Hur gör ni med häst, partner och barn?

Tack för alla era svar! Verkligen intressant att höra hur ni har löst det och resonerar kring det hela. Förstår att det är svåra prioriteringar som görs.

Självklart vill jag att hon ska få hålla på med sin hobby i största möjliga mån. Men i min värld är en hobby som upptar 20-40h i veckan för någon som är 30+ med barn ingen mänsklig rättighet, och som en partner ska göra allt för att möjliggöra. Men det är såklart individuellt.
Hahaha! På allvar? :P

Well, Det här är ju ditt problem, inte hennes. Vill du leva med en som kanske fortsätter roa sig med hästar alla dessa timmar och dessutom ha barn? Om inte så lämna nu i stället för att prova om det funkar med ev konflikter det riskerar att ge.
 
Sedan jag började läsa den här tråden har jag haft en låt på hjärnan :angel:
Allvarligt om du inte har något bättre för dig än att håna TS kan du väl bara hålla dig väck från tråden eller? Ibland förstår jag varför det blir färre folk på forumet.
 
Nu låter det ju förvisso mer som att din fråga egentligen är "hur ska jag lyckas manipulera/tvinga min partner till att bli den jag vill att hon ska vara" - men också med det som raster så skriver jag ändå, kanske är det någon stackars kvinna här som lever med någon som låter som du till vardags liksom och som ännu inte brunnit av och lämnat.

T.ex. så här kan man ju tänka som kvinna för att "lösa" livet:

* Under graviditeten och den närmaste tiden efter så får hästintresserade kvinnor ofta av naturliga skäl ge upp väldigt mycket av det som hon älskar att göra i ogravidigt skick. Endast detta faktum ger ju i vart fall 10-11 månaders plus på hobbykontot som mannen efter bästa förmåga kan försöka kompensera efteråt.

*Föräldraledighet: de flesta mammor är i vart fall föräldralediga i 6 månader. Under denna tid längtar rimligen en man hem till sitt barn om han jobbar = en normalt funtad pappa tar GÄRNA över barnet från mamman efter jobbet. Vad mamman då gör under den tiden är tämligen egalt. Vips! har du frigjort tid för hästen varenda vardag under denna period. Många mammor är dessutom föräldralediga betydligt längre tid än 6 mån.

* Under pappans föräldraledighet kan man passa på att rida t.ex. tidiga morgnar när han och barnet fortfarande sov, så kan man få tid med barnet efter jobbet. Alternativt hänger man och barn med till stallet på eftermiddagen, så kan hela familjen hänga i den miljön (det kvittar ju egentligen VAR man hänger tänker jag, om man är lite lösningsorienterad och vill möjliggöra ett lyckligt liv för alla inblandade).

* Rida går att göra på alla möjliga tider på dygnet. Små barn somnar ofta tidigt. En normal heltidsvardag kan då se ut så att barnet hämtas - barnet matas - barnet leker - barnet badas - barnet läggs - föräldrarna har fritid. Det är fullt rimligt att vara i stallet mellan t.ex. 20.30 - 22.30 och sedan gå och lägga sig vid 23 t.ex.

* Kanske viktigast för kvinnan i ett heterosamliv: Se till att bygga upp en karriär och ett ekonomiskt oberoende som gör att du kan köpa tjänster, både i stall och hemma, som ger dig tid till roligare saker, som att leka med ditt barn - och som gör att pappan till barnet, för det fall han skulle börja försöka kontrollera dig och din fritid, eller gnälla över att du inte inrättar dig i hans liv - utan allt för stort besvär kan avpolletteras. ;)

Klockrent!
:bow:
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp