Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med kontorstider med hovslagare/veterinär?

"Ork" handlar det verkligen inte om. Jag har ingen flextid på mitt jobb. Vi är helt enkelt schemalagda till den tid vi behövs. Går jag hem tidigare måste jag alltså belasta en kollega med extra arbete. Antingen att någon får jobba längre eller att det blir stressigare för de som blir kvar, eftersom jag fattas. Så det är lite tråkigt att du uppfattar det som om det handlar om endast ovilja eller att man inte är flexibel.

Jag tycker att du är gnällig och självisk i den här tråden.
Du påpekar vilka arbetstider du har - och de tiderna är i mina ögon bekväma.
Du påpekar hur lång restid du har - och det är ganska kort tid.

Och du vill att exempelvis hovslagare ska jobba "delade turer" för att deras arbetstider ska passa ihop med dina.
Och hävdar på något sätt att det nog är så att hovslagarna egentligen vill gå "delade turer" och annars får de liksom skylla sig själva.

Att du inte kan flexa, nej, så kan det vara.
Men du har ju också minst 25 semesterdagar varje år och en sådan kan du ju ta ut. Att sitta och påvisa sin lite låsta situation men mena att andra människor ska kompensera för det i obekväma arbetstider, är gnälligt, själviskt och inte trevligt.

Själv jobbar jag som sagt deltid vilket innebär att jag slutar 12 en eftermiddag i veckan (i övrigt "rak vecka" förutom lite extraarbete någon kväll eller helg i månaden). Därmed kan jag, utifrån att jag är ute i god tid, boka in hovslagare den eftermiddagen.
Och jag har också möjligheter att flexa: på mitt jobb "måste" det vara täckt fram tills stängning, men så länge man inte "är akut" så kan man komma och gå lite som man vill. Under förutsättning, förstås, att man inte ligger för långt ner på minus-skalan.
 
Du påpekar hur lång restid du har - och det är ganska kort tid.
Va??

"Jag har tur att jag slipper pendla långt, och det värdesätter jag :) ."

Jodå, jag tar semester när det behövs, vid t.ex. klinikbesök.

Jag vet inte om jag är så gnällig, osv., egentligen? Jag lastar trots allt mina hästar varje gång jag ska till hovslagaren och kör 8 mil enkel resa. Det gör jag för att jag uppskattar min hovslagare som är väldigt duktig - skulle inte vilja byta. Men man får ju räkna med att det tar mig en sisådär 4-5 timmar allt som allt att åka på hovslagarbesök....
 
Va??

"Jag har tur att jag slipper pendla långt, och det värdesätter jag :) ."

Jodå, jag tar semester när det behövs, vid t.ex. klinikbesök.

Jag vet inte om jag är så gnällig, osv., egentligen? Jag lastar trots allt mina hästar varje gång jag ska till hovslagaren och kör 8 mil enkel resa. Det gör jag för att jag uppskattar min hovslagare som är väldigt duktig - skulle inte vilja byta. Men man får ju räkna med att det tar mig en sisådär 4-5 timmar allt som allt att åka på hovslagarbesök....

Jag har inte kommenterat hur du är i verkligheten.
Jag har kommenterat att du i den här tråden är gnällig och självisk.
 
Som rubriken lyder, hur gör ni som jobbar kontorstider med hovslagare och veterinärbesök? /QUOTE]

Jag tycker att det är lite krångligt. Förr hade jag en hovslagare som endast jobbade dagtid vardagar men då pluggade jag, bokade i tid in besöket på en dag då jag inte förväntades dyka upp på universitetet. Den hovslagaren var duktig men ibland svår att få tag i samt kunde avboka sent (mycket irriterande när jag någon gång hoppade över föreläsningar till förmån för hovslagarbesök, minns dock att hovisen efter en sådan gång skodde en morgon och sedan släppte ut hästarna själv).

Numer har jag en hovslagare som jobbar typ dygnets alla timmar och kommer när jag är hemma. Det kan vara vardagskväll eller helgmorgon, jag meddelar vilka tider och dagar jag är hemma och hovslagaren väljer när hen kommer. Beroende på schemat för året kan jag ha någon eftermiddag att erbjuda. Jag har ferietjänst vilket gör att jag inte har några semesterdagar att ta ut och veterinärbesök får skötas under dagar med "tjänstledighet utan lön". Ibland går dock både hovslagare och veterinär att boka under lov och då funkar ju dagtid. Distriktsveterinärerna här är jättesvåra att boka tid med men nu senast kunde jag i alla fall ge förslag på dagar då min sambo är hemma och kors i taket de kunde komma och vaccinera då.
 
Jag har inte kommenterat hur du är i verkligheten.
Jag har kommenterat att du i den här tråden är gnällig och självisk.
Nej, det är ju sådant man aldrig vet om en annan människa. Jag skulle ju kunna lagt till att jag också pluggar på högskolan på 50% (distans), men man kan ju inte redogöra för hela sitt liv i ett inlägg i en tråd på buke. Så mina dagar är lite längre - och lite mer komplicerade - än vad de verkade från början kanske.
 
Min hovis kunde komma lite olika, var aldrig några problem att boka in. När jag började jobba i stallet var det ju guldläge för de andra som hade samma hovis :). Jag tog in och ut och höll i de hästar som behövde det, bl.a min. Han höll jag hårt i i 16 år.
 
Min hovis kommer på kvällen. För veterinär kan jag antingen flexa eller jobba hemifrån så jag har det bekvämt.
 
Jag tycker att detta är en intressant diskussion (hugger bara ett av dina/mackans inlägg).

Just vad man ska kunna begära för arbetstider och tillgänglighet.

Vi har vant oss vid att det mesta är tillgängligt större delen av dagen: mataffärerna är ofta öppna åtminstone 09-21 varje dag, klädaffärerna är oftas (???) öppna till 18-19 tycker jag det verkar som, liksom många andra affärer och butiker. Helgöppna är de också.
Efterfrågan efter icke-akut sjukvård på kvällar och helger ökar också, och man tillmötesgår önskemålet via tillgång till "internetläkare" och politiska förslag om utökade öppettider för vanliga vårdcentraler.
Efterfrågan på barnomsorg nattetid ökar.

Ridtränare, hovslagare, veterinärer "önskas" ha öppet/vara tillgängliga på kvällar och helger.

Det mest intressanta i diskussionen är väl egentligen vad som är rimligt att förvänta sig/kräva.
Är det rimligt med "normala" arbetstider för egna företagare?
Är det rimligt med "normala" arbetstider för hantverkare? Ridtränare? Hovslagare? Veterinärer? Butiksanställda? Vårdpersonal?

Personligen tycker jag att det är rimligt att det som är akut "på riktigt" kan lösas även på kvällar och/eller helger.
Jag fick fel på min vattenpump en fredag kväll. Jag var MYCKET tacksam över att den lokala rörmokaren svarade i telefon en lördag och faktiskt kom ut och fixade en ny pump år mig. Men det var inget jag tyckte att jag kunde kräva. Hade man inte svarat - de har inte jour så det hade varit rimligt - så hade jag fått lösa vattensituationen tills det var vardag igen.

Akut sjukvård (allvarliga tillstånd) - full beredskap helger.
Akut veterinärvård: tillgång till jour.

Resten tycker jag faktiskt att man som "kund" får anpassa sig efter de öppettider som finns.
En hovslagare behöver också ha rimliga arbetstider, liksom en ridtränare.
Det är inte rimligt att förvänta sig att en hovslagare ska vara hos kund 1 kl 08 på morgonen, göra jobbet, ha "dödtid" ett par timmar, sedan insats någon timme igen, sedan dödtid ett par timmar - och så vidare hela dagen fram till kl 21 bara för att kunderna efterfrågar den typen av tillgänglighet.

Samma sak med alla andra yrken: rimligt lång arbetsdag, så får jobben samlas ihop under de timmar personen är i arbete.

Jo, när jag rider kurs så blir det oftast helger. Tränarna i fråga får då jobb heldag med de kurserna där jag deltar; ett undantag är dressyrtränaren som jag ibland åker hem till för en enstaka lektion.

Egenföretagare inom hästnäringen verkar förväntas ha orimliga arbetstider: jobba alla veckans dagar, knappt kunna ta semester, vara fritt tillgänglig enligt "allas" önskemål.
För det är ju kunder som de kan tjäna pengar på, så då får de ju se till att vara tillgängliga när tjänsten efterfrågas...

Nej, inte rimligt i mina ögon.
Å andra sidan så får jag som kund utgå ifrån att tränaren har ett eget ansvar för sina arbetstider. Erbjuder tränaren mig en tid klockan 20.00 så ligger det liksom inte på mig att tacka nej eftersom jag antar att tränaren INTE vill jobba den tiden.
Jag jobbade ju under många år obekväma tider som kväll, natt och helger. Inte sällan började jag jobbet klockan 21.00. Helt självmant eftersom det gjorde att jag kunde ha hund.
Jag vet ju inte hur tränarens liv ser ut och varför hen erbjuder de tider som hen gör.
Kanske har personen även ett annat jobb?
 
Å andra sidan så får jag som kund utgå ifrån att tränaren har ett eget ansvar för sina arbetstider. Erbjuder tränaren mig en tid klockan 20.00 så ligger det liksom inte på mig att tacka nej eftersom jag antar att tränaren INTE vill jobba den tiden.
Jag jobbade ju under många år obekväma tider som kväll, natt och helger. Helt självmant eftersom det gjorde att jag kunde ha hund.
Jag vet ju inte hur tränarens liv ser ut och varför hen erbjuder de tider som hen gör.
Kanske har personen även ett annat jobb?

Du vänder på resonemanget och skriver att tränaren erbjuder en viss tid. Mitt resonemang är utifrån kundens uttryckta önskemål om tider, de olika scenarierna ger olika svar.

Jag fick tappsko på en häst.
Min hovslagare erbjöd mig att köra hästen hem till henne och få på den samma kväll. Det passade dåligt för att just den hästen är lite marig (läs, ovan) att transportera. Därför tackade jag nej till snabb kvälls-service, och väntade hellre.
Nästa förslag från hovslagarens sida var en lördagseftermiddag, eftersom "hovis" ändå skulle vara i närheten av min gård och därmed inte behövde åka extra. _Jättebra.

Ja, när tränare eller hovslagare ERBJUDER kvällar och helger så är det säkert för att tidpunkten passar dem.
Och det passade även mig utmärkt med förslag nummer två.

Men jag förväntade mig inte att få hjälp vid sådan tidpunkt.

Ser du skillnaden i scenarier?
 
Du vänder på resonemanget och skriver att tränaren erbjuder en viss tid. Mitt resonemang är utifrån kundens uttryckta önskemål om tider, de olika scenarierna ger olika svar.

Jag fick tappsko på en häst.
Min hovslagare erbjöd mig att köra hästen hem till henne och få på den samma kväll. Det passade dåligt för att just den hästen är lite marig (läs, ovan) att transportera. Därför tackade jag nej till snabb kvälls-service, och väntade hellre.
Nästa förslag från hovslagarens sida var en lördagseftermiddag, eftersom "hovis" ändå skulle vara i närheten av min gård och därmed inte behövde åka extra. _Jättebra.

Ja, när tränare eller hovslagare ERBJUDER kvällar och helger så är det säkert för att tidpunkten passar dem.
Och det passade även mig utmärkt med förslag nummer två.

Men jag förväntade mig inte att få hjälp vid sådan tidpunkt.

Ser du skillnaden i scenarier?
Öh nej, jag är inte helt klar över hur du menar?
Jag kan inte se hur jag skulle kunna KRÄVA av en tränare att få en viss tid. Jag kan fråga Men Vill tränaren inte jobba kvällar utan 9-17 så får väl tränaren bara boka in sina kunder de tiderna. Visserligen innebär det att jag idag inte kommer kunna anlita just den tränaren. Men det är ju ett val både jag och tränaren gör. För 7 år sedan hade jag dock bokat den tränaren.

Själv plågas jag varje morgon av att kliva upp klockan 6. Jag hatar kontordtider. Men det är ett val jag gjort för att kunna jobba med det jag vill.
Jag utgår från att egenföretagare gör detsamma.
 
Senast ändrad:
Öh nej, jag är inte helt klar över hur du menar?
Jag kan inte se hur jag skulle kunna KRÄVA av en tränare att få en viss tid. Jag kan fråga Men Vill tränaren inte jobba kvällar utan 9-17 så får väl tränaren bara boka in sina kunder de tiderna. Visserligen innebär det att jag idag inte kommer kunna anlita just den tränaren. Men det är ju ett val både jag och tränaren gör. För 7 år sedan hade jag dock bokat den tränaren.

Själv plågas jag varje morgon av att kliva upp klockan 6. Jag hatar kontordtider. Men det är ett val jag gjort för att kunna jobba med det jag vill.
Jag utgår från att egenföretagare gör detsamma.

Det var ju det som framfördes från ett par håll: "krav" eller förväntan att exempelvis hovslagare skulle jobba konstiga tider för att anpassa sig till kundernas önskemål. Det kom till och med "förslag" på att en hovslagare kunde säkert vilja jobba några timmar på förmiddagen, sedan vara ledig 2-3 timmar för att ta ett nytt pass på eftermiddag/kväll.
Det var en diskussion på sådant tema som föranledde mitt inlägg.
 
Det var ju det som framfördes från ett par håll: "krav" eller förväntan att exempelvis hovslagare skulle jobba konstiga tider för att anpassa sig till kundernas önskemål. Det kom till och med "förslag" på att en hovslagare kunde säkert vilja jobba några timmar på förmiddagen, sedan vara ledig 2-3 timmar för att ta ett nytt pass på eftermiddag/kväll.
Det var en diskussion på sådant tema som föranledde mitt inlägg.
Och varför inte? Jag vet inte HUR många gånger det har diskuterats att det är bedrövligt att hela samhället är inrättat efter morgonmänniskor, även fast det är många individer som presterar som bäst på kvällen. Finns det inte en enda hovslagare, veterinär, fysioterapeut som tycker så, tror du? Är det inte en enda inom dessa yrkeskategorier som skulle vilja börja jobba senare på dagen, för att sedan avsluta sin arbetsdag på kvällstid?
 
Och varför inte? Jag vet inte HUR många gånger det har diskuterats att det är bedrövligt att hela samhället är inrättat efter morgonmänniskor, även fast det är många individer som presterar som bäst på kvällen. Finns det inte en enda hovslagare, veterinär, fysioterapeut som tycker så, tror du? Är det inte en enda inom dessa yrkeskategorier som skulle vilja börja jobba senare på dagen, för att sedan avsluta sin arbetsdag på kvällstid?

Problemet är ju att det inte hjälper med att börja senare iom att de flesta ev kan flexa lite på morgon eller em. Där emellan är det många timmar som inte fylls med jobb om man ska börja senare och jobba på kvällen. Folk kan sällan runt lunchtid och strax efter.
 
Problemet är ju att det inte hjälper med att börja senare iom att de flesta ev kan flexa lite på morgon eller em. Där emellan är det många timmar som inte fylls med jobb om man ska börja senare och jobba på kvällen. Folk kan sällan runt lunchtid och strax efter.
Märkligt. För jag tycker ändå att det finns ett stort antal människor som jobbar deltid. De borde väl kunna komma på lite "udda" tider, tycker man? Om man jobbar, säg, 5-6 timmar om dagen i stället för de "vanliga" 8,5-10 timmar (lunch inräknat) borde det ju inte vara helt omöjligt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 846
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp