Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med kontorstider med hovslagare/veterinär?

Jag får ta ut semesterdagar för veterinärbesök. På mitt jobb behövs man hela dagen eller inte alls. Jag har nyligen bytt hovslagare och han vill helst komma kvällstid vilket passar mig bra eftersom mitt jobb mestadels är kontorstider. Gamla hovslagaren vi hade i förra stallet kom dagtid men då skötte stallägaren in- och utsläpp av hästarna eftersom de flesta hade samma hovslagare.
 
Jag ska väl tillägga att min första hovslagare som jag skrev om i trådstarten, som kom på kvällarna, jobbade med hovslageriet på sin fritid. Han hade ett annat jobb på dagarna. Delvis också därför han (tyvärr, tyvärr, tyvärr) slutade. Det passade mig/oss väldigt bra då eftersom jag gick i skolan (högstadiet och gymnasiet) och min pappa jobbar kontorstider.

Veterinär känns inte lika problematiskt. Vi har bra distriktare som kan tänka sig att ha en senare tid (runt halv sex-sex i alla fall), och för en vanlig vaccination hinner min pappa i alla fall hem från jobbet då och kan ta in hästarna om jag skulle jobba i butiken den dagen. Skulle det vara något annat ser jag det som en självklarhet att ta ledigt, men hovslagaren var åttonde vecka är ju mycket mer återkommande och svårare att ta sig ledigt för när andra blir påverkade av det också.
 
Om jag inte kan ta det så brukar min man kunna flexa från sitt jobb.
När hovslagaren kommer så brukar jag se till att både mina och stallägarens hästar blir skodd så det tar en halvdag ungefär.
Om inte jag eller mannen min kan så brukar stallägarens sambo närvara.
Veterinärbesök brukar jag boka in tidigt eller sent. Vid akutfall om jag jobbar så är min ordinarie kund själv hästmänniska så då brukar det inte vara några problem att ta med den till stallet och veterinären.
Om jag inte har möjlighet så tar mannen det eller stallägaren, hans sambo eller en vän och löser det.
Vi har en väldigt bra sammanhållning och är bra på att hjälpa varann när det kniper :)
 
Yes, stallskötare och hästskötare.
Varför tillåter de det att hända? Jag hade aldrig jobbat gratis. Kanske är de rädda att få sparken, men om alla hade inte tillåtit det hade branschen sett annorlunda ut... tycker det är tråkigt att sådant förekommer att jobba gratis om det inte är övertalat något speciellt förstås..
 
Varför tillåter de det att hända? Jag hade aldrig jobbat gratis. Kanske är de rädda att få sparken, men om alla hade inte tillåtit det hade branschen sett annorlunda ut... tycker det är tråkigt att sådant förekommer att jobba gratis om det inte är övertalat något speciellt förstås..

Alla vill ha skötsel, vård och träning så in i helsikes billigt när det gäller häst. Sen går många outbildade, unga tjejer på slavlöner och hutlösa scheman för att de vill jobba med hästar och hoppas kunna ta sig vidare inom branschen.
I mitt stall gnällde folk över att betala 150 kr/mån för täckesbyte. Det är ju sjukt! Räknar man på vad det kostar att ha anställd som gör det tycker jag det är billigt.
 
Alla vill ha skötsel, vård och träning så in i helsikes billigt när det gäller häst. Sen går många outbildade, unga tjejer på slavlöner och hutlösa scheman för att de vill jobba med hästar och hoppas kunna ta sig vidare inom branschen.
I mitt stall gnällde folk över att betala 150 kr/mån för täckesbyte. Det är ju sjukt! Räknar man på vad det kostar att ha anställd som gör det tycker jag det är billigt.
Det är just det som är så tragiskt, i och för sig är det delvis liknande inom transportbranschen där frakten inte får kosta, men åter till saken. Om alla dessa tjejer/killar inte gick med på dessa usla förhållanden så skulle de bli tvingade att betala mer (arbetsgivarna), men tyvärr kommer det nog inte hända, men leker man med tanken så....
 
Det är just det som är så tragiskt, i och för sig är det delvis liknande inom transportbranschen där frakten inte får kosta, men åter till saken. Om alla dessa tjejer/killar inte gick med på dessa usla förhållanden så skulle de bli tvingade att betala mer (arbetsgivarna), men tyvärr kommer det nog inte hända, men leker man med tanken så....

Det kommer nog som sagt inte hända. Jag vet ju hur jag själv tänkte innan jag hade kunskap och kontaktnät att klara av att gå runt på. Då jobbade man med vilken skit som helst för att man ville nå sin dröm och behövde inkomsten.

Vissa vill ju betala för kvalitet, service etc. Andra vill ha så billigt som det går och har inte kunskap nog att bedöma kvalitet.

Jag tror man som hästägare får ta på sig ansvaret att se till att betala skäligt.
 
Vissa vill ju betala för kvalitet, service etc. Andra vill ha så billigt som det går och har inte kunskap nog att bedöma

Jag tror man som hästägare får ta på sig ansvaret att se till att betala skäligt.

Det kommer alltid finnas folk i samhället oavsett var och vilken bransch osv, som definitivt inte ser till det utan mycket vill helt enkelt ha mer. Tror man något annat tror jag man är rätt naiv .

Vi har tex 6000 kr/år i friskvårdsbidrag på min arbetsplats - ett bidrag som då inte endast är kopplat till ett gymkort vilket en del arbetsgivare låser det till, utan täcker allt som SKV tillåter - massage, tennis, etc etc.
6000 är betydligt mer än de flesta arbetsgivare har - vanligare är ett par tusen.
Likväl får jag frågor tämligen regelbundet som handlar om "jamen om jag hamnar över 6000 då/vad händer då - täcker ni det då ändå "?

Går det så går det liksom - i mångas ögon .
 
Det kommer nog som sagt inte hända. Jag vet ju hur jag själv tänkte innan jag hade kunskap och kontaktnät att klara av att gå runt på. Då jobbade man med vilken skit som helst för att man ville nå sin dröm och behövde inkomsten.

Vissa vill ju betala för kvalitet, service etc. Andra vill ha så billigt som det går och har inte kunskap nog att bedöma kvalitet.

Jag tror man som hästägare får ta på sig ansvaret att se till att betala skäligt.
Det är samma fenomen i andra branscher, vi får väl se om det händer något eller inte. :/
 
Det kommer alltid finnas folk i samhället oavsett var och vilken bransch osv, som definitivt inte ser till det utan mycket vill helt enkelt ha mer. Tror man något annat tror jag man är rätt naiv .

Vi har tex 6000 kr/år i friskvårdsbidrag på min arbetsplats - ett bidrag som då inte endast är kopplat till ett gymkort vilket en del arbetsgivare låser det till, utan täcker allt som SKV tillåter - massage, tennis, etc etc.
6000 är betydligt mer än de flesta arbetsgivare har - vanligare är ett par tusen.
Likväl får jag frågor tämligen regelbundet som handlar om "jamen om jag hamnar över 6000 då - täcker ni det då ändå "?

Går det så går det liksom - i mångas ögon .

Ja, det finns folk till allt. Men just i hästbranchen tycker jag det är rätt mycket krav på att man både ska jobba obekväma arbetstider och för slavlön. Folk vill ha vet, hovis, tränare etc efter egen arbetstid och förväntar sig glatt att andra ska jobba till 10 på kvällen eller helgen för snålpengar.
Iom att jag är en av de som förväntas aldrig ha kvällsledigt/helgledigt så slår jag rätt hårt för att ta en obetald ledighet för hovis, vet etc för att de ska kunna få ihop livspusslet de med.
Jag gör det gärna för att ge någon jag tycker om möjlighet till tex familjeliv eller bara att få sova i tid(när man också inte helt sällan ska upp tidigt).

Det finns ju liksom inte på kartan att någon skulle stanna 4 h extra gratis på Mc Donalds tex. Och verkligen inte regelbundet. Eller om man är där och käkar förväntas hoppa in och göra lite burgare "för att man ändå är där".

Men visst förstår jag att det är fullt av snåljåpar och egon överallt. Men jobbar man med det här inser man att de allra flesta ser till sig själv och ingen annan. Har man tur kan man samla på sig en kundkrets som bryr sig om en och ordnar ledigt eller försöker kompromissa.

När jag varit egen har jag också tagit ledigt med följd att jag tappar inkomst oftast. För mig är det värt det.
 
@tuaphua fast jag ser inte hur ansvaret för "sunt förnuft" skulle ligga på hästägarna faktiskt, det blir orimligt att tycka/tro att ens kunder självmant ska komma på/bjuda till att styra dina arbetstider/service du erbjuder inkl prislapp till din fördel liksom.
Det handlar inte ett dugg om just hästbranschen.
Hade Kalle Rörmockare jour dygnet runt och ok:ade jobb på kvällstid kl 21.00 med jour utöver så hade även han varit nyttjad utefter det.

Är det stängt så är det och då förhåller sig kunder till det och lär sig/anpassar .

Däremot så just hästnäringen tar ju ut sig själv i det att många erbjuder dessa möjligheter och obegränsade arbetstider osv. Då blir det ju svårt för en kollega att konkurrera .

Jag bor som sagt i Östergötland med gott om väl renommerade hovslagare . Så just i hovslagarfrågan måste jag säga att alla de etablerade och renommerade jobbar "kontorstider med lite flex". Då funkar det ju för de tar inte ut varandra i konkurrens och utifrån det så främjas även deras egna verksamheter som helhet inkl deras egna arbetsförhållanden på ett ypperligt sätt .
 
@tuaphua fast jag ser inte hur ansvaret för "sunt förnuft" skulle ligga på hästägarna faktiskt, det blir orimligt att tycka/tro att ens kunder självmant ska komma på/bjuda till att styra dina arbetstider/service du erbjuder inkl prislapp till din fördel liksom.
Det handlar inte ett dugg om just hästbranschen.
Hade Kalle Rörmockare jour dygnet runt och ok:ade jobb på kvällstid kl 21.00 med jour utöver så hade även han varit nyttjad utefter det.

Är det stängt så är det och då förhåller sig kunder till det och lär sig/anpassar .

Däremot så just hästnäringen tar ju ut sig själv i det att många erbjuder dessa möjligheter och obegränsade arbetstider osv. Då blir det ju svårt för en kollega att konkurrera .

Jag bor som sagt i Östergötland med gott om väl renommerade hovslagare . Så just i hovslagarfrågan måste jag säga att alla de etablerade och renommerade jobbar "kontorstider med lite flex". Då funkar det ju för de tar inte ut varandra i konkurrens och utifrån det så främjas även deras egna verksamheter som helhet inkl deras egna arbetsförhållanden på ett ypperligt sätt .

Nej, just det. Det går inte att bara blankt vägra innan man gjort sin kundkrets. Det finns för många som erbjuder liknande tjänster. Det gör det inte i vissa andra brancher. Man har olika förväntade öppettider sas.

Sen just hovis, vet, kiro etc är ju rätt sällan om man jämför med träningar. Så det är ju enklare som hovis, vet etc att jobba dagtid. Man kan lättare få ledigt enstaka gånger.
 
@tuaphua fast träningar är ju dock en helt annan sak . Det är liksom vardag att de flesta jobbar på dagtid så även träningar inom andra sporter /aktiviteter sker ju primärt på kvällstid .

Oavsett så som sagt: din kommentar om att hästägarna/kunderna borde axla ansvaret tycker jag är bakvänt totalt. Det är hästnäringens olika aktörer som behöver styra upp och reglera sina egna koncept isåfall främst . Det går hand i hand med alla problem med svartjobb och skitlöner. Det är inte kundernas verk i första hand vilket man ofta vill ha det till .

Ps : det är inget tvång heller att jobba som tränare där arbetstiderna generellt per automatik etablerat är kvällstid .
De etablerade tränarna jobbar ju heller inte varje kväll utan har satt sitt schema som är fast och etablerat .
Inget konstigare än att ha andra jobb med senare skift .
 
Senast ändrad:
@tuaphua fast träningar är ju dock en helt annan sak . Det är liksom vardag att de flesta jobbar på dagtid så även träningar inom andra sporter /aktiviteter sker ju primärt på kvällstid .

Oavsett så som sagt: din kommentar om att hästägarna/kunderna borde axla ansvaret tycker jag är bakvänt totalt. Det är hästnäringens olika aktörer som behöver styra upp och reglera sina egna koncept isåfall främst . Det går hand i hand med alla problem med svartjobb och skitlöner. Det är inte kundernas verk i första hand vilket man ofta vill ha det till .

Ps : det är inget tvång heller att jobba som tränare där arbetstiderna generellt per automatik etablerat är kvällstid .
De etablerade tränarna jobbar ju heller inte varje kväll utan har satt sitt schema som är fast och etablerat .
Inget konstigare än att ha andra jobb med senare skift .

Ja, vi tycker olika. Jag tycker det är mycket som är förlegat och bakvänt i hästbranschen. Det finns mycket som är som det är för att det alltid varit så och då borde få vara det.
Jag tycker att iom att de här inkörda skitvanorna leder till att vissa regelrätt utnyttjas och far illa får vi alla ta ett kollektivt ansvar på vad sätt vi kan. Både att som chef eller den som erbjuder tjänster se till att arbetsvillkor är riktiga. Men också att som hästägare inte köpa sånt man vet inte kan gå korrekt till.
 
I mitt stall erbjuds vi som service att personalen tar in och ut hästar vid exempelvis hovslagarbesök dagtid. Jag föredrar dock att vara med även om min häst är snäll att sko. Jag gillar att se, lära och diskutera med min hovslagare. Ibland har jag turen att hovslagarbesök passar ihop med ett lov (jag är lärare) och gör det inte det så brukar vi boka in en sen eftermiddagstid och då brukar jag kompa nån timma eller så.
 
Ja, vi tycker olika. Jag tycker det är mycket som är förlegat och bakvänt i hästbranschen. Det finns mycket som är som det är för att det alltid varit så och då borde få vara det.
Jag tycker att iom att de här inkörda skitvanorna leder till att vissa regelrätt utnyttjas och far illa får vi alla ta ett kollektivt ansvar på vad sätt vi kan. Både att som chef eller den som erbjuder tjänster se till att arbetsvillkor är riktiga. Men också att som hästägare inte köpa sånt man vet inte kan gå korrekt till.

Nej . Vi tycker inte olika annat än i det att ansvaret inte tillfaller kunden att utifrån dennes egna "goda vilja/sunda förnuft/moral " osv , vara den som ska bidra till att "styra upp marknaden/göra näringsidkarens schema mera humant osv" . om du som näringsidkare samtidigt erbjuder scheman och priser så självklart är det du som näringsidkare som är normsättaren som sagt .
 
Hade gärna sätt att någon av dom hopptränare jag tycker om hade haft träningar på dagtid för då kunde jag jobba kvällen istället .

Skulle jag föredra dressyr hade det inte varit några problem med träning dagtid.

Detta i Kungsback som inte har ont om hästar direkt.

Så bara att försätta att försöka komma in på natten i stället.
 
Hade gärna sätt att någon av dom hopptränare jag tycker om hade haft träningar på dagtid för då kunde jag jobba kvällen istället .

Skulle jag föredra dressyr hade det inte varit några problem med träning dagtid.

Detta i Kungsback som inte har ont om hästar direkt.

Åka dit brukar väl vara ok dagtid. Då kan man bara ta en träningshäst senare. Men det blir svårt att åka till kund för en lektion. Och det är väl risken att inte fler kan haka på då.
 
Nej . Vi tycker inte olika annat än i det att ansvaret inte tillfaller kunden att utifrån dennes egna "goda vilja/sunda förnuft/moral " osv , vara den som ska bidra till att "styra upp marknaden/göra näringsidkarens schema mera humant osv" . om du som näringsidkare samtidigt erbjuder scheman och priser så självklart är det du som näringsidkare som är normsättaren som sagt .

Ja, det är vi oense om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp