Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med kontorstider med hovslagare/veterinär?

Jag upplever det inte ens som ovanligt inom privata sektorn, beroende på bransch.
Nej, min upplevelse är liknande. Vi hade flex på förra jobbet, men jag hade en timmes restid så skulle jag ha hovis kl 15 till exempel innebar det betydligt mer än en timmes flex och det var inte alltid så lätt att lösa. Och veterinärbesök var en dags ledighet... jättekul med 27 dagars semester att plocka ut en massa dagar på det.

För att svara på frågan i ursprunget har jag lov, det är toppen för allt hästrelaterat som sker dagtid. Och kan jobba hemifrån emellanåt, det underlättar också.
 
@lady_vip mfl : jag blev nog mest förundrad att @tuaphua tydligen har såna restriktioner . Jag vet givetvis inte exakt vad hon är heltidsanställd som men vård eller barnomsorg har jag definitivt inte fått intrycket att det handlar om .
 
Jag tar ut det på flexen. Utan flex skulle jag inte få det att fungera.

Känner flera inom vården och omsorgen som har fasta arbetstidet
 
Min kompis brukade boka hovslagaren till helgen istället. Men det är ju inte alla hovslagare som går med på det.

jag bor i ett väldigt stort etablerat "hästlän" både sportmässigt och hovslagarmässigt. ... ingen av etablerade hovslagare jobbar helg .dvs att boka tid för skoning på en helg existerar inte som möjlighet .

I enstaka fall händer det att någons hovslagare är ute och skor på en helg . Det sker typ 1 % av tiden på årsbasis och då är det hovslagaren själv som måstat ändra sitt schema /inbokad skoning och då inte kunnat erbjuda annan tid som passar hästägaren annat än på helgen .
 
Min hovis kommer och skor våra fyra hästar på helgdag, innan vi flyttade längre bort så kom hon ibland även vardagskvällar. Är väldigt tacksam!

I övrigt tar jag ledigt om det behövs. Försöker lägga det på dagar med låg arbetsbelastning men får betalt hur som helst även om det blir heldag ledigt. Utan att behöva ta ut semester. I gengäld ställer jag förstås upp åt andra hållet om det behövs. Dras inget när/om jag är sjuk heller. Jobbar på litet kontor nära arbetsgivaren.
 
Tack för er input! Jag står i eget stall där det bara är mina hästar, så därför finns det ingen som kan hoppa in. Pappa är den enda som skulle kunna hoppa in, och gör det exempelvis på sommaren när han har semester, men när han jobbar är han hemma bara 20 minuter tidigare än vad jag är när jag slutar tidigt.

Men jag ska höra vilken tid hovslagaren kan tänka sig som tidigast (börjar elva vissa dagar så då skulle det funka på morgonen), eller senaste tiden på eftermiddagen.
 
Jobbar så att jag inte har någon möjlighet att smita ifrån. Skulle möjligen kunna tidiga mornar eller sena eftermiddagar (efter 17). Men jag kan ju inte vara den enda som jobbar vardagar? Hur gör ni? Tänker mest på hovslagaren eftersom veterinären oftare är en engångsgrej och då får man väl ta ledigt om inte annat.
Jag jobbar väldigt långa dagar. Förvisso klarar sig min hovslagare själv och i det stallet jag står i nu kan jag be de som jobbar att lämna min häst inne, brukar välja att hon ska skos på morgonen och sen släpper ut.
Vi brukar turas om lite vem som är där annars också. Jag har ledig dag, som brukar passa bra.
Min hovslagare skulle nog inte vara omöjlig att komma på konstiga tider, men vet ej hur det är för andra.
 
Får ta ledigt eller passa in rutin vård på guldag som vi har ibland (vi jobbar över 0,6h var dag så vi får betald redighet då och då men inget vi bestämmer när utan det diskuteras mellan företaget och facket plus att vi kan bli bedårande övertid på guldag).

Kan inte flexa och ser inte det som ovanligt att jobba i fabriken på volvo år 2017.

Är utbildad hovslagare så skor mina egna själv.
 
Jag jobbar oregelbundna tider och helger så jag bokar in hovslagare och (förbokade) veterinärbesök på lediga vardagar i den mån det går. Ibland börjar jag inte jobba förrens kl.14 exempelvis så då hinner jag sånt innan. Har eget stall och ingen som kan hjälpa till.
 
I mitt stall kan man köpa tjänsten hovslagarpassning om man inte kan själv. Väldigt smidigt! Veterinärpassning kan man också köpa, men där vill jag vara med själv.
 
Jag har heller ingen möjlighet att flexa eller ens gå tidigare om inte det ska bli en enorm schemaändring som påverkar alla mina kollegor också =något man bara gör i verkliga nödfall och inte för ett hovslagarbesök var åttonde vecka. Jobbar i butik, och då är man ju så illa tvungen att stanna tills folk är ute och man kan låsa, så det är sällan jag är från jobbet den tiden som står på schemat, utan snarare en kvart senare. Och slutar man så sent om dagarna (har alltid stängning) är den kvarten rätt betydande.

Sen jobbar jag halva tiden på ett jobb med fast sluttid vid 17. Därifrån har jag fem minuter till stallet, så det är de dagarna som skulle kunna vara möjliga om hovslagaren skulle kunna ta in första hästen själv och börja vid 17 (misstänker att hen inte vill senare än så, och har full förståelse för det!).

Jobbar man i affär, eller i vården, exempelvis tycker inte jag det är märkligt att man måste vara där de timmar som man ska? Annars måste ju nån annan göra det, och då krävs det ju planering?
 
Jag har heller ingen möjlighet att flexa eller ens gå tidigare om inte det ska bli en enorm schemaändring som påverkar alla mina kollegor också =något man bara gör i verkliga nödfall och inte för ett hovslagarbesök var åttonde vecka. Jobbar i butik, och då är man ju så illa tvungen att stanna tills folk är ute och man kan låsa, så det är sällan jag är från jobbet den tiden som står på schemat, utan snarare en kvart senare. Och slutar man så sent om dagarna (har alltid stängning) är den kvarten rätt betydande.

Sen jobbar jag halva tiden på ett jobb med fast sluttid vid 17. Därifrån har jag fem minuter till stallet, så det är de dagarna som skulle kunna vara möjliga om hovslagaren skulle kunna ta in första hästen själv och börja vid 17 (misstänker att hen inte vill senare än så, och har full förståelse för det!).

Jobbar man i affär, eller i vården, exempelvis tycker inte jag det är märkligt att man måste vara där de timmar som man ska? Annars måste ju nån annan göra det, och då krävs det ju planering?
Kan du inte byta tjänst med någon i stallet, t ex om någon passar din häst vid skoning/vaccination tar du ett av den personens stallpass? Jag tycker det är toppen att byta tjänster på det sättet!
 
Jag har stall hemma. Arbetar kontorstid 8-16:30 och har flextid. En del på jobbet gnäller över att vi tjänstemän behöver använda stämpelklockan, men jag älskar den :D

Mitt liv skulle inte fungera flex och stämpelklockan gör ju att jag aldrig behöver fundera när jag kommer/går. Bara att stämpla och så är det fixat.

Jag har också ynnesten att ha ett jobb där jag är fri att själv bestämma över min planering i den mån det inte inkräktar på inbokade möten. För det mesta äger man inte sin egen kalender :angel:.

Hovis bokar jag in så att jag kan sluta inom flexramen, alltså är jag hovis sista kund för dagen. Min förra hovslagare kunde komma redan kl 7 på morgonen, men min nuvarande är för morgontrött. När det gäller den årliga vaccineringen och koll av hästarna så tar jag en semesterdag. Andra akuta veterinärbesök löser jag med flex eller semestertimmar. Kan tillägga att trots att jag bor på landet och jobbar i en mellanstor stad så har jag endast 15 min restid med bil. Alltså slipper jag långa restider.

/Lizzie
 
Kan du inte byta tjänst med någon i stallet, t ex om någon passar din häst vid skoning/vaccination tar du ett av den personens stallpass? Jag tycker det är toppen att byta tjänster på det sättet!

Det är bara jag i stallet. I mitt förra stall hade jag samma hovslagartid som en stallkompis, som jobbade skift, så vi kunde hjälpas åt. Men sen hon flyttade hade jag inte kunnat be någon annan heller.

Men nu är det ju som sagt bara jag. Och fördelarna med det överstiger definitivt att jag inte kan be någon om hjälp med hovslagaren som är den enda nackdelen jag kommit på.

Jag har alltså jobbat halvtid i butik enbart sista halvåret, och då har jag kunnat lägga sånt här på lediga dagar. Men nu kommer jag jobba den resterande halvan på ett 8-17- jobb, så jag kommer enbart vara ledig först varannan helg och sen varannan lördag+alla söndagar. Och har då sena kvällar i butiken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp