Hur gör man.......

H

hotmamma

Hej vill ha lite råd av er smarta seniorer. Blev uppringd i kväll av en vännina som har fått problem. Hennes sambos dotter har bott hos dom sen Maj föra året 08. Köpte en gammal ponny i sep för 2500:- med hjälp av pappa. Dom har hästar där sen tidigare min vänninas hästar.Dotter har skött sig och sinna djur till julas.Då blev allt skit ville inte ta sin ponny eller rasta sin hund. Min vännina har bett, tjatat, Hotat och blivit tvärilsk. Hennes pappa har också gjort det han kan för att få henne att ta sitt ansvar utan tjatet från smbon(min vännina). I slutet på Januari så flyttade hon hem till sin mamma och tog med sig hunden. Skiter i ponnyn helt nu, dottern är 16 år.
Nu säger mamman att dom ska betala henne pengar för ponnyn för det är dotterns pengar och hon vill inte ha kvar den. Dom tycker att den bör stanna på gården. Ponnyn är 23 år och en så gammal ponny ska man inte slänga runt med tycker då jag. Min vännina står för allt i stallet foder, hovslagare och allt jobb med hästarna. Pappan betalr en försäkring på ponnyn för vet bland annat. Hjälper till med en del utsläpp.

Min fråga hur gör man ska dottern/mamman få som dom vill eller inte. Eller ska min vännina få ta över ponnyn som sälskaptill sitt fölsto då dottern med mamma inte vill betala något för ponnyn där den står.
 
Sv: Hur gör man.......

Min fråga är: HUR mycket ansvar fick 16 åringen ta ? Jag vet själv hur det var att *få* en häst i den åldern. Som 16 åring ska man INTE ta fullt ansvar över en häst. Dels blir kravena stora, och man lessnar. Man måste ha avslastning. Många föräldrar hävdar att det är BRA att barnen lär sig ta ansvar, men är man 16 år så kan ett sådant ansvar var tungt trots att man brinner för det man gör. Jag tror det ligger något annat bakom det hela...det handlar säker inte bara om ponnyn. Vad säger dottern ?
 
Sv: Hur gör man.......

Dotter har haft en hel del ansvar men inte mer än jag tycker är okej. Jag har min häst hos dom så jag ser en del tyvär.Det hon skulle göra var att rida,mocka och göra foder till sin ponny. Det övriga som fodring, utsläpp, insläpp gjorde min vännina eller flickans pappa. varanan helg fredag, lördag och söndag då hon var hos sin mamma hadde pappan hand om ponnyn. Men det som blev strullet var att dottern fick inte ta stallet när hon vill. Kvälls fodringen var oftast vid 2000-2100 och då tyckte hon att nu ska jag gå ut och rida och greja. Då jag har en del kvälls fodingar så blev man inte glad om man inte kunde fodra för det var inte grjet till ponny.
Dottern har sakt att hon tar stallet när hon vill. dom ska skita i vad hon gör med sin ponny. Tycker att hon ska få flytta ponnyn till en kompis som bor ca 2 mil från där hon nu bor och det inte går någon buss ditt. Mamman har ingen bil och tänker inte betala någon stallhyra. Då kompisens mamma vet hur hon är så vill hon veta om dom ställer upp med stall känns när dottern inte kommer dit. Min vännina och dotterns pappa bor ca 6 mil från den stallplatsen.
Ja jag vet inte tror att detta är en stor protets för att pappan satt upp regler som inte passa henne helt enkelt. Hon har varit mycket bortskämd med pappa tid och pengar. Men får annat nu som ponny, träning och resor. Men HON får inte bestäma längre.
 
Sv: Hur gör man.......

Jag skulle strunta i att se bakåt,bara konstatera att det gick inte och var en dum ide,men det är ju alltid lätt med facit i hand.
Det finns många tänkbara orsaker till att det inte fungerade och att älta runt i det tar massa energi.
Sen kan jag tycka att det riktiga ur hästens synvinkel ska få styra fortsättningen och då ska den få stanna.
För husfridens skull skulle jag betala tillbaka pengarna även om man kan vrida och vända på det också.Men ur dotterns perspektiv så har ju hon fått en present som hon ju säkert vill ha värdet av och jag tror hon kommer att bli stöttad av sin mamma i den åsikten så det blir lugnast att göra så.
 
Sv: Hur gör man.......

Egentligen spelar det väl ingen roll vem som skött vad och när. Nu vill inte dottern/mamman ha kvar hästen och vill ha pengar för den. Då får de väl sälja hästen, de kan ju inte tvinga fadern med sambo att köpa den om de inte vill? Det är ju liksom ingen ynnest att få någons gamla häst på halsen. Sälja, avliva, flytta eller börja betala stallhyra, simple as that.
 
Sv: Hur gör man.......

Alltså, de 2500 kr får man nog vinka adjö i läget. De får väl se det som en betalning för att hon trots allt hade hästen i ett halvår, ridlektioner hade ju också kostat pengar. Jag tycker inte att man lär dottern något vettigt om hon får tillbaka pengarna.
 
Sv: Hur gör man.......

Ett djur kan man väl inte bara lämna för att man "tröttnat" på det.:o
Hästen måste ju fortfarande ha mat, skötsel och stallplats.
Vill hon ha pengar får hon sälja hästen, annars lär ni inte henne
vilket ansvar man har för levande varelser (tycker jag).:(
 
Sv: Hur gör man.......

För husfridens skull skulle jag betala tillbaka pengarna även om man kan vrida och vända på det också.Men ur dotterns perspektiv så har ju hon fått en present som hon ju säkert vill ha värdet av och jag tror hon kommer att bli stöttad av sin mamma i den åsikten så det blir lugnast att göra så.

Visst, med avdrag för stallhyran de månader dottern inte arbetat av den.
 
Sv: Hur gör man.......

....
Nu säger mamman att dom ska betala henne pengar för ponnyn för det är dotterns pengar och hon vill inte ha kvar den. Dom tycker att den bör stanna på gården. Ponnyn är 23 år och en så gammal ponny ska man inte slänga runt med tycker då jag. Min vännina står för allt i stallet foder, hovslagare och allt jobb med hästarna. Pappan betalr en försäkring på ponnyn för vet bland annat. Hjälper till med en del utsläpp.
....

Jag är väl bister som vanligt....

Äger man ett djur har man ansvar frö det. Är man ung övegår ansvaret på föräldrarna. Ett djur motsvarar inget fast penningvärde. Det är ett djur! Man kan inte "få ut sina pengar" ur ett djur.

en gammal ponny som inte bör flyttas ska antingen skötas om eller avlivas/slaktas. Man kan inte kräva att någon annan bara tar över.

Avlivning är inte gratis. Det får väl mamman betala då om de inte vill att den ska vara kvar. Alternativt slakt. Det ena kostar, det andra kan möjligen ge en liten slant.

Accepterade dotter (och mamma) att äga ponnyn så får de ta ansvaret. Sälja/avliva/slakta.

Bister- Tanten
 
Sv: Hur gör man.......

Hej alla ni smarta seniorer. Mycket bra svar på min fråga.....Tackar och bugar.:bow:
Har presis komit tillbaks från stallet och det var kallt att rida nu på morgonen :angel: Ska prata med min vännina och stötta dom. Får se hur det löser sig. Är en stor optimist:banana:
 
Sv: Hur gör man.......

hoppas att det löser sig för dem, men måste bara säga VILKEN SNORUNGE.
När jag var 16 hade jag eget ansvar för häst, mina föräldrar betalade och var snälla med skjuts, men allt det praktiska alla telefonsamtal med vet. osv osv. Så att skylla på at hon är ung är helt fel, hon är både byx och straff myndig så konsekvenser är hon helt redo för.
Inga pengar tillbaka, om något borde hon få jobba av den skuld hon har dragit på sig genom att dumpa hästen till någon annan. Alternativt en månads betalning. Det ska fan kännas när man gör fel och har hon ingen skuldkänsla så atackera plånboken, den är svag för många 16 åringar.
Sen tänker jag vem står hästen på juridiskt?
 
Sv: Hur gör man.......

Jag är väl bister som vanligt....

Äger man ett djur har man ansvar frö det. Är man ung övegår ansvaret på föräldrarna. Ett djur motsvarar inget fast penningvärde. Det är ett djur! Man kan inte "få ut sina pengar" ur ett djur.

en gammal ponny som inte bör flyttas ska antingen skötas om eller avlivas/slaktas. Man kan inte kräva att någon annan bara tar över.

Avlivning är inte gratis. Det får väl mamman betala då om de inte vill att den ska vara kvar. Alternativt slakt. Det ena kostar, det andra kan möjligen ge en liten slant.

Accepterade dotter (och mamma) att äga ponnyn så får de ta ansvaret. Sälja/avliva/slakta.

Bister- Tanten

tanten, du är klok som en bok (som vanligt)

Instämmer i varje stavelse av ditt inlägg (bortsett från den biten där du kallar dig bister)
 
Sv: Hur gör man.......

Jag håller med. Det finns få saker jag har så lite tålamod med som bortskämda snorungar. Och nåt annat är hon ju inte.:mad:

Jag fick foderponny då jag var 13. Jag tog hand om ALLT. Boka hovslagare, ta hand om den varje dag, ta reda på mer kunskap om hur den skulle fodras, skötas, ridas osv. Jag hade min mamma i ryggen men hon kunde inget om hästar och jag fick ta ansvaret för skötseln själv. Jag hade folk i stallet jag kunde fråga.
Då jag var 16 år red jag 3 hästar per dag varav en var som min egen, honom köpte jag då jag var 17. Så nog f-n kan man kräva lite ansvar av en 16-åring.
 
Sv: Hur gör man.......

Tycker absolut inte att de lagt för mycket ansvar på 16-åringen om det nu va så att hon ville ha hästen från början, för att rida, mocka och göra iordning för sin egen häst är inte frö mkt begärt.

Jag tycker inte att barn/ungdomar ska få egen häst förrän de kan sköta den delen själva! Jag fick min första häst när jag var 14-15 skötte då mockning, ridning och hjälpte till med in-utsläpp ibland (stog inhyrd hos grannen då) fick hjälp av dem med hovslagare veterinär bokningar osv. Pappa betalade allt.
Flyttade hem pållarna ca ett år senare och skötte då allt själv eftersom mina föräldrar inte var speciellt hästvana senare när jag gik på gymnasiet och var tvungen att stanna på skolan vissa veckor (stalltjänst) tog pappa hand om hästarna när det behövdes.

Jag tycker gott att din vännina kan få ponnyn som betalning för hovslagare m,m som hon lagt ut. Går det inte att prata med dottern och få henne att förstå att det är det bästa för ponnyn? Även om hon inte vill ha kvar den borde hon väl villa att den får det bra.
 
Sv: Hur gör man.......

Både Dotter och hennes pappa står på kvittot. Så båda har ansvar tycker jag. Men idag så komm ett telefonsamtal till vänninan när vi tog in hästarna. Om dottern fick betalt för ponnyn NU så skulle mamman polisanmälla dom Pappan och vänninan.
 
Sv: Hur gör man.......

Tycker absolut inte att de lagt för mycket ansvar på 16-åringen om det nu va så att hon ville ha hästen från början, för att rida, mocka och göra iordning för sin egen häst är inte frö mkt begärt.

Jag tycker inte att barn/ungdomar ska få egen häst förrän de kan sköta den delen själva! Jag fick min första häst när jag var 14-15 skötte då mockning, ridning och hjälpte till med in-utsläpp ibland (stog inhyrd hos grannen då) fick hjälp av dem med hovslagare veterinär bokningar osv. Pappa betalade allt.
Flyttade hem pållarna ca ett år senare och skötte då allt själv eftersom mina föräldrar inte var speciellt hästvana senare när jag gik på gymnasiet och var tvungen att stanna på skolan vissa veckor (stalltjänst) tog pappa hand om hästarna när det behövdes.

Jag tycker gott att din vännina kan få ponnyn som betalning för hovslagare m,m som hon lagt ut. Går det inte att prata med dottern och få henne att förstå att det är det bästa för ponnyn? Även om hon inte vill ha kvar den borde hon väl villa att den får det bra.

Denna lilla dam en väldigt bortskämd unge:eek: som gjort min vännina ledsen många gånger tyvär. Men pappan står på sambon sida så där har dottern inget att hämta. Just nu är det bara pengar i hennes huvud tyvär. Tycker väll att mamman kan säga ifrån men det gör hon inte alls.
 
Sv: Hur gör man.......

Min fråga är: HUR mycket ansvar fick 16 åringen ta ? Jag vet själv hur det var att *få* en häst i den åldern. Som 16 åring ska man INTE ta fullt ansvar över en häst. Dels blir kravena stora, och man lessnar. Man måste ha avslastning. Många föräldrar hävdar att det är BRA att barnen lär sig ta ansvar, men är man 16 år så kan ett sådant ansvar var tungt trots att man brinner för det man gör. Jag tror det ligger något annat bakom det hela...det handlar säker inte bara om ponnyn. Vad säger dottern ?

Humpf!

Jag var överlycklig när jag var 15 och "fick" min foderhäst. Jag tog hand om henne alla veckans dagar (förutom utsläpp samt fodringar) OCH jobabde ihop till en del av stallhyran på helgerna genom att mocka fler boxar och och släppa ut och in hästar samt fixa foder... Därtill spelade jag instrument både individuellt och i orkester. En dag i veckan lånade de i stallet "min" häst till sin hästskötare för att hoppträna på. Jag var ändå uppe och mockade och la dit foder.

Avlastning inföll någon enstaka dag när det var skolresa eller liknande. Och då inte av mina föräldrar eftersom dom inget kan om hästar.

De jag har sett som tröttnar fortast är de ungar vars föräldrar tar hand om allting så fort ungarna inte "känner för det längre"
 
Sv: Hur gör man.......

Både Dotter och hennes pappa står på kvittot. Så båda har ansvar tycker jag. Men idag så komm ett telefonsamtal till vänninan när vi tog in hästarna. Om dottern fick betalt för ponnyn NU så skulle mamman polisanmälla dom Pappan och vänninan.

Polisanmäla? För vaddå?
 
Sv: Hur gör man.......

Denna lilla dam en väldigt bortskämd unge:eek: som gjort min vännina ledsen många gånger tyvär. Men pappan står på sambon sida så där har dottern inget att hämta. Just nu är det bara pengar i hennes huvud tyvär. Tycker väll att mamman kan säga ifrån men det gör hon inte alls.

Vill dottern inte ha ponnyn får hon väl sälja den (vilket jag personligen tycker är synd om en så gammal häst) men äger man en sak, djur eller dött ting, så kan man trots allt inte få pengar innan den är såld. De kan ju inte tvinga någon (dvs pappan) att köpa hästen, utan isåfall får hon väl annonsera ut den som alla andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 869
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp