Hur gör man.......

Sv: Hur gör man.......

Men jag fattar inte...

Om pappan och sambon ordnar en häst åt dottern, som pappan och dottern står som ägare på. Då äger de hästen.

Hur kan pappan och sambon tro att de ska kunna fiska pengar ur mamman?

Om dottern tappar intresset, är det pappans ansvar. Han får antingen sälja eller ta bort ponnyn. Det kan inte handla om mycket pengar för en gammal ponny.

Mamman kan väl aldrig bli ekonomiskt ansvarig?

Verkar vara en soppa med väldigt konstiga personer inblandade. Verkar snarare handla om en konfikt mellan mamma-pappa.

Norrland

Du kanske skall läsa de tidiga inläggen igen, problemet är ju att mamman vill ha pengar av pappan med sambo som betalning för dotterns häst.
 
Sv: Hur gör man.......

Jag skulle kanske behålla ponnyn. Köpa den själv. En ponny som är 23 ska man inte börja sälja runt. Helst. Eller så kan man lägga ut ponnyn på foder. En 16 åring är inte vuxen, och det är då som allt strul kan börja med att man inte har orken med ngt, eller gör som man själv vill.
 
Sv: Hur gör man.......

KL
Jag skulle troligen vara på dotterns sida i detta.

Massa krav hit och dit och jag förstår väl om hon tappat intresse och ork efter allt som tjafsas om runt henne! En tonåring kan bli trasig för MYCKET mindre än så!

När det så kommer till ansvar så ser inte jag någonstans att någon verkar ta ngt ansvar för henne (dottern alltså).

Hej ja du har mycket rätt i att pappa/mamma inte bryr sig om dottern. Min vännina är den som hon pratat med och som varit däe för henne i alla väder. Men när det är envägs så blir det problem.
Det har varit 5 enkla regler som vänninan tyckt ponnyn, hunden, skolan fixa sitt rum och visa famijen lite respekt. Som du är mot andra är dom mot dig stuket.
 
Sv: Hur gör man.......

Har läst hela tråden nu och jag förstår verkligen inte hur dottern och hennes mamma kan anse sig ha rätt till några pengar? Hennes pappa köpte en häst till henne, hon är under 18 och får inte stå som ägare på en ponny alltså måste det vara pappan som står som ägare, dottern tröttnade och sket i allt vad ansvar heter och klagar sen hos sin mamma om hur dum pappa är som tvingar henne ta ansvar för saker hon själv bett om. Låter som en otroligt bortskämd och manipulativ liten snorunge.

Jag var själv 16 för inte sålänge sen och jag hade inga somhelst problem att ta ansvar för en häst och allt runtomkring, hon har ju dessutom sluppit en hel del grejjer och betalat inget.. Nej eftersom pappan troligtvis står som ägare så har varken dottern eller mamman något att hämta där. Sen kan jag absolut tycka att de inte bara ska behålla ponnyn och se som vinnare i den här striden. De måste ju tala ut det här med dottern så hon förstår att man inte bara kan strunta i saker man tagit på sig, att man måste be om hjälp när man tycker det börjar kännas jobbigt eller säga ifrån "Jag tror inte jag vill ha häst längre, kan vi sälja den och kanske dela på pengarna?"

Hade hon bett pappan sälja hästen så hade han nog gladeligen gett henne pengarna till körkort eller nåt annat men det är väl att hon bara bestämt sig på tonårsmaner att jag skiter i det här nu, nån annan får fixa det jag är trött nu...!
De måste dessutom (mamman och pappan) komma överens om gemensamma uppfostringsmetoder för när man får göra två helt olika saker för sina föräldrar så är det som att be om att ungen ska börja testa all gränser och manipulera allt de säger mot den andra. Så bara för dom inte kan få nåt för ponnyn så kan amn inte lämna det så här då kommer dom inte ha någon bra relation framöver, hon måste förstå varför man inte kan göra som hon gjort så hon inte gör det igen!

Hoppas verkligen allt löser sig för din vännina!
 
Sv: Hur gör man.......

VADÅ ? Skulle man inte vara intresserad bara för man som barn inte orkar med en arbetsbörda ??? Det var det dummaste jag läst.

Om man anser att äga en häst är en "arbetsbörda" så är man i min värld inte mogen för egen häst!
 
Sv: Hur gör man.......

VADÅ ? Skulle man inte vara intresserad bara för man som barn inte orkar med en arbetsbörda ??? Det var det dummaste jag läst.

Om man inte orkar med att göra i ordning foder och mocka utöver den "roliga biten" att rida så nej, då är man nog inte tillräckligt intresserad. Det låter som rena semestern jämfört med att vara hästägare på riktigt...
 
Sv: Hur gör man.......

Man är inte vuxen när man är 16, men man är tillräckligt gammal för att veta vad ansvar är för något.

Att mocka, borsta och rida är knappast någon "arbetsbörda" för en person i den åldern, däremot så är det i den åldern folk börjar tröttna och orkar man inte de dagliga sysslorna så är det ju uppenbart att man inte har intresset kvar.
 
Sv: Hur gör man.......

Kan inte annat än att hålla med. Man ska och kan ta ansvar för sitt djur när man är 16 år, jag köpte min första egna häst när jag var 12 år, jag skötte om och fixade henne, fick självklart hjälp utav min mamma med allt runt om kring såsom hämtning utav hö och spån, hagsättning mm och självklart var det mamma och pappa som betalade hela kalaset :angel: det är ju inte så lätt när man är 12 år, tycker det var helt rätt, har fortfarande kvar min första häst + 4 till och jag vet vad ansvar vill säga, ja har mognat tidigare i mitt liv än vad mina kompisar ha gjort, jag har offrat mitt liv som den ungdomen som bara är ute och festar och super, men det har jag gjort utav eget val, jag visste vad det innebar att skaffa mig en häst och enligt mig kan man bara inte lämpa över det på sina föräldrar det är det är tråkigt eller det finns något annat roligare som lockar, djuren jag har skaffat mig går först.
 
Sv: Hur gör man.......

Därför att när man är 16 är man inte vuxen alls. Man behöver stöd..det är det jag försökte få fram och de flesta valde läsa mellan raderna. Jag fick aldrig stöd när jag var barn och hade häst, vilket gjorde mitt hästeri oerhört tungt och svårt att glädjjas åt. Jag stod ut, men det var tungt som fan att aldrig ha föräldrar som stöttade eller skjutsade någongång till stallet. Inte så jävla roligt att gå/åka spark 7 km enkel väg i beckmörker mitt i vintern alla gånger.

Sen kände jag många andra 16 åringar där föräldrarna stöttade fullt ut, dom hade det oerhört mycket lättare med allt i sitt hästeri...dom var aldrig lika utarbetad som jag var.

Och på vilket sätt har dottern i fråga inte fått stöd och uppbackning?
Sambo + pappa har ju tagit hand om alla fodringar och in och utsläpp av hennes ponny varje dag och tagit allt om allt som har med ponnyn att göra 6 dagar varje månad så dottern fått vara helt hästledig.
Utöver det så har förmodligen även sambon gett en hel del råd och uppbackning i hennes hästliv då hon har egna hästar som står i samma stall.
Att dottern tröttnat beror i vilket fall inte på onormalt stora krav.
 
Sv: Hur gör man.......

Inte onormalt stora krav - men det kan vara tufft för en tonåring när det är pappas "nya" som ställer dem. Och att pendla mellan två föräldrar som inte kommer överens likaså.

Att en 15-16-åring tröttnar på hästeri är mer vanligt än ovanligt och inte något jag skulle bli upprörd över! Min dotter är 16 - och om hon hellre skulle vilja göra ngt annat skulle jag stötta henne i det - även om jag förstås skulle tycka det var tråkigt! Hästar håller man på med för att det är roligt - man måste INTE!

Jag anser dessutom att de vuxna skulle kunnat förutse att 16-årigen möjligen skulle kunna tänkas tröttna och beaktat det när hästen valdes.
 
Sv: Hur gör man.......

Inte onormalt stora krav - men det kan vara tufft för en tonåring när det är pappas "nya" som ställer dem. Och att pendla mellan två föräldrar som inte kommer överens likaså.

Dem kanske till övervägande del kommer överens i andra frågor. Pappan + sambo verkar dessutom vara enade i sina åsikter om hur ett barn ska uppfostras och det är det viktigaste eftersom dottern under lång period i princip bara bodde hos dem och hade ponnyn där.

Att en 15-16-åring tröttnar på hästeri är mer vanligt än ovanligt och inte något jag skulle bli upprörd över! Min dotter är 16 - och om hon hellre skulle vilja göra ngt annat skulle jag stötta henne i det - även om jag förstås skulle tycka det var tråkigt! Hästar håller man på med för att det är roligt - man måste INTE!

Vilket även sambo + pappa gör (stöttar) genom att fortsätta ta hand om hästen och betala alla kostnader. Tycker sedan egentligen inte det är att stötta genom att ge efter på en gång när ens barn plötsligt slutar sköta om sina djur utan att ens tala om att hon inte orkar längre (plus beter sig illa mot dem som hjälper henne), det ger ingen bra vuxengrund.
 
Sv: Hur gör man.......

16-åringen bodde hos dem maj - december, jag tycker inte att det är någon lång tid. Hästen köptes i september. Efter tre månader slutade tjejen engagera sig.

Jag tycker inte att det skulle ha köpts någon häst över huvud taget (särskilt inte en 23-årig!) och jag tycker att NÅGON av de vuxna borde ha insett det.

Jag tycker inte heller (som jag sa tidigare) att det är förvånande att en 16-åring tappar intresset för hästar. Det är FLER som slutar än som fortsätter.

Enligt min uppfattning är det alltså de vuxna som inte tagit / tar sitt ansvar här.
 
Sv: Hur gör man.......

16-åringen bodde hos dem maj - december, jag tycker inte att det är någon lång tid. Hästen köptes i september. Efter tre månader slutade tjejen engagera sig.

Jag tycker inte att det skulle ha köpts någon häst över huvud taget (särskilt inte en 23-årig!) och jag tycker att NÅGON av de vuxna borde ha insett det.

Jag tycker inte heller (som jag sa tidigare) att det är förvånande att en 16-åring tappar intresset för hästar. Det är FLER som slutar än som fortsätter.

Enligt min uppfattning är det alltså de vuxna som inte tagit / tar sitt ansvar här.

Ja, vi läser det på samma sätt. Håller med dig.

Norrland
 
Sv: Hur gör man.......

Varför tycker du att ingen häst skulle köpts i det läget (om du inte hade facit nu i efterhand på vad som hände)?
Det var alltså väldigt troligt att dottern skulle tröttna tycker du, utan att känna henne, och det med underlag av hennes ålder enbart?
Angående åldern på hästen skulle jag hållt med dig om det inte vore så att sambo + pappa tar väl hand om den fortfarande, så dotterns förlorade intresse spelar ingen roll på så sätt när dem har möjlighet att kvar den obegränsad tid. Annars så brukar äldre hästar vara ypperliga läromästare/första hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man.......

Knapplån?
FIIIIIN shettis förresten!!!!!!!!!! :love:

Vad innebär ett knapplån (nykomling)?

Tack, det är min stora kärlek här i livet (som jag förövrigt tagit hand om helt själv i ett par månader, jag är samma ålder som dottern i första inlägget, innan mina föräldrar fick upp ögonen för hästar, men det hade väl varit snyggt om jag ledsnade efter 6 års tjatande om en egen häst :grin:).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 833
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp