Hur gör ni med häst, partner och barn?

Hästpojken

Trådstartare
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?
 
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?
Det går ju inte att svara på utan att veta mer om vad ni har för jobb och barnomsorgstillgång, och hur ni tänker er att ni vill ha det med barnet.

En del gör så att de tar med barnet till stallet, så får de sysselsätta sig själva alternativt låter man någon i stallet hålla ett öga på dem.

Andra skaffar medryttare, säljer hästen, börjar jobba deltid.
 
Det går ju inte att svara på utan att veta mer om vad ni har för jobb och barnomsorgstillgång, och hur ni tänker er att ni vill ha det med barnet.

En del gör så att de tar med barnet till stallet, så får de sysselsätta sig själva alternativt låter man någon i stallet hålla ett öga på dem.

Andra skaffar medryttare, säljer hästen, börjar jobba deltid.

Ja de är frågor som är väldigt långt bort. Men troligtvis kommer båda jobba heltid, dagis lär vara aktuellt.

Men ja, de är intressant att höra vilka av de alternativen du har radat upp som andra har valt.

Skaffar en ponny till barnet såklart så kan de rida tillsammans och du fixa i hemmet under tiden.

Det var en intressant uppdelning, osäker på jämlikheten i det.
 
Nu har jag inte häst (längre) men en son på 1,5 år och en bonus på 8 år samt ett väldigt stort intresse för hundträning.

Detta kombineras med en väldigt tålamodig make.

Jag tar med mig barn/barnen när jag behöver annars är de hemma. Ja, maken har barnen mer än jag har vilket känns i samvetet till och från. Men att göra saker mindre omfattande ligger inte mig i fatet (alltid engagerat mig till 150%).

Det jag skulle önska av min man vore att han och barnen kunde åka med ibland på tävling. Inte vara med, men ta in på typ vandrarhem - de gör nått när jag tävlar och sen dag 2 gör man nått tillsammans. Men det har inte blivit så ännu.

Nu är fördelen med hund att jag kan träna hemma men 1-4 dagar i veckan åker jag iväg och är borta hela kvällen. Alternativet för tjejen du träffar är medryttare.

Men har man planen att i framtiden flytta och bo närmre stallet/ha eget stall så underlättar ju det enormt.
 
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?
Vad säger hon själv ?
 
Det var en intressant uppdelning, osäker på jämlikheten i det.

Oavsett om båda är hemma och man ska städa behöver nån hålla koll på barnen. Bra mycket effektivare att städa utan barn hemma :angel: Tycker jag. Om man inte sätter dom framför TVn eller likande tills de är tillräckligt stora för att sysselsätta sig själva. Ser ju bra hellre att barnen är i stallet än pausade framför TVn.
 
Vi hade inga problem med det under småbarnsåren. Vi turades om. Ibland fick jag ta med sonen till stallet, ibland fick sambon ta med sonen till garaget (han hade stort motorintresse).
Ibland sov sonen i vagnen och då red jag i paddocken. Andra dagar fick jag avstå ridning. Under en period hade jag medryttare 2 ggr/v bara för att hästen inte skulle tappa kondis men över lag tyckte jag det gick utmärkt att ha hus, häst, hund, jobb och var sitt stort intresse.

Jag tror det hade varit mer jobb att ha hästen hemma.
 
Vi har två barn på 2 år resp 9 månader. Jag har nu en ridhäst, då jag precis sålt en som jag absolut inte hann med efter att barnen kommit.

Som småbarnsförälder ändras förutsättningarna för tid hela tiden- när jag varit föräldraledig på heltid har jag med gott samvete kunnat rida 5-6 dagar i veckan då partnern kommit hem. När jag snart ska börja jobba kommer jag att arbeta deltid för att dels hinna få mer tid med barnen, men också för att kunna rida. Då är planen att jobba 80 % och rida ca 4 ggr/vecka.

Någon sade mig att en hinner med fullt fokus på två saker åt gången i vardagen, och för mig har det faktiskt legat något i det. Att jobba heltid, ha 2-3 h i stallet varje dag och dessutom vaken tid med barn ser jag inte som möjligt om man som du själv säger, ska kunna sova och behålla förståndet.

För vår del utgör inte förskolan någon hjälp för hästeriet- barn har ju rätt att vara där när föräldrar arbetar eller studerar, inte när de ägnar sig åt hobbies.
 
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?

Nu har jag inga barn. Men jag jobbar som tränare och har en hel del kunder med barn.

Det har ju folk löst väldigt olika. En del kvinnor sköter både hem, barn, jobb och häst. Medans andra har det tvärtom. Och allt däremellan.
Det gäller ju även för de som har andra intressen. Jag har ju vänner som ex tränar mycket och tävlar inom andra sporter.

Det går ju att leja bort även tränande av hästen. Men frågan är väl hur du och hon vill leva. Hon kanske VILL vara i stallet oftare än man egentligen absolut måste.
Det enklaste vore väl att prata om saken och se om ni kan mötas i den frågan.
 
Min man gillar som tur är att laga mat (och tycker inte jag är så bra på det här med kvällsmat).
Jag sover färre timmar än honom.
Men jag har också avlivat en osäljbar häst för att jag inte hade tid, och skaffat en ponny för att kunna ha ett barn med.

Har hästarna hemma, och något annat hade inte fungerat med våra arbeten om jag skulle vara hos dem varje dag.
 
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?

Vi löser det så att det blir ingen häst förens vi kan ha den/dom hemma helt enkelt!

Vi har fullt upp i vår vardag och att klämma in att åka iväg till stallet skulle inte fungera, däremot om
dom redan finns hemma är det en annan sak :)
 
Gällande glada utrop om att ”det är bara att ställa vagnen utanför ridbanan medan du rider” så har jag skrattat många gånger åt det. Säkerligen finns det de som har barn som sover på bestämd tid varje dag och då kan sova en halvtimme i en stillastående vagn, men sådana barn fick iallafall inte vi. Här ska vagnen rullas om barnet ska sova, och jaga hade inte hunnit få in hästen från hagen innan barnet vaknat och vrålat av att mamma inte syns till och att vagnen står stilla.
 
Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre
20 minuter bort är ju rätt lite tid i sammanhanget? :)

Och alltså, det låter som att du inte vill att din tjej ska lägga så mycket tid på som hobby (hästarna) och att det är där det skaver? Du målar liksom upp problem som kanske inte ens behöver vara ett problem utan löser sig själv - eller så blir ett framtida liv som sambo eller föräldrar inte alls vad ni vill och att ni gör något annat. Eller byter jobb, flyttar närmare stallet, går ner i tid - det finns liksom sällan en spikrak väg från att bli seriösa till att skaffa barn och ha hästar. Att då oroa sig för att ert förhållande ska bli lidande för att hon kanske kommer sova 5 timmar/natt känns rätt så överdrivet.

Det kan ju tex vara rimligare att börja bo ihop och se om det ens fungerar innan barn blir en fråga (pm det känns så svårt i dagsläget) så får ni ju ta det därifrån. Då hinner ni ju också hantera frågan med hur ni vill ha det hemma och vem som gör vad, innan ni hamnar i en situation med barn.

Liksom, vad vill du att hon ska göra? Lägga mindre tid på hästarna och prioritera dig och lösa ett problem som inte ens finns i dagsläget? På ditt inlägg låter det liksom som att det blir omöjligt för henne att hålla på med.

För även om du får en massa förslag på hur andra har gjort så handlar det ju om andras prioriteringar och vad som är möjligt med just deras barn - något som inte alls behöver vara möjligt ens om ni vill i er framtid eftersom era prioriteringar kanske är annorlunda eller ni får barn med andra behov.
 
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?
Man hinner vad man vill. Barn kan hänga med på det mesta.
Du kommer ha en betydligt trevligare sambo om hon har kvar sitt intresse. Hormonerna gör oftast att man inte vill vara borta från si avkomma för länge.
Om ni vill fortsätta vara sambor, så låter du din sambo ta "Hur mycket häst just nu-beslutet". Det löser sig.
Bryter ni upp pga hästarna, kommer du troligen hamna i samma dilemma igen. Har man en gång fastnat för hästtjejer, blir alla andra tråkiga. 😉
Lycka till nu!
 
För mig går inte ekvationen ihop, barn, häst och heltid. När ska man hinna andas?
Jag kunde få ihop livet med nöd och näppe under föräldraledigheten med häst men när jag skulle börja jobba körde det ihop sig totalt - så jag valde bort hästen och sålde honom. Jag kände länge ett tomrum efter hästen. Köpte en hund som fyllde det tomrummet och som tar betydligt mindre tid från familjen.

Jag tycker att småbarnstiden är så kort. Kan man gå ner i tid är det fantastiskt, för allas skull. Intressen och hobbys får anpassas efter familjens behov och ork. Ta vara på småbarnstiden, den kommer aldrig igen!
 
Vi hade ingen egen häst de första småbarnsåren. Då fick man låna och hjälpa till lite här och var för att stilla begäret;) När vi väl köpte egen var barnen 4 och 6 år och vi valde lösdrift med daglig tillsyn för att kunna vara friare i hur ofta och vilken tid på dagen vi behövde komma till stallet. Då var det bra att komma efter läggning om jag inte ville störa familjelivet för mycket.

dealen var att maken skulle vara beredd på att ta något pass i veckan vid behov, men faktum var att jag sällan utnyttjade det. Att komma till hästen och rensa skallen var underbart för mig! Tror det snarare räddade än satte käppar i hjulet för vår familjelycka. Val av häst och ambitionsnivå spelar ju också in. Jag hobbyred endast och hade inga som helst tävlingsambitioner på den tiden.

Idag är min tioåring oftast med i stallet och vi lånar häst om vi båda vill rida ut ihop. Fantastiskt att kunna umgås på detta vis med sitt barn! Sen passar jag på när barnen är på sina aktiviteter eller hos kompisar så det inte ska ”märkas” för mycket att jag sticker iväg. Ibland rider jag på helgmorgonen innan resten av familjen gått upp. Lösdrift gör att hästen aldrig blir stillastående även de dagar vi inte hinner komma ut och vi slipper kringjobb med mockning osv så tiden i stallet läggs enbart på själva hästen. Jag tycker det funkar toppenbra, skulle aldrig vilja vara utan!
 
Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får mig att fundera kring framtiden. Därför vill jag höra hur andra har hanterat samma situation. Självklart har vi en diskussion om det här, men jag vill också höra från de som redan har gjort det här en gång.

Hur ni har löst det med heltidsjobb, egen häst som står i stall ~20min bort (behöver ej ta in eller släppa ut) och barn?
Vi kommer inte ha råd på väldigt länge att köpa något med eget stall eller bo närmre.

Jag har inget hästintresse överhuvudtaget och har hobbies som kräver mycket mindre tid och närmre hemmet.
Min farhåga är att hon även då kommer vilja lägga i stort sett all tänkbar tid i stallet, vilket kommer bli betydligt mindre än idag då barn tar massor tid. Det kommer då begränsas av både barn och heltidsjobb. Det jag oroar mig för är:

1. Antingen kommer ett avsevärt större ansvar kring barn och hemmet hamna på mig (eftersom jag har inga "stora" hobbies).
2. Vi har ungefär samma ansvar och sysslor, men att för att kunna vara i stallet sover hon 5h/natt och går på knäna vilket leder till att jag ger vika och de blir scenario 1.

Och oavsett så kommer förhållandet bli väldigt lidande...


Har det hänt er? Hur har det varit för er? Hur har det löst sig?

För mig är det en ganska konstig fråga att ställa, på det sättet som du gör - att måla upp sämsta tänkbara scenarion i stället för att se möjligheter och lösningar i första hand.

Jag hade inte velat ha en partner som tänker så kring mina intressen och därför har sådana partners dumpats tämligen omgående. Det är jätteviktigt att inte begränsa varandra för ett lyckligt förhållande, utan att i största möjliga mån tillåta och möjliggöra för båda parter.

För min del är det löst så att 1) hästarna är hemma. 2) Ponny är införskaffad. 3) Hästen vilar eller har medryttare i den mån som behövs. Just nu vilar hästen helt.
Men, observera att en partner som gnällt/tvingat/nojjat/tjatat eller på annat sätt försökt få fram dessa lösningar hade åkt ut med örona före.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp