Hur gör man.......

Sv: Hur gör man.......

Polisanmäla? För vaddå?

För att inte pappan betalar dottern dom pengar som hon köpte ponnym för och för att dom inte gör som mamman vill. Hon verkar hotta med et en hel del sa min vännina i telefon.
 
Sv: Hur gör man.......

Vill dottern inte ha ponnyn får hon väl sälja den (vilket jag personligen tycker är synd om en så gammal häst) men äger man en sak, djur eller dött ting, så kan man trots allt inte få pengar innan den är såld. De kan ju inte tvinga någon (dvs pappan) att köpa hästen, utan isåfall får hon väl annonsera ut den som alla andra.

Helt rätt det är bara så tror jag att ha är svårsåld då han är bronkit ponny. Sen så skiter hon/mamman i vart ponnyn sälj. Mamman hade skrikit telefon att alla saker som sadel och sånt skulle dom hämta i kväll. Men som sakt allt är min vänninas. Nu ska dom skälva ta kontakt med polisen i morgon och få ett slut på detta nu.
 
Sv: Hur gör man.......

För att inte pappan betalar dottern dom pengar som hon köpte ponnym för och för att dom inte gör som mamman vill. Hon verkar hotta med et en hel del sa min vännina i telefon.

Får man vara nyfiken och fråga vem som står som köpare på kontraktet, dottern eller pappan? Om det är båda så är hästen lika mycket pappans, och dottern har således inte rätt till mer än hälften av summan. Dessutom kan hon inte tvinga pappan att köpa loss henne ur hästen, och kan inte sälja den utan pappans tillåtelse...


Och..... vad är det som säger att dottern ska få ha hästen gratis inackorderad hos sin pappa och hans sambo? Om mamman och dottern envisas med att dottern ska ha sina pengar så kan väl pappan och sambo kräva ersättning för uppstallning och skötsel istället. Antar att det kommer gå på ett ut isf :angel: (eller det kan ju t.o.m. bli så att det är dotter + mamma som är skyldig pappa + sambo pengar)
 
Sv: Hur gör man.......

vad man känner igen denna visa fast utan djur inblandade.

Min kusins mamma hotade ofta med polisanmälan om pappan (min morbror) inte gjorde som hon tyckte. Bla fick inte hans son bo hos honom förrens sonen var 12år. Dessutom ville mammans tidigare dotter (ej kusin till mej) bo hos min morbror för att hon växt upp med honom som sin pappa.
Så för att slippa allt krångel med polisen och socialen som skulle gått på mammans linje, betalade han underhållet och försökte umgås med sin son så ofta det gick.

Hoppas din vänninna och hennes sambo inte ger upp! Den bästa lösningen hade kanske varit att köpa ut hästen för halva beloppet den köptes för dvs 1250kr. Men ta betalt för alla kostnader sedan dottern tröttnade och sen inte bråka om det går med förlust.

Tror jag hade gjort något liknande.
 
Sv: Hur gör man.......

Alltså tjejen är 16, inte 10. I den åldern vet man vad ansvar är för något.
Hon borde skämmas (Fast ärligt tror jag det mest är mamman som är.. lite störd?)


Nu vet jag inte exakt hur sådana här saker fungerar, men om det är pappan och dottern som står skrivna på hästen så måste det väl vara pappan som får besluta huruvida hästen ska säljas eller inte eftersom dottern inte är myndig?
OM det är så så tycker jag pappan helt enkelt ska skriva över hästen på din vänninna innan dottern blir myndig då det är för sent.

Om det inte går så tycker jag att vänninna+sambo ska säga det att mamma+dotter ska få sina pengar NÄR de har gett pengar för uppstallning, hovslagare, foder och ev. veterinärkostnader retroaktivt(?) sen den dagen dottern flyttade därifrån och övergav hästen.
Dvs de kan helt enkelt säga att de gör ett byte av pengar - och sen ge dem en tydlig kalkyl på vad de är skyldiga. (Hälften av kostnaden). Det går ju att fixa på en kvart, bara att printa ut och skicka på posten alt på mail eller visa irl.
Tror knappast de är så pigga på att betala dessa summor pengar och om de är normala så slutar de bråka efter det.
Visserligen är det bara ett par månader, men kostnaden borde väl ändå vara över halva hästens slaktvärde...


Det viktigaste enligt mig dock är att de INTE ger efter och ger några pengar till dottern och mamman förrän de själva fått pengar för sina omkostnader..
 
Sv: Hur gör man.......

Hej alla ni smartingar. Nu har jag och min vännina skrivit en kostnads kalkyl på foder och arbete med helskötsel:D Sen så har vi skickat den till Mamman och sakt att visst kan dottern få pengar men först innan ska hon/mamman betala utgifterna. Som sakt gick ganska jämt ut. Men idag kom hovslagaren och hupps:eek: det blev minus på ett par hundra lappar.
Ska se vad som händer nu.
 
Sv: Hur gör man.......

Hej alla ni smartingar. Nu har jag och min vännina skrivit en kostnads kalkyl på foder och arbete med helskötsel:D Sen så har vi skickat den till Mamman och sakt att visst kan dottern få pengar men först innan ska hon/mamman betala utgifterna. Som sakt gick ganska jämt ut. Men idag kom hovslagaren och hupps:eek: det blev minus på ett par hundra lappar.
Ska se vad som händer nu.

Men jag fattar inte...

Om pappan och sambon ordnar en häst åt dottern, som pappan och dottern står som ägare på. Då äger de hästen.

Hur kan pappan och sambon tro att de ska kunna fiska pengar ur mamman?

Om dottern tappar intresset, är det pappans ansvar. Han får antingen sälja eller ta bort ponnyn. Det kan inte handla om mycket pengar för en gammal ponny.

Mamman kan väl aldrig bli ekonomiskt ansvarig?

Verkar vara en soppa med väldigt konstiga personer inblandade. Verkar snarare handla om en konfikt mellan mamma-pappa.

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man.......

*kl*

Varför ska dottern ha pengar för hästen?

Dom pengar som ev kommer in på försäljningen ska väl gå till de som tagit hand om den när hon inte längre ville själv. Kanske dags att lära den unga damen att det faktiskt kostar att överlåta skötseln till någon annan..
 
Sv: Hur gör man.......

Egentligen spelar det väl ingen roll vem som skött vad och när. Nu vill inte dottern/mamman ha kvar hästen och vill ha pengar för den. Då får de väl sälja hästen, de kan ju inte tvinga fadern med sambo att köpa den om de inte vill? Det är ju liksom ingen ynnest att få någons gamla häst på halsen. Sälja, avliva, flytta eller börja betala stallhyra, simple as that.

:bow:

Och det går inte skylla på att hon är ung, och man kan inte begära det och det. Det handlar bara om oansvarighet och lathet.
Jag en liten snorunge på 16år (17 i sommar) så jag vet. Jag har en egen häst, som står helt på mig. Mina föräldra kan verkligen NOLL om hästar, så ansvaret är helt och hållet mitt. Jag sköter min häst sysslor, som mockning, ridning osv. Har utsläppet va 3e helg, och ta in dem då & då ifall jag är sent i stallet. Kan vara lite små drygt ibland om man vill vara hos kompisar och sådannt. Men sådanna smällar som man få ta. Jag ordna med hovslagaren, har däremot övertalat pappa att ringa veterinären då han känner han.

(Dock är jag ju inackoderad i ett stall, så har ju hästkunniga människor omkring mig, och en pappa som kan ställa upp då och då på mockning, och kör mig till träningar & betalar allt utom självaste hästen. Så lite bortskämd är jag allt :p)
 
Sv: Hur gör man.......

Min fråga är: HUR mycket ansvar fick 16 åringen ta ? Jag vet själv hur det var att *få* en häst i den åldern. Som 16 åring ska man INTE ta fullt ansvar över en häst. Dels blir kravena stora, och man lessnar. Man måste ha avslastning. Många föräldrar hävdar att det är BRA att barnen lär sig ta ansvar, men är man 16 år så kan ett sådant ansvar var tungt trots att man brinner för det man gör. Jag tror det ligger något annat bakom det hela...det handlar säker inte bara om ponnyn. Vad säger dottern ?

Har haft hästar sedan barnsben,har alltid fått ta stort ansvar i stallet och med hästarna,gjorde jag inte det rök hästen eller ponnyn på en gång, när jag va 14 tex ,hade vi 4hästar som jag hade full skötsel åt, ridning,mockning utsläpp insläpp ja allt (förutom den ekonomiska biten) bara att gilla läget annars är man inte intresserad helt enkelt.
jag är 36år i dag och håller på med hästar fortfarande;)
 
Sv: Hur gör man.......

KL
Jag skulle troligen vara på dotterns sida i detta.

Massa krav hit och dit och jag förstår väl om hon tappat intresse och ork efter allt som tjafsas om runt henne! En tonåring kan bli trasig för MYCKET mindre än så!

När det så kommer till ansvar så ser inte jag någonstans att någon verkar ta ngt ansvar för henne (dottern alltså).
 
Sv: Hur gör man.......

jag hade ansvar för min häst, ensam, från jag var 12-13 år. sånt här har inget med ålder att göra, det har med karaktär och mognad. vissa människor är olämpliga som djurägare helt enkelt. denna tjej skulle säkert göra samma sak om hon var 20!!! mamman verkar inte riktigt smart hon heller så hon har väl lite att släkta på.... :crazy:

ts: om din kompis har skött ponnyn och betalat alla utgifter så har hon säkerligen lagt ner mer pengar än 2500 vid det här läget! skriv upp allting som kostat och slå i bordet med. skulle aldrig i livet ge den där hemska ungen några pengar. :mad:
 
Sv: Hur gör man.......

:bow:

Köpte min första ponny när jag var tio, okunniga föräldrar men pappa försökte efter bästa förmåga och grannarna var till hjälp om det skulle behövas.
Jag fixade allt själv men pappa var snäll och fodrade frukost och släppte ut när han ändå var hos korna (konstigt att ponnyn inte sa muu till sist:D)
Skulle han inte vilja göra det så hade jag ju helt enkelt gjort det själv.
Förstod redan som tioåring att ha djur är ett ansvar och ingen rättighet.
Arbetade av ev kostnader genom att hjälpa till med höskörd och skötsel av de övriga djuren.
Jag blir både förfärad och förbannad var gång man hör en sån här historia.
Hur ska ett sånt barn (för beter man sig så är man minsann ingen ungdom) klara sig själv?
 
Sv: Hur gör man.......

Varför kan itne en 16 åring ta ansvar helt ?

Jag fick min första ponny i slutet av sexan. 13 gammal då är 17 nu, hade henne installad men krångel med kompisens mamma i stallet gjorde att varje dag fixaade utsläppt och insläpp själv, bytte stall och hade oliak scheman vi skrev upp oss på. jag gick upp varje dag mockade,skötte min häst,fodrade,red osv. Mina föräldrar kunde ställa upp någon gång att hämta mig i det stallet som låg längtst bort eller skjutsa till träningar men jag hade hant om hästen helt själv och sommaren 07 betäckte vi stoet, jag hade ansvar om att stödfodra så hon inte fall ur och övervakade fölning med mera. Sommaren 08 föddes jameelah då hade jag 2 hästar + min ninköpta och nyinridna shettis. 3 hästar hade jag alltså ansvar om nu och jag kunde visst bli less ibland men klart jag klev upp och skötte allt . från 07 hade jag hästarna hemma på gården. sålde sedan shettisen p.g.a flytt till gymnasium. hela höstterminen 08 mådde jag dåligt p.g.a några andra men jag pinade mig igenom varje dag för att sköta mina hästar. Dock början av vårterminen började allt bli sämre, hade jag inte flyttat hem nu så hade jag varit tvungen att sälja båda hästarna för mådde såpass dåligt. Hade bytt min första ponnyn nyligen mot en 5åring. NU bor jag hemma och har ansvar om 2 hästar .


TYCKER INTE DET ÄR FEL ATT TA FULLT ANSVAR SOM 16 ÅRING , JAG VAR 13 ÅR NÄR JAG BÖRJADE TA ANSVAR OM ETT DJURS LIV.

sorry men blev lite irriterad att inte en 16 åring kan ta ansvar.
 
Sv: Hur gör man.......

KL
Jag skulle troligen vara på dotterns sida i detta.

Massa krav hit och dit och jag förstår väl om hon tappat intresse och ork efter allt som tjafsas om runt henne! En tonåring kan bli trasig för MYCKET mindre än så!

Vaddå en massa krav? Är det inte ett rimligt krav att man sköter om sin häst och ifall man inte gör det, har man inte kvar den? Det var iaf villkoren för att jag skulle få ha min foderhäst kvar och då var jag 13...
När jag var ett år äldre än denna tjej var jag den enda som kunde räkna foder någorlunda, och fick till följd av det ansvaret över en hel ridskolas foderstater. Så nog f-n kan man ta ansvar om man bara fått lära sig att det är en del av livet. Likväl som att det är en del av hästlivet att sköta sitt djur. Alla föräldrar har ju inte ett brinnande intresse för att sköta sin barns djur, jag har aldrig haft den backupen, och jag har inte bara lärt mig att skotta skit varje dag utan jag har lärt mig att det man företar sig det sköter man om. Oavsett vad det gäller.
 
Sv: Hur gör man.......

Därför att när man är 16 är man inte vuxen alls. Man behöver stöd..det är det jag försökte få fram och de flesta valde läsa mellan raderna. Jag fick aldrig stöd när jag var barn och hade häst, vilket gjorde mitt hästeri oerhört tungt och svårt att glädjjas åt. Jag stod ut, men det var tungt som fan att aldrig ha föräldrar som stöttade eller skjutsade någongång till stallet. Inte så jävla roligt att gå/åka spark 7 km enkel väg i beckmörker mitt i vintern alla gånger.

Sen kände jag många andra 16 åringar där föräldrarna stöttade fullt ut, dom hade det oerhört mycket lättare med allt i sitt hästeri...dom var aldrig lika utarbetad som jag var.
 
Sv: Hur gör man.......

VADÅ ? Skulle man inte vara intresserad bara för man som barn inte orkar med en arbetsbörda ??? Det var det dummaste jag läst.
 
Sv: Hur gör man.......

hur menar du med stöd ? mina föräldrar får jag tjata eller be väldigt snällt om jag vill få skjuts till träning. Det enda uppenbara dem kan tänka sig köra är för att hästen ska få foder/utrustning som jag betalar. Mina föräldrar är snälla men det är jag som har ansvaret inte mina föräldrar, dem ställer ju upp att skjutsa till vet och ibland någon träning. Visst kan dem påminna mig om hästarna men fortfarande jag som står som ägare på papperet av mina hästar,mitt ansvar .

Jag vet inget om dina erfarenheter, men fanns det inga närmare stall än 7 km :eek: isf stackars dig. Jag hade ett tag mina ponnysar 9 km bort men åkte skolbussen dit och med min kompis låtsaspappa/mina föräldrar eller moped hem på kvällarna.

Är man inte vuxen när man är 16, nej kanske inte beroende på uppväxt,mognad osv. Man är väl vuxen när man klarar av att diska,tvätta, sköta sina djur,laga mat,städa,göra sina prov/läxor och kanske extrajobba det har inget med ålder att göra?
 
Sv: Hur gör man.......

Hoppas de löser sig. jag tycker att som 16-åring kan man ha ett eget ansvar med lite stöd/hjälp av föräldrar om det skulle behövas!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 374
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 805
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp