röntgen). Med fysioterapeutens hjälp blev allt mycket bättre, och utan att vi tränade lydnad mer så fick hunden plötsligt lätt att göra de snäva svängar jag tränat så mycket på. Hon blev mer glad i att följa med på cykelturer och när jag joggade, lättare i allt träning öht och tja... allt blev bättre.

Hundar kan vara förjävligt bra på att dölja att de har ont. Min tik hade alltså blivit kollad av ett flertal personer, jag hade även bett om att få henne kollad extra noga i de områden där jag misstänkte att grundproblemet fanns och hon hade inte sagt ett pip. När fysioterapeuten hittade rätt öm punkt, då flög hunden rakt upp, skrek och högg i luften för att det gjorde så ont... men tryckte man inte på exakt rätt millimeter så visade hon absolut ingenting...

Nu säger jag inte att din hund har ont, men ja, att en massör kollat lite på hunden behöver inte säga sådär jättemycket. Massörer har inte den utbildning som krävs för att verkligen hitta fel och problem, de kan hitta symptom i form av spända muskler m.m. men de spända musklerna är inte de skadade musklerna (om det nu är en så att hunden har en muskelskada).

Är din hund röntgad någon gång? (Tänker på höfter och armbågar framförallt)
 
Min poäng verkar inte nå fram alls. Det jag försöker få fram är att du i en blandras inte får en utspädd version av de egenskaper som finns hos en renrasig hund. Inte heller får du delar av det pussel som utgör egenskaperna i en renrasig hund. Det du får är en oförutsägbar smörja.
Ja jag förstår vad du säger, men jag håller inte med om att flera aktiva raser skulle bli som en mops i aktivitetsnivå bara för man blandar dom.
Det köper jag inte :)
Det är från fall till fall, föds soffpotatishundar även i renrasiga kullar av aktiva raser.
Bara kolla på hundstallet , alla större blandningar säljs till aktiva hem.
 
Ja jag förstår vad du säger, men jag håller inte med om att flera aktiva raser skulle bli som en mops i aktivitetsnivå bara för man blandar dom.
Det köper jag inte :)
Det är från fall till fall, föds soffpotatishundar även i renrasiga kullar av aktiva raser.
Bara kolla på hundstallet , alla större blandningar säljs till aktiva hem.
Jag tror att du missförstår Migo nu. Hon har väl ingenstans sagt att hunden ska bli som en mops i aktivitetsnivå? Bara att det blir mer oförutsägbart hur hunden blir när det är en blandras och att det sällan är de mest rastypiska som används i blandrasavel vilket gör det hela ännu mer oförutsägbart. Visst kan du få en väldigt aktiv hund om du köper en blandras, men du kan lika gärna få en icke-aktiv hund. Det går inte att veta ens om du vet med säkerhet vilka raser som finns med i blandningen.
 
Jag har haft en hund som tävlades med helt ok resultat, gärna(!) lekte och tränade osv, men som inte ville springa bredvid cykel, som jag aldrig lyckades lära snäva svängar med i lydnaden m.m. Alla "proffs" sa att hon var i jättefint skick, trots att min magkänsla sa att något var fel.

Till sist blev hon rejält halt och jag fick inte ordning på det. Även då sa veterinärer att hon var bra, att det nog skulle bli ordning på det med lite smärtstillande och vila. Via rekommendationer hittade vi en fysioterapeut som kollade igenom hunden och sedan rabblade upp precis allt det jag tyckt mig se (men som ingen annan sett). Hon upptäckte också att min hund inte ens kunde sträcka ut ena bakbenet helt rakt pga artros, och då hade ändå veterinär kollat specifikt på knät en vecka innan (och ja, det var artros, det bekräftades senare med röntgen). Med fysioterapeutens hjälp blev allt mycket bättre, och utan att vi tränade lydnad mer så fick hunden plötsligt lätt att göra de snäva svängar jag tränat så mycket på. Hon blev mer glad i att följa med på cykelturer och när jag joggade, lättare i allt träning öht och tja... allt blev bättre.

Hundar kan vara förjävligt bra på att dölja att de har ont. Min tik hade alltså blivit kollad av ett flertal personer, jag hade även bett om att få henne kollad extra noga i de områden där jag misstänkte att grundproblemet fanns och hon hade inte sagt ett pip. När fysioterapeuten hittade rätt öm punkt, då flög hunden rakt upp, skrek och högg i luften för att det gjorde så ont... men tryckte man inte på exakt rätt millimeter så visade hon absolut ingenting...

Nu säger jag inte att din hund har ont, men ja, att en massör kollat lite på hunden behöver inte säga sådär jättemycket. Massörer har inte den utbildning som krävs för att verkligen hitta fel och problem, de kan hitta symptom i form av spända muskler m.m. men de spända musklerna är inte de skadade musklerna (om det nu är en så att hunden har en muskelskada).

Är din hund röntgad någon gång? (Tänker på höfter och armbågar framförallt)
Det låter ju hemskt :/
Vilken tur att ni hittade felet.
Jag kanske skulle ta och kolla igenom honom också, för skulle det visa sig att det var något fysiskt fel som går att åtgärda så han skulle bli mer aktiv vore det toppen:)
Tack för din historia.

Han är röntgad när han var 1,5 år och är ua , även på armbågarna.
Så där sitter inte det ev felet, men som du säger kan det finnas något jag inte kunnat se.
Tror jag ska ge det en chans.
Vet du någon bra fysioterapeut i närheten av Göteborg möjligtvis ?
 
Jag tror att du missförstår Migo nu. Hon har väl ingenstans sagt att hunden ska bli som en mops i aktivitetsnivå? Bara att det blir mer oförutsägbart hur hunden blir när det är en blandras och att det sällan är de mest rastypiska som används i blandrasavel vilket gör det hela ännu mer oförutsägbart. Visst kan du få en väldigt aktiv hund om du köper en blandras, men du kan lika gärna få en icke-aktiv hund. Det går inte att veta ens om du vet med säkerhet vilka raser som finns med i blandningen.
Jag tror vi skippar den diskussionen med missförstånd.
Hunden finns redan och han är som han är :)
 
Jag har träffat mamman och hon var ren border collie , dock förmodligen av "sällskapstypen " då hon varken var reggad eller användes till vallning eller annan aktivitet.
Pappan har jag sett på bild och han är jag inte hundra på men han är en border collie mix med tydligt border collie utseende, dock grövre.
Kanske labrador i, en vild gissning.

Jag köpte honom som omplacering och har bara hälsat på uppfödaren i efterhand.
Hon höll mest på med hästar och verkade ha hundarna som något vid sidan av.



Vad mer innehåller din hund än BC? Och är du helt säker på raserna?
 
han är även svår att lära in nya saker på.
Idag tex lärde jag hundarna tricket skämms , och min Shih tzu förstod på fem försök medans jag försökte i flera omgångar med Herren i fråga och han kopplade endå inte.
Sådär är det ofta.

Tex i agility glömmer han fortfarande bort slalom ,trots att vi nött det i ett år nu så kan han fortfarande springa ur den eller missa ingång och utgång.
Han kanske förstår, men inte tycker det är meningsfullt?
 
Han kanske förstår, men inte tycker det är meningsfullt?
Ja det är lite det jag funderar på , att han helt enkelt inte ser någon mening med att aktivera hjärnan ?
Att han inte har det behovet ?
Dock så lär han sig saker till sist , men det tar tid, och om jag jämför med min Shih tzu så lär sig Shih tzu i snitt dubbelt så fort :)
Och när han väl lärt sig något , så glömmer han det totalt när han är trött i huvudet , han orkar en stund , sen försvinner han upp i det blå :)
Aldrig haft en sån här hund innan , är det vanligt /normalt ??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 260
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 934
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 621
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp